Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur sorterar/ordnar ni er vinkällare?

The Wall

Medlem
Jo jag såg det, men när jag kollade så fanns inga andrasortering tillgängliga och dessutom är det "mixed colour" :eek:. Och just det att veta hur många man skall köpa var en issue. Vad jag förstår så har weinbox en lucka fram som ger enkel åtkomst till vinerna så det är ju en feature. Men de viner jag har i lådorna är inget man behöver access till speciellt ofta. Det blev enklare med Trofast!
När man väl behöver en flaska får man ett fyspass på köpet med Trofast :)
Just det, det var "mixed colour", det som även fick mig att fundera en extra gång och köp uteblev (tillfälligt?).
 

LarsW

Medlem
Har haft en djävulskt massa flaskor liggandes i en klump i CT som inte fått plats i vinskåpen. Har nu tagit tag i det och organiserat dem i IKEAS Trofastlåda! Varje låda är en Bin i Location "Trofast" i CT. Funkar utmärkt - får plats 9 rieslingflaskor och 8 normala andra flaskor i en låda. Sååå nöjd! /MVH Fr VinorganistaVisa bifogad bild 23184
Övervägde du att använda stommen till lådorna? Tror du de håller formen med tung last i de spåren?
 
Kör blandade flaskor i Weinbox, mixat där det finns för tillfället plats, använder CT, varje låda är en egen bin. Obrutna lådor står staplade eller i hyllplan. Varje stapel eller plan är en egen bin i CT.

Gav upp att försöka sortera enligt någon struktur då det alltid saknades plats alternativt fanns för mycket för en region / producent etc,
 

buteljen

Medlem
Övervägde du att använda stommen till lådorna? Tror du de håller formen med tung last i de spåren?
Nej, jag har plats och kan köra enbart två på höjden om jag vill. Men jag tror absolut de håller för tre. Man skulle kunna stoppa in en stabilare träskiva mellan också om man är orolig
 

BallyJ

Medlem
Jag kör planogram(excel) för mina vinfack med övergripande indelning; Fack 1-Italien, Fack 2-Frankrike och Fack 3-Övriga länder. Ca 120 flaskor per fack. I vinkylen hemma kör jag hyllindelning; Italien, Frankrike, Spanien, Nya världen, Riesling, vitt nya världen, Champagne och blandat. ca 120 flaskor även här. Sedan har jag CT som grund för att få en bra överblick av vad jag har.
 

sunqan

Vinös
Så jobbar vi här hemma. Ibland kan det även dyka upp "en till flaska!?" av något man trodde var slut har vi upptäckt.
Jag vet inte vad som är svårast - att hålla ordning eller att inte hålla ordning.

jag försöker hålla cellartracker uppdaterat, men det funkar ju också "sådär" rätt var det är dyker det upp någon eller några flaskor av ett vin jag trott varit slut, och så visar det sig att jag glömt för in ett extra köp för några år sen... men jag fuskar och sparar alla kvitton :)
 

Sarco

Medlem
Jag har ett halvorganiserat kaos. Ska försöka organisera upp det vid tillfälle. Jag har gamla förvaringshyllor av trä i en källare som är hyfsat temperaturstabil (varierar lite mellan säsongerna men totalt rätt ok).

Det lätta är sådant som ska långlagras, eller i alla fall kan klara långlagring. Där har vi portvinshyllan med vintage ports. De ligger mestadels i sina lådor och i övrigt i lite andra strölådor. Andra viner för långlagring ligger utmed golvet i trälådor, under hyllorna. På lådorna ligger anteckningar om innehållet om det inte stämmer med lådan. I hyllorna vinställ från ikea, intakta lådor och vanliga 12-flasklådor som fylls upp så mycket det går. Här börjar kaoset. Planen från början var att ordna efter lagringstid (långliggare längst ner). Det funkar hyfsat men av platsskäl så hamnar flaskor med skruvkork för sig, ståendes. Även sådana som ska lagras länge... Tomrum fylls upp av småflaskor och smala flaskor, företrädesvis söta viner. Nu börjar vinerna bli många nog för att förtjäna lite egna specialplatser men där är vi inte än. Dags för omorganisering!
 

epeb

Medlem
Querciaställ(flera stycken) som i CT delas in Bin(ställnr.) - Location(radnummer) - individnummer(en liten nummerlap hängande på flaskhalsen).
Blir då typ; 3, 5, 182
Tar mindre än 2-3 minuter att plocka önskad flaska ur källaren (gammal matkällare med lite pendlande temp beroende på årstid).
 

