Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur sorterar/ordnar ni er vinkällare?

v_skogh

Medlem
Vore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?
 

MacX

Medlem
Vore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?
Screenshot_20210604_195058_com.cellartracker.app.jpg


Man får full koll på sin källare..:cool:
 
Vore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?

Det är aldrig för tidigt att börja, la in min första batch i CT från papper och manuell inventering, tog onödig tid. Bättre att göra det rätt från början även om du bara har ett fåtal flaskor
 
Själv ser det ut så här. Två viktiga datum, när jag gick med i CT och detta år då jag gjort en massiv inventering efter att fått hem viner från England (la tidigare bara in det som köptes i landet, vilket var MYCKET dumt). Ska nu försöka ge mig på att ange inköpspris och datum för alla flaskor (gjort en del men det kostar tid att leta i mails etc), tar det som det kommer.

upload_2021-6-7_10-31-1.png
 

JonasBo

Medlem
Vore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?
Jag började när jag hade ca 30 viner. Då med excel (eller snarare Google Drives dito) som byggdes upp med relevanta kolumner.
Sedan när det blev halvt ohållbart (över 100 viner) gick jag över till CT. Det finns en guide för migrering/import som jag följde vilket innebar att ändra om lite kolumner bara, och maila den till dem så de kunde lägga till dem på mitt konto.
 

v_skogh

Medlem
Det är aldrig för tidigt att börja, la in min första batch i CT från papper och manuell inventering, tog onödig tid. Bättre att göra det rätt från början även om du bara har ett fåtal flaskor
Skulle tippa att jag ha ca 400 flaskor. Lär ta lite tid att inventera :(
Att jag har viner på olika ställen underlättar inte heller. Inväntar tid att bygga vinkällare hemma, sen så...
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag har organiserat in min källare i följande ordning: Land->Region->Producent->Cuvée->Årgång
Inget är egentligen alfabetiskt ordnat och jag har inte numrerat några hyllor eller så utan allt är rakt upp och ner i en "källare" i CellarTracker, funderat på att numrera ställen men jag har gjort lite rundflyttningar med åren då vissa regioner växt mer än jag föreställt mig och jag fått organisera om lite men jag upplever att jag lyckas hålla väldigt bra koll ändå.
 

Stejo

Medlem
CT är det optimala verktyget för att hålla rätt på dina viner. Jag använder mig av etikett-funktionen och skriver ut individetiketter till varje flaska. På etiketten kan man få med följande:Visa bifogad bild 23427

Sedan kan man individmärkt sina flaskor med en icke förstörande etiketthållare:

Visa bifogad bild 23428
Efteråt så scannar man in streckkoden med exempelvis en mobiltelefon och anger vart man placerar flaskan (location & bin). Om man sen flyttar flaskan så är det bara att scanna in streckkoden på nytt och trycka på (relocate) och knappa in den nya placeringen.
När man sedan bestämmer sig för att dricka flaskan, scannar man etiketten och man får då upp flaskan i fråga direkt i CT och kan ange smak noter eller omdöme samtidigt som flaskan då automatiskt flyttas från My CELLAR till CONSUMED, hur praktiskt som helst.
Visa bifogad bild 23432

Etiketten river man bara av och sedan kan man återanvända etiketthållaren till ett nytt inköp!

Visa bifogad bild 23433

Lite jobb till at börja med, men helt klart värt det! Dessutom får man ju då inventera sin käll
CT är det optimala verktyget för att hålla rätt på dina viner. Jag använder mig av etikett-funktionen och skriver ut individetiketter till varje flaska. På etiketten kan man få med följande:Visa bifogad bild 23427

Sedan kan man individmärkt sina flaskor med en icke förstörande etiketthållare:

Visa bifogad bild 23428
Efteråt så scannar man in streckkoden med exempelvis en mobiltelefon och anger vart man placerar flaskan (location & bin). Om man sen flyttar flaskan så är det bara att scanna in streckkoden på nytt och trycka på (relocate) och knappa in den nya placeringen.
När man sedan bestämmer sig för att dricka flaskan, scannar man etiketten och man får då upp flaskan i fråga direkt i CT och kan ange smak noter eller omdöme samtidigt som flaskan då automatiskt flyttas från My CELLAR till CONSUMED, hur praktiskt som helst.
Visa bifogad bild 23432

Etiketten river man bara av och sedan kan man återanvända etiketthållaren till ett nytt inköp!

Visa bifogad bild 23433

Lite jobb till at börja med, men helt klart värt det! Dessutom får man ju då inventera sin källare samtidigt!
@MacX vad använder du för etiketthållare?
 

Stejo

Medlem
Skulle tro att de är 3dprintade kanske denna eller likande https://www.thingiverse.com/thing:4479548.
Även jag kör med cellartracker och etiketter , tycker det är riktigt smidigt. Använder dock etiketterna direkt på flaskorna. Om du vill ha hjälp med att 3d printa kan jag eventuellt hjälpa dig :)
Aha ja när du säger det så ser den ut som den är printad.
Hur funkar det att klistra direkt på flaskan, går det lätt att ta bort? Gillade dock tanken på att kunna lätt läsa etiketten utan att behöva dra ut flaskan, så någon typ av hållare vore ju trevligt. Men det är klart det går ju åt några stycken…. :)
 

Fixfred

Medlem
Aha ja när du säger det så ser den ut som den är printad.
Hur funkar det att klistra direkt på flaskan, går det lätt att ta bort? Gillade dock tanken på att kunna lätt läsa etiketten utan att behöva dra ut flaskan, så någon typ av hållare vore ju trevligt. Men det är klart det går ju åt några stycken…. :)

Etiketterna sitter inte så hårt. Går absolut att ta bort , kanske svårare med tid. Ser dock ingen anledning att ta bort dem. Brukar sätta mellan bak och fram etikett. Om man skulle printa ut tror jag det skulle landa på omkring 1,5kr st i materialkostnad beroende på hur billigt material man kan hitta. 1kg material kostar omkring 250kr och sen väger 1 tag ca 5gram
 

Stejo

Medlem
Etiketterna sitter inte så hårt. Går absolut att ta bort , kanske svårare med tid. Ser dock ingen anledning att ta bort dem. Brukar sätta mellan bak och fram etikett. Om man skulle printa ut tror jag det skulle landa på omkring 1,5kr st i materialkostnad beroende på hur billigt material man kan hitta. 1kg material kostar omkring 250kr och sen väger 1 tag ca 5gram
Pratar vi i den kostnadsnivån är det ju helt klart rimligt, vilken storlek på etiketten kör du?
 
Toppen