Ännu en afton på underbart fantastiska Alte Liebe, Yokohama. Galet bra!
Blev ett veritabelt Vinferno av det hela! Allt från äckelpäckel till himmelrike! Hela resan!
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage La Guiraude
Har på CT
91.3 poäng efter 20 recensioner
Två minflaskor av detta vin i värmeskadat skick (en mild, en grymt) skickades schangdåbelt av
@Fredrik Markström.
Den milda:
Ingen av oss (extremt känslig hustru, Alte Liebes mckt kunnige sommelier, Mr Sugaya och undertecknad) kunde känna av annat än ett riktigt bra Syrah-vin…
Får smakminnen av massor underbara Syrah-viner…
Det grava Äckelpäcklet:
Fy för den lede! Vägrar jag ens smaka på. Luktar räv, gök, mök och misslyckat biologiexperiment som glömts kvar över sommaren…
Har två smakminnen som direkt ploppar fram:
2005 Chateau Clos de Sarpe som jag sedan dess dissat. Hmm. Skall alltså inte skylla på dem, men på den jädra lurk som förvarat vinet brutalt felaktigt. Detta hände sig, nådens år 2014, och var fortfarande drickbart, men bara just-se-pass.
1999 Domaine du Grand Tinel Châteauneuf-du-Pape Alexis Establet. Skrev 2014 att detta måste vara så som zombies luktar… Detta vaskade vi med silverkors! Lika äckligt som Fredriks gravt störda vin…
Är tacksam över att jag förskonats så pass mycket som jag faktiskt har, från denna typ av hemskheter. Atrocities!
Hade med mig dessa slattar som var från vä t hö: 3, 2, 1 respektive 162 dygn under kork.
De funkade alla finemangs med sina respektive rätter.
2022 Domaine Michel Thomas Sancerre Lachaume
Redan utblommad. Bäst dag ett, med bra spänst i syrorna. Men tunn… Dag 1: 90p för oss som gillar Sb med friska syror.
2018 Ca'Erto Soave Classico Superiore Bassano
Sista glaset från sista flaskan (av 5). Flaskvariationen har varit överallt och så omfattande att det är svårt tro annat än att de buteljerat ett gäng olika viner, allteftersom, men med samma etikett… Första var så bra att jag snabbt köpte fyra fler. Men… Meh! Dock helt ok idag, bättre än dag ett. Mitt spann över de fem flaskorna: 85-93. Färg: Mellanmörkt gul.
2020 Fouassier Sancerre Les Grands Champs
Ingen av de bättre Sancerrerna, men grym till fiskrätten. Blekt gul, bra syror men lite ont om märg. Snygg etikett, men hjälper tyvärr inte vinet…
1929 Terroir du Crest et de L'Agly Rivesaltes Blanc
Det här är så bra att man dånar. Ett görgott glas kvar hemma i flaskan. Kommer inte kunna hällas upp utan finkornigt grums som ser ut som slem…
Dagens första blinda vin:
(Årg missad)
Castello dei Rampolla Trebianco di S.Lucia
Tog den i princip omedelbart som "Orange Wine" eftersom färgen och den galet oxiderade stilen knappast går att missta sig på. Typ. Gissade inte Toscana och ståltankar, utan ramlade ned i qvevri i Georgien. Tänk ändå att Trebbiano kan användas till någonting sådant här! Spännande
Sedan två blinda viner som gav fina serveringar av ödmjukhetspaj:
2013 Domaine des Accoles Ardèche Miocène
Färg: som en klassiskt transparent PN.
Nos: Huh! Drar åt den äckliga Rucché-druvan, med galet mycket herrparfym, bergamott och ovanliga örter.
Paletten: Saknar tanniner, ryggrad och finess. Gissade på södra Italien och sa: "Inte en chans att detta är ett franskt vin!" Sen kan man ju alltid fundera över om Ardèche och egentligen hela området runt Lyon (inkl Bojo) är så vidare värst franskt. Iaf om man med det menar någonting mer än rent geografiskt. Hah!
2020 Oremus Furmint Tokaji Dry Mandolás
Vilket underbart vin!
Min blinda gissning var Sb. (Hade typiska Sb-dofter med citrus och äpplen, krispiga syror och distinkt smak med lätt parfymering. Avslutningen är distinkt jordig, typ rödbetor.)
Dags för kvällens huvudnummer!
1998 Paleo av Macchiole, Bolgheri, 97p
Från deras tidiga era då Meritage var deras väg framåt. Innan de kom på att endruveviner var ett bättre val och detta vin fick dumpa alla andra druvor till förmån för CF.
Just idag är jag svag för detta vin. Hela flaskan var underbar!
Öga: som en klassisk Bdx från ca 2012.
Nos: ett lätt anslag av oxidation, soya, mylla och CS tillsammans med Merlot.
Mun: känns oförskämt ung - hur gammal kommer jag vara då våra 2019 är redo att gurglas ned? Nära graven, helt klart… Allt är rätt. Allt ligger fint! Välbyggt, intensivt och otroligt bra vin. Knappt ens något sediment i denna! Långt, komplext (noterade på servetten: jord, kola, clivia (blomman), röda vinbär, nyutslagna björkar, torkat virke, sumi ink, Bdx-jord, färska grönsaker, ruccola (beskan), grjfni (svårläst ord), bacon och blåbär) och intensivt på ett galet underbart sätt.
Får inte 100p av mig för den saknar "sense of place".
Några av de magiska rätter som serverades idag. Fixar inte att styra om dem i kronologisk ordning…