Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

Martin F

Medlem
20200509_165640.jpg


En suris till aperitif med lite cheddarchips funkar strålande ;)
 

Johan L

Medlem
DSC_9428.jpg


Knäppte en O/O Long Boil Barley Wine 2016 denna lillördags-fredags-onsdag. Börjar komma in i drickfönstret med begynnande mognadstoner som kompletterar de ursprungliga tonerna av kola, fudge och torkad frukt. Mycket bra nu! Skulle tro att toppen ligger inom några år, men det är lite svårt att sia om med den här typen av öl, särskilt som det här är första utgåvan och man inte har någon historik att gå på.
 

Martin F

Medlem
20200605_174625.jpg


Oud Beersel Bzart 2016

En lambic som fått en andra jäsning på flaska likt den traditionella metoden för mousserande vin. Rejäl syra och beska med bra länge och en intressant komplexitet med apelsinskal. Hade förmodligen varit gott med lite chark till. Skulle vara intressant att pröva med 5-10 år till på korken.

Frugan drack en klunk, grimaserade och utbrast "blä, det smakar urin" innan hon hällde över resten till mitt glas :D Onekligen inte en ölgenre för alla.
 

Johan L

Medlem
20200803_214959.jpg


I väntan på att öl- och vinkällaren blir bygd packade jag häromdagen upp ölsamlingen på provisorisk plats i källaren. En flaska Avery Hog Heaven råkade studsa i backen så att kapsylen började pysa, så det var ju bara att sätta en stopper på den, langa in i kylen och dricka upp senare samma kväll. En aning omskakad så sedimentet var upprört men gott ändå.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 20532

I väntan på att öl- och vinkällaren blir bygd packade jag häromdagen upp ölsamlingen på provisorisk plats i källaren. En flaska Avery Hog Heaven råkade studsa i backen så att kapsylen började pysa, så det var ju bara att sätta en stopper på den, langa in i kylen och dricka upp senare samma kväll. En aning omskakad så sedimentet var upprört men gott ändå.
Vilken härlig samling öl du har, Johan L!
Själv har jag inte en enda flaska eller burk just nu, men jag kanske överlever ändå. :)
Gillar mest trappistöl och bland det bästa som går att köpa genom bolis är Rochefort 10. Man måste dock köpa en hel låda, men det kommer räcka ganska länge. Synd att Rochefort 8 har så otroligt mycket kolsyra i sig, så att det stör totalupplevelsen. Går nästan inte hälla alls i glaset. Kan det vara ett misslyckande på något sätt av tillverkaren, eller varför är det så?
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Vilken härlig samling öl du har, Johan L!
Själv har jag inte en enda flaska eller burk just nu, men jag kanske överlever ändå. :)
Gillar mest trappistöl och bland det bästa som går att köpa genom bolis är Rochefort 10. Man måste dock köpa en hel låda, men det kommer räcka ganska länge. Synd att Rochefort 8 har så otroligt mycket kolsyra i sig, så att det stör totalupplevelsen. Går nästan inte hälla alls i glaset. Kan det vara ett misslyckande på något sätt av tillverkaren, eller varför är det så?

Det är en trevlig samling! Tyvärr inte en enda trappist i den för tillfället men väl några St Bernardus Abt 12, både på 33or och magnumflaskor. Äldsta magnumen är från 2013, är nog läge att öppna den snart.

Det är meningen att det ska vara mycket kolsyra i Rochefort (och de flesta andra trappistöl), de är gjorda för att slås upp i glas av kalk/pokal-typ som är låga och breda (googla på hur trappistbryggeriernas glas ser ut om du inte vet vad jag menar för glas, alla har liknande stil). I ett sådant glas bildas inget jättehögt skum pga den stora ytan och mycket av kolsyran slås bort i upphällningen. Det är rätt mycket kolsyra i Rochefort 10 också men den högre alkoholhalten ger sämre skumstabilitet och det byggs därför inte lika mycket skum i upphällningen. Dessutom brukar kolsyran minska med lagring och de här ölen är ju passande att lagra. Ska man ha vettig mängd kolsyra kvar efter några år gäller det att ha börjat med mycket. Har för övrigt en bok någonstans som bland annat anger kolsyretrycket i flera av trappistölen men den har inte blivit uppackad än.

För övrigt, en klassisk belgisk ölupphällning, åtminstone på krogen, är ju att de häller upp så det skummar över något och sedan drar man av överflödet med en särskild kniv/spatel. Finns någon tanke med att man då tar bort de större bubblorna i skummet och då får ett mer långvarigt kvar skum.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Visa bifogad bild 20532

I väntan på att öl- och vinkällaren blir bygd packade jag häromdagen upp ölsamlingen på provisorisk plats i källaren. En flaska Avery Hog Heaven råkade studsa i backen så att kapsylen började pysa, så det var ju bara att sätta en stopper på den, langa in i kylen och dricka upp senare samma kväll. En aning omskakad så sedimentet var upprört men gott ändå.

Kul med så många spontanjästa öl också! Är Cantillon-flaskorna köpta på plats eller via internet? Mina som är köpta därnere är slut..
 

