Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
IMG_5243.jpg


Två skumpor från veckan som gick.

Val Frison, Goustan BdN, bas 2015 deg januari 2018

Var väldigt förtjust i denna som ung men tyvärr har den inte åldrats med behag. Frukten har ersatts med rotfrukter och tvål. Hyfsat med kropp och kraft men den energi som den hade för några år sedan har gått förlorad, och nu är det kraft och lite klumpigt. Fungerade bättre med mat än på egen hand. Slutsatsen är att dessa skall drickas 1-3 år efter degorgering. 85p

Hervé Dubois, Millésime 2010

Köptes för vad man idag kan beakta som en spottstyver på bolaget för 299 kr. Gräddig mousse, grillad citron, vaniljbakelser och lite jordgubbstoner. Påminner lite om Delamotte. 90p
 

Vingubben

Medlem
IMG_5273.jpeg

IMG_5275.jpeg


Ikväll var det sparrispremiär och då dricker man Bourgogn, gärna med lite ålder.

Henri Boillot, Chasagne-Montrachet 2008

Lätt skum doft med bokna äpplen, vanilj och talk. Pigg syra, vanilj, skalbeska, röda äpplen och lime. Burkchampinjoner och grapebeska dominerar I gommen. Skulle nog öppnats för fem år sedan men ändå rätt härlig. 87p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31750
Visa bifogad bild 31751

Ikväll var det sparrispremiär och då dricker man Bourgogn, gärna med lite ålder.

Henri Boillot, Chasagne-Montrachet 2008

Lätt skum doft med bokna äpplen, vanilj och talk. Pigg syra, vanilj, skalbeska, röda äpplen och lime. Burkchampinjoner och grapebeska dominerar I gommen. Skulle nog öppnats för fem år sedan men ändå rätt härlig. 87p
Det är inte lätt att övertala min gom att komma överens med de "äckeläpplen" som alltför ofta förekommer i vita viner med mognad.

I min värld är det som en slags allergi som bara blivit värre med tiden.

Blir alltid lika avundsjuk på dem som kan njuta av dessa viner. Har tom stött på dem som rent av älskar de där bokna äppeltonerna.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @Lennart , @mackan92 , @MagnusH70 , @Patrik Sellin , @Pontus Palmenäs och @vintomas . Temat var klassiska franska distrikt + kopior på dessa.
flight 1.jpg

Flight 1:
NV Bérêche et Fils Champagne Brut Réserve 3 röster
2012 Bollinger Champagne La Grande Année 2 röster
2012 Lopez-Martin Champagne Premier Cru Brut Millésimé Hautvillers 1 röst

Flight 2.jpg

Flight 2:
2017 Domaine Charles Audoin Marsannay Charmes aux Prêtres Blanc 4 röster
2019 Evening Land Vineyards Chardonnay Summum Seven Springs Vineyard 0 röster
2010 Domaine Huet Vouvray Sec Le Haut-Lieu 1 röst
2010 Nicolas Joly Savennières Les Clos Sacrés (Les Vieux Clos) 1 röst

Flight 3.jpg

Flight 3:
2018 El Enemigo Cabernet Franc 1 röst
2009 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape 2 röster
2015 Michel Arcelain Pommard Les Noizons 1 röst
2016 Jean Foillard Morgon Côte du Py 0 röster
1998 Ridge Monte Bello 2 röster

Kul och lärorik provning.
 

LeChat

Medlem
IMG_5840.jpeg

1983 Château Chasse-Spleen

Etikettens slitage och patina förstärker absolut den känsla som ett fullmoget vin ger hos mig. Nu gillar jag gamla grejer rent allmänt iofs, men där finns ibland, inte alltid, en själ, historia och patina som nya saker omöjligt kan ge.

Och när det gäller specifikt gamla vinflaskor så ger dessa slitna etiketter (tillsammans med ullage) många gånger ett bättre och säkrare intryck av vinets lagring och kvalitet. Alltför perfekt utseende gör mig skeptisk.

Så att nu ritualmässigt öppna tredje flaskan (7 kvar!) av detta vin är en njutning i sig.



Precis som tidigare flaskor så finns här en betagande komplexitet och frukten lirar fortfarande och är så där moget söt och god. Därtill en tjusig syra och finaste tanniner ger en mjuk angenäm munkänsla med ett litet bett i.

