Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2019 Istine Chianti Classico

Flaska -> karaff 45 min -> glas.

Gabriel Gold; knuten, hittar de gamla vanliga (fin kombination av bittermandel och körsbärskärnor) med tillägg av lite nougat (fransk nougat från Marabou). Munnen; syrlig och lite eldig (14%), medelfylligt, ingen vådlig ek-attack, lite väl besk på egen hand men troligen bra till kvällens hemgjorda pizza.

Zalto Universal; doftmässigt liknande intryck som i Gold, dock aningen mer knutet intryck plus en oväntad floral/parfymerad ton. Mun-mässigt verkar vinet landa längre bak på tungan när det kommer in i munnen och ger ett lite beskare intryck, inte helt olikt albedoen (den vita delen av skalet i citrusfrukter). Även om det bara är myt med olika smakmässiga zoner på tungan känns det ändå beskare än i Gold. Lite stramare känsla än Gold, men helt ok.

Kvällens glas blir Gold. Universal gör inte bort sig, men kommer ändå en liten bit efter.
D56A182A-F81A-4470-999F-0312E269752E.jpeg

Godkänd, men möjligen i enklaste laget.
 

Sarco

Medlem
Fredagsmiddagen ackompanjerades av en Tondonia reserva 2009, https://www.systembolaget.se/produkt/vin/vina-tondonia-9268801/ som jag plockade upp idag.

Ett härligt vin tycker jag men jag gillar också stilen. Körsbär, ek, tomat, dill, kryddor, choklad och tobak med torra tanniner och närvarande men inte överdriven syra. Rätt så gott om frukt med hänsyn till vintypen enligt min erfarenhet. Klar mognadskänsla även om här nog finns mycket mer att ge. Ska köpa ett par till och prova om några år. Välbalanserat och väldigt gott!
 

Vingubben

Medlem
C972B5BD-B6D2-4792-93A5-90D43E4CB5B1.jpeg


Domaine Perrot-Minot, Gevrey-Chambertin, 2015

Otrolig intensitet i doften med röda bär och mängder med skogstoner, både barrskog och svamp. Känns lite tillbakadraget men med lena tanniner är det ändå balanserat. Bärbomb, framförallt jordgubb och hallon, men på ett angenämnt sätt. Långt avslut där skogstoner, peppar, nejlika och mineraler samsas. Elegans är nog en bra sammanfattning. 92p
 

buteljen

Medlem
Lördageftermiddag i Lund levererar :)

DE956AF4-CB7B-4D00-9296-89D025252C04.jpeg

1996 Château Cos d'Estournel
Alltid lika bra och levererar precis det man vill ha av äldre Bordeaux.

2015 Jérôme Prévost Champagne La Closerie Extra Brut Les Beguines
Väldigt fruktig och stor kropp. Äpplen (Golden Delicious), gräddkola. Syran kändes inte superhög men totalt ändå en fin balans med stramt avslut. Bra längd.

2005 Daniel-Etienne Defaix Chablis 1er Cru Vaillons

Kul att dricka en äldre Chablis i mycket bra skick. Underbara mognadstoner och en fin finish.
 

Vingubben

Medlem
CA919210-F7F1-4A6C-9A64-2024C3D9B1F8.jpeg


Olek Bondonio, Barbaresco, Roncagliette, 2017


Dags att prova Barbaresco 2017 för första gången. Förvånadsvärt drickbart redan nu med väl avrundade tanniner och bra balans. Tjärpastill, rosor, mogna körsbär och kaffe. Till det lätta gröna toner och en uns sälta som tillsammans med ektonerna i eftersmaken blir lite pricken över i:et. Känns väldigt klassiskt och framförallt väldigt gott. 91p
 

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 24757
2013 Domaine Tempier Bandol La Tourtine


Ett synnerligen gott vin som far i huset själv har valt, dagen till ära.
Det dricks för lite Tempier på forumet….:D
Drack 2018 för någon vecka sedan och blev oerhört förvånad över hur "snäll" den var. Har aldrig druckit Tempier tror jag och såg att de hade denna i vinlistan på en restaurang i stan så slog till på den. Hade förväntat mig en käftsmäll och trodde den skulle vara supertuff i tanninerna men nä det var snarare en bärbomb, den kändes nästan syltig :eek:. Har Tempier en snällare stil än t.ex Bastide Blanche?

IMG_5682.jpg
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24756

Olek Bondonio, Barbaresco, Roncagliette, 2017


Dags att prova Barbaresco 2017 för första gången. Förvånadsvärt drickbart redan nu med väl avrundade tanniner och bra balans. Tjärpastill, rosor, mogna körsbär och kaffe. Till det lätta gröna toner och en uns sälta som tillsammans med ektonerna i eftersmaken blir lite pricken över i:et. Känns väldigt klassiskt och framförallt väldigt gott. 91p
Det låter som en ordentlig prövning i att hålla tassar och korkskruv borta.
 

LeChat

Medlem
Drack 2018 för någon vecka sedan och blev oerhört förvånad över hur "snäll" den var. Har aldrig druckit Tempier tror jag och såg att de hade denna i vinlistan på en restaurang i stan så slog till på den. Hade förväntat mig en käftsmäll och trodde den skulle vara supertuff i tanninerna men nä det var snarare en bärbomb, den kändes nästan syltig :eek:. Har Tempier en snällare stil än t.ex Bastide Blanche?

Visa bifogad bild 24758
La bastide blanche är billigt men ingen bra representant för Bandol. De är grova , fruktiga och tanninrika. Tempier är i princip motsatsen med eleganta och balanserade viner. Har oftast bara köpt instegsvinet i ett antal årgångar men redan där är det klass. Men egentligen skulle jag nog säga att det är värt att lägga till lite pengar och köpa La Tourtine. Tycker det är riktigt snyggt och gott.

2018 som du drack låter alldeles för ungt men är säkert riktigt bra om 5-10 år. Jag drack instegsvinet av 2018 här
Visa bifogad bild 24095
2018 Domaine Tempier Bandol


Blev ju frestad att prova en flaska av den nya årgången, 2018, för att se om det skulle bli nödvändigt att fylla på med fler flaskor. (Köpte några flaskor för ett halvår sen på auktion för ungefär samma pris som SB tar nu.)
Igår var det tydligt att man var tidigt ute. God frukt men saknade en del struktur och blev till en början lite för saftlik.
Behöver mer tid, men om man inte orkar vänta och vill prova redan nu så se till att den får lufta sig.

Ikväll, efter ett dygn i kylen så är det lättare att känna igen kvaliteten hos Tempier. Fortfarande med frukten i centrum men backas rakryggat upp av tanniner och syror. Smakmässigt mer komplext och med bättre balans. Bla mörk frukt, garrigue och annat genuint som man förknippar med ett gott rött från Frankrikes södra regioner.

Om ens erfarenhet av Bandol sträcker sig till La Bastide Blanche ganska grova och mediokra vin, så skulle jag absolut rekommendera att prova kvalitetsproducenter som Tempier och Pibarnon.
Borde kanske själv hugga några fler flaskor när de finns lätt tillgängliga, trots rekommenderat köpstopp av diverse rött…:rolleyes:
och hade lite samma funderingar som du.
 

buteljen

Medlem
La bastide blanche är billigt men ingen bra representant för Bandol. De är grova , fruktiga och tanninrika. Tempier är i princip motsatsen med eleganta och balanserade viner. Har oftast bara köpt instegsvinet i ett antal årgångar men redan där är det klass. Men egentligen skulle jag nog säga att det är värt att lägga till lite pengar och köpa La Tourtine. Tycker det är riktigt snyggt och gott.

2018 som du drack låter alldeles för ungt men är säkert riktigt bra om 5-10 år. Jag drack instegsvinet av 2018 här

och hade lite samma funderingar som du.
Absolut att det var för ungt. Men ville testa ändå. Hade en diskussion med sommelieren om det skulle gå att dricka så ungt men mer utifrån att tanninerna skulle vara för tuffa än att det skulle vara en syltbomb :). Man får ju lära sig i skolan att det är supertuffa viner. Men de verkar ha ändrat stilen https://www.the-buyer.net/tasting/wine/gabay-mourvedre-red-bandol/
 

BallyJ

Medlem
Tänkte dela några trevliga viner från senaste veckorna:
2015 Domaine Jamet
Här är det så mycket elegans och finess balanserat med härligt dämpade återhållsamma jordiga röda bär. Lite läder finns också där men framförallt är det så många lager med i det här vinet och en mycket angenäm lång eftersmak, 95p.
2019 Gonon St Joseph
Här är det poppande röda mogna bär som knappt vill vänta i glaset. Väldigt lättdrucket och trevligt men såklart för tidigt som de flesta vinkännare skulle säga. Tendenser till de karakteristiska smakerna av läder och köttsaft finns där men långt borta, 91p.
68CF986B-BD6D-4218-A6A6-C310AA8ACE9B.jpeg

2016 Oreno
Här snackar vi fullpackad Bordeaux med extra allt. Efter 1h ute i det fria kommer mörka bär fram, lakrits och kokta hallon, 94p.
FBFCD1D2-F238-4161-9699-01365B572329.jpeg

2012 Larmandier-Bernier Terre de Vertus
Om jag får välja själv föredrar jag brut nature. Det här vinet är riktigt bra och dricks väldigt bra nu. Fina små bubblor poppar och fyller munnen med mousse i samspel med lätta citrustoner och lätt brödighet, 93p.
24793777-690A-47C9-A98E-0B35EA6D777C.jpeg

2016 Canonica Grinzane Cavour
Blir förvånad vid första sippen, så tillgängligt och drickfärdigt redan nu, alkoholen är helt integrerad och märks inte av alls. Det här vinet är mer elegant än kraftfullt med härliga körsbär och jordgubbskoncentrat, 93p.
99A128E1-3CA0-461C-9043-9ADA6DD9F4EC.jpeg
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Årets glad-vin? :)

Château d'Aiguilhe 2001

Olivspad, körsbär och ekfat i näsan. Vitpeppar, läder och lapsang-te.
I munnen är det som sammet. En mjuk massage av dina smaklökar. Kan pricka de flesta boxar för en urtypisk Bordeaux. Körsbär, läder och lite stall. Tobak, vanilj och en hint av höstig jord.
Det är mjukt men fylligt. Tanninerna och syran finns där och gör sig påminda. Ganska lång eftersmak.
Inte ett stort vin men helt underbart och bara väldans gott på alla sätt just nu!
Mycket hög klunkfaktor!

91p

thumbnail_20211114_165621.jpg
 

LeChat

Medlem
Tänkte dela några trevliga viner från senaste veckorna:
2015 Domaine Jamet
Här är det så mycket elegans och finess balanserat med härligt dämpade återhållsamma jordiga röda bär. Lite läder finns också där men framförallt är det så många lager med i det hör vinet och en mycket angenäm lång eftersmak, 95p.
2019 Gonon St Joseph
Här är det poppande röda mogna bär som knappt vill vänta i glaset. Väldigt lättdrucket och trevligt men såklart för tidigt som de flesta vinkännare skulle säga. Tendenser till de karakteristiska smakerna av läder och köttsaft finns där men långt borta, 91p.
Visa bifogad bild 24759
2016 Oreno
Här snackar vi fullpackad Bordeaux med extra allt. Efter 1h ute i det fria kommer mörka bär fram, lakrits och kokta hallon, 94p.
Visa bifogad bild 24760
2012 Larmandier-Bernier Terre de Vertus
Om jag får välja själv föredrar jag brut nature. Det här vinet är riktigt bra och dricks väldigt bra nu. Fina små bubblor poppar och fyller munnen med mousse i samspel med lätta citrustoner och lätt brödighet, 93p.
Visa bifogad bild 24761
2016 Canonica Grinzane Cavour
Blir förvånad vid första sippen, så tillgängligt och drickfärdigt redan nu, alkoholen är helt integrerad och märks inte av alls. Det här vinet är mer elegant än kraftfullt med härliga körsbär och jordgubbskoncentrat, 93p.
Visa bifogad bild 24762
Tack för lägesrapporten på Jamet. Har en låda som jag inte vågat provsmaka än. Drack dock en 2010 för inte så länge sedan som påminde mycket om en bra bourgogne, komplex och utan dominerande fattoner
 

Pontus

Medlem
20211113_080844.jpg

2010 G.D. Vajra Bricco delle Viole. Stängd som ett kassaskåp dag ett. Öppnar upp lite dag två, men lyfter aldrig till några högre höjder. Gott men stumt. Troligen krävs minst ytterligare 5 års lagring. 90++.
20211113_064648.jpg

2006 Domenico Clerico Ciabot Mentin Ginestra. Doft/Smak av röd frukt, körsbär, viol, läder och råtobak. Fin balans rakt igenom. Lite åt det svalare/stramare hållet utan att vara svårtillängligt. Underbart vin, bra mognad nu. 95.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Absolut att det var för ungt. Men ville testa ändå. Hade en diskussion med sommelieren om det skulle gå att dricka så ungt men mer utifrån att tanninerna skulle vara för tuffa än att det skulle vara en syltbomb :). Man får ju lära sig i skolan att det är supertuffa viner. Men de verkar ha ändrat stilen https://www.the-buyer.net/tasting/wine/gabay-mourvedre-red-bandol/
Också så att ungfrukt är duktigt på att maskera tanniner. Man kan alltid sörpla fram tanninerna då de dolts.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2006 Domenico Clerico Ciabot Mentin Ginestra. Doft/Smak av röd frukt, körsbär, viol, läder och råtobak. Fin balans rakt igenom. Lite åt det svalare/stramare hållet utan att vara svårtillängligt. Underbart vin, bra mognad nu. 95.
Domenico Clerico gör bra tjut! Önskar bara att jag hade några att avkorka...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
När en ständig längtan efter Sangiovese inte går över, gör man förmodligen bäst i att hugga åt sig en flaska... Hade tänkt mig en lite krutigare Bdx till farsdag, men denna blev bra. Sedan råkade jag öppna min wirre. Tänka sig vad gott det var med ett par sängfösare av 12 yr Caol Isla. Denne far fick mer hår på bröstet :rolleyes:

TN från CT:
2007 Castello di Ama Chianti Classico Riserva 91p

Chianti Classico DOCG Sangiovese Blend, Sangiovese
This is much better as a Priorat or Toro wine than a Chianti. Dark fruited, concentrated with a modicum of acidity makes this a non-Chianti in my book. Nevertheless, this is delicious like F**K and very early stage maturity.

If you're looking for a classic Classico, look elsewhere.

Don't think I'd even get the grape right in a blind tasting...
PXL_20211114_111150288.jpg

Ännu en underbar söndagsmiddag på Pecorella.
Istället för svartsoppa: bläckfiskbläckpasta.
 
Toppen