Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
20230610_181213.jpg


Sabelli-Frisch White Zinfandel 2021
Vit zinfandel men borde den inte heta orange zinfandel..? Färgen gör en först livrädd, har jag fått ett instagramvin.:nagelbitare: Med tanke på betingningen så tänker jag mig istället en fatad BdN från Ambonnay så blir det genast bättre förkänslor.

Doften består av äpplen, persika, godis och lite blommor som för mig skvallrar om ek (ingen aning om det stämmer dock). Primära smaken är saltlakrits och en textur av mineralvatten som tunnar ur efter hand. Fyller på med persika, äpplen och avslut av blodgrape. Rätt kort i smaken även om doften är komplex. Kan inte bedöma om det blir bättre med lagring men ett väldigt kul vin. Klart bästa vinet jag provat från Sabelli-Frisch hittills.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5007.jpeg

2010 Château Malartic-Lagravière
(45% Merlot, 45% Cabernet Sauvignon, 8% Cabernet Franc, 2% Petit Verdot)


Inte bättre än andra bra bordeauxer, men ett så självklart vin, och självklart så gott!

Bordeaux och Champagne borde vara mitt köpfokus in i evigheten. Amen.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är sjukt svag för Vina Tondonia Rosado, i detta fall senaste årgången från SB, 2012 inköpt nov -22.
Grymt vin i alla aspekter - svårt att koda i gränslandet vitt/rosé/rött men levererar på sitt unika sätt, ffa till mat.
Håller möjligen 2010 snäppet högre men shit va gott det är!

Visa bifogad bild 29372
Tror det var den årgången jag fick blint av @LeChat. Håller med, ett fantastiskt vin och för mig den superultrasolklart bästa stilla rosén jag druckit. Gissade Tondonia men håller med om den smakar mer Rioja och att den troligtvis inte går att skilja från det vita systervinet i svarta glas.
En av de få saker (enda andra jag kommer ihåg på rak arm är sherry) som vi är oeniga om i vinvärlden.
😊
Mogen Bollinger?:cigarr:
 

LeChat

Medlem
Tror det var den årgången jag fick blint av @LeChat. Håller med, ett fantastiskt vin och för mig den superultrasolklart bästa stilla rosén jag druckit. Gissade Tondonia men håller med om den smakar mer Rioja och att den troligtvis inte går att skilja från det vita systervinet i svarta glas.

Mogen Bollinger?:cigarr:
What?? Vem gillar inte mogen Bollinger?:eek:
 

buteljen

Medlem
Nationaldagsviner 🇸🇪🇸🇪

IMG_0337.jpeg

IMG_0360.jpeg


2015 Dominio del Aguila Ribera del Duero Reserva
85% Tempranillo, 5% Albillo, 5% Bobal, 5% Garnacha Tinta
Har varit nyfiken på detta vin en längre tid och kände att tiden var kommen för att testa en flaska. Luftades i karaff 7-8 timmar innan. Behöver dock ytterligare minst fem år i källaren. Mörka körsbär, lite floral toner, kryddor, lakrits. Frisk syra, elegant medelstor kropp, en hel del sandiga tanniner. Tight. Kommer inte riktigt loss. Koncentrationen finns där men det visar inte så många nyanser just nu. Välbalanserat och ett verkligt kvalitetsvin. Men vet inte … lämnade mig lite oberörd på något vis.

2015 Dominio del Aguila Albillo Viñas Viejas
Har druckit det här vinet flera gånger tidigare och alltid varit överförtjust av energin, nerven och komplexiteten i vinet. Men tror det var en sämre flaska denna gång. Alternativt så förändras den efterhand som den åldras. Det var absolut inget fel på vinet, men har man provat det tidigare så har man något att jämföra med och det gav en väldigt annorlunda känsla. Det var mycket fylligare, rundare och mer utvecklat med fina nötigare toner. Men det hade tappat den där extra stunsen och finishen var inte lika energisk och lång som de andra gångerna jag provar. Fortfarande runt 92p men hade hoppats på mer. Nåväl, har fler flaskor så får kolla av det igen under sommaren.

NV Alois Kracher Trockenbeerenauslese Noble Reserve
Alltid lika gott! Torkad aprikos, citrus, apelsinmarmelad, floral, honung. Bra koncentration och lång finish.
 

buteljen

Medlem
... håller med om den smakar mer Rioja och att den troligtvis inte går att skilja från det vita systervinet i svarta glas.
Utmaning antagen 🤩! Tycker de har helt olika aromspektra så borde inte vara några problem att skilja dem åt 😇. Har båda 11 rose, 11 vit reserva och 11 gravonia så skall testa detta med hjälpreda och ögonbindel vid tillfälle (har inga svarta glas).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skruvkork är en utmärkt förslutning!

Men…
kommer att tänka på Rosens sång av Hasse & Tage:

"Tror ni kanske människan
utan skönhet leva kan?
Själen har det illa ställt
men också den kan dö av svält!"