Det här är ett vin präglat av aromernas konsensus, fullständig harmoni. Verkligen ett komplett vin som levererar än en gång! Buteljerad lycka! :cigarr:
 
Gårdagens BYOB med @Lennart , @mackan92 , @MagnusH70 , @Patrik Sellin , @Pontus Palmenäs och @vintomas . Temat var klassiska franska distrikt + kopior på dessa.
Visa bifogad bild 31754
Flight 1:
NV Bérêche et Fils Champagne Brut Réserve 3 röster
2012 Bollinger Champagne La Grande Année 2 röster
2012 Lopez-Martin Champagne Premier Cru Brut Millésimé Hautvillers 1 röst

Visa bifogad bild 31755
Flight 2:
2017 Domaine Charles Audoin Marsannay Charmes aux Prêtres Blanc 4 röster
2019 Evening Land Vineyards Chardonnay Summum Seven Springs Vineyard 0 röster
2010 Domaine Huet Vouvray Sec Le Haut-Lieu 1 röst
2010 Nicolas Joly Savennières Les Clos Sacrés (Les Vieux Clos) 1 röst

Visa bifogad bild 31756
Flight 3:
2018 El Enemigo Cabernet Franc 1 röst
2009 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape 2 röster
2015 Michel Arcelain Pommard Les Noizons 1 röst
2016 Jean Foillard Morgon Côte du Py 0 röster
1998 Ridge Monte Bello 2 röster

Kul och lärorik provning.
Wow! Fina viner. Kul att Noizons fick en röst i den där uppställningen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 31766
1983 Château Chasse-Spleen

Etikettens slitage och patina förstärker absolut den känsla som ett fullmoget vin ger hos mig. Nu gillar jag gamla grejer rent allmänt iofs, men där finns ibland, inte alltid, en själ, historia och patina som nya saker omöjligt kan ge.

Och när det gäller specifikt gamla vinflaskor så ger dessa slitna etiketter (tillsammans med ullage) många gånger ett bättre och säkrare intryck av vinets lagring och kvalitet. Alltför perfekt utseende gör mig skeptisk.

Så att nu ritualmässigt öppna tredje flaskan (7 kvar!) av detta vin är en njutning i sig.



Precis som tidigare flaskor så finns här en betagande komplexitet och frukten lirar fortfarande och är så där moget söt och god. Därtill en tjusig syra och finaste tanniner ger en mjuk angenäm munkänsla med ett litet bett i.

Det här är ett vin präglat av aromernas konsensus, fullständig harmoni. Verkligen ett komplett vin som levererar än en gång! Buteljerad lycka! :cigarr:
Som de gamla zenmunkarna uttryckte det hela: Wabi-Sabi、侘寂。
Det är en fin estetisk kvalitet med mycket stort appeal.
I japan är man närmast rädda för flaskor som lagrats så illa att de inte är perfekta.
Perfekt för mig! (╹◡╹)
 

Pichon

Medlem
Riesling-provning med middag på Wijnjas.

wijnjas_rielsing.jpeg


NV Dr. von Bassermann-Jordan Riesling Brut (Sekt)
Stora bubblor, friska päron, lite lakritsrot, ganska simpel.
Nja, väljer hellre en cava eller lägger till en hundring eller två för en champagne.

2022 Saurwein Riesling Chi
Petroleum, gula päron, citrontimjan.
I smaken finns vita vinbär, lite aprikos, måttlig syra, halvtorr (11.5 g/l), bra avslut.
Bra riesling från Sydafrika, men jag skulle vilja ha lite mera bett i syrorna här.

2003 C. H. Berres Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese
Ogräs, blommor, konserverade champinjoner, vit choklad och en skvätt diesel.
Halvtorr, rik, fyllig smak, med en ganska lång och kryddig eftersläng.
Slinker ner utan problem, men jag skulle tro att det är dags att dricka upp den här årgången nu.

2019 Empire Estate Dry Riesling
Koskit (eller någon vällagrad ost om man vill vara snäll), citronpastill, päron, honung.
Torr, läskande men lite spretig och en lite kärv avslutning.
Riesling från New York dricker man inte varje dag, men den här flaskan kunde inte riktigt konkurrera med gamla världen.

2018 Weingut Willi Bründlmayer Riesling 1ÖTW Reserve Ried Heiligenstein
Croissant med en droppe vaniljsås, apelsinmarmelad, rökighet, småsten, allt upphittat i närheten av en bensinmack.
Medelfyllig, men med djup i smaken, citrus, energisk syra, balans, aningen sherry, fin svans, mycket god!
Den här aromen ligger farligt nära en brödig champagne och om det inte vore för macken kan man nog missat druvan i en blindprovning.

2020 Zind-Humbrecht Riesling Clos Häuserer
Parfymerad tropisk frukt och äpplen, härlig rökig torv och tobak.
Hög tjusig syra, snustorrt, intensiv smak en rejäl eftersmak.
Mycket bra matvin, i detta fall till torsk med musslor, ostronskivling och skaldjurssås.

