Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

katho27

Medlem
Öppnade två flaskor Moscatel de Setubal runt den 10:e maj, har följt dem lite sporadisk fram till nu tre månader senare, ffa för att få ett eget perspektiv på den av @StefanAkiko propagerade tesen att söta/förstärkta drycker mår alldeles utmärkt, och kan utvecklas ytterligare av att stå ploppade en tid.

Första vinet släpptes i TS 221202 och @Patrik Sellin skrev:
91118 DSF Collection Moscatel Roxo de Setubal Superior 2001 299 kr
N: Fikon, alkohol, smör och rök.
M: Bröd, fikon, apelsinmarmelad, rök och hö. Rejält sött med eldig alkohol. 86-88p

Vid plopp stämde det bra, alldeles för alkoholstickigt. Men successivt har eldigheten slipats bort och apelsinmarmeladen, smöret och fikonen både blommat ut och djupnat i nyanser och kryddiga lager. Runt, fint och härligt igår 3 månader efter öppning, ett gäng poängpinnar upp från 86-88 i min bok.

Andra vinet i BS:
2005 Bacalhoa Moscatel de Setubal Superior 10 anos (76149 249kr)
Rik, maffig och nyanserad med russin, citrus, kryddor och smör redan vid plopp. Kändes redan då som ett brakfynd, flera poäng över Roxo ovan.
Beställde fler direkt "för att ha".
Drack sista slatten ur första flaskan häromdagen och konstaterade att den har fortsatt utvecklas under tre månader (i mörkt skåp, rumstemperatur).

Beställer således ytterligare några flaskor nu innan jag postar detta, för säkerhets skull.

どうもありがとう Sensei Akiko.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppnade två flaskor Moscatel de Setubal runt den 10:e maj, har följt dem lite sporadisk fram till nu tre månader senare, ffa för att få ett eget perspektiv på den av @StefanAkiko propagerade tesen att söta/förstärkta drycker mår alldeles utmärkt, och kan utvecklas ytterligare av att stå ploppade en tid.

Första vinet släpptes i TS 221202 och @Patrik Sellin skrev:
91118 DSF Collection Moscatel Roxo de Setubal Superior 2001 299 kr
N: Fikon, alkohol, smör och rök.
M: Bröd, fikon, apelsinmarmelad, rök och hö. Rejält sött med eldig alkohol. 86-88p

Vid plopp stämde det bra, alldeles för alkoholstickigt. Men successivt har eldigheten slipats bort och apelsinmarmeladen, smöret och fikonen både blommat ut och djupnat i nyanser och kryddiga lager. Runt, fint och härligt igår 3 månader efter öppning, ett gäng poängpinnar upp från 86-88 i min bok.

Andra vinet i BS:
2005 Bacalhoa Moscatel de Setubal Superior 10 anos (76149 249kr)
Rik, maffig och nyanserad med russin, citrus, kryddor och smör redan vid plopp. Kändes redan då som ett brakfynd, flera poäng över Roxo ovan.
Beställde fler direkt "för att ha".
Drack sista slatten ur första flaskan häromdagen och konstaterade att den har fortsatt utvecklas under tre månader (i mörkt skåp, rumstemperatur).

Beställer således ytterligare några flaskor nu innan jag postar detta, för säkerhets skull.

どうもありがとう Sensei Akiko.
Precis så!
Man måste hitta sina egna sanningar som överensstämmer med sin egen smak.
Inspiration är dock alltid bra och kan bidra till alla de där nyttiga knuffarna och självutmaningarna :)

Glad att su noterade precis det så många andra också noterat runtom på denna planet.

Akiko är 8 dan, jag är bara 6 dan …
 

Johpe

Medlem
20230922_174604.jpg

Riktigt jäkla bra idag och säkert ännu bättre under kommande 10, 20, 30 år.
(plats 2 på James Suckling top 100 wines of the world 2022).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fredagens BYOB hos @Bror . Tema Amerikanska viner (syd och nord), men med rätt att fuska.
Flight 1:
Flight 1.jpg

2020 Andremily White Cuvée (5 röster)
2020 Au Bon Climat Chardonnay (2 röster)
2014 Tablas Creek Esprit Blanc de Tablas (3 röster)

Flight 2:
Flight 2.jpg

2018 Andremily EABA (4 röster)
2012 E. Guigal La Mouline (1 röst)
2017 Littorai The Haven (0 röster)
2016 De Martino Vigno La Aguada (3 röster)
2017 Catena Zapata River Stones (2 röster)