Foodcoma

Medlem
Jag föredrar total oordning. På så vis så hittar man ibland en flaska som man glömt bort att man hade, och då känns den nästan som gratis.

Så jobbar vi här hemma. Ibland kan det även dyka upp "en till flaska!?" av något man trodde var slut har vi upptäckt.

Verkar finnas fler som er och kan inte annat än hålla med om resonemanget ;)
https://www.wsj.com/articles/why-wine-lovers-resist-marie-kondo-ing-their-cellars-11570729667
 

The Wall

Medlem
Verkar finnas fler som er och kan inte annat än hålla med om resonemanget ;)
https://www.wsj.com/articles/why-wine-lovers-resist-marie-kondo-ing-their-cellars-11570729667
För inte alltför många år sedan när barnen var lite mindre, typ 4 och 6 år, kunde det bli kul att skicka in dom i vinkällaren för att hämta en flaska till oss. Gällde bara att komma ihåg att göra det innan middagen för att kunna anpassa maten till vinet, om man ville undvika att få Assang Ånn-trasché till sin grillade kossa.
 

MacX

Medlem
CT är det optimala verktyget för att hålla rätt på dina viner. Jag använder mig av etikett-funktionen och skriver ut individetiketter till varje flaska. På etiketten kan man få med följande:
upload_2021-5-31_12-26-20.png


Sedan kan man individmärkt sina flaskor med en icke förstörande etiketthållare:

upload_2021-5-31_12-29-23.png

Efteråt så scannar man in streckkoden med exempelvis en mobiltelefon och anger vart man placerar flaskan (location & bin). Om man sen flyttar flaskan så är det bara att scanna in streckkoden på nytt och trycka på (relocate) och knappa in den nya placeringen.
När man sedan bestämmer sig för att dricka flaskan, scannar man etiketten och man får då upp flaskan i fråga direkt i CT och kan ange smak noter eller omdöme samtidigt som flaskan då automatiskt flyttas från My CELLAR till CONSUMED, hur praktiskt som helst.
upload_2021-5-31_12-51-9.jpeg


Etiketten river man bara av och sedan kan man återanvända etiketthållaren till ett nytt inköp!

upload_2021-5-31_12-59-41.jpeg


Lite jobb till at börja med, men helt klart värt det! Dessutom får man ju då inventera sin källare samtidigt!
 

Fixfred

Medlem
CT är det optimala verktyget för att hålla rätt på dina viner. Jag använder mig av etikett-funktionen och skriver ut individetiketter till varje flaska. På etiketten kan man få med följande:Visa bifogad bild 23427

Sedan kan man individmärkt sina flaskor med en icke förstörande etiketthållare:

Visa bifogad bild 23428
Efteråt så scannar man in streckkoden med exempelvis en mobiltelefon och anger vart man placerar flaskan (location & bin). Om man sen flyttar flaskan så är det bara att scanna in streckkoden på nytt och trycka på (relocate) och knappa in den nya placeringen.
När man sedan bestämmer sig för att dricka flaskan, scannar man etiketten och man får då upp flaskan i fråga direkt i CT och kan ange smak noter eller omdöme samtidigt som flaskan då automatiskt flyttas från My CELLAR till CONSUMED, hur praktiskt som helst.
Visa bifogad bild 23432

Etiketten river man bara av och sedan kan man återanvända etiketthållaren till ett nytt inköp!

Visa bifogad bild 23433

Lite jobb till at börja med, men helt klart värt det! Dessutom får man ju då inventera sin källare samtidigt!
Det var det nördigast och bästa lösningen jag sätt! Vad kör du för ettikettskrivare?
 