1998 Richmond Grove Riesling Watervale
Kaffe(!), kolaböna, ventilgummi, oljiga stenar, härlig mogen doft.
Fokuserad smak, tiramisu, oxiderade toner, lite sherry, bra längd.
South Australia, från en numera nedlagd vingård. Har passerat toppen, men var helt klar kvällens roligaste vin. Återigen, utan oljestenen var det svårt att peka ut riesling här.

2022 Dr. Loosen Erdener Treppchen Riesling Auslese
Piggelin med guldkant, vita blommor, Moscato d’Asti?
Krämig, len, halvsöt men balanserad, lite spritsighet.
120-åriga stockar. Fin, men behöver ganska många år i källaren för att komma till sin rätt.

Personliga favoriter var Bründlmayer och Zind-Humbrecht. Österrikaren var överraskande bra, WOTN, men Alsace tog hem priset för bästa matvin. (Och Bründlmayern var favorit redan innan jag upptäckte att jag hade Herr Bründlmayers svärmor som bordsgranne. Lovar 🤞)
 

LarsW

Medlem
Louis Jadot Savigny-lès-Beaune 1er Cru Clos des Guettes Blanc Domaine Gagey 2010

Vanilj och smöriga popcorn i näsan. Det är mycket vanilj. Och mycket smör. Sen kommer frukten, líchee och riktigt mogen mango. En trevlig nötighet. Rostad ljus tobak.

Fantastisk doft som lovar så mycket.
Och smaken levererar!

Den är mjuk även om frukten är massiv. Allt i doften kommer tillbaka i smaken. Sen Ekad i kvadrat men frukten och syran klarar det.
Lång eftersmak.
Detta är nog en av de maffigaste vita bourgogner jag druckit. God som f*n och får mersmak!
Kommer att leva i decennier framöver men vet inte om den kommer bli bättre…?

94p - Blir dessa bättre med mer tid?



Faiveley Charmes-Chambertin Grand Cru 1990


Murken ek och körsbärslikör. Nyöppnad en påtaglig källarton som tacksamt nog helt försvann med dekantering. Tobak, mörk choklad och lapsang te. Vedrök en klar höstdag.

Torra löv, hint av läder och mycket mogna körsbär i munnen. Rustik. Grankottar och höstskog. Det är mycket smak kvar och det funkade bra till en Beuf Bourgignon men saknar den där nerven eller elegansen jag förväntat mig.
Mycket moget, jag undrar om det var bättre för en stund sedan..?

92p – Kommer näppe bli bättre.

thumbnail_20240317_104748.jpg
 

Jos

Medlem
Louis Jadot Savigny-lès-Beaune 1er Cru Clos des Guettes Blanc Domaine Gagey 2010

Vanilj och smöriga popcorn i näsan. Det är mycket vanilj. Och mycket smör. Sen kommer frukten, líchee och riktigt mogen mango. En trevlig nötighet. Rostad ljus tobak.

Fantastisk doft som lovar så mycket.
Och smaken levererar!

Den är mjuk även om frukten är massiv. Allt i doften kommer tillbaka i smaken. Sen Ekad i kvadrat men frukten och syran klarar det.
Lång eftersmak.
Detta är nog en av de maffigaste vita bourgogner jag druckit. God som f*n och får mersmak!
Kommer att leva i decennier framöver men vet inte om den kommer bli bättre…?

94p - Blir dessa bättre med mer tid?



Faiveley Charmes-Chambertin Grand Cru 1990


Murken ek och körsbärslikör. Nyöppnad en påtaglig källarton som tacksamt nog helt försvann med dekantering. Tobak, mörk choklad och lapsang te. Vedrök en klar höstdag.

Torra löv, hint av läder och mycket mogna körsbär i munnen. Rustik. Grankottar och höstskog. Det är mycket smak kvar och det funkade bra till en Beuf Bourgignon men saknar den där nerven eller elegansen jag förväntat mig.
Mycket moget, jag undrar om det var bättre för en stund sedan..?

92p – Kommer näppe bli bättre.

Visa bifogad bild 31771
Drack dem ofta för dryga 10 år sen och de levererade alltid som fasen. Vi tömde bla Sturehofs lager där regelbundet kommer jag ihåg när de körde ett par årgångar på menyn då. De hade den på ”vanliga” standardlistan under en tid. Bör ha varit 2010 och har för mig även 2009. Det var stört bra bang for buck då. Kul att den håller så bra!
 

