Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2019 Rose & Arrow Lafayette Heights (3 röster)
2006 Kongsgaard Syrah (Hudson Vineyard) (2 röster)
Ser ett litet fel i Patriks post. Rose & Arrow och Kongsgaard ska byta plats. Det var Kongsgaard som fick 3 röster.
Det var ett riktigt maffigt vin och jag tippade SQN Syrah på detta. Ett vin man inte spottar :D
 
Fritz Haag Brauneberger Riesling Kabinett 2015

Välutvecklad mogen frukt med inslag av saffran, honung, honungsmelon och en fin pepprighet. Syran är fortfarande väldigt livlig och nästa flaska får ligga några år till.
Dricker underbart just nu men har ytterligare potential att nå den riktigt fina bensinkaraktären.

92-93p


1695804522897.png
 

Sonderlese

Medlem
Fritz Haag Brauneberger Riesling Kabinett 2015

Välutvecklad mogen frukt med inslag av saffran, honung, honungsmelon och en fin pepprighet. Syran är fortfarande väldigt livlig och nästa flaska får ligga några år till.
Dricker underbart just nu men har ytterligare potential att nå den riktigt fina bensinkaraktären.

92-93p


Visa bifogad bild 30254
Du dricker din kabinett med stor lust ser vi, förträffligt val av vinglas!

Var uppmärksam här @The Wall
 

Bastardo

Medlem
Rare & Old - Systembolaget PK-huset

Visa bifogad bild 30130

Lite snabba intryck om kvällens (blinda) provning. Deltagarnas samlade poäng inom parantes. Man fick rösta på bästa (2p) och näst bästa (1p). Priserna är aktuell årgångs pris.

Prolog
Trimbach, Clos Ste Hune, 2014 - 1 899 kr (2p)
Petroleum! Ganska solklar, ung riesling. God men lämnade inga bestående intryck.


Gott eller moget?
Dom Perigonon (Lenny Kravitz edition), 2008 - 2 399 kr (9p)
God, men inser gång på gång att moget är godare.

Alfred Gratien, Memory Collection, 1988 - 2 645 kr (6p)
Nu snackar vi! Massa härliga bokna äpplen men fortfarande väldigt pigg! Min bästa-röst för kvällen.


Samma druva, olika världsdelar
Andremily, No. 3, 2014 - 1 399 kr (4p)
Älskar ju typ all syrah, så även denna! Varmfruktigt men härligt.

M. Chapoutier, Le Méal, 2014 - 1 699 kr (8p)
På doften tyckte jag rätt länge att den var unken med hint av utedass. Blev bättre efter 1,5h men tog ändå lite udden av helheltsupplevelsen. Mycket bättre i munnen, jordigt och rökigt. Gott!


Samma producent, olika världsdelar (lättgissat :cool:)
Chateau Mouton-Rothschild, 2004 - 8 795 kr (10p)
Stor doft. Lena och fina tanniner. Jättegott, min näst bästa-röst.

Opus One, 2009 - 6 499 kr (10p)
Lite eldigare och mer energi än Mouton. Förvånandsvärt mycket fällning för att inte vara så gammal. Men också jättegott!


"Hur mognar vin?"
Schloss Johannisberg, Riesling Grünlack Spätlese, 1971 - 2 199 kr (5p)
Trodde först Sauternes på doften som var kanon, men sen var den väldigt platt och rätt tråkig i munnen.