Flight 3:
Flight 3-1.jpg

Flight 3-2.jpg

2018 Zolo Malbec Black (0 röster)
2019 Rose & Arrow Lafayette Heights (3 röster)
2006 Kongsgaard Syrah (Hudson Vineyard) (2 röster)
2017 Radio-Coteau La Neblina (1 röst)
2016 Valbuena 5* Vega Sicilia (4 röster)

Flight 4:
Flight 4.jpg

2016 Catena Zapata River Stones (0 röster)
2017 Paradigm Cabernet Sauvignon (4 röster)
2019Ledge Adams Ranch Syrah (4 röster)
2016 Duemani Cabernet Franc (2 röster)

Bonus:
Flight 5.jpg

2013 Quady Winery Elysium California Black Muscat

Genomgående väldigt bra viner.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagens BYOB hos @Bror . Tema Amerikanska viner (syd och nord), men med rätt att fuska.
Flight 1:
Visa bifogad bild 30242
2020 Andremily White Cuvée (5 röster)
2020 Au Bon Climat Chardonnay (2 röster)
2014 Tablas Creek Esprit Blanc de Tablas (3 röster)

Flight 2:
Visa bifogad bild 30243
2018 Andremily EABA (4 röster)
2012 E. Guigal La Mouline (1 röst)
2017 Littorai The Haven (0 röster)
2016 De Martino Vigno La Aguada (3 röster)
2017 Catena Zapata River Stones (2 röster)

Flight 3:
Visa bifogad bild 30244
Visa bifogad bild 30245
2018 Zolo Malbec Black (0 röster)
2019 Rose & Arrow Lafayette Heights (3 röster)
2006 Kongsgaard Syrah (Hudson Vineyard) (2 röster)
2017 Radio-Coteau La Neblina (1 röst)
2016 Valbuena 5* Vega Sicilia (4 röster)

Flight 4:
Visa bifogad bild 30246
2016 Catena Zapata River Stones (0 röster)
2017 Paradigm Cabernet Sauvignon (4 röster)
2019Ledge Adams Ranch Syrah (4 röster)
2016 Duemani Cabernet Franc (2 röster)

Bonus:
Visa bifogad bild 30247
2013 Quady Winery Elysium California Black Muscat

Genomgående väldigt bra viner.
Genomgående väldigt ungt, men riktigt spännande viner. Är inte förvånad över Valbueña men väldigt över Littorai...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20230924_095714033.PORTRAIT.jpg


2016 Château de Pibarnon, Bandol, 88 p.
Hade nog förväntat mig lite mer umpa-umpa. Istället möttes vi av en elegant Ballerina med fokus på solbakad frukt och värmekramar. Syrorna är åt det stygga hållet och intensiteten är högst moderat.

Väldigt ungt och har definitivt mer framtid än nutid i sig.

Dissat av hustrun, så inga fler flaskor av detta.

Pecorella förlorade sin souchef för en tid sedan. För att kocken skall hänga med och ha iaf ett litet liv, har de istället satt upp en daglig meny. Det är prisvärt och riktigt bra. Två fulla menyer och en medhavd flaska vin, fria bröd-refills och vatten: ca 800 pix totalt.

Oh deer!
PXL_20230924_110209779.jpg

Oh Cheezus!
PXL_20230924_112822600.jpg
 

Johpe

Medlem
Några smaknoter att dela med dig av?
Inte så mycket petroleum/gummi som man kanske förväntar sig av en Riesling, men där i mot massor av aprikos, honung och burk-annanas och så givetvis en riktigt bra citron/lime syra. Andra dagen hade de tropiska delarna lagt ner sig lite och det var mer skiffer (slate), mineral och även lite grönt (typ gräs) och så hallon som kommit fram. Riktigt bra längd, fortsatte i munnen mer eller mindre tills man åt ngt annat.
 