LeChat

Medlem
IMG_5843.jpeg

2019 Domaine Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam

Santa Duc är en bra producent med relativt bra priser på sina produkter. Tänker främst på denna chateauneuf och Les Hautes Garrigues eller Prestige des Hautes Garrigues som den tidigare hette, från Gigondas.

Årgång 2016 gjordes på 64% Grenache, 25% Syrah, 10% Mourvedre och 1% Counoise.
I årgång 2019 är det en blandning av 70% Grenache och 30% Syrah.

Det var ett tag sedan jag drack 2016 men minns den som väldigt komplex, bra balans och med ung smaskig frukt.


Doften är riktigt bra i denna 2019 och i munnen bjuds man på en mix av bl.a. röda och mörka bär, salmiak, jord och efter ytterligare en tid så kommer det fram schweizernötsliknande aromer.

Syra och mineralitet är ovanligt framträdande på ett positivt sätt. Alkoholhalten är relativt låg med sina 14% för att vara från regionen, så ingen alkoholhetta att tala om.

2019 är tillgänglig och god men kanske att jag saknar andelen Mourvedre som finns i 2016 om jag ska vara petig. Mourvedre brukar tillföra tanniner och en skitig ton som jag uppskattar.

Men förmodligen är den bara lite ung i stunden för jag tycker ändå att den växer till sig när den får stå i glaset en längre tid. God idag, men kan se framtiden an.
 

LarsW

Medlem
Några flaskor till en middag för en stund sen. Inga väldans detaljerade noter.

Luke Lambert Chardonnay 2017
Vita blommor och citrus i näsan. Gröna vindruvor och ek.
I munnen är det gott om frukt, lime, persika och liche. Smörig ek och en bra syra som håller styr på allt.
Gott men får prova igen för en mer detaljerad analys.
Den här gången får det 91p

Hirtzberger Grüner Veltliner Smaragd Honivogl 2008
Oljig honung och gummi i näsan. Riktigt mogen mango, vanilj och bivax.
I munnen är det mycket tropisk frukt, blomsterhonung och en sötma utan att egentligen vara söt. Känns ekad. Det har en oljig munkänsla och jag hade gärna haft mer syra för att fräscha upp det hela.
Ganska lång eftersmak.
Jag köper mindre och mindre av Grüner Veltliner. Det är inte dåligt men som syra-torsk känner jag att det är mycket annat jag gillar mer (samma sak med Gewurztraminer). Men det är kul att dricka ibland. Och kvaliteten är det inget fel på.
91p

Querciabella Camartina 2011

I näsan är det ceder, svala körsbär, blyerts, läder och vanilj. Lite kryddörter och rostat kaffe.
I munnen både mjukt och kraftigt. Bra dricksfönster. Körsbär, vanilj och mörk choklad. Lagom klös i tanninerna och fin syra. Lång eftersmak men lyfter liksom aldrig på riktigt.
Har druckit några av dessa de senaste åren, den här flaskan kändes lite lättare men fortfarande ett väldigt gott vin som gick hem i sällskapet.
92p

Feuerheerd 2003

Russin, körsbärslikör och apelsinskal i näsan. Tobak och mörk choklad.
I munnen är det ganska slankt för en port. En bekväm spritighet och chokladtoner blandat med apelsin och körsbär. Medel lång eftersmak.
Är inte i samma liga som Taylors och Fonseca men kostar också mindre än hälften för en drickfärdig port.
Gott!
91p

thumbnail_20240108_104503.jpg
 

Bastardo

Medlem
Några flaskor till en middag för en stund sen. Inga väldans detaljerade noter.

Luke Lambert Chardonnay 2017
Vita blommor och citrus i näsan. Gröna vindruvor och ek.
I munnen är det gott om frukt, lime, persika och liche. Smörig ek och en bra syra som håller styr på allt.
Gott men får prova igen för en mer detaljerad analys.
Den här gången får det 91p

Hirtzberger Grüner Veltliner Smaragd Honivogl 2008
Oljig honung och gummi i näsan. Riktigt mogen mango, vanilj och bivax.
I munnen är det mycket tropisk frukt, blomsterhonung och en sötma utan att egentligen vara söt. Känns ekad. Det har en oljig munkänsla och jag hade gärna haft mer syra för att fräscha upp det hela.
Ganska lång eftersmak.
Jag köper mindre och mindre av Grüner Veltliner. Det är inte dåligt men som syra-torsk känner jag att det är mycket annat jag gillar mer (samma sak med Gewurztraminer). Men det är kul att dricka ibland. Och kvaliteten är det inget fel på.
91p