Epilog
Fonseca, Vintage Port, 1994 - 1 049 kr (ej med i röstningen)
Lite för spritig för min smak. Druckit väldigt lite port men föredrar en 20-årig Tawny över detta iaf.
Man får mer valuta för pengarna genom att köpa en 20-årig Tawny:cool:… jag skulle inte lättvindigt betala flera gånger pengarna för att köpa 30- eller 40-årig Tawny då skillnaden verkar inte vara så stor. De märken som jag själv skulle välja mellan och som finns även på bolis är Fonseca, Graham’s, Sandeman och Taylor’s. En viss herre som heter Andreas Larsson har gett ganska hög betyg just åt Sandeman och han vet nog vad han pratar om.:)
Just undrar hur skulle utfallet bli om man kunde prova lika gammal Madeira mot Tawny Port, det skulle vara intressant att få veta. Låt oss säga 20-åriga, båda två.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Man får mer valuta för pengarna genom att köpa en 20-årig Tawny:cool:… jag skulle inte lättvindigt betala flera gånger pengarna för att köpa 30- eller 40-årig Tawny då skillnaden verkar inte vara så stor. De märken som jag själv skulle välja mellan och som finns även på bolis är Fonseca, Graham’s, Sandeman och Taylor’s.
Här i Japan har jag det så väl förspänt att jag får tag i 10 och 20-åriga tawnys som buteljerats för uppåt 50 år sedan. Ibland (extremt sällan) är de döda eller så gediget oxiderade att inte ens en mamma i Jerez skulle kunna älska dem. Oftast är de förbenat bra, ibland tom galet bra!

Håller absolut med om att 30- och 40-åriga tawnys inte är någonting att investera i annat än för etiketten. De små skvättar riktigt gammal port de pipetterar ned i blandningen gör så liten skillnad att jag aldrig träffat på någon som blint kan avgöra om det handlar om en 20- eller 30-årig tawny.

Ändå bättre att lagra sina tawnys länge och väl.
 

LeChat

Medlem
IMG_5363.jpeg

2020 Fontodi Chianti Classico

En CC med burgundiska inslag som röda bär, jord och stall men även rikligt med körsbär och lite vanilj i avslutet som tacksamt nog inte gör så mycket väsen av sig. Ung, men redan väldigt tillgänglig och välsmakande. Slank, elegant frukt med perfekt struktur. Mums!
 

Bastardo

Medlem
Här i Japan har jag det så väl förspänt att jag får tag i 10 och 20-åriga tawnys som buteljerats för uppåt 50 år sedan. Ibland (extremt sällan) är de döda eller så gediget oxiderade att inte ens en mamma i Jerez skulle kunna älska dem. Oftast är de förbenat bra, ibland tom galet bra!

Håller absolut med om att 30- och 40-åriga tawnys inte är någonting att investera i annat än för etiketten. De små skvättar riktigt gammal port de pipetterar ned i blandningen gör så liten skillnad att jag aldrig träffat på någon som blint kan avgöra om det handlar om en 20- eller 30-årig tawny.

Ändå bättre att lagra sina tawnys länge och väl.

Fritt översatt från: The Oxford Companion to Wine – the 5th edition.
”Etiketterna på dessa viner måste ange att vinet har lagrats i trä samt tappningsdatum, vilket är viktigt eftersom lagrad tawny port inte blir bättre i flaskan.”
Men det är inte uteslutet att en liten förändring kan ändå ske, men den borde i så fall vara ganska marginell, vad jag kan förstå.
 