Naturkork är härligt och luktar gott!
Men dålig kork är självklart dåligt, men påträffas relativt sällan tycker jag. :)
Varje 1000-kronorsputell som drabbas är för mycket. Naturkorksromantik är för di ewterblifna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nationaldagsviner 🇸🇪🇸🇪

Visa bifogad bild 29379
Visa bifogad bild 29380

2015 Dominio del Aguila Ribera del Duero Reserva
85% Tempranillo, 5% Albillo, 5% Bobal, 5% Garnacha Tinta
Har varit nyfiken på detta vin en längre tid och kände att tiden var kommen för att testa en flaska. Luftades i karaff 7-8 timmar innan. Behöver dock ytterligare minst fem år i källaren. Mörka körsbär, lite floral toner, kryddor, lakrits. Frisk syra, elegant medelstor kropp, en hel del sandiga tanniner. Tight. Kommer inte riktigt loss. Koncentrationen finns där men det visar inte så många nyanser just nu. Välbalanserat och ett verkligt kvalitetsvin. Men vet inte … lämnade mig lite oberörd på något vis.

2015 Dominio del Aguila Albillo Viñas Viejas
Har druckit det här vinet flera gånger tidigare och alltid varit överförtjust av energin, nerven och komplexiteten i vinet. Men tror det var en sämre flaska denna gång. Alternativt så förändras den efterhand som den åldras. Det var absolut inget fel på vinet, men har man provat det tidigare så har man något att jämföra med och det gav en väldigt annorlunda känsla. Det var mycket fylligare, rundare och mer utvecklat med fina nötigare toner. Men det hade tappat den där extra stunsen och finishen var inte lika energisk och lång som de andra gångerna jag provar. Fortfarande runt 92p men hade hoppats på mer. Nåväl, har fler flaskor så får kolla av det igen under sommaren.

NV Alois Kracher Trockenbeerenauslese Noble Reserve
Alltid lika gott! Torkad aprikos, citrus, apelsinmarmelad, floral, honung. Bra koncentration och lång finish.
Vi valde också spanskt rött i afton. Tenderar vara magiskt!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2015 Pintia, Toro, 98p
2018 Bassano Soave Superiore, 91p

PXL_20230611_095453175.PORTRAIT_Original.jpeg

Pintia — magisk! (Flaska nr 2)
Galet för ung, men intensiv NANNTING! Svart Tempranillo, men knappt någon fällning = koncentrerad från de blåbärsstora druvorna utan behov av extraktion. Intensiv. Intensiv. Intensiv! Elegant syrastruktur, elegant gentleman, stringens i tanninerna… Fantastiskt vin!
Snyggt skitig med bra fathantering och extremt pur frukt!
Tre flaskor kvar, nästa om ca 7 år.

Soave
Tredje flaskan.
Gul förg, även om de tidigare putellerna varit åt det ljusare hållet.
Magiskt att dricka mogen Soave. Är alltför sällan, men detta vin är fantastiskt. Drar lite åt äpplemos i smaken, har vaxiga gula frukter på agendan med persika och Schersmin. Det är en rikt uttryckt palett genom alla dess aspekter. Komplext och spännande, men inte riktigt delikat för alla… Hustrun gav upp detta vin även om hon älskat de två tidigare flaskorna.
Två flaskor kvar, nästa ca sept.
 

The Wall

Medlem
Hur är årets version? :)
I korta ordalag; hög klunkabilitet. Känns lite lättare (tunnare?) än tidigare år.
Tillägg; ur Veritas unoaked chardonnay: lätt nötig doft, aning välgrillad citron i bakgrunden. Munnen; slank till en början, sedan kommer eldighet och syra och lämnar kvar en behaglig nötighet och eftervärme i munnen.
 
Last edited:

matage

Medlem
Är sjukt svag för Vina Tondonia Rosado, i detta fall senaste årgången från SB, 2012 inköpt nov -22.
Grymt vin i alla aspekter - svårt att koda i gränslandet vitt/rosé/rött men levererar på sitt unika sätt, ffa till mat.
Håller möjligen 2010 snäppet högre men shit va gott det är!

Visa bifogad bild 29372
Jag ser med stor nyfikenhet fram emot att korka upp min första flaska i sommar.
Vad skulle du servera den till för typ av mat för bästa upplevelse?
(alt får jag korka upp kvällen innan och testa en skvätt och ta det därifrån ;) )
 

katho27

Medlem
Mtp de skills som visats upp av @matage i idag lagar vi-tråden rekommenderar jag alternativet inom parentes!

Vi käkade enkel sommarmat med marinerad fläskfile (citron, vitlök, honung, rosmarin), smörslungad färskpotatis med rostade sesamfrön, baba ganoush, pan de tomate och en färsk vitkålssallad med dragon.
Upplevde att vinet håll sin plats väl, inget som krockade eller dog trots många olika smaker.
 
Last edited:
Att vin nr 3 var d’Aiguilhe var också förvånande. Det levererade långt över förväntningarna. Klart värt att kolla upp om det kan vara något för källaren i nyare årgångar.
instämmer - har litet 2016 i källaren och mycket nöjd med det men provade 2015 och skrev upp den här på forumet för 5 år sedan och fattar inte varför jag inte köpte mer...


Den är ju absolut i den litet mer yppiga stilen men jag har inga problem med det, tvärtom när de är så pass välgjorda.
 

buteljen

Medlem
instämmer - har litet 2016 i källaren och mycket nöjd med det men provade 2015 och skrev upp den här på forumet för 5 år sedan och fattar inte varför jag inte köpte mer...


Den är ju absolut i den litet mer yppiga stilen men jag har inga problem med det, tvärtom när de är så pass välgjorda.
Ja och nu låter alla här bli den där posten med d’Aiguilhe som går på Bukowskis i morgon🙋🏻‍♀️🙋🏻‍♀️ 😄
 
Toppen