Querciabella Camartina 2011

I näsan är det ceder, svala körsbär, blyerts, läder och vanilj. Lite kryddörter och rostat kaffe.
I munnen både mjukt och kraftigt. Bra dricksfönster. Körsbär, vanilj och mörk choklad. Lagom klös i tanninerna och fin syra. Lång eftersmak men lyfter liksom aldrig på riktigt.
Har druckit några av dessa de senaste åren, den här flaskan kändes lite lättare men fortfarande ett väldigt gott vin som gick hem i sällskapet.
92p

Feuerheerd 2003

Russin, körsbärslikör och apelsinskal i näsan. Tobak och mörk choklad.
I munnen är det ganska slankt för en port. En bekväm spritighet och chokladtoner blandat med apelsin och körsbär. Medel lång eftersmak.
Är inte i samma liga som Taylors och Fonseca men kostar också mindre än hälften för en drickfärdig port.
Gott!
91p

Visa bifogad bild 31773
Dina noter är jättefina och du är ganska ’blygsam’ med poängen, det är bra. Hellre det, än överbetyg.
Keep up the good work! :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I söndagens middags förberedelser åkte tysken i vasken, Rioja fick rött kort av hustrun och alla godkände vi vinet från Murcia.
PXL_20240324_072042485.PORTRAIT.jpg


1999 Rüdesheimer Berg Schlossberg Riesling Auslese Trocken av Fritz Allendorf. F
Som en riktigt dålig Sherry som fått sig en släng av bakterier från någons tarmflora.

PXL_20240324_072147340.PORTRAIT~2.jpg


2004 Casado Morales Rioja GR, 82p
Tunnt, spretigt med illvilliga syror och ingenting som håller ihop ekipaget. Snörpig avslutning. Perfekt kork. Måndagsexemplar? Rudys kusin Svante? Liknar inte alls anteckningarna på CT. Har en flaska kvar - för långt senare.

Så, vi ploppar ytterligare en flaska!


PXL_20240324_092059192.jpg


Bond vill ha, hipster som han ibland är. Vid plopp smakar det ungefär så här:

Screenshot_20240325-111207.png

...som en ilsken bäbis...

2005 Raul Pérez Monterrei A Trabe från Galicien, 92p

På restaurangen fortsätter den ilsket och utan krusiduller.
PXL_20240324_104915715.jpg


...men, den tar sig!

Screenshot_20240325-111429.png

Pappas lilla solstråle!

Med tid, luft och mat, kliver det fram fler och fler kvaliteter från bakom den av ekplankor igenmurade ungfrukten. Tätt, rikt, balanserat och långt. Intensivt så det slår gnistor! Mörka bär, bladkryddor, piptobak, kompott och en fin ådra av spearmint. De kargt grova tanninerna går till sig fint och gör underverk med köttet! Det här är fortfarande mycket ungt och lär behöva en 15-20 år till, minst...

Önskar jag hade fler flaskor. Har potential för 95+.

Köttet:
PXL_20240324_113008829.jpg
Hade precis besök av en australier som nästan känner sig kränkt av att få en tallrik kött som understiger 50 gram. Men, efter en full meny villhöver man inte ssk mycket mer än så av wagyu...

Tre tuggor räcker gott.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning på ett vin som normalt är utanför min comfort zone:
Julienas.jpg


Då:
"94627 Juliénas 2020 260 kr 1800 flaskor
N: Svarta vinbär, stall, kryddpeppar och rök.
M: Svarta vinbär, kaffe, muskot, jord och vanilj. Tungt och koncentrerat med rejäla tanniner. Kan säkert bli jättekul om man ger det till ett par år i källaren. 89-91p"
Helt klart Svarta vinbär, kaffe, muskot, jord, men också körsbär och läder. En timme i karaff gjorde en hel del. Tanninerna är inte alls påträngande. Komplext med bra balans. 91p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi fortsätter med Galicien.

Ett mycket lovande vin ploppades i afton:
PXL_20240328_153621477.NIGHT_Original.jpeg


2008 Quinta da Muradella Monterrei Berrande, MENCÍA, 80p
Syrorna är inte att leka med. Vresiga, påträngande och utan pardon. Dessutom saknas tanniner. Ointegrerade ekplankor simmar också runt i soppan…


Jag som wannabehipster försöker illustrera detta vin på ett bra sätt. Som alla kan se: För mycket kartig citron och för lite Mencia, helt enkelt…
IMG_3341.jpeg



…tog förresten en bild på en vacker och väldoftande hyacint idag:
PXL_20240328_062336935.PORTRAIT_Original.jpeg

…och nu blommar rosmarin på sitt karaktäristiskt vackra vis:
PXL_20240327_071423426_Original.jpeg
 
Last edited:
Toppen