Bastardo

Medlem
Ser fram mot dina erfarenheter! Som Nike säger: Just f**king do it! :cool:
Jag kan försöka ’övertala’ min vinvän att ordna en sån provning för några deltagare. I så fall kan även jag delta, om jag skulle få plats i gruppen … Men det är lättare sagt än gjort. Många vinkandidater som finns på bolis säljs bara som sexpack, och så många vinflaskor kommer vi inte att köpa. Sen, även om bolis listar ett vin, så finns kanske bara någon enstaka flaska kvar i hela riket, men det kan också vara ett saldofel.
Portvin finns det lite mer att välja mellan, men det är värre för madeira och det finns mig veterligen inga 15-åriga flaskor tawny vad jag vet. Det lutar nog mot en liten kompromiss.
En lösning kunde eventuellt vara att vi tar en halvflaska 15-årig madeira och en helflaska 20-årig tawny port, för jag är ganska säker på att en 10-årig tawny har absolut ingenting att sätta emot mot en 15-årig Madeira. De är nog ganska lika gällande sötma, fast madeiran är en aning sötare ändå, tror jag.
Någon typ av provning kan det nog bli, men som sagt det beror mest på honom, som jag kallar för ’ordförande’. Sen är det i princip omöjligt att både madeiran och portvinet kommer att ha samma åldersangivelse. Jag får klura ut lite hur ska jag kunna välja hyfsad bra viner som är ändå tillräckligt likvärdiga för att kunna testas mot varandra. Har inte berättat ännu om det här till min vän, men jag har påbörjat ett mejl i alla fall. :D
Och OM det skulle bli en provning fram över, så ska jag försöka berätta lite kort om den sen.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Provade lite viner från Perelada från Empordà vilket var en ny erfarenhet för mig. De vingårdsbetecknade är placerade med olika druvor vilket gör det lite extra spännande. Jag tycker nog att bordeaux-blenden var roligast. Den senaste årgången av vinerna finns i beställningssortimentet, förutom Stars som finns i det fasta. Fick också prova referensviner med några år på nacken.
La Garriga: Samsó (Carignan)
Espolla: Monastrell (58%), Syrah (42%)
Malaveïna: Merlot (63%), Cabernet Sauvignon (17%), Cabernet Franc (14%), Garnatxa Negre (6%)
Aires de Garbet: Garnacha

Flight 1.jpg

72601 Cava Stars Organic 2021 120 kr
N: Jasmin, bröd, röda äpplen, jäst och aprikos.
M: Järnfilspån, röda äpplen, aprikos och citron. Fräscht, stramt och torrt med hög syra och fin frukt. 86-88p

56912 Gran Claustro Cava Reserva Brut Nature 2017 299 kr
N: Gröna äpplen, citron, syren och vitpeppar.
M: Gröna äpplen, äppelskal och citrus. Stramt, torrt och fräscht med mycket hög syra. En annan stil än Stars men inte nödvändigtvis bättre. 86-88p
Flight 2.jpg

52386 Cap de Canons 2021 159 kr
N: Tjära, sten, bakelit, plommon och gummi.
M: Gummi, plommon, sten och hallon. Torrt och stenigt med hög syra och tuffa tanniner. 85-87p

5 Finques Reserva 2005
N: Vanilj, stall, gödsel, plommon, läder och tobak.
M: Plommon, tobak, choklad, stall och trä. Moget med strama tanniner och söt, fin frukt. 89-91

73672 5 Finques Reserva, 2018 149 kr (nedsatt från 209 kr)
N: Hallon, lingon, blåbär, svarta vinbär, tobak, läder och vanilj.
M: Hallon, svarta vinbär, vanilj, tobak och jord. Torr, koncentrerad frukt, hög syra, tuffa taminer och en begynnande mognad. 87-89p
Flight 3.jpg

Finca La Garriga Castillo de Perelada 2012
N: Häst, choklad, svarta vinbär, spånskiva och vanilj.
M: Apelsin, pomerans, plommon, svarta vinbär och kryddpeppar. Stramt, med varm frukt och tuffa tanniner. 88-90p

50800 Finca La Garriga Castillo de Perelada 2017 279 kr
N: Bläck, tobak, svarta vinbär, blåbär och vanilj.
M: Svarta vinbär, timjan, rosmarin, gräs, choklad och vanilj. Polerat med mörk frukt, snygga tanniner och en hel del fat. 88-90p

Finca Espolla Castillo de Perelada 2009
N: Eukalyptus, plommon, mint, rosmarin och vanilj.
M: Hallon, plommon, läder, tobak, mint och rosmarin. Moget och tungt med söt frukt och snälla tanniner. 88-90p
Flight 4.jpg

51858 Finca Espolla Castillo de Perelada 2020 279 kr
N: Mint, hallon, tobak, svarta vinbär och timjan.
M: Hallon, plommon, rönnbär, tobak, timjan och bläck. Svalt, fräscht och örtigt med söt frukt och balanserade tanniner. 89-91p

Finca Malaveïna 1999
N: Mint, plommon, mjölkchoklad, vanilj, gödsel och syren.
M: Choklad, tobak, vanilj, plommon, gödsel och trä. Elegant och moget med söt, fräsch frukt, balanserade tanniner och fina fat. 91-93p

