Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur beskriva upplevd sensorik/olika syrastrukturer i vin?

Bastardo

Medlem
Det må vara stor procentuell skillnad på 3 och 5, men hur stor skillnad märker du sensoriskt?
Det kanske inte ens märks för oss med vanliga smaklökar, syranivån märker man nog lättare, men poängen här är att det är någon av länderna som antingen mäter fel, eller använder kanske andra mätmetoder, för annars kan jag inte förstå hur just Vinmonopolet skiljer sig alltid med deras siffror gentemot Alko och Systembolaget. Och det kan omöjligen vara bara olika batcher som gör hela skillnaden. No way!
P.S. Just undrar, vilken av våra inhemska så kallade vinexperter skulle våga sig på att ge en förklaring till detta fenomen?
Samtidigt vore det märkligt om landet med bästa ekonomi på hela Fennoskandia inte skulle har resurser att utföra mätningar som är korrekta. Det är någonting som de gör fel, jag kan inte se någon annan orsak bakom. Och som sagt, vi kan inte skylla på olika batcher i varenda grej när mätningarna inte stämmer med andra aktörer.
 

Johan L

Medlem
Det kanske inte ens märks för oss med vanliga smaklökar, syranivån märker man nog lättare, men poängen här är att det är någon av länderna som antingen mäter fel, eller använder kanske andra mätmetoder, för annars kan jag inte förstå hur just Vinmonopolet skiljer sig alltid med deras siffror gentemot Alko och Systembolaget. Och det kan omöjligen vara bara olika batcher som gör hela skillnaden. No way!
P.S. Just undrar, vilken av våra inhemska så kallade vinexperter skulle våga sig på att ge en förklaring till detta fenomen?
Samtidigt vore det märkligt om landet med bästa ekonomi på hela Fennoskandia inte skulle har resurser att utföra mätningar som är korrekta. Det är någonting som de gör fel, jag kan inte se någon annan orsak bakom. Och som sagt, vi kan inte skylla på olika batcher i varenda grej när mätningarna inte stämmer med andra aktörer.

För det första är det väl svårt att mäta så låga sockerhalter. Systembolaget anger ju inte halter under 3 g/l, vilket jag vill minnas är för att det är för svårt (eller kanske snarare för dyrt) att göra pålitliga mätningar på så låga halter. Det är ju en del dryck som ska testas så det behöver ske kostnadseffektivt.

Om någons mätningar konsekvent skiljer sig åt låter det troligt att de använder en annan metod. Antingen en annan typ av mätmetod eller kanske en annan algoritm för att beräkna en sockerhalt utifrån det man faktiskt mäter (t ex ett brytningsindex). Den primära anledningen till att mäta sådana här saker är troligen för att hålla koll på att det är samma vin som vunnit offertprovningen som leverantören sedan skickar till hyllorna. I det läget spelar det ingen roll om ett grannland gör på något annat sätt och får annorlunda resultat, så länge man är internt konsekvent. Att man sen får information så som sockerhalt som man kan redovisa för intresserade kunder är väl mest en positiv bieffekt av ett sådant förfarande.

Jag har dock läst att Systembolagets labb i Jordbro också utför tester åt Vinmonopolet, så att just de två skiljer sig åt beror nog inte på olika metoder.

För övrigt ska du kanske undvika att ta reda på hur mycket alkoholhalten får skilja sig från vad som står på etiketten ;)
 
Last edited:
Toppen