Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ozric

Medlem
Jag provade också Giant Steps Pinot Noir i går och tyckte den var en stor besvikelse. Överlag ganska intetsägande med en störande tvålsmak.
Jag känner såhär i efterhand att jag var lite väl snäll mot den. Sitter och smuttar på en Family Becker pinot noir just nu, och den är inte sämre för en hundring mindre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens vita flight:
PXL_20230403_094752994.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 28826

Större vattenskada upptäckt i/under badrummet så wtf - glöm dagen!

Perfekt att dra fram Bourgognelegendaren Louise Jadots första projekt utanför burgundrike: Résonance i Willamette Valley, Oregon, USA. Årgång 2013 var den första så denna 2015 från vingårdsläget Découverte är en tidig en. Passar extra bra en dag som denna, när vi découverte:ade badrumsläckan.

Doften är ganska koncentrerad med inslag av torkade tobaksblad, ceder och mogna mörka bär. Nästan som en tunn och rinnig Bordeaux, fastän vi snackar 100 % pinot noir här. Läcker, kan man säga.

Fin, ganska djup färg - skulle synas genom en fuktspärr utan problem.

I munnen är den linjär, dvs samma smak rakt igenom utan att nya lager dyker upp. Dock håller den i bra, bättre än många brunntätningar. Mediumkropp, lite mineraler, fina tanniner. Ett stänk röd frukt till vore nog på sin plats, då hade den likt vatten letat sig fram överallt i munhålan.

3,5 /5 💧. Den saknar komplexiteten för högre betyg.

Nr 78469 (BS), 579 pix (eller en hantverkstimme, om man vill).
Förfärligt med vattenskadan. Men bra tema för smaknoten.
 

Lennart

Medlem
39738C57-8987-4B96-A7CE-11182346882A.jpeg
36BD14E7-6289-4A36-ACC4-3F1CC24D74A8.jpeg
6901EC17-D56E-4A66-8847-B1EB58F45895.jpeg
BBFA6403-C3E2-4391-A3A7-D4A67B472081.jpeg
0FC67973-C4F4-424F-B07D-AC54F78A03D8.jpeg
7726846D-3CF3-4759-8B45-6907F3368316.jpeg
54E5A352-6C7D-41FC-B715-02125DC4E42B.jpeg
9B01FA05-7910-41B1-B095-7E06480D95A3.jpeg
E1826669-004E-4F51-869A-486C9359D564.jpeg
99EDE763-A26B-497D-9B01-A91857B66E74.jpeg

Rhône-prestige på Systembolaget igår. Väldigt lyckad provning med intressanta viner och trevliga människor. Skrev inte detaljerade noter men återger de fyra omröstningarna vi hade. (Har märkt att bildordningen ibland kastas om här så se listan för korrekt nummer.)

Vilken av 1 och 2 är bäst?

Chapoutier vann stort och jag håller med, tyckte inte Xavier hade intensitet för att väga upp alkoholen så den upplevdes obalanserad. Kände viss mognad men blev förvånad över att den var så gammal som från 2010.

Vilken av 3-4 är bäst?

Här vann Condrieu stort, lite förvånande för mig men gissar att inte alla gillar de oxidativa tonerna i flasklagrade vita viner. Condrieun var absolut välgjord och extremt aromatisk, men oljigheten och den låga syran gör att Viognier för mig inte är någon favoritdruva.

Vilken av 6-9 är bäst?

Guigal vann med hästlängder. Ett fantastiskt vin på alla sätt. Dock var ju vinerna i allmänhet alldeles för unga, speciellt l’Ermite där man kände en enorm potential i munnen men som verkligen inte kom till sin fulla rätt.

Vilken av 6-9 kom inte från Norra Rhône?

Här försökte jag vara smart och ”bestämde mig” för att det måste vara en australiensisk Syrah innan jag ens doftat på vinerna. Sprang sedan ut på Eukalyptus-jakt lika entusiastisk som ett barn som letar påskägg. Till sist hittade jag lite spök-Eukalyptus i l’Ermite (som i och för sig var väldigt örtig)… Sensmoralen är som vanligt: prova först, tänk sen. Gruppen som helhet hittade rätt även om gissningarna spretade en hel del.
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 28887Visa bifogad bild 28888Visa bifogad bild 28889Visa bifogad bild 28890Visa bifogad bild 28891Visa bifogad bild 28892Visa bifogad bild 28893Visa bifogad bild 28894Visa bifogad bild 28895Visa bifogad bild 28896
Rhône-prestige på Systembolaget igår. Väldigt lyckad provning med intressanta viner och trevliga människor. Skrev inte detaljerade noter men återger de fyra omröstningarna vi hade. (Har märkt att bildordningen ibland kastas om här så se listan för korrekt nummer.)

Vilken av 1 och 2 är bäst?

Chapoutier vann stort och jag håller med, tyckte inte Xavier hade intensitet för att väga upp alkoholen så den upplevdes obalanserad. Kände viss mognad men blev förvånad över att den var så gammal som från 2010.