71903 Finca Malaveïna 2019 279 kr
N: Plommon, stall, tobak, rosmarin, alkohol och sågspån.
M: Plommon, syren, alkohol, bläck och jord. Charmigt, men alkoholstint med sval frukt och mycket hög syra. Kan nog bli riktigt bra om det får lite tid. 89-91p
Flight 5.jpg

Aires de Garbet Castillo de Perelada 2012
N: Sardeller, hallon, plommon, sågspån och bläck.
M: Hallon, trä, tobak och choklad. Tung, koncentrerad frukt, lite alkohol, men ändå ganska bra balans. 89-91p

51642 Aires de Garbet Castillo de Perelada 2018 495 kr
N: Spånskiva, grusväg, plommon, timjan, alkohol och hallon.
M: Plommon, hallon, tobak, syren och mjölkchoklad. Polerat med söt, fräsch, koncentrerad frukt och snälla tanniner 90-92p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fritt översatt från: The Oxford Companion to Wine – the 5th edition.
”Etiketterna på dessa viner måste ange att vinet har lagrats i trä samt tappningsdatum, vilket är viktigt eftersom lagrad tawny port inte blir bättre i flaskan.”
Men det är inte uteslutet att en liten förändring kan ändå ske, men den borde i så fall vara ganska marginell, vad jag kan förstå.
I början av min karriär hade jag också många konservburkssanningar itutade i mig från dem som "visste bättre". Men, med tiden började jag ifrågasätta. Extremt sällan var det någon som visste varför eller ens hade erfarenhet av bra/dåligt/varför/varför inte.

"Vin skall förvaras liggande." (Men jag har inte provat förvara dem stående.)

"Tawny blir inte bättre med lagring." (Men jag har aldrig provat lagra.)

"Portvin tappar under kork och bör förtäras under ett par tre dagar." (Men jag har aldrig provat att spara dem under några månader.)

Osv.

Tro på vad du vill och på vad som repeteras av papegojor. Men, det klår aldrig egna erfarenheter. Ssk då man under lång tid testat 🥂
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
I början av min karriär hade jag också många konservburkssanningar itutade i mig från dem som "visste bättre". Men, med tiden började jag ifrågasätta. Extremt sällan var det någon som visste varför eller ens hade erfarenhet av bra/dåligt/varför/varför inte.

"Vin skall förvaras liggande." (Men jag har inte provat förvara dem stående.)

"Tawny blir inte bättre med lagring." (Men jag har aldrig provat lagra.)

"Portvin tappar under kork och bör förtäras under ett par tre dagar." (Men jag har aldrig provat att spara dem under några månader.)

Osv.

Tro på vad du vill och på vad som repeteras av papegojor. Men, det klår aldrig egna erfarenheter. Ssk då man under lång tid testat 🥂
Man bör inte ta alldeles för lättvindigt kunskapen av de som har högsta dokumenterade vinkunskap som finns att uppbringa.
Det finns många MW inblandade i boken och en hel drös med portvinkännare, man bör ha lite mer på fötterna för att gå emot de, anser jag.
Sen får man så klart ha sin egen uppfattning ändå, det kan ingen vägra dig. :D
 
Last edited:
Man bör inte ta alldeles för lättvindigt kunskapen av de som har högsta dokumenterade vinkunskap som finns att uppbringa.
Det finns många MW inblandade i boken och en hel drös med portvinkännare, man bör ha lite mer på fötterna för att gå emot de, anser jag.
Sen får man så klart ha sin egen uppfattning ändå, det kan ingen vägra dig. :D
Dogma, aldrig något bra.
 

buteljen

Medlem
D7A39AFC-CD25-43F2-A889-D23E4225EE4A.jpeg


The Mascot 2016
90% Cab Sav, resten Cab Franc, Petit Verdot.

