Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hyllor i vinkällare

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Angående storleken på facken så tror jag att det är mer behändigt med fler och då mindre fack i den privata vinsamlingen. Annars kommer murphys lag att se till att den flaska du vill dricka alltid ligger underst. Och någon gång så tappar du ut en dyrgrip i betonggolvet just för att det blir fumligt.

Jag har smygbörjat lite smått för att få en blick över hur jag tänker det hela.

Klyver en 18mm limfog på 330mm i botten. Som ska fästas i 90mm lecablock liggande och sedan så kommer jag att sätta en bärlina i väggen. Därav så undviker jag organiskt material mot golvet. Och får en stomme att liva med väggen och väga in i våg. Då är det bara att bygga senare och konstruktionen är rak.

Då detta är ett projekt där jag kommer att använda det som finns hemma i längsta möjliga mån så började jag måla med en difföppen murtex i grått för att få det lite fräschare då den fanns över från ett tidigare projekt. Måste dock köpa 3l till.

Undrar om någon har erfarenhet av limfog i furu i 70% luftfuktighet och vinkällare? Kommer nog att vitvaxa hyllorna sen om jag orkar.

Hittade ett par lådor klinker från entrén men det kommer nog inte att räcka till golvet. Men vi får
Bifogar lite bilder.
Hur har det gått?
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Kom inte på hur jag skulle göra med sten/mura så ledsnade och tog i helgen beslut om att det fick bli trä istället :) Prio är utrymme/förvaring och absolut inte nån flashig "uppvisningskällare" så jag behövde inte ta in någon finsnickare utan det fick bli eget bygge. Tycker det ändå måste vara någorlunda estetiskt ok så blir en mix av 27mm hyllplan i limfog och vanliga 45X70 konstruktionsreglar. Allt är i gran vilket ser lika trist ut som obehandlad furu så betsade allt brunt. Facken blev 65 i bredd och drygt 50 djup med ca 38 i höjd så 4 lager med flaskor ger bra med luft kvar så man ändå får lite överblick. Går att absolut att ha 5 lager om man vill.
 

chambertin

Medlem
Kom inte på hur jag skulle göra med sten/mura så ledsnade och tog i helgen beslut om att det fick bli trä istället :) Prio är utrymme/förvaring och absolut inte nån flashig "uppvisningskällare" så jag behövde inte ta in någon finsnickare utan det fick bli eget bygge. Tycker det ändå måste vara någorlunda estetiskt ok så blir en mix av 27mm hyllplan i limfog och vanliga 45X70 konstruktionsreglar. Allt är i gran vilket ser lika trist ut som obehandlad furu så betsade allt brunt. Facken blev 65 i bredd och drygt 50 djup med ca 38 i höjd så 4 lager med flaskor ger bra med luft kvar så man ändå får lite överblick. Går att absolut att ha 5 lager om man vill.
Hade du varit nörd på hyllor så hade jag ju blivit besviken men nu blir det ju rätt fokus ändå !
 
  • Haha
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
16E51FC5-46A2-4CB0-800F-5BC450039964.jpeg

La in hyllorna så nu klart. Sen blir det lite mer hyllor på motsatt sida och två andra väggar. Men blir väl typ samma fast annan storlek.

Så nu är det bara att köpa vin då… :D
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 28775
La in hyllorna så nu klart. Sen blir det lite mer hyllor på motsatt sida och två andra väggar. Men blir väl typ samma fast annan storlek.

Så nu är det bara att köpa vin då… :D
Bra jobbat!

Rustikt och estetiskt funktionellt. Smart att betsa för att få bort plonkkänslan. Ser ut som du kommer kunna trycka in rätt mycket och även kunna ställa in hela lådor. Hur många hyllor Krug blir det?:D
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Bra jobbat!

