Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oscaro

Medlem
Château Magdelaine 2002
292E6A8E-2EF2-48FE-B195-181625FD14F8.jpeg

Tredje gången jag dricker den här på ett halvår och det här var den bästa flaskan. Passade utmärkt till en hängmörad côte de boeuf

Börjar med mörka körsbär, viol, svartpeppar, väldigt örtig nos. Fylld av frukt och liv med en fin struktur och verkligen ett typexempel på bra St. Emilion. Har en låda kvar vilket jag är glad för då den här kommer hålla många år till men måste leta rätt på fler årgångar av det här vinet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Château Magdelaine 2002
Visa bifogad bild 24771
Tredje gången jag dricker den här på ett halvår och det här var den bästa flaskan. Passade utmärkt till en hängmörad côte de boeuf

Börjar med mörka körsbär, viol, svartpeppar, väldigt örtig nos. Fylld av frukt och liv med en fin struktur och verkligen ett typexempel på bra St. Emilion. Har en låda kvar vilket jag är glad för då den här kommer hålla många år till men måste leta rätt på fler årgångar av det här vinet.
Deras 2005:a är redan legendarisk. En sådan låda borde man ha…
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vit måndag, kopia mot original:
lismore beaune regnard.jpg

2018 Lismore Chardonnay Reserve: doft av smör, honung, burkpäron, grönt gräs, hasselnöt och litchi. I smaken finns citron, lime, gröna äpplen, lovikavante, vanilj, nötter och massor av brynt smör. Våldsam syra, tropisk frukt, en hel del fat, men allt är i balans. Moget och tillgängligt. 94 på cellartracker och det är väl kanske att ta i, men klart över 90 i alla fall.
2005 Regnard Beaune 1er Cru Les Grèves: Mörkgul färg, på gränsen till orange. Doft av färsk fisk, torkad aprikos, apelsin valnöt, ylle och smör. Smak av apelsin, valnöt, smör, pomerans, fikon, knäck, och ananasspad. Fett, oljigt, med väldigt tydliga mognadstoner. Söt frukt. Syran är ganska återhållsam, lätt grapefruktbeska i avslutet. Kul och gott. (finns inte på cellartracker) 89p
Idag vinner Sydafrika klart - även om vinerna, trots samma druva, kanske inte är helt jämförbara.
 

matage

Medlem
MFW Popup med Aloë igår
Domaine Bruno Clair Corton Charlemagne 1997
Väldigt finlemmat. Citrus, kalk/mineralitet, en touch vanilj och vita blommor backat av en angenäm grapefrukt-syra.
Inte på något sätt ett kraftpaket och skulle ha gissat på en minst 10 år yngre årgång.
0358C0E4-FEC6-4A8F-AAF8-FB47D803604A.jpeg


Bodegas Montecillo Rioja 1976
Var initialt tveksam till flaskans hälsa men den levererade verkligen på topp - särskilt med tanke på att det inte ens är en Grand Reserva.
Old-school-rioja när den är som bäst! Nypon/körsbär, läder(mocka?), dillspad, jord och silkesmjuka tanniner. Riktigt riktigt bra!
28F9FED4-1CB8-4D80-813B-2B1E210B93B8.jpeg


Däremot grusades helhetsupplevelsen dessvärre av menyn den här gången.
Ingen aning vad som gått snett men de flesta rätter hade ändrats sen de kommunicerades till oss för att välja viner och sällan har jag ätit en mindre vinvänlig meny.
En langoustine med tryffel byttes ut mot en rå fiskrätt med massvis med koriander och riktigt stark kimchi. Kan säga att vår Corton INTE fixade det och grannens årggångsskumpa smakade enl uppgift "hemskt" till den rätten.
Ett rådjur med vitlök och svamp visade sig vara hjort med Ras El Hanout som smakmässigt var ganska nära i linje med vår Rioja men återigen alldeles för stark och tog över vinet. Testade lite av grannens Bordeaux till (vinrekommendation till ursprungsrätten) och det smakade bara surt och strävt.

Kan endera bara anta en total härdsmälta i köket (trots att detta var dag tre med denna meny utan förvarningar till oss som gäster) eller en arrogans för gästen illa dold som kreativitet men jag tappade dessvärre förtroendet och lusten för att besöka Aloë som helhet. Även om man bortser från mat/vin-matchningen så var jag inte särskilt impad av rätterna som sådana - de hade varit OK men inte fantastiska om de serverats på typ Urban Deli.
Nja, jag passar nog helt på Aloë och håller mig till Black Milk Sushi från den gruppen.
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Kan endera bara anta en total härdsmälta i köket (trots att detta var dag tre med denna meny utan förvarningar till oss som gäster) eller en arrogans för gästen illa dold som kreativitet men jag tappade dessvärre förtroendet och lusten för att besöka Aloë som helhet. Även om man bortser från mat/vin-matchningen så var jag inte särskilt impad av rätterna som sådana - de hade varit OK men inte fantastiska om de serverats på typ Urban Deli.
Nja, jag passar nog helt på Aloë och håller mig till Black Milk Sushi från den gruppen.
Hört alldeles för många säga samma sak för att det bara ska vara en tillfällig svacka.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en sådan där förhatlig dubbelpost pga att Finewines har något fel i sig.
Resten av Internet fungerar ju hyfsat ;-)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Onsdag denna vecka = pizzakväll.
Roligare än att släpa sig runt i milspåret :)
Vad väljer man till en onsdagspizza från Pizza-La?
Efter liten CT-surfing ploppade vi en flaska för oss totalt okänt slott från St Emilion och en årgång som inte gjort några bättre bestående intryck på oss hitintills, men fyndjägaren har svårt motstå spännande 50-kronorsfynd..:

C3F96D95-4EE8-4DB1-A742-CCA91D074391.jpeg


1991 Château Pipeau, 88p
St Emilion, Bdx, Fra

Kulör som man kan förvänta sig av moget old-school Bdx.
Redan doften skriker Merlot, med mörka, köttiga frukter, fikon osv men även mörk choklad och, totalt förvånande, ren rödfruktig bärighet ovanpå detta som driver intresse. Inte en enda minsta whiff av oxidation.
I munnen är detta ett vin som aldrig haft någon uttalad klass, men det är zmattingens så tillfredsställande och genuint gott. Har dessutom en skön beska på slutet som gifter sig med vitlöken på pizzan. Hyfsat tunt, enkelspårigt, men med allt det goda man kan förvänta sig av en bättre mognad Bdx från en svagare årgång.

Har lätt att tänka mig att detta vin skulle stå sig väl i en horisontal med röd Bdx från 1991.

Från CT:

Wednesday this week = pizza night.
More fun than going out running :)
What do you choose to go with a Wednesday pizza from Pizza-La?

After a little bit of CT-surfing, we plopped a bottle of, for us totally unknown, château from St Emilion. On top of that, a vintage that has not made any better lasting impression on either of us so far. However, the bargain hunter within me has a hard time resisting the most exciting $6 auction bargains ..:

Color as you can expect from mature old-school Bdx.
Already the aromas scream of Merlot, with dark, fleshy fruits, figs, etc. but also dark chocolate and, totally surprisingly, pure red-fruited berry on top of this that drives interest. Not the single slightest whiff of oxidization.

In the mouth, this is a wine that was never great nor ever had any pronounced class, but it is a fluppingly satisfactory pour and genuinely delicious. Also has a nice bitter tinge at the end-palate that marries the garlic on the pizza. Towarss thin, single-track, but with all the good you can expect from a better maturity Bdx from a weaker vintage.

Expectation: sink pour
Reality: very good

- - - - - -

Onsdag denna vecka = pizzakväll.
Roligare än att släpa sig runt i milspåret :)
Vad väljer man till en onsdagspizza från Pizza-La?

Efter liten CT-surfing ploppade vi en flaska för oss totalt okänt slott från St Emilion och en årgång som inte gjort några bättre bestående intryck på oss hitintills, men fyndjägaren har svårt motstå spännande 50-kronorsfynd..:

Kulör som man kan förvänta sig av moget old-school Bdx.
Redan doften skriker Merlot, med mörka, köttiga frukter, fikon osv men även mörk choklad och, totalt förvånande, ren rödfruktig bärighet ovanpå detta som driver intresse. Inte en enda minsta whiff av oxidation.

