Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mackan92

Medlem
En helg i Nebbiolos tecken, den ena i flörtig och väldigt stilig kostym och en mer koncentrerad och pepprