Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har du fått svamp?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Just det med andra soppar var faktiskt min plan för i år men det fanns så sjukt mycket karljohan att det liksom inte blev av. Möjligheterna att torka svampen var det som begränsade mängden jag brydde mig om att ta hem
Jag tänkte satsa på en svamptork i år, en femhundring kan det vara värt för att kunna ta vara på lite större mängder av "det bruna guldet" :)
 

Segol

Medlem
Jag tänkte satsa på en svamptork i år, en femhundring kan det vara värt för att kunna ta vara på lite större mängder av "det bruna guldet" :)
Jag har ingen så jag använde ett hemmabygge men som sagt, investeringen på sisådär en femhundring känns inte direkt avskräckande :).
Vi har ett litet förråd på 2-3kvm i anknytning till stugan, ut med tidningar på golvet och fram med en kupevärmare så torkades all karljohan på ca 10 timmar
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har ingen så jag använde ett hemmabygge men som sagt, investeringen på sisådär en femhundring känns inte direkt avskräckande :).
Vi har ett litet förråd på 2-3kvm i anknytning till stugan, ut med tidningar på golvet och fram med en kupevärmare så torkades all karljohan på ca 10 timmar
Ah lite DIY funkar ju alltid... Inser att jag faktiskt har ett torkrum i tvättstugan med en 9Kw byggfläkt... Borde ju bita på den mest envetna trattkantarell...
-Har man ramar med myggnät till fönstren i stugan är även dessa sjukt optimala för att lägga svamp på tork på... Går mycket snabbare än på tidningspapper...

//McGyver i sammarbete med Kajsa Warg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Äger ingen torkmaskin. Brukar bara rensa och frysa in i portionspåsar sen förvälla innan jag använder dom.
Varför förväller du dem? Efter frysning tom?
Är det för att ni föredrar urvattnade saker?
De där skitsvamparna (skitgoda alltså) är ju helt ätliga direkt vid plocket!
Finns en liten tråd här.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Varför förväller du dem? Efter frysning tom?
Är det för att ni föredrar urvattnade saker?
De där skitsvamparna (skitgoda alltså) är ju helt ätliga direkt vid plocket!
Finns en liten tråd här.
Jag fryser in dom färska efter jag rensat och sedan fräser jag ur dom när jag gör såser så jag får bort den överdrivna vätskan och för att jag tycker att smaken blir godare.
Frågor på det? :cool:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sedan blir man ju rätt schleten om man ska trycka i sig 15 liter färska trattkantareller direkt när man kommit hem från skogen.
Även om de är jätteätliga direkt vid plocket.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förvälla betyder i min värld att lägga i vatten el kokande vatten för att späda bort giftiga ämnen (tillsammans med alla välsmakande ämnen) så att giftiga och cancerogena svampar går att intaga med vin utan att man dör ssk mckt tidigare...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Förvälla betyder i min värld att lägga i vatten el kokande vatten för att späda bort giftiga ämnen (tillsammans med alla välsmakande ämnen) så att giftiga och cancerogena svampar går att intaga med vin utan att man dör ssk mckt tidigare...
Förvälla för mig innebär tabort vätska ur svampen sen om de kokas eller steks bort trodde ja inte spela någon roll.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Förvälla betyder i min värld att lägga i vatten el kokande vatten för att späda bort giftiga ämnen (tillsammans med alla välsmakande ämnen) så att giftiga och cancerogena svampar går att intaga med vin utan att man dör ssk mckt tidigare...

Inom svampvärlden är förvällning att man steker ur vätskan. I vissa böcker står det att man ska koka svampar i riklig mängd vatten för att bli av med eventuella småfarliga gifter, så jag tror det är en tolkningsfråga men att förvällning i allmänhet numer ses som att steka.