I munnen är detta ett vin som aldrig haft någon uttalad klass, men det är zmattingens så tillfredsställande och genuint gott. Har dessutom en skön beska på slutet som gifter sig med vitlöken på pizzan. Hyfsat tunt, enkelspårigt, men med allt det goda man kan förvänta sig av en bättre mognad Bdx från en svagare årgång.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
MFW Popup med Aloë igår
Domaine Bruno Clair Corton Charlemagne 1997
Väldigt finlemmat. Citrus, kalk/mineralitet, en touch vanilj och vita blommor backat av en angenäm grapefrukt-syra.
Inte på något sätt ett kraftpaket och skulle ha gissat på en minst 10 år yngre årgång.
Visa bifogad bild 24786

Bodegas Montecillo Rioja 1976
Var initialt tveksam till flaskans hälsa men den levererade verkligen på topp - särskilt med tanke på att det inte ens är en Grand Reserva.
Old-school-rioja när den är som bäst! Nypon/körsbär, läder(mocka?), dillspad, jord och silkesmjuka tanniner. Riktigt riktigt bra!
Visa bifogad bild 24787

Däremot grusades helhetsupplevelsen dessvärre av menyn den här gången.
Ingen aning vad som gått snett men de flesta rätter hade ändrats sen de kommunicerades till oss för att välja viner och sällan har jag ätit en mindre vinvänlig meny.
En langoustine med tryffel byttes ut mot en rå fiskrätt med massvis med koriander och riktigt stark kimchi. Kan säga att vår Corton INTE fixade det och grannens årggångsskumpa smakade enl uppgift "hemskt" till den rätten.
Ett rådjur med vitlök och svamp visade sig vara hjort med Ras El Hanout som smakmässigt var ganska nära i linje med vår Rioja men återigen alldeles för stark och tog över vinet. Testade lite av grannens Bordeaux till (vinrekommendation till ursprungsrätten) och det smakade bara surt och strävt.

Kan endera bara anta en total härdsmälta i köket (trots att detta var dag tre med denna meny utan förvarningar till oss som gäster) eller en arrogans för gästen illa dold som kreativitet men jag tappade dessvärre förtroendet och lusten för att besöka Aloë som helhet. Även om man bortser från mat/vin-matchningen så var jag inte särskilt impad av rätterna som sådana - de hade varit OK men inte fantastiska om de serverats på typ Urban Deli.
Nja, jag passar nog helt på Aloë och håller mig till Black Milk Sushi från den gruppen.
Huvudsaken vinerna är bra!
Beställde ni bara glas och inte flaskor?
 

matage

Medlem
Huvudsaken vinerna är bra!
Beställde ni bara glas och inte flaskor?
På PopUp'erna på MFW (Magnusson Fine Wine) dricker man sina egna viner så menyn kommuniceras ut ca en vecka i förväg med den gästande restaurangens tips på wine pairing så väljer man sen sina egna flaskor till detta.
Vilket gör det än mer märkligt att menyn ändras i efterhand och särskilt till helt andra smakprofiler.
Men som svar på din fråga, jo - det var en flaska av vardera :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
På PopUp'erna på MFW (Magnusson Fine Wine) dricker man sina egna viner så menyn kommuniceras ut ca en vecka i förväg med den gästande restaurangens tips på wine pairing så väljer man sen sina egna flaskor till detta.
Vilket gör det än mer märkligt att menyn ändras i efterhand och särskilt till helt andra smakprofiler.
Men som svar på din fråga, jo - det var en flaska av vardera :)
Aj! Oj! :(
Då förstår jag ändå mer din djupa frustration över deras misshandel av förberedelser och förväntningar på en magisk afton.
#Respektlöshet
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På PopUp'erna på MFW (Magnusson Fine Wine) dricker man sina egna viner så menyn
kommuniceras ut ca en vecka i förväg med den gästande restaurangens tips på wine pairing så väljer man sen sina egna flaskor till detta.
Vilket gör det än mer märkligt att menyn ändras i efterhand och särskilt till helt andra smakprofiler.
Men som svar på din fråga, jo - det var en flaska av vardera :)
Då blir jag riktigt förvånad! Om man oanmält kastar in en massa kimchi i en rätt på ett vinevenemang kan man ju undra om den skyldige överhuvudtaget begriper något om vin? Vad var deras egen matchning till det? Låter som att bara något halvtorrt, typ Riesling Kabinett, hade kunnat passa!
Har du gett tydlig feedback till MFW? En sådan restaurang måste väl bannlysas från framtida events.
 

