Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur sorterar/ordnar ni er vinkällare?

Fixfred

Medlem
Pratar vi i den kostnadsnivån är det ju helt klart rimligt, vilken storlek på etiketten kör du?
Jag kör 25x54 som cellartracker rekommenderar sen använder jag en dymo LW 450 Turbo. Säg till om du vill ha utprickade taggar så kan jag kanske hjälpa till :)
 

Hampe

Medlem
Det är lådan som är 42x30x23 och kostar 45 SEK inklusive lock. Jag har tre fulla lådor på varandra och locket verkar hålla (än så länge i alla fall :)). Funderade ett tag på "weinbox" som vissa här använder, men det här kändes enklare och billigare. En weinboxlåda går på 14.10 euro + frakt (12 flaskor/låda)

Kommer nog köra på din variant, verkar smidig! Priset höjt till 70 dock. Skulle du ha tagit den som är 36 hög om du skulle ”göra om”?
 

buteljen

Medlem
Kommer nog köra på din variant, verkar smidig! Priset höjt till 70 dock. Skulle du ha tagit den som är 36 hög om du skulle ”göra om”?
Nej jag gillar storleken jag har! Kanske några stycken av de högre om man har flaskor man inte skall komma åt på flera, flera år.
 

johan713s

Medlem
Superintressant då jag är i liknande läge själv. Jag planerar för att montera Quercia-hyllor i en matkällare för att lagra vinerna. Det kommer långsiktigt bli 576 platser plus utrymme för lådförvaring. Min preliminära plan är att satsa på en region-indelning men samtidigt använda bin-funktionen i Cellartracker för namnge hyllplatser med bokstav för horisontellt läge och siffror för vertikalt läge. Tar gärna emot kloka inspel och exempel på hur andra strukturerar upp det om man har "unika" hyllplatser.

Jag funderar dock på om regionindelning egentligen tappar sin funktion i och med att varje flaska då har en unik hyllplats och att man, förhoppningsvis, kan kolla bin i Cellartracker och direkt hitta vilken hyllplats flaskas man är på jakt efter ligger på.

Borde inte samma sak gälla om man håller koll på vilket hyllplan en flaska ligger på? Då behöver man ju bara leta igenom 8-10 flaskor för att få tag i härligheten man är på jakt efter för tillfället?
Tänker själv exakt såhär...
Har ett antal numrerade bins, där första siffran anger rad, och andra kolumn. Så bin 23 är alltså våning två, tredje binen ifrån vänster.
Jag funderade också på att ha logik i hyllorna, men övergav det ganska snabbt, då vissa bins skulle bli överfulla, och andra tomma. Vart flaskorna hamnar är alltså helt beroende på vart det finns plats, inte vilka andra som finns i den binen. Det gör det också väldigt snabbt att hitta det jag söker.
Funkar bra för mej.
 

Martinski

Medlem
3388C9A8-18AB-4459-9A18-8512591D562F.jpeg



Förvarar det så här i min lilla etta. Återanvänder lådor till flaskor som inte har en låda så i väldigt många så ligger det en annan flaska än vad som står på lådan. Gäller främst mittenhyllan som är bara ’vanliga’ 08’or.

Prestige cuvéerna som ligger mot golvet för hålla jämnare o lite kyligare temp är alla i rätt låda..

Utrymmet börjar tryta lite nu.
 

Ozric

Medlem
Jag köpte en vinkyl väldigt tidigt när jag började intressera mig för vin, för ungefär 1½ år sedan. Den börjar nu bli full. Jag försökte ha ordning i den till en början, med en hylla för champagne, en för Bordeaux osv. Numera trycks flaskorna in där de får plats.

5NrVcQI.jpg
 

Bastardo

Medlem
Jag har ingen ’vinkällare’ utan de få flaskorna som jag har ligger bara i ett vanligt skafferi vid ytterväggen som har en ventil utåt.
På somrarna kan det vara lite varmt där men jag har inte kunnat konstatera några märkbara defekter ändå. Vin tål ganska mycket och klarar det mesta med bravur, men det är helt klart inte att rekommendera för en seriös vinsamlare samma sätt som jag använder. :cool:
Min vinsamling är inte så stor, på sin höjd några dussin till antalet. Det finns en källare i huset som man kunde ha viner pckså, men det har jag inte använt ännu, fast det verkar bo mest ärligt folk här.
Det inte omöjligt att jag kunde skaffa mig ett lite mindre vinskåp på sikt, men än så länge har det inte behövts.
P.S. En sak har jag dock kunnat konstatera: tyska GG-viner är inte ämnade för längre ’lagring’. Hade hemma ett jättefint GG som var helt odrickbar bara efter några år i skafferiet. Det gick inte att dricka alls, så jag hällde vinet i slasken.
 

JonasBo

Medlem
En sak har jag dock kunnat konstatera: tyska GG-viner är inte ämnade för längre ’lagring’. Hade hemma ett jättefint GG som var helt odrickbar bara efter några år i skafferiet. Det gick inte att dricka alls, så jag hällde vinet i slasken.
Kan man kanske konstatera att GG viner inte är ämnade för längre lagring i rumstemperatur, utan hellre 12-14 grader?
 

Bastardo

Medlem
Kan man kanske konstatera att GG viner inte är ämnade för längre lagring i rumstemperatur, utan hellre 12-14 grader?
Så klart vore det idealiskt, men jag tror mig ha läst någonstans också att GG är inte någon långliggare precis. De klarar nog inte ens tio år, tror jag, men så klart varierar det mellan producent etc.
Det är inte rumstemperatur heller hela tiden, utan på vintern kan jag styra på ett ungefär hur kallt ska det vara med hjälp av ventilen. Har dock inte mätt temperaturen. Andra viner har inte tagit någon skada, men kanske tyska GG-viner är väldigt känsliga för temperatur.
Fast det händer sällan att jag sparar några flaskor så värst länge över huvud taget. Bör nog ta en funderare, om det skulle hända med rödvin också, men de ser ut att vara tåligare än tyska vita av högsta klassen. Bör nog börja tömma mina ’äldsta’ viner lite snabbare, om tendensen skulle sprida sig … eller flytta några viner till källaren. Där är det rätt så svalt även på sommaren.
 