Magikern

Medlem
Fredagens BYOB hos @Bror . Tema Amerikanska viner (syd och nord), men med rätt att fuska.
Flight 1:
Visa bifogad bild 30242
2020 Andremily White Cuvée (5 röster)
2020 Au Bon Climat Chardonnay (2 röster)
2014 Tablas Creek Esprit Blanc de Tablas (3 röster)

Flight 2:
Visa bifogad bild 30243
2018 Andremily EABA (4 röster)
2012 E. Guigal La Mouline (1 röst)
2017 Littorai The Haven (0 röster)
2016 De Martino Vigno La Aguada (3 röster)
2017 Catena Zapata River Stones (2 röster)

Flight 3:
Visa bifogad bild 30244
Visa bifogad bild 30245
2018 Zolo Malbec Black (0 röster)
2019 Rose & Arrow Lafayette Heights (3 röster)
2006 Kongsgaard Syrah (Hudson Vineyard) (2 röster)
2017 Radio-Coteau La Neblina (1 röst)
2016 Valbuena 5* Vega Sicilia (4 röster)

Flight 4:
Visa bifogad bild 30246
2016 Catena Zapata River Stones (0 röster)
2017 Paradigm Cabernet Sauvignon (4 röster)
2019Ledge Adams Ranch Syrah (4 röster)
2016 Duemani Cabernet Franc (2 röster)

Bonus:
Visa bifogad bild 30247
2013 Quady Winery Elysium California Black Muscat

Genomgående väldigt bra viner.

var La Mouline i en sluten fas? Littorai är ju en publikfriare men lite för klent för att konkurrera i detta sammanhanget. Minns det som lite för utvecklat för att vara ett så ungt vin.
 

mackan92

Medlem
var La Mouline i en sluten fas? Littorai är ju en publikfriare men lite för klent för att konkurrera i detta sammanhanget. Minns det som lite för utvecklat för att vara ett så ungt vin.
Tyckte jag inte däremot var det stort och bombastisk med dess animaliska toner i mängder. Jag själv stod mellan den och La Augoada men la min röst på sistnämnda för det var ett sånt vin jag själv skulle vilja sitta med på tumanhand och dricka. Medan La Mouline behöver sin protein för skina ännu mer och komma till sitt bästa jag.
 

LeChat

Medlem
IMG_5362.jpeg

2015 Le Chiuse Brunello di Montalcino (Bottiglia 06757)

Klassisk, bottilagrad brunello med fina mineral och ståtlig syra. Fattonerna är diskreta men underbara och gör upplevelsen väldigt elegant. De finlemmade tanninerna ger en något dammig munkänsla men samtidigt ett härligt bett.

Trots att den kan räknas som något ung idag så är den väldigt generös och ytterst välsmakande redan så här innan maten, men kommer även att bli klockren ihop med fruns spaghetti bolognese.
Tydliga aromer av bl.a. körsbär, blodapelsin, lakrits. Splendido!:cigarr:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppnade två flaskor Moscatel de Setubal runt den 10:e maj, har följt dem lite sporadisk fram till nu tre månader senare, ffa för att få ett eget perspektiv på den av @StefanAkiko propagerade tesen att söta/förstärkta drycker mår alldeles utmärkt, och kan utvecklas ytterligare av att stå ploppade en tid.

Första vinet släpptes i TS 221202 och @Patrik Sellin skrev:
91118 DSF Collection Moscatel Roxo de Setubal Superior 2001 299 kr
N: Fikon, alkohol, smör och rök.
M: Bröd, fikon, apelsinmarmelad, rök och hö. Rejält sött med eldig alkohol. 86-88p

Vid plopp stämde det bra, alldeles för alkoholstickigt. Men successivt har eldigheten slipats bort och apelsinmarmeladen, smöret och fikonen både blommat ut och djupnat i nyanser och kryddiga lager. Runt, fint och härligt igår 3 månader efter öppning, ett gäng poängpinnar upp från 86-88 i min bok.

Andra vinet i BS:
2005 Bacalhoa Moscatel de Setubal Superior 10 anos (76149 249kr)
Rik, maffig och nyanserad med russin, citrus, kryddor och smör redan vid plopp. Kändes redan då som ett brakfynd, flera poäng över Roxo ovan.
Beställde fler direkt "för att ha".
Drack sista slatten ur första flaskan häromdagen och konstaterade att den har fortsatt utvecklas under tre månader (i mörkt skåp, rumstemperatur).

Beställer således ytterligare några flaskor nu innan jag postar detta, för säkerhets skull.

どうもありがとう Sensei Akiko.
Snubblade över denna formidabla smaknot på CT då jag funderar på att bjuda på en vintage port. Hen som drack detta vin, avnjöt det för 15 år sedan. Hur kan man inte försöka bjuda hem denna flaska Vintage Port från 1977 efter att ha läst detta?

