Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sonderlese

Medlem
Va kul att få läsa och se allas poäng. Jag är inte snarstucken och tar inte illa vid mig av kritik alls. Vin är ju så personligt och vad som är någons kryptonit kan vara nån annans kattmynta. Misstänker dock att den Milk Fed 3 PicPoul jag skickade med kanske kan ha haft nåt fel, eftersom den nästan alltid brukar bli en favorit. Det är min personliga favorit också - tycker att den är magisk när den går på alla cylindrar. Men har haft en eller två som verkade temperaturskadade, så det är möjligt du fick en sån av misstag.

Vad gäller dom viner som kommer till Sverige, så är det:

18 lådor Flame Tokay
10 lådor White Zinfandel
64 lådor Mission Marina
20 lådor Zinfandel

Korta notiser - den nya Missionen, nu kallad Marina, är lite hetare och större år 2020. Biffigare. Kan kanske falla vissa på läppen och andra inte.
Flame Tokayn är alltid en favorit och detta år är den lättillgänglig och inbjudande, med rätt så kort skalmaceration, så inte överdrivet oxidativ.
Zinfandelen är lätt i sin karaktär, men har även lite ekfatsnoter i början. Jag brukar rekommendera en rätt lång dekant på den, så dom noterna inte dominerar.
Vita Zinfadelen sålde slut oerhört snabbt, vilket jag tror inget trodde skulle hända. Ett trevligt sommarvin, bubblegum och lite grapefrukt.

Tyvärr ingen Syrah etc till Sverige. Slutsålda redan. Zweigelt tog dom inte in, vilket jag kan kanske förstå - vem vill dricka en Zweigelt från Kalifornien;) Jag hoppas dom tar in Rieslingarna nästa vända, för jag tycker dom håller bra nivå, men inser också det är svårsålt. Som min tyske importör sa: "Whatever you do, don't send me any Riesling!";)
Jag kommer behöva mer zinfandel nästa år (huvudsakligen röd), vad kan jag se framemot?
;)
 

Jos

Medlem
Hade ingen notering om det på Milk Fed 3 men möjligt, någon annan som var med får gärna inflika. Vid tillämpning av rangordning istället för poäng så kan det bli missvisande på så sätt att sämst inte behöver vara dålig utan att det kan vara tuff konkurrens och någonstans måste den rösten läggas. :)
Ja bra att förtydliga att det är obligatorisk att lägga enbart två röster, - en bäst- och en sämströst.
 

buteljen

Medlem
Vid tillämpning av rangordning istället för poäng så kan det bli missvisande på så sätt att sämst inte behöver vara dålig utan att det kan vara tuff konkurrens och någonstans måste den rösten läggas. :)
Precis :). För oss som gillar "vanliga" poäng för att få en hum om nivå på det enskilda vinet .. finns det möjlighet att få lite info om var vinerna hamnade? Kanske någon satte poäng i smyg och kan dela med sig?
 

Adam Frisch

Vinmakare
Jag kommer behöva mer zinfandel nästa år (huvudsakligen röd), vad kan jag se framemot?
;)
Gjorde tre röda Zins förra året, som alla artar sig mkt väl. Alla från Lodi. Stampede och Cherryhouse.har båda rankor som är snart 100 år gamla, så det är kul. Sen också en ny årgång av den "Faun" som kommer till Sverige, men den är "bara" planterad på 80-talet.

Problemet med gama vingårdar är att fruktmängden är liten, vilket är bra för oss vinmakare och vinerna, men inte så bra för bonden. Så det krävs en vinbonde som är tillägnad och tålmodig. Väldigt lätt att bara titta på siffrorna, skövla en gammal vingård och få 3ggr högre mängd frukt i en nyplantering.

På tal om gamla vingårdar, försöker smöra in mig hos Tegan Passalaqua (vinmakaren på Turley och Sandlands), som äger den urgamla Kirschenmann Vineyard i Lodi om att få ta lite därifrån. Men det är lång väntelista för att få komma åt hans frukt. Men en av dom mest djupborrande Zinfandels jag nånsin haft var från den vingården, av en producent som heter Precedent. Så det vore kul om det händer. Vi får se...

Hoppas min importör kan ta in lite av dom nya så småningom. Känns som det inte finns särskilt mkt urval av Zins på SB.
 

Sonderlese

Medlem
Gjorde tre röda Zins förra året, som alla artar sig mkt väl. Alla från Lodi. Stampede och Cherryhouse.har båda rankor som är snart 100 år gamla, så det är kul. Sen också en ny årgång av den "Faun" som kommer till Sverige, men den är "bara" planterad på 80-talet.