Rustikt och estetiskt funktionellt. Smart att betsa för att få bort plonkkänslan. Ser ut som du kommer kunna trycka in rätt mycket och även kunna ställa in hela lådor. Hur många hyllor Krug blir det?:D
Tack! Ja det blir mer plats än jag behöver. Sen vill man ju inte ha sin förvaring proppfull heller, är ju trevligare om man ser något :)

Ja du... Hade gärna fyllt hela skiten med Krug :p
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Ser ju kanonbra ut!
Rejält och stilrent :) Hur har du förankrat det i taket och golvet?
Det blev lite ”tar vad jag har” förutom hyllplanen så hade U-skena i stål som jag satte fast med lim och spikplugg i betongen uppe och nere. Sen bara tryckt in reglarna och kört in en skruv så de inte rör på sig. Kanske ska måla lite på stålet så det ser lite roligare ut

Hade massa armering kvar som jag sågade i 10cm längder och satte i väggen som hyllbärare så jag slapp regla(mer space) i ändarna
 
Det blev lite ”tar vad jag har” förutom hyllplanen så hade U-skena i stål som jag satte fast med lim och spikplugg i betongen uppe och nere. Sen bara tryckt in reglarna och kört in en skruv så de inte rör på sig. Kanske ska måla lite på stålet så det ser lite roligare ut

Hade massa armering kvar som jag sågade i 10cm längder och satte i väggen som hyllbärare så jag slapp regla(mer space) i ändarna
Härligt!
Skönt att bygga med raka vinklar och stabila grundmaterial, själv är ju jordkällaren skev på alla möjliga sätt.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Härligt!
Skönt att bygga med raka vinklar och stabila grundmaterial, själv är ju jordkällaren skev på alla möjliga sätt.
Hade gärna haft en jordkällare! 😍

Ja men jag flytspacklade golvet innan och har byggt "konstruktionen" ut från vägg för att slippa förskjutning pga sned vägg. Och för att det är bra om det cirkulerar luft bakom flaskorna också
 

Hug0

Medlem
Jag har byggt en vinkällare som består av en utbyggnad av vår befintliga källare mot norr. Väggarna är uppförda i lättbetong och takkonstruktionen som sticker upp en halvmeter över markytan är utförd i trä (med rockwool-isolering). Golvet är makadam med en gång bestående av tegelsten (från husets byggår 1930). Det finns även berg i dagen och hör sipprar det in vatten från den omgivande marken. Jag har installerat en fyrvägs fläktkonvektor kopplad till vårt bergvärmesystem för komfortkyla och även värme med målet att hålla 12-14 grader året om. Jag leder ner kondensvattnet från kylanläggningen ner i grusgolvet, som är anslutet till husets dränering. Jag hoppas att fuktkvoten ska hålla sig runt 70%.

Nu till min fråga - det är dags att uppföra hyllsystemet. Mina snickare är oroliga för fuktpåverkan på virket och vill helst uppföra hyllorna i ek. Det skulle dock kosta 80-90 000 kr bara i materialkostnad, vilket är för mycket i dessa högräntetider.

Därför undrar jag om det vore möjligt att bygga hyllsystemet i furu? Materialkostnaden blir då c.a. 40% lägre. Frågan är om furu klarar 70% luftfuktighet? Jag tänker mig att jag oljar hyllorna med en neutralt luktande olja, samt att inget trä nuddar golvet (snickarna föreslår tegelstenar som fötter, men ännu bättre vore kanske metallen) och att jag upprätthåller en luftspalt mot väggarna. Snickarna är trots detta oroliga dels för mikrobiell påväxt men framförallt för att träet ska spricka och bågna över tid.

Vad är era upplevelser här på forumet av furu som hyllmaterial i den fuktiga miljö som vinkällare innebär?
 

Attachments

  • D3A682B0-9DA3-4A71-A928-132B2CF62838.jpeg
    D3A682B0-9DA3-4A71-A928-132B2CF62838.jpeg
    65,2 KB · Visningar: 113

chambertin

Medlem
Jag har byggt en vinkällare som består av en utbyggnad av vår befintliga källare mot norr. Väggarna är uppförda i lättbetong och takkonstruktionen som sticker upp en halvmeter över markytan är utförd i trä (med rockwool-isolering). Golvet är makadam med en gång bestående av tegelsten (från husets byggår 1930). Det finns även berg i dagen och hör sipprar det in vatten från den omgivande marken. Jag har installerat en fyrvägs fläktkonvektor kopplad till vårt bergvärmesystem för komfortkyla och även värme med målet att hålla 12-14 grader året om. Jag leder ner kondensvattnet från kylanläggningen ner i grusgolvet, som är anslutet till husets dränering. Jag hoppas att fuktkvoten ska hålla sig runt 70%.