Day 1: On opening it tasted past it's prime, somewhat bitter and alcoholic. I decanted it and let it wait for 10 hours, tasting it occasionally to see if it was getting better. About 9 or 10 hours and it began to open but was obviously not there yet. By that time it was late and we needed to drink or wait for another day. We decided to drink. The nose was flowery and fruty. The first taste was of a tawny port then, in the mid palate it opened up to cherries, plums and some coffee. It had a slight lemon on the finish with alcohol and still an very slight bitter taste on the sides of the tounge. Universally applauded by the guests.
Day 2: - about 24 hours open now. Same nose but stronger. It had certainly smoothed out. The tawny taste is gone. The fruit tasts were more pronounced and complex - deep rich fruit flavors - some candies fruits, but with flavors changing in a complex web. The coffee flavor was gone and that was probabaly a plus. No more bitter flavors. Alcohol was fully integrated.
Day 3: 60 hours now, it has lost some of its armoa but is still very smooth. Fruit flavors seem fresher then yesterday but more one dimensional - not as complex. The tanic grip is still present. The lemon finish has gotten longer - yes, very nice and long.
Day 4: 86 hours open. Aromas have come back - don't ask me how. The palate is also more complex again with rasberries and strawberries added into the mix. No longer the rich candied flavors but the fresh ripe flavors. Finish is still long and strong with lemon coming in at the end.
Day 5: Cherries, aprocots and lots of lemon coming on strong and lingering on the tounge. Not just fresh but tangy and even tart - but pleasently so. This is still smooth, aromatic and interesting.
Day 6: Nose a mixture of herbs and cherries. Cherries on the first taste but that quickly fades into lechees with very mild lemon turning quickly to lemon verbana and other hints of sweet herbs that linger on the palate for several minutes. Some 10 minutes after as I write this they still linger pleasently in my mouth, with no unpleasant after taste.
That was the last of it. The wine was still going strong and evolving - so it outlasted me. I wonder how it would have tasted on the 7th day! I will never know, but for 6 days I had the pleasure of tasting 6 different wines from the same bottle - it changed so much and so delightfully each day. A remarkable experience. I rated it a 95 at first, but after this long and multifacited performance, I raised it to 98.
Someone here said it was past its prime and too hot. It was either a problem with that bottle or they just didn't wait long enough. I suspect the latter because they discribed how my bottle tasted on opening and we got our bottles from the same source. If you let this wine take its time and it will reward you. Based on the length of time this wine took to open up, I would guess that it is far from over the hill. In fact, it probably hasn't really hit it's stride yet. It is always hard to estimate these things but it could be one of those wines that will be drunk in the next century. I bought 10 more, I'll open one every 10 years for as long as I last, and perhaps my grand children will keep that up and see if it is still tastes good in 2108.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte så mycket petroleum/gummi som man kanske förväntar sig av en Riesling, men där i mot massor av aprikos, honung och burk-annanas och så givetvis en riktigt bra citron/lime syra. Andra dagen hade de tropiska delarna lagt ner sig lite och det var mer skiffer (slate), mineral och även lite grönt (typ gräs) och så hallon som kommit fram. Riktigt bra längd, fortsatte i munnen mer eller mindre tills man åt ngt annat.
Tack!
Låter underbart. Ofta skönt slippa diesling 🤤
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad drack du? The Haven 2017 är lite som en Volnay 2010 (premier cru) fast mer inställsam skulle jag vilja säga.
2005 Les Larmes, dracks i oktober 2014.
Flaskan signerad av Ted Lemon himself. Extrapris i affär, motsv ca 450 riksdaler. Gav den 92p som en av de vackraste Bgn-vinerna jag någonsin uppskattat. Men med dagens prisbild väljer jag hellre sådant som ger mig fler goosebumps per krona.
 

Johpe

Medlem
Du bara måste börja skriva smaknoter och inte bara lägga upp porriga bilder så där :sluta:
Ja, ville ge flaskan en andra dag för att se hur den utvecklas innan jag skrev ngt.

Sammanfattningsvis är det mycket bra. Man märker av den rätt höga alkoholhalten på 15% i både näsa o hals. Annars är det fortfarande mycket tanniner och gissar att den klarar många år till av lagring. Det som jag ev saknar lite är den röda frukt o körsbär som borde finnas där. Jag får mestadels (väldigt trevliga) lagringstoner av svamp, jord, tryffel, ek samt en del charkuterier, katrinplommon och lakrits. Andra dagen kommer iaf lite syrlig/sur körsbär, ros/viol och lite cocacola(?).
 
Toppen