Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur sorterar/ordnar ni er vinkällare?

DaKu

Medlem
Har nyligen byggt en vinkällare med plats för cirka 550 flaskor. Den håller en stabil temperatur på 12-12,5 grader och en luftfuktighet på 55-65 %, vilket jag kan kontrollera. Vinerna förvaras i hyllor som byggts av Ikeas lagerhylla Hejne, där jag har gjort och limmat typ 600 st ganska stora trekantiga lister som monterats med olika avstånd för olika flaskbredder, från 8-11 cm. Jag använder Cellar Tracker för att hålla ordning på vilka viner jag har, och har namngett de fem hyllorna för Section A-E, där två hyllor innehåller vita viner, två röda och en för champagne/mousserande och ev specialflaskor (typ Franken-viner). Varje hyllas hyllplan har jag på CT lagt in som en "row", och kan på så sätt få snabb info om på vilken hylla respektive vin ligger (Där varje hylla rymmer 8-10 flaskor. Än så länge är källaren bara fylld till 20 % och jag vet ännu inte riktigt hur jag bäst sorterar vinerna på hyllplanen. Just nu utgår jag från druvor eller länder/områden, men inte helt konsekvent. Årgångar, eller ungefärlig dricktid beaktar jag inte.

Jag vet ock inte hur man bör resonera på sikt. Hur gör ni som har källare med hyllor? Eller bryr ni er inte? Jag antar att den dag som det börjar bli ont om plats så kommer principerna ändå att ryka...
 

JonasBo

Medlem
Jag har ett vinfack, rätt högt sådant, indelat med 45+45 plus lite utrymme längst ner så anger bin övre resp undre delen.. Dock är det bara Barolo där. Uppe så inte svårt att hitta.

I vinkylen gör jag ngt liknande; övre, mitten och nedre delen av kylen.
 
Har vinlagringsskåp med dubbla rader. började med drickfönster lagring, men behövde flytta flaskorna rätt ofta då det hela tiden kom in nytt som skulle sparas länge.
Nu har jag Region/lands indelning.
Champagne
Bordeaux
Rhone
Bourgogne/USA
Italien
Australien/Libanon (lite Italien :) )
Övrigt (Argentina, söta viner, Portugal, Spanien, Nya Zeeland)

Har haft denna sortering ett tag nu och känner att den fungerar bra för mig. Är däremot trångbodd och behöver mer plats men antar att många är i samma situation där :D
 

Nyllet

Medlem
Superintressant då jag är i liknande läge själv. Jag planerar för att montera Quercia-hyllor i en matkällare för att lagra vinerna. Det kommer långsiktigt bli 576 platser plus utrymme för lådförvaring. Min preliminära plan är att satsa på en region-indelning men samtidigt använda bin-funktionen i Cellartracker för namnge hyllplatser med bokstav för horisontellt läge och siffror för vertikalt läge. Tar gärna emot kloka inspel och exempel på hur andra strukturerar upp det om man har "unika" hyllplatser.

Jag funderar dock på om regionindelning egentligen tappar sin funktion i och med att varje flaska då har en unik hyllplats och att man, förhoppningsvis, kan kolla bin i Cellartracker och direkt hitta vilken hyllplats flaskas man är på jakt efter ligger på.

Borde inte samma sak gälla om man håller koll på vilket hyllplan en flaska ligger på? Då behöver man ju bara leta igenom 8-10 flaskor för att få tag i härligheten man är på jakt efter för tillfället?
 
Last edited:

The Wall

Medlem
I våra Quercia-ställ är ordningen land (Frankrike, Italien, Spanien, USA), distrikt norr till söder (USA undantaget, där är det mer Kalifornien norr till söder), och därefter producent i bokstavsordning. Det som inte ryms i Quercia-ställen (vilket dessvärre är det mesta) är arkiverat lådvis (numrerade) med någorlunda ordning till en början och därefter ingen ordning alls. Extremt obra, men prio har legat på annat än ordning i källaren under några år.
 

PatrikT

Medlem
Har tre stycken full höjds vinlagringsskåp där jag förvarar vinerna. Ett skåp för sött och mousserande, ett för rött och vit i det tredje har jag alla dubbletter eller de flaskor jag har mer än en av. Sen har jag ett excel ark för att hålla iordning alla flaskorna och där skriver jag upp i vilket skåp och vilken hylla varje flaska finns. Vilket gör att när jag vill ha en viss flaska så vet jag på vilken hylla jag behöver leta efter flaskan och på sin höjd flytta kring 20 flaskor för att hitta något i en av de mer fullpackade hyllorna.
 
Trådskapare
DaKu

DaKu

Medlem
Min preliminära plan är att satsa på en region-indelning men samtidigt använda bin-funktionen i Cellartracker för namnge hyllplatser med bokstav för horisontellt läge och siffror för vertikalt läge. Tar gärna emot kloka inspel och exempel på hur andra strukturerar upp det om man har "unika" hyllplatser.
Ja, jag använder Location i CT för att ange hylla (Section A, Section B etc) och Bin för att ange varje hyllplan (Row 1, Row 2 etc). På så sätt anges det för ett vin som jag har att det finns "In my cellar": "Section C / Row 2".
 