Problemet med gama vingårdar är att fruktmängden är liten, vilket är bra för oss vinmakare och vinerna, men inte så bra för bonden. Så det krävs en vinbonde som är tillägnad och tålmodig. Väldigt lätt att bara titta på siffrorna, skövla en gammal vingård och få 3ggr högre mängd frukt i en nyplantering.

På tal om gamla vingårdar, försöker smöra in mig hos Tegan Passalaqua (vinmakaren på Turley och Sandlands), som äger den urgamla Kirschenmann Vineyard i Lodi om att få ta lite därifrån. Men det är lång väntelista för att få komma åt hans frukt. Men en av dom mest djupborrande Zinfandels jag nånsin haft var från den vingården, av en producent som heter Precedent. Så det vore kul om det händer. Vi får se...

Hoppas min importör kan ta in lite av dom nya så småningom. Känns som det inte finns särskilt mkt urval av Zins på SB.
Tal om dessa Zinfandel och vingårdar får det verkligen att vattnas i munnen!
Zinfandel har verkligen blivit illa viniferat i en evighet nu! Tänk att det har varit fyrtio år sen jag drack en anständig zin! Jag är så tacksam att du åtagit dig utmaningen att rättfärdiga den här druvan! Var både försiktig och varsam med ekfaten bara (jag skulle undvika nya ekfat helt och hållit). Jag håller tummarna för Kirschmann!!!
 

The Wall

Medlem
Gjorde undantag från min vita februari på Alte Liebe.
Man måste ju ställa upp på sin hustru och det kändes faktiskt inte alls som någon uppoffring.
Efter långa diskussioner tänkte vi att vi skulle börja med att riva av årets Borgogne.

Sagt och gjort: plopp!
Visa bifogad bild 28564
2014 Louis Latour Gevrey-Chambertin, 75p
Knappt drickbar isht :död:
Översyrlig, obalancerad, totalt ointressant men samtidigt svårdrucket.
Saknar kvaliteter, ett gravt misstag att buteljera det.
Min, visserligen begränsade, erfarenhet av viner från Louis Latour är att tyvärr alltid är en stor besvikelse.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min, visserligen begränsade, erfarenhet av viner från Louis Latour är att tyvärr alltid är en stor besvikelse.
Har aldrig haft tur med LL. Har haft turmed Bgn ett fåtal gånger i mitt liv, och fått mig till livs några riktigt bra Bgn-viner. Men det är fruktstund inte värt det. Oftast hamnar jag i gropen med 850 spänn trist Bojo. Eller 1850 spänn trist Bojo. Oftast växer de med maten. Men, ett trist vin till en lätt och elegant fiskrätt som växer upp till ett trist vin med en grym köttbit och tryffelsås, är, fortfarande … ett … trist … vin.
 
Last edited:

MartinBz

Medlem
Tal om dessa Zinfandel och vingårdar får det verkligen att vattnas i munnen!
Zinfandel har verkligen blivit illa viniferat i en evighet nu! Tänk att det har varit fyrtio år sen jag drack en anständig zin! Jag är så tacksam att du åtagit dig utmaningen att rättfärdiga den här druvan! Var både försiktig och varsam med ekfaten bara (jag skulle undvika nya ekfat helt och hållit). Jag håller tummarna för Kirschmann!!!
Om det vattnas i din mun, så gör det mig ordentligt nyfiken. Jag har själv inga direkt angenäma erfarenheter av zin alls. Men när Adam och du skriver om det, så låter det ju som att det skulle gå att göra goda viner av även denna druva. Om det inte går att få tag på dina viner @Adam Frisch - finns det någon annan producent/område som gör liknande zin som du? (som du skulle vilja rekommendera för en novis på området) Tackar på förhand för alla svar!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Välkomnar sommaren efter en afton med @vintomas i 大船 (Ofuna) med riktigt goda sakkar, Nama Genshu.
Sommaren välkomnas med ett glas innan sänggång:
Soave, inte alls lika bra som Fittá, men en trevlig Garganega att njuta av fler gånger då opretto funkar.

Min smaknot från CT:

2021 Villa Molino Soave Classico​

GARGANEGA


  1. photo

    StefanAkiko

    2 960 Tasting Notes
2023-03-26 - I LIKE THIS WINE: 83 Points

Have enjoyed at least two earlier vintages of this at some kind of happy level.
This is a far cry from Fittà, but still feeling like summer.