Vilken av 3-4 är bäst?

Här vann Condrieu stort, lite förvånande för mig men gissar att inte alla gillar de oxidativa tonerna i flasklagrade vita viner. Condrieun var absolut välgjord och extremt aromatisk, men oljigheten och den låga syran gör att Viognier för mig inte är någon favoritdruva.

Vilken av 6-9 är bäst?

Guigal vann med hästlängder. Ett fantastiskt vin på alla sätt. Dock var ju vinerna i allmänhet alldeles för unga, speciellt l’Ermite där man kände en enorm potential i munnen men som verkligen inte kom till sin fulla rätt.

Vilken av 6-9 kom inte från Norra Rhône?

Här försökte jag vara smart och ”bestämde mig” för att det måste vara en australiensisk Syrah innan jag ens doftat på vinerna. Sprang sedan ut på Eukalyptus-jakt lika entusiastisk som ett barn som letar påskägg. Till sist hittade jag lite spök-Eukalyptus i l’Ermite (som i och för sig var väldigt örtig)… Sensmoralen är som vanligt: prova först, tänk sen. Gruppen som helhet hittade rätt även om gissningarna spretade en hel del.

Kul att träffa dig på provningen igår @Lennart . Håller med om dina noter, kul att få dricka en drickfärdig La Mouline för första gången och skönt att få det bekräftat att Andremily inte kan konkurrera med toppvinerna från Hermitage och Cote-Rotie. Delas Bessards 2015 tyckte jag var fantastisk också och fick min andraplats efter Mouline.
 

Lennart

Medlem
Visa bifogad bild 28887Visa bifogad bild 28888Visa bifogad bild 28889Visa bifogad bild 28890Visa bifogad bild 28891Visa bifogad bild 28892Visa bifogad bild 28893Visa bifogad bild 28894Visa bifogad bild 28895Visa bifogad bild 28896
Rhône-prestige på Systembolaget igår. Väldigt lyckad provning med intressanta viner och trevliga människor. Skrev inte detaljerade noter men återger de fyra omröstningarna vi hade. (Har märkt att bildordningen ibland kastas om här så se listan för korrekt nummer.)

Vilken av 1 och 2 är bäst?

Chapoutier vann stort och jag håller med, tyckte inte Xavier hade intensitet för att väga upp alkoholen så den upplevdes obalanserad. Kände viss mognad men blev förvånad över att den var så gammal som från 2010.

Vilken av 3-4 är bäst?

Här vann Condrieu stort, lite förvånande för mig men gissar att inte alla gillar de oxidativa tonerna i flasklagrade vita viner. Condrieun var absolut välgjord och extremt aromatisk, men oljigheten och den låga syran gör att Viognier för mig inte är någon favoritdruva.

Vilken av 6-9 är bäst?

Guigal vann med hästlängder. Ett fantastiskt vin på alla sätt. Dock var ju vinerna i allmänhet alldeles för unga, speciellt l’Ermite där man kände en enorm potential i munnen men som verkligen inte kom till sin fulla rätt.

Vilken av 6-9 kom inte från Norra Rhône?

Här försökte jag vara smart och ”bestämde mig” för att det måste vara en australiensisk Syrah innan jag ens doftat på vinerna. Sprang sedan ut på Eukalyptus-jakt lika entusiastisk som ett barn som letar påskägg. Till sist hittade jag lite spök-Eukalyptus i l’Ermite (som i och för sig var väldigt örtig)… Sensmoralen är som vanligt: prova först, tänk sen. Gruppen som helhet hittade rätt även om gissningarna spretade en hel del.
Kan förresten tipsa om att höstens provningar på SB är släppta nu. I förmiddags fanns det platser kvar till alla prestige förutom Rare and old (där jag hamnade som andra reserv).
 

mackan92

Medlem
Kan förresten tipsa om att höstens provningar på SB är släppta nu. I förmiddags fanns det platser kvar till alla prestige förutom Rare and old (där jag hamnade som andra reserv).
Anmälde mig till Best of 2023 i slutet av november. Långt kvar men brukar vara en uppskattad provning av vad jag hört av andra medlemmar här
 

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 28887Visa bifogad bild 28888Visa bifogad bild 28889Visa bifogad bild 28890Visa bifogad bild 28891Visa bifogad bild 28892Visa bifogad bild 28893Visa bifogad bild 28894Visa bifogad bild 28895Visa bifogad bild 28896
Rhône-prestige på Systembolaget igår. Väldigt lyckad provning med intressanta viner och trevliga människor. Skrev inte detaljerade noter men återger de fyra omröstningarna vi hade. (Har märkt att bildordningen ibland kastas om här så se listan för korrekt nummer.)

Vilken av 1 och 2 är bäst?

Chapoutier vann stort och jag håller med, tyckte inte Xavier hade intensitet för att väga upp alkoholen så den upplevdes obalanserad. Kände viss mognad men blev förvånad över att den var så gammal som från 2010.