Vera Wind

In vini veritas?
CT är det optimala verktyget för att hålla rätt på dina viner. Jag använder mig av etikett-funktionen och skriver ut individetiketter till varje flaska. På etiketten kan man få med följande:Visa bifogad bild 23427

Sedan kan man individmärkt sina flaskor med en icke förstörande etiketthållare:

Visa bifogad bild 23428
Efteråt så scannar man in streckkoden med exempelvis en mobiltelefon och anger vart man placerar flaskan (location & bin). Om man sen flyttar flaskan så är det bara att scanna in streckkoden på nytt och trycka på (relocate) och knappa in den nya placeringen.
När man sedan bestämmer sig för att dricka flaskan, scannar man etiketten och man får då upp flaskan i fråga direkt i CT och kan ange smak noter eller omdöme samtidigt som flaskan då automatiskt flyttas från My CELLAR till CONSUMED, hur praktiskt som helst.
Visa bifogad bild 23432

Etiketten river man bara av och sedan kan man återanvända etiketthållaren till ett nytt inköp!

Visa bifogad bild 23433

Lite jobb till at börja med, men helt klart värt det! Dessutom får man ju då inventera sin källare samtidigt!
Älskar detta!
 

The Wall

Medlem
CT är det optimala verktyget för att hålla rätt på dina viner. Jag använder mig av etikett-funktionen och skriver ut individetiketter till varje flaska. På etiketten kan man få med följande:Visa bifogad bild 23427

Sedan kan man individmärkt sina flaskor med en icke förstörande etiketthållare:

Visa bifogad bild 23428
Efteråt så scannar man in streckkoden med exempelvis en mobiltelefon och anger vart man placerar flaskan (location & bin). Om man sen flyttar flaskan så är det bara att scanna in streckkoden på nytt och trycka på (relocate) och knappa in den nya placeringen.
När man sedan bestämmer sig för att dricka flaskan, scannar man etiketten och man får då upp flaskan i fråga direkt i CT och kan ange smak noter eller omdöme samtidigt som flaskan då automatiskt flyttas från My CELLAR till CONSUMED, hur praktiskt som helst.
Visa bifogad bild 23432

Etiketten river man bara av och sedan kan man återanvända etiketthållaren till ett nytt inköp!

Visa bifogad bild 23433

Lite jobb till at börja med, men helt klart värt det! Dessutom får man ju då inventera sin källare samtidigt!
Helt underbart!
Vilket vinställ i trä är det man kan se till vänster på bilden? Eget bygge eller något som finns att köpa?
 

MacX

Medlem
Helt underbart!
Vilket vinställ i trä är det man kan se till vänster på bilden? Eget bygge eller något som finns att köpa?
Det är ett eget bygge som är platsbyggt så man får plats med så många flaskor som möjligt. 15 hyllor med plats till 9 flaskor på varje hylla. IKEAs flaskhylla är inte speciellt platsoptimerande så jag funderar på att bygga en hylla till även till den väggen så kanske man kan trycka in ett 30-40 tal flaskor till.
 

The Wall

Medlem
Det är ett eget bygge som är platsbyggt så man får plats med så många flaskor som möjligt. 15 hyllor med plats till 9 flaskor på varje hylla. IKEAs flaskhylla är inte speciellt platsoptimerande så jag funderar på att bygga en hylla till även till den väggen så kanske man kan trycka in ett 30-40 tal flaskor till.
Jag funderar på att försöka bygga något liknande hemma hos oss för att få lite ordning på källaren, men har inte hittat någon riktigt bra lösning. Din är det närmaste en vettig lösning till förmodat rimlig kostnad som jag har sett hittills.
 

MacX

Medlem
Jag funderar på att försöka bygga något liknande hemma hos oss för att få lite ordning på källaren, men har inte hittat någon riktigt bra lösning. Din är det närmaste en vettig lösning till förmodat rimlig kostnad som jag har sett hittills.
Har tyvärr inga ritningar på det eftersom det gjordes på frihand, men jag kan ta lite bättre foto på det och lägga med en tumstock i bilden som måttreferens om det skulle hjälpa.

Kostnaden var nog endast en 400-500 kr för virke, en flaska trälim och spik.
 

The Wall

Medlem
Har tyvärr inga ritningar på det eftersom det gjordes på frihand, men jag kan ta lite bättre foto på det och lägga med en tumstock i bilden som måttreferens om det skulle hjälpa.

Kostnaden var nog endast en 400-500 kr för virke, en flaska trälim och spik.
Tack gärna!
 
Toppen