Rather nondescript, happy, summer-wine without and krusedulls.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tal om dessa Zinfandel och vingårdar får det verkligen att vattnas i munnen!
Zinfandel har verkligen blivit illa viniferat i en evighet nu! Tänk att det har varit fyrtio år sen jag drack en anständig zin! Jag är så tacksam att du åtagit dig utmaningen att rättfärdiga den här druvan! Var både försiktig och varsam med ekfaten bara (jag skulle undvika nya ekfat helt och hållit). Jag håller tummarna för Kirschmann!!!
Kan väl tycka att Zin blivit underbart vinifierat av ganska många under många år, men att fler gör fläsksoppa av dem. Dock är det ju bara att låta bli att köpa fläskbomberna och istället köpa Ridge, Turley (nej, inte Fläsk-Helen) och alla de andra grymma vinerna från de mer återhållsamma vinmakarna.
 
2013 Dow Crusted (LBV?) vs 2013 Feuerheerd vintage.

Dow 263 kr på SB. Feuerheerd 260 kr, erbjudande på philipson (normalt 485).

Lite orättvis jämförelse. Vintage porten skulle behöva fler år på rygg och LBVn är i perfekt skick.

Klar seger till Dow även om vinet saknar lite kropp och tyngd. Bra syra och balans. Definitivt köprek, speciellt med tanke på priset. Tycker Feuerheerd saknar syra och har svårt att se att det med tid skulle bli en riktig höjdare trots rejäl kropp.
 

Attachments

  • DSC_0214.JPG
    DSC_0214.JPG
    33,6 KB · Visningar: 47

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Återtestade 2000 Château Malartic-Lagravière mot 2003 Château Léoville Poyferré. Flaskor öppna i tre dagar med ~1 dl kvar. Båda vinerna har genomgått en metamorfos. Malartic-Lagravière har tappat sin elegans och känns ganska utslätad. Léoville Poyferré har tappat sin eldighet och istället fått en tyngd och en komplexitet. Klara drag av mycket bra Napa-cab. Klart upp på 95+ poäng. Om någon har flaskor var så dekatera dagar i förväg.
 

IsKr

Medlem
Drack Diego Conterno Barolo 2018 i söndags och resterande del av flaskan igår.
Der doftar av körsbär, lingon, torr ekplanka, lite rödbärigt á la röda vinbär. I munnen så kan ovan nämnda dofter hittas, tanninerna är definitivt på plats och det drar ihop sig ordentlig, tillsammans med den höga syran så är det klart bäst tillsammans med mat. Dekanterade i ca 2 timmar och det hade förmodligen varit bäst att göra dagen innan. Dag tre så har tanninerna lugnat ner sig en smula och det är klart drickbart också på egen hand. Dracks ur Riedel veritas new world pinot noir.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Om det vattnas i din mun, så gör det mig ordentligt nyfiken. Jag har själv inga direkt angenäma erfarenheter av zin alls. Men när Adam och du skriver om det, så låter det ju som att det skulle gå att göra goda viner av även denna druva. Om det inte går att få tag på dina viner @Adam Frisch - finns det någon annan producent/område som gör liknande zin som du? (som du skulle vilja rekommendera för en novis på området) Tackar på förhand för alla svar!
Ja, jag vet ju inte vad som kommer till Skandinavien, men jag skulle rekommendera dessa:

Bedrock's samtliga alster av Zin - dom är alltid stabila.
Carlisle är en annan bra stabil producent.
Sky har en urgammal vineyard uppe på Mount Veeder i Napa och vineriet fick inte ens el tills för något decennium sedan, så allt var gjort manuellt. Fantastiska viner!
Nalle är en annan bra gammal producent.
Santa Cruz Mountains Winery. Old school, men dom levererar.
Scherrer Winery har fokus på Zin och kan vara grymma.
Once & Future - gamla Ravenswood-ägaren Joel Petersens nya projekt.
Precedent - som sagt, kanske den bästa Zin jag haft.
Maitre de Chai är en av dom nya, lätta producenterna.
Arnot-Roberts. Hipsterlätta viner - ibland kan jag tycka dom är nästa för lätta, men kan vara en bra motvikt mot dom överjobbade Zins.
Ridge såklart, som Stefan nämnde. Alltid lite ekfatskaraktär där dock.
Turley. Ja, dom har historisk varit lite större, men Tegan har dragit ned på volymen rätt kraftigt. Drack en 2021 Kirschenmann häromdagen och den var väldigt elegant. Visst, dom har alltid 30% ek på sina utgåvor, så lite ekfatskaraktär blir det alltid, men det är inte in your face som det brukade vara.
 
Toppen