Johan L

Medlem
Kul med så många spontanjästa öl också! Är Cantillon-flaskorna köpta på plats eller via internet? Mina som är köpta därnere är slut..

De flesta Cantillon är från 2014 - 2016 och är köpta på plats utspritt på ett gäng resor. Hade en period där då jag var i Belgien i jobbet två gånger om året i några år. Lambicerna utgör nästan hälften av flaskorna och eftersom det är fler storflaskor bland dem än resten av samlingen lär det vara en bit över hälften sett till volymen. Nu när jag har lite mer plats igen ska det nog fyllas på med mer lambic, har varit lite sparsamma inköp de senaste åren.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
F95957AD-7685-4B3E-9FE5-27906BDBE264.jpeg


Jag var på Koster för något år sedan och provade (nåja, drack är väl mer korrekt beskrivning) en mängd olika öl från Fermenterarna. Samtliga mycket goda, minns speciellt en med mango. Extra bra blev det till maten på Kosters Trädgårdar. Enastående!

Så det var med glädje jag hittade en i hyllan på lokala Systembolaget i Värmland och givetvis köpte jag en.
Doft och smak var väldigt dominerad av sura körsbärsgodisar och den gamla multivitaminen ”EnOmDan” som jag hade som sugtablett i början 90-tal. Väldigt läskande, bra syra och härlig i stort. Fick längtan tillbaka till Koster!
 

Sigdarve

Medlem
Hittade oktoberöl som släpps 1/9, redan idag. Måste ha skett en miss.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-08-26 kl. 19.09.53.png
    Skärmavbild 2020-08-26 kl. 19.09.53.png
    273,3 KB · Visningar: 220

Nyllet

Medlem
Jag har på sistone druckit en del kriek och framboise med stor behållning och tänkte att jag borde testa lite Geuze.

3 Fonteinen Oude Geuze ska vad jag har läst mig till vara bra. Finns det någon annan på SB som jag borde testa?
 

Martin F

Medlem
Jag har på sistone druckit en del kriek och framboise med stor behållning och tänkte att jag borde testa lite Geuze.

3 Fonteinen Oude Geuze ska vad jag har läst mig till vara bra. Finns det någon annan på SB som jag borde testa?

Inte så tjockt på fasta sortimentet men kommer med viss regelbundenhet på tillfälliga. Hanssens oude geuze finns kvar på en del bolag från ett släpp. Syran är inget att leka med vilket är något av deras signum. Omeprazol rekommenderas. Köpte en till och la undan för att se vad som händer med lite tid på rygg.
 

grondahl

Medlem
Jag har på sistone druckit en del kriek och framboise med stor behållning och tänkte att jag borde testa lite Geuze.

3 Fonteinen Oude Geuze ska vad jag har läst mig till vara bra. Finns det någon annan på SB som jag borde testa?
Jag tänkte rekommendera något helt annat: flamländsk suröl. Typ allt som Rodenbach släpper (Alexander, Caractere Rouge, Vintage etc) och liknande. En underskattad stil av suröl.
 

Nyllet

Medlem
Inte så tjockt på fasta sortimentet men kommer med viss regelbundenhet på tillfälliga. Hanssens oude geuze finns kvar på en del bolag från ett släpp. Syran är inget att leka med vilket är något av deras signum. Omeprazol rekommenderas. Köpte en till och la undan för att se vad som händer med lite tid på rygg.

Stort tack! Får försöka beställa en Hanssens när tillfälliga sortimentet öppnar upp igen.

Jag tänkte rekommendera något helt annat: flamländsk suröl. Typ allt som Rodenbach släpper (Alexander, Caractere Rouge, Vintage etc) och liknande. En underskattad stil av suröl.

Har testat flamländskt för många år sedan och det var inte riktigt min grej, men det är kanske dags för ett nytt försök. Tack!
 

Johan L

Medlem
Jag har på sistone druckit en del kriek och framboise med stor behållning och tänkte att jag borde testa lite Geuze.

3 Fonteinen Oude Geuze ska vad jag har läst mig till vara bra. Finns det någon annan på SB som jag borde testa?

När det gäller geuze tycker jag att 3F OG är bland det bästa man kan få tag på av de som görs regelbundet.

Tilquin Oude Geuze är också grym och släpptes för inte så längesen i tillfälligt sortiment, kanske går att få tag på fortfarande?

Boon Mariage Parfait Oude Geuze har nyligen kvalat in i fast sortiment från BS. Lite snällare kanske men också väldigt bra.
 

Sigdarve

Medlem
Helt okey pilsner. Nu på 33 cl. Finns även på 50 cl sedan tidigare. Gillar öl på 33 glasflaska bättre än på 50 cl. 33, känns elegantare på någe vis. God matdricka. https://www.systembolaget.se/dryck/ol/pfungstadter-edel-pils-premium-135403
God ljus lager är det bästa jag vet. Passar nästan till alla maträtter. Det är väl bara pannkakor och knäckemacka med Kalles kaviar som inte öltypen passar ihop med. Lite som skumpa, som också passar till mycket. Men inte heller till Kalles och pannkakor.
 
Last edited:
Toppen