Jag var för övrigt ute i skogen idag, och hittade MÄNGDER, kilovis med trattkantarell, superfin taggsvamp, viss svart trumpetsvamp och en hel del vanliga och stora gula kantareller! Det börjar ploppa upp en del frostvaxskivling och en del höstvanliga musseroner också! =)

svampoktober.jpg

Allt rensades med en schysstare Kloster Eberbach till hands! Det gjorde min dag!
Det finns mycket svamp just nu, så de som har tid att plocka kan skörda loss! ;)

Nu ska jag äta svamptoast!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inom svampvärlden är förvällning att man steker ur vätskan. I vissa böcker står det att man ska koka svampar i riklig mängd vatten för att bli av med eventuella småfarliga gifter, så jag tror det är en tolkningsfråga men att förvällning i allmänhet numer ses som att steka.

Jag var för övrigt ute i skogen idag, och hittade MÄNGDER, kilovis med trattkantarell, superfin taggsvamp, viss svart trumpetsvamp och en hel del vanliga och stora gula kantareller! Det börjar ploppa upp en del frostvaxskivling och en del höstvanliga musseroner också! =)

Visa bifogad bild 2468
Allt rensades med en schysstare Kloster Eberbach till hands! Det gjorde min dag!
Det finns mycket svamp just nu, så de som har tid att plocka kan skörda loss! ;)

Nu ska jag äta svamptoast!
Ser ut som att du kommer att få en väldigt trevlig kväll. Det var inga små mängder heller. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inom svampvärlden är förvällning att man steker ur vätskan. I vissa böcker står det att man ska koka svampar i riklig mängd vatten för att bli av med eventuella småfarliga gifter, så jag tror det är en tolkningsfråga men att förvällning i allmänhet numer ses som att steka.!
Verkar vara ett ord vars betydelse glidit av någon underlig anledning.
Då ni driver ut värska ur spenat, lök och paprika mha varm stekpanna, kallar ni också DET för att förvälla?

Om stenmurklor på Wikipedia skrivs det:

Förvällning
Om stenmurklan används som matsvamp skall den kokas i rikligt vatten (en del svamp och tre delar vatten) under minst fem minuter varefter kokvattnet slås bort och svampen sköljs väl i rikligt med vatten, samt kokas och sköljas på nytt på samma sätt med nytt vatten. Vattnet får inte användas till matlagning. Torkad svamp skall först blötläggas under minst 2 timmar i ca 2 dl vatten per 10 gram torkad svamp och därefter förvällas som färsk svamp. Utrymmet måste vara väl vädrat. Torkning som enda åtgärd räcker inte.[4][6] Trots omsorgsfull förbehandling rekommenderar inte heller finska livsmedelssäkerhetsverket fortlöpande eller flera på varandra följande intag av stenmurklor, eftersom toxinresterna anhopas i kroppen.[5]
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ni som har möjlighet, ut i skogen! Plockade idag stora mängder trattkantareller och vanliga gula kantareller i fin form och storlek! Det finns mycket av båda sorter, och det börjar komma en hel del frostvaxskivling lite överallt! Ut och plocka till höstfesterna!
 

Per Stade

Lege artis
Ni som har möjlighet, ut i skogen! Plockade idag stora mängder trattkantareller och vanliga gula kantareller i fin form och storlek! Det finns mycket av båda sorter, och det börjar komma en hel del frostvaxskivling lite överallt! Ut och plocka till höstfesterna!

Tack för tipset. Ska försöka ge mig ut imorgon. Har av en f.d. arbetskamrat fått reda på att det växer mycket öronmusslingar här i Båhuslän
c76b41165117f4958ed86b4fb957107f.jpg

Men läste just på Wikipedia att den inte var bra för människor med njurproblem och det verkar som jag har fått lite sådana.

Kantareller kan dock aldrig bli fel!
 

Magikern

Medlem
Köpte färsk albatryffel idag på saluhallen vid kungstorget.

Doften var intressant och påminde lite om en jordig Bourgogne. Smaken hade en viss nötaktig stallighet men tryffeln i sig verkar redan lite uttorkad tyvärr trots att den kom in för några dagar sen enligt säljarna. Det vill till att man inte har några andra kryddor om man skall märka smaken av denna tryffeln hyvlad över kött.

Albatryffel bör nog verkligen vara nyplockad för att den skall vara bra.
 
Toppen