Trådskapare
DaKu

DaKu

Medlem
Jag funderar dock på om regionindelning egentligen tappar sin funktion i och med att varje flaska då har en unik hyllplats och att man, förhoppningsvis, kan kolla bin i Cellartracker och direkt hitta vilken hyllplats flaskas man är på jakt efter ligger på.

Borde inte samma sak gälla om man håller koll på vilket hyllplan en flaska ligger på? Då behöver man ju bara leta igenom 8-10 flaskor för att få tag i härligheten man är på jakt efter för tillfället?
Och jo, lite poänglöst för just att hitta, men jag känner att det skulle kännas bra med en bordeaux-sektion av vinkällaren etc, eller att det genomgående bara finns franska viner på den övre halvan av respektive hylla.
 
Trådskapare
DaKu

DaKu

Medlem
Har tre stycken full höjds vinlagringsskåp där jag förvarar vinerna. Ett skåp för sött och mousserande, ett för rött och vit i det tredje har jag alla dubbletter eller de flaskor jag har mer än en av. Sen har jag ett excel ark för att hålla iordning alla flaskorna och där skriver jag upp i vilket skåp och vilken hylla varje flaska finns.
Intressant, att du har en hyllflaska och dubletterna på lager. Jag köper 3-6 flaskor av varje vin som jag fyller på källaren med, så dubletter blir det ju en del av. Övervägde först att köpa djupare hyllor så att jag av det skälet kan ha dubbla rader, men kände att plats för 550 flaskor var tillräckligt. och det hade jag tillräckligt med väggyta för.
 

Silex

Medlem
Jag kör med en uppdelning i sektioner för champagne/mousserande, vitt vin, Italien (rött), Frankrike (rött), Övriga världen (rött), sött/starkt, samt för direkt konsumtion. Sedan inom varje sektion finns en indelning per region. Jag har inte hittills infört mer precisa "koordinater", men tycker inte jag behöver leta så länge utom möjligen de gånger jag missat att jag redan plockat ut flaskan ifråga och glömt notera det. En inventering emellanåt är nog alltid att rekommendera.
 

The Wall

Medlem
Jag föredrar total oordning. På så vis så hittar man ibland en flaska som man glömt bort att man hade, och då känns den nästan som gratis.
Så jobbar vi här hemma. Ibland kan det även dyka upp "en till flaska!?" av något man trodde var slut har vi upptäckt.
 

buteljen

Medlem
Har haft en djävulskt massa flaskor liggandes i en klump i CT som inte fått plats i vinskåpen. Har nu tagit tag i det och organiserat dem i IKEAS Trofastlåda! Varje låda är en Bin i Location "Trofast" i CT. Funkar utmärkt - får plats 9 rieslingflaskor och 8 normala andra flaskor i en låda. Sååå nöjd! /MVH Fr Vinorganista
IMG_0787.jpg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Har haft en djävulskt massa flaskor liggandes i en klump i CT som inte fått plats i vinskåpen. Har nu tagit tag i det och organiserat dem i IKEAS Trofastlåda! Varje låda är en Bin i Location "Trofast" i CT. Funkar utmärkt - får plats 9 rieslingflaskor och 8 normala andra flaskor i en låda. Sååå nöjd! /MVH Fr VinorganistaVisa bifogad bild 23184
Världsklass på den! Klart bättre än att ha vinerna ståendes i partiellt havererade kartonger som vi har. Är det 23 cm eller 36 cm höga lådan? Och håller locket för tyngden av en eller flera fulla lådor?
 

buteljen

Medlem
Världsklass på den! Klart bättre än att ha vinerna ståendes i partiellt havererade kartonger som vi har. Är det 23 cm eller 36 cm höga lådan? Och håller locket för tyngden av en eller flera fulla lådor?
Det är lådan som är 42x30x23 och kostar 45 SEK inklusive lock. Jag har tre fulla lådor på varandra och locket verkar hålla (än så länge i alla fall :)). Funderade ett tag på "weinbox" som vissa här använder, men det här kändes enklare och billigare. En weinboxlåda går på 14.10 euro + frakt (12 flaskor/låda)
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Det är lådan som är 42x30x23 och kostar 45 SEK inklusive lock. Jag har tre fulla lådor på varandra och locket verkar hålla (än så länge i alla fall :)). Funderade ett tag på "weinbox" som vissa här använder, men det här kändes enklare och billigare. En weinboxlåda går på 14.10 euro + frakt (12 flaskor/låda)
10,83 för andrasortering + frakt. Ett av problemen är att man bör beställa rätt många för att få dels få plats med alla flaskor och dels slippa risken att behöva kompletteringsköpa 2-3 st till plus frakt. Ikea känns lite lättare att hantera.
 

buteljen

Medlem
10,83 för andrasortering + frakt. Ett av problemen är att man bör beställa rätt många för att få dels få plats med alla flaskor och dels slippa risken att behöva kompletteringsköpa 2-3 st till plus frakt. Ikea känns lite lättare att hantera.
Jo jag såg det, men när jag kollade så fanns inga andrasortering tillgängliga och dessutom är det "mixed colour" :eek:. Och just det att veta hur många man skall köpa var en issue. Vad jag förstår så har weinbox en lucka fram som ger enkel åtkomst till vinerna så det är ju en feature. Men de viner jag har i lådorna är inget man behöver access till speciellt ofta. Det blev enklare med Trofast!
 
Toppen