Vilken av 3-4 är bäst?

Här vann Condrieu stort, lite förvånande för mig men gissar att inte alla gillar de oxidativa tonerna i flasklagrade vita viner. Condrieun var absolut välgjord och extremt aromatisk, men oljigheten och den låga syran gör att Viognier för mig inte är någon favoritdruva.

Vilken av 6-9 är bäst?

Guigal vann med hästlängder. Ett fantastiskt vin på alla sätt. Dock var ju vinerna i allmänhet alldeles för unga, speciellt l’Ermite där man kände en enorm potential i munnen men som verkligen inte kom till sin fulla rätt.

Vilken av 6-9 kom inte från Norra Rhône?

Här försökte jag vara smart och ”bestämde mig” för att det måste vara en australiensisk Syrah innan jag ens doftat på vinerna. Sprang sedan ut på Eukalyptus-jakt lika entusiastisk som ett barn som letar påskägg. Till sist hittade jag lite spök-Eukalyptus i l’Ermite (som i och för sig var väldigt örtig)… Sensmoralen är som vanligt: prova först, tänk sen. Gruppen som helhet hittade rätt även om gissningarna spretade en hel del.

Tack för intressanta noter. Skriv gärna ut vinerna i texten så blir det sökbart. Det är lite meck att göra det men väldigt trevligt att kunna hitta ett vin som man är intresserad av.
 

Ozric

Medlem
LdKBLbC.jpg


Jag fyllde år igår (🎉) och öppnade denna hemma på kvällen.

Château Cantemerle 2020

Doft:
Grus, körsbär, choklad, mynta, lakrits, ek, jord, svarta vinbär, vanilj.

Smak:
Fyllig entré, mjuk mörk frukt, lite svamp, trä, mjuka fina tanniner. Eftersmaken har rostad ek, svart te och läder.

Oerhört väl avvägd syra, överlag precis vad jag vill ha i en bra röd Bordeaux.

93p
 

magnum

Epernay, Frankrike
Visa bifogad bild 28903

Jag fyllde år igår (🎉) och öppnade denna hemma på kvällen.

Château Cantemerle 2020

Doft:
Grus, körsbär, choklad, mynta, lakrits, ek, jord, svarta vinbär, vanilj.

Smak: Fyllig entré, mjuk mörk frukt, lite svamp, trä, mjuka fina tanniner. Eftersmaken har rostad ek, svart te och läder.

Oerhört väl avvägd syra, överlag precis vad jag vill ha i en bra röd Bordeaux.

93p
GRATTIS!
 

Nyllet

Medlem
Häromdagen tarvade bortrest sambo någon form av tröst och vad är då bättre än najs vin och god mat?

F58AC00F-0CA5-4016-BB3D-41BC1A19FC19.jpeg

2015 Ciacci Piccolomini d’Aragona Brunello di Montalcino

Söt jordgubbsfrukt och jord i doften. Jordgubbar, röda körsbär och antydan till murket trä i smaken. Bra syra. Riktigt bra frukt och fantastiskt elegant. Dricks jättefint nu men det är är inte direkt någon större mognad att tala om. Sista flaskan om 5 år kanske?

Någon annan som testat i närtid? Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av Brunello men det här gav verkligen mersmak.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Visa bifogad bild 28903

Jag fyllde år igår (🎉) och öppnade denna hemma på kvällen.

Château Cantemerle 2020

Doft:
Grus, körsbär, choklad, mynta, lakrits, ek, jord, svarta vinbär, vanilj.

Smak: Fyllig entré, mjuk mörk frukt, lite svamp, trä, mjuka fina tanniner. Eftersmaken har rostad ek, svart te och läder.

Oerhört väl avvägd syra, överlag precis vad jag vill ha i en bra röd Bordeaux.

93p
Snygga tiki-muggar!
 
Visa bifogad bild 28742

Protos Reserva 2017

Doft: Körsbär, ceder, kardemumma, vanilj, kaffe, choklad, gamla böcker (vellichor), läder.

Smak: Stor entré, hög koncentration, mörk frukt och även lite jordgubbston, cola, kaffe, närvarande men relativt mjuka tanniner. Torr eftersmak med choklad och vinbär.

92p

Oerhört bra, det här gillade jag skarpt.
Öppnade en i går. Håller med i ditt omdöme, riktigt trevlig. Beställde omgående några flaskor till.
 

JonasBo

Medlem
Inför Grappeprovningen av 2013 i slutet av månaden valde jag idag på påskafton att korka upp en Pira Barolo Serralunga 2013.

Här har det lönats att vara tålmodig sedan inköpet sommaren 2017. Frukten hade integrerats fint med syran och tanninerna hade tämjts. Det lite tjuriga och sandiga man vanligtvis hittar i viner från orten var inte lika framträdande.

Sammantaget ett härligt vin, kanske lite väl snällt. Ser fram emot att dricka fler viner från samma år!
IMG_20230408_190145399.jpg
 
Last edited:
Toppen