Nu till min fråga - det är dags att uppföra hyllsystemet. Mina snickare är oroliga för fuktpåverkan på virket och vill helst uppföra hyllorna i ek. Det skulle dock kosta 80-90 000 kr bara i materialkostnad, vilket är för mycket i dessa högräntetider.

Därför undrar jag om det vore möjligt att bygga hyllsystemet i furu? Materialkostnaden blir då c.a. 40% lägre. Frågan är om furu klarar 70% luftfuktighet? Jag tänker mig att jag oljar hyllorna med en neutralt luktande olja, samt att inget trä nuddar golvet (snickarna föreslår tegelstenar som fötter, men ännu bättre vore kanske metallen) och att jag upprätthåller en luftspalt mot väggarna. Snickarna är trots detta oroliga dels för mikrobiell påväxt men framförallt för att träet ska spricka och bågna över tid.

Vad är era upplevelser här på forumet av furu som hyllmaterial i den fuktiga miljö som vinkällare innebär?
Har furuhyllor (bara vitlaserade limträskivor) och ca 70% luftfuktighet drygt 8 månader/år och ngt lägre under vintermånaderna. Källaren är drygt 20 år gammal nu och inte ett spår av mögel/röta ännu.
 

Hug0

Medlem
Har furuhyllor (bara vitlaserade limträskivor) och ca 70% luftfuktighet drygt 8 månader/år och ngt lägre under vintermånaderna. Källaren är drygt 20 år gammal nu och inte ett spår av mögel/röta ännu.
OK, tack så jättemycket @chambertin ! Det var precis det svar jag hade hoppats på!
 

Hug0

Medlem
Har furuhyllor (bara vitlaserade limträskivor) och ca 70% luftfuktighet drygt 8 månader/år och ngt lägre under vintermånaderna. Källaren är drygt 20 år gammal nu och inte ett spår av mögel/röta ännu.
Hur är det förresten med sprickbildning och skevhet? Har några sådana problem uppstått?
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag har byggt en vinkällare som består av en utbyggnad av vår befintliga källare mot norr. Väggarna är uppförda i lättbetong och takkonstruktionen som sticker upp en halvmeter över markytan är utförd i trä (med rockwool-isolering). Golvet är makadam med en gång bestående av tegelsten (från husets byggår 1930). Det finns även berg i dagen och hör sipprar det in vatten från den omgivande marken. Jag har installerat en fyrvägs fläktkonvektor kopplad till vårt bergvärmesystem för komfortkyla och även värme med målet att hålla 12-14 grader året om. Jag leder ner kondensvattnet från kylanläggningen ner i grusgolvet, som är anslutet till husets dränering. Jag hoppas att fuktkvoten ska hålla sig runt 70%.

Nu till min fråga - det är dags att uppföra hyllsystemet. Mina snickare är oroliga för fuktpåverkan på virket och vill helst uppföra hyllorna i ek. Det skulle dock kosta 80-90 000 kr bara i materialkostnad, vilket är för mycket i dessa högräntetider.

Därför undrar jag om det vore möjligt att bygga hyllsystemet i furu? Materialkostnaden blir då c.a. 40% lägre. Frågan är om furu klarar 70% luftfuktighet? Jag tänker mig att jag oljar hyllorna med en neutralt luktande olja, samt att inget trä nuddar golvet (snickarna föreslår tegelstenar som fötter, men ännu bättre vore kanske metallen) och att jag upprätthåller en luftspalt mot väggarna. Snickarna är trots detta oroliga dels för mikrobiell påväxt men framförallt för att träet ska spricka och bågna över tid.

Vad är era upplevelser här på forumet av furu som hyllmaterial i den fuktiga miljö som vinkällare innebär?
80-90k låter mycket för materialet, - vilken kapacitet? Alltså hur många flaskor?
 

chambertin

Medlem
Hur är det förresten med sprickbildning och skevhet? Har några sådana problem uppstått?
Har bara hyllplan i furu och ”stolpar” i tegel men hyllplanen är intakta.
 

katho27

Medlem
Flyttar och får en källare!
Just nu 12 grader och 57% luftfuktighet.
Har börjat packa in, bara naturligt källarklimat.
Tänker lite temporärt till att börja med för att se hur det håller över årstiderna.
Annars bygga vinrum separat, men helst spara den pengen om det visar sig pendla rimligt.
Kan nog stapla 3 lager, så 21 backar om ca 14-16 flaskor.

IMG_7227.jpg
 
Toppen