Jag har inte druckit så mycket högklassig Napa Valley Cab så har inte så mycket att jämföra med. Men jag tycker detta har bra mycket mer komplexitet än vad man kan hitta i vissa andra/tredjeviner från Bx. Tät mörk färg, stor doft av mörka körsbär, plommon, blåbär, lite tobak, choklad, kryddor. Soft munkänsla men ändå bra struktur. Koncentrerad frukt med lager på lagerkänsla. Stor energi som gör att det händer mycket. Lång finish som kommer i vågor.

Drack detta på en BYOB för nästan två år sedan och blev överförtjust. Tycker inte det hänt så himla mycket med vinet sedan dess. Det är fortfarande väldigt fruktdominerat och voluptuous. Nästan så att vid tredje glaset så är man mätt.

Det här vinet började produceras av Harlan Estate i början av 2000-talet. Det är Will Harlans eget projekt och görs med druvor från yngre stockar från familjens vingårdar. De första åren dracks det bara inom familjen men från 2008 började det säljas kommersiellt. Druvorna kommer från Promontory (55-60%), Harlan Estate och Bond (ca 20% vardera) och blir ett slags tredjevin eftersom dessa egendomar redan har varsitt andravin ( Penultimate*, Maiden, Matriarch).

(* Osäker på om Penultimate officiellt räknas som ett andravin)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5368.jpeg

1999 Château Bouscassé Madiran Vieilles Vignes

Har nu dragit korken ur den sista flaskan och kan inte påstå att jag hade någon direkt korkskruvsångest. För trots klanderfria tertiära aromer, så ser jag inte att vidare utveckling skulle gynna den utifrån mina preferenser.

Men dessa 24 år har gjort att den utvecklats till ett klassiskt bordeauxvin som verkligen visar hur läckra Alain Brumonts viner blir med ålder. Fantastiskt gott!:cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Man bör inte ta alldeles för lättvindigt kunskapen av de som har högsta dokumenterade vinkunskap som finns att uppbringa.
Det finns många MW inblandade i boken och en hel drös med portvinkännare, man bör ha lite mer på fötterna för att gå emot de, anser jag.
Sen får man så klart ha sin egen uppfattning ändå, det kan ingen vägra dig. :D
Jag har inte en killgissad "åsikt".

Jag har metodiskt testat långvarig lagring av söta viner efter plopp samt ett 50-tal vällagrade 10-, 20- och 30-åriga tawnies, colheitas och "annat". Jag fortsätter oförtrutet att njuta av att fortsätta testa. Allt för vetenskapen 😊

Mina fynd gör att jag kan stå mycket rakryggad med torrt på fötterna då jag ifrågasätter de dogmer som saknar replikerbara provningsresultat med bäring i verkligheten.

Min gissning är att dessa dogmer om portviner har ett liknande ursprung som japansk hållbarhetsmärkning av gröna teblad. Den är fantastiskt kort! Men, det för med sig att japanerna i gemen tror på detta och köper nya teblad innan de egentligen behöver.

För de portugisiska portvinshusen innebär dessa dogmer att de kan sälja mer, fler och oftare då gemene man tror på dessa aspekter. Ssk som även experterna säger samma saker. (Men jag vet inte om det är sant att detta började som ett skämt i portvinshusen.)

Men, extremt få har gjort som jag och metodiskt, i hög volym, faktiskt undersökt hur det egentligen ligger till. Vetenskaplighet bygger på upprepningsbarhet och mina experiment utfaller nästan alltid enligt vad som går att förutsäga:
* Långlagrade tawnies från bättre hus är oftast fantastiska!
* Ploppade söta viner av bättre sort inte bara tål, utan blir oftast bättre av att stå månader under kork.

Gillar verkligheten. Den är så mycket bättre än hittepå, dogmer och andra religiösa perversiteter 💪

En liten tanke att fnurla på för de som vill: de gamla fat som portvinshusen blandar till sina tawnies av är sällan fyllda. Tänk på det! Det är faktiskt himla intressant :nagelbitare:


PS: Så här gick det till då Naturvinsrörelsen föddes 🤣
 
Last edited:
Toppen