Martinski

Medlem
F70C0B2B-0F2C-41B6-B96F-383D22C62F96.jpeg


Köpte en mindre vinkyl som är gjord för 61 vanliga vinflaskor, blev knökfull.

Alla gick inte in så 4 flaskor ligger kvar som i föregående bild.
Detta är vad jag har

Köpte denna
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 28820

Köpte en mindre vinkyl som är gjord för 61 vanliga vinflaskor, blev knökfull.

Alla gick inte in så 4 flaskor ligger kvar som i föregående bild.
Detta är vad jag har

Köpte denna
Gött att den har automatiskt avfrostningssystem, - kan vara jobbigt att få ut flaskorna annars :D
 

Bastardo

Medlem
Obs! Ni, som har oerhört stora vinsamlingar: hur ofta händer det att ni är tvungen att slå ut vin? ;) Alltså det går inte att undvika att vissa viner går inte dricka om man har råkat lagra de för länge. Då finns det väl inget annat sätt att göra än att bara slå de i vasken, eller hur? Finns nog medlemmar här som har hundratals flaskor i vinkällaren, eller ännu mer … :cool:
Det finns säkert rekommendationer vad är det högsta antalet flaskor som är hanterbara. Har man fler, så tappar man kontrollen på vinerna, om man inte råkar vara så pass förmögen att man har en egen personal även i vinkällaren.
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
Obs! Ni, som har oerhört stora vinsamlingar: hur ofta händer det att ni är tvungen att slå ut vin? ;) Alltså det går inte att undvika att vissa viner går inte dricka om man har råkat lagra de för länge. Då finns det väl inget annat sätt att göra än att bara slå de i vasken, eller hur? Finns nog medlemmar här som har hundratals flaskor i vinkällaren, eller ännu mer … :cool:
Det finns säkert rekommendationer vad är det högsta antalet flaskor som är hanterbara. Har man fler, så tappar man kontrollen på vinerna, om man inte råkar vara så pass förmögen att man har en egen personal även i vinkällaren.
Har kanske hänt en gång på 300-400 flaskor. Måndags-ex oftast.

Hantera vinerna är enkelt med cellartracker
 

Vingubben

Medlem
Obs! Ni, som har oerhört stora vinsamlingar: hur ofta händer det att ni är tvungen att slå ut vin? ;) Alltså det går inte att undvika att vissa viner går inte dricka om man har råkat lagra de för länge. Då finns det väl inget annat sätt att göra än att bara slå de i vasken, eller hur? Finns nog medlemmar här som har hundratals flaskor i vinkällaren, eller ännu mer … :cool:
Det finns säkert rekommendationer vad är det högsta antalet flaskor som är hanterbara. Har man fler, så tappar man kontrollen på vinerna, om man inte råkar vara så pass förmögen att man har en egen personal även i vinkällaren.
En på hundra får vaskas, men i de flesta fall kork och inte ålder. Det som händer med för mycket ålder är att vinet tappar stundsen men det blir sällan odrickbart om det är förvarat korrekt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Obs! Ni, som har oerhört stora vinsamlingar: hur ofta händer det att ni är tvungen att slå ut vin? ;) Alltså det går inte att undvika att vissa viner går inte dricka om man har råkat lagra de för länge. Då finns det väl inget annat sätt att göra än att bara slå de i vasken, eller hur? Finns nog medlemmar här som har hundratals flaskor i vinkällaren, eller ännu mer … :cool:
Det finns säkert rekommendationer vad är det högsta antalet flaskor som är hanterbara. Har man fler, så tappar man kontrollen på vinerna, om man inte råkar vara så pass förmögen att man har en egen personal även i vinkällaren.
På sin höjd 4-5 flaskor de senaste 10 åren varav ett par var några jag fick som hade hittats i ett förråd och minst en som jag inte hade räknat med skulle vara ok redan när jag köpte det (mest på skoj för att testa). Det är däremot ofta det sker att man öppnar en flaska på tok för tidigt där det hade varit bra att hålla sina fingrar i styr många år till.
Så "för gammalt" vs "för ungt" i antal gånger vinner den senare med hästlängder.
 

Bastardo

Medlem
Tusen tack för alla svar! Det känns oerhört skönt att ni svarade så snabbt också. Jag hade lite farhågor om min fråga skulle kunna uppfattas som en aning negativt, men ni alla förstod mig helt korrekt. :D
Med min ytterst sparsamma lilla ’vinsamling’ har jag behövt slå i vasken bara en flaska som tydligen inte klarade att sparas ens några år. Jag försökte vara tapper och dricka vinet ändå, men fick ge upp ändå. Det smakade inte gott alls, kan jag säga.
 

Vingubben

Medlem
Tusen tack för alla svar! Det känns oerhört skönt att ni svarade så snabbt också. Jag hade lite farhågor om min fråga skulle kunna uppfattas som en aning negativt, men ni alla förstod mig helt korrekt. :D
Med min ytterst sparsamma lilla ’vinsamling’ har jag behövt slå i vasken bara en flaska som tydligen inte klarade att sparas ens några år. Jag försökte vara tapper och dricka vinet ändå, men fick ge upp ändå. Det smakade inte gott alls, kan jag säga.
Inte helt säkert att det är lagringen som var problemet, kan ha varit defekt reden från början.
 
Toppen