Hur sorterar/ordnar ni er vinkällare?

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av DaKu, 2 maj 2021.

1. v_skogh

v_skogh Medlem

Vore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?

2. MacX

MacX Medlem

Screenshot_20210604_195058_com.cellartracker.app.jpg

Man får full koll på sin källare..:cool:

filler_118, MagnusH70, JonasBo och 2 andra gillar detta.
  3. Vingubben

Vingubben Medlem

Det vill du inte veta:mad:

v_skogh gillar detta.
  4. v_skogh

v_skogh Medlem

Mitt problem är att jag har noll koll, hade behövt sympatier från någon annan i samma situation :cool:

Foodcoma gillar detta.
  5. MacX

MacX Medlem

Det är rätt så skrämmande även om man har koll... :confused::rolleyes:

6. Det är aldrig för tidigt att börja, la in min första batch i CT från papper och manuell inventering, tog onödig tid. Bättre att göra det rätt från början även om du bara har ett fåtal flaskor

7. Daniel A

Daniel A Medlem

Börja direkt! Såhär såg mina första trevande år med CT ut (delar inte med mig av de senaste åren eftersom jag vill veta själv):

ctstart.JPG

8. Gissar att kurvan inte vänder allt för mycket nedåt. Tror mig veta en påverkansfaktor :)

upload_2021-6-7_10-12-36.png

För övrigt, håller med, lägg in direkt, vänta inte. sparar tid och ger bra översikt längre fram.

Vingubben och Daniel A gillar detta.
  9. Daniel A

Daniel A Medlem

Medlem sedan 2015, men lurker sedan 2014 (vilket också var året då jag blev livegen (läs: skaffade jobb)). Det finns en koppling. :D

Anders Landström gillar detta.
  10. Själv ser det ut så här. Två viktiga datum, när jag gick med i CT och detta år då jag gjort en massiv inventering efter att fått hem viner från England (la tidigare bara in det som köptes i landet, vilket var MYCKET dumt). Ska nu försöka ge mig på att ange inköpspris och datum för alla flaskor (gjort en del men det kostar tid att leta i mails etc), tar det som det kommer.

upload_2021-6-7_10-31-1.png

11. JonasBo

JonasBo Medlem

Jag började när jag hade ca 30 viner. Då med excel (eller snarare Google Drives dito) som byggdes upp med relevanta kolumner.
    Sedan när det blev halvt ohållbart (över 100 viner) gick jag över till CT. Det finns en guide för migrering/import som jag följde vilket innebar att ändra om lite kolumner bara, och maila den till dem så de kunde lägga till dem på mitt konto.

Anders Bjurestig gillar detta.
  12. Martin F

Martin F Medlem

Hur man får fram det där?

13. Daniel A

Daniel A Medlem

My Cellar -> My Reports. Där finns det en massa förval. Den ovan är Purchases over time.

Tror inte det här fungerar i mobilsidan.

Martin F gillar detta.
  14. v_skogh

v_skogh Medlem

Skulle tippa att jag ha ca 400 flaskor. Lär ta lite tid att inventera :(
    Att jag har viner på olika ställen underlättar inte heller. Inväntar tid att bygga vinkällare hemma, sen så...

Anders Bjurestig gillar detta.
  15. Uncle_Bob

Uncle_Bob Medlem

Jag har organiserat in min källare i följande ordning: Land->Region->Producent->Cuvée->Årgång
    Inget är egentligen alfabetiskt ordnat och jag har inte numrerat några hyllor eller så utan allt är rakt upp och ner i en "källare" i CellarTracker, funderat på att numrera ställen men jag har gjort lite rundflyttningar med åren då vissa regioner växt mer än jag föreställt mig och jag fått organisera om lite men jag upplever att jag lyckas hålla väldigt bra koll ändå.

Dela sidan