stevie22002

Medlem
Då blir jag riktigt förvånad! Om man oanmält kastar in en massa kimchi i en rätt på ett vinevenemang kan man ju undra om den skyldige överhuvudtaget begriper något om vin? Vad var deras egen matchning till det? Låter som att bara något halvtorrt, typ Riesling Kabinett, hade kunnat passa!
Har du gett tydlig feedback till MFW? En sådan restaurang måste väl bannlysas från framtida events.
Herregud vilket tjänstefel. En sådan restaurang borde väl ha koll på vin/matmatchning?? Speciellt i ett sådant här sammahang! Vansinne!
/Chockad
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Loiredalen fortsätter förföra mig. Sancerre, Pouilly Fumé och Muscadet bland de vita samt Chinon och Bourgueil:erna bland de röda. Finns ju dock en förfärlig massa appellationer som jag ännu bara har odruckit. Hoppas sommaren ger oss möjlighet att härja i Loire och dricka alla appellationers SB och CF, med önskemål om ett gäng lådor mogen CF shippade hem till Japan.
Drömmen är vacker, precis så som drömmar skall vara :)

Kvällens droppar, not fr CT:
2019 Domaine Michel Thomas Sancerre Lachaume, 92 p

This is f**ken amazing Sb!
Transparent constitution with beautifully restrained Sb-fruit. Aromatics of wet grass, black currants and beautiful herbal qualities. The minerality rulez! The perfect acidity gives a nervy lift that gives me goosebumps of pleasure.
A little short and still too young for my taste, but delicieuze! Could easily drink truckloads of this.
Married the fresh goat cheese :)

Börjar allvarligt fundera på att anamma lite av Champonördarnas monomaniska inställning och tokfoka på loirisk Sb och Muscadet. Jag går ju igång så starkt på alla cylindrar av dessa vita och det finns så fabulöst mycket att botanisera bland. Blir förvisso omöjligt att släppa vit Bdx, vägrar släppa Pinot gris från Alsace, Riesling från både här och där och all magisk Soave som bara väntar på att kolkas.
(Söta viner och Cava räknas för sig.)
Får se hur jag klarar mig som halvmonoman. En utmaning i sig!
FAE536FC-C6B8-4F4B-9041-0C2E60425BF9.jpeg
 
Last edited:

matage

Medlem
Då blir jag riktigt förvånad! Om man oanmält kastar in en massa kimchi i en rätt på ett vinevenemang kan man ju undra om den skyldige överhuvudtaget begriper något om vin? Vad var deras egen matchning till det? Låter som att bara något halvtorrt, typ Riesling Kabinett, hade kunnat passa!
Har du gett tydlig feedback till MFW? En sådan restaurang måste väl bannlysas från framtida events.

Herregud vilket tjänstefel. En sådan restaurang borde väl ha koll på vin/matmatchning?? Speciellt i ett sådant här sammahang! Vansinne!
/Chockad

Ja det är just det jag inte fattar. Aloë har ju hyllats i pressen för sin dryckesmatchning men här var inte ens maten särskilt bra ("asiatisk afton på hyfsad turistort")

-------- Beskrivningen vi fick i utskick inför vinvalen --------
Första rätt – Langoustine, Albatryffel, Piemontesiska hasselnötter
Dryckesförslag enl utskick: Riesling med ålder eller vit bourgogne. ”Skaldjurens sötma med den något jordiga, blommiga vita tryffeln ihop med en åldrad riesling eller Grüner veltliner och den fetman som dessa viner får med ålder är en härlig kombination. Vit bourgogne med havskräfta och tryffel talar för sig själv, ni vet vad ni får och visst är det fantastiskt!
Även mogen champagne gör sitt. Lite kraft och viss ålder på vinet rekommenderas.”

Tredje rätt – Rådjur à la minute, Rökt äpple, grön sås samt Svamp ”en croûte”
Dryckesförslag enl utskick: Vin Rouge Classique. ”Efter egen preferens så kommer ett kraftfullt rött från klassiska regioner som Bordeaux, Rioja, Ribera del Duero eller för den delen Piemonte vara spot on i detta.”
----------------

Och väl på plats presenteras en annan meny och det serveras:
--------------

Första Rätt - Hamachi Nouc Cham Vietnamesiska aromater
Mina kommentarer: Trevlig örtighet men dränkt i koriander och sen som sagt den tokstarka kimchin i botten som fick folk att lämna vinglasen och svepa vatten och be om mer. Drack 2 glas vatten efter den rätten innan jag rörde vinet - och då lämnade jag ändå en del av kimchin. Visst - en OK rätt med en kall Singha eller tre...

Tredje rätt - Hjort Ras el Hanout, gröna oliver och saltad citron
Mina kommentarer: Kryddnejlika och ingefärshetta i massor. En yngre Rioja hade nog passat bättre än vår -76a men grannens Bdx var en katastrof till. Eller en mörk ale.
---------------------

Såg att det öppnats både årgångs-Krug, Winston och R.D-96 såväl som Ch Margaux och SQN vid andra bord och det kan inte annat än varit crash and burn till maten...

Både vi och vårt bordssällskap lämnade tydlig feedback under middagen och efteråt och vi var inte de enda.
Säkert varit på 40 MFW-popups genom åren men aldrig varit med om nåt liknande...

Oh well - då har jag sparat in en restaurangnota eftersom jag vet att jag inte kommer gå dit så jag får väl se det som det positiva i kråksången.
 
Herrejösses. Gjorde de verkligen detta? Har sommeliern ingen stolthet?
Skulle en kökschef ha gjort de där ändringarna i meny, när snordyra viner var beställda, under min tid som servis skulle jag ha kallat honom en idiot och lämnat restaurangen omedelbart.
Men jag jobbade ju med kockar som Hans Borén så han skulle aldrig ha gjort något sådant.

Ni borde ha rest på er och gott. Kimchi till?
 

IsKr

Medlem
Det jag inte kan förstår är att ändringarna inte kommunicerades. Att det förekommer ändringar kan man ju köpa, men då på sin höjd en enskild rätt, inte flera. När det dessutom är en middag där gästerna dricker sina egna viner och då också delvis följer Aloës rekommendationer, då är det ju skitkasst att ändra menyn. Förväntansbilden av en restaurang på den nivån är ju lite högre än från donken.
 

LarsW

Medlem
Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Spätlese feinherb Ur Alte Reben 2015
Huff, pröva säg det snabbt 5 gånger i rad.

Spad från inlagd ananas, blomsterhonung och bensinmack i näsan. Det är kokta skaldjur, cykelslang och vita Bassets vingummin. Fylllig och läcker doft.
Smaken levererar och then some! Tropisk fruktbomb, petroleum, honungsötma utan att vara särskilt söt. Vitpeppar, noriblad och kalkig mineral. Lång eftersmak och trevligt med en hyfsat ung Riesling där syran inte fräter emaljen från dina tänder. Inte ett vin med lager-på-lager utan bjuder på allt på en gång.

Känns avsevärt mer moget än sina 6 år. Drack denna över tre dagar med samma upplevelse alla dagarna så har nog många år kvar men vettetusan om denna blir bättre då den är god som tusan redan nu.
Överpresterar rejält i sin prisklass, tror jag gav strax över 200 kr för denna.
91p
thumbnail_20211118_202337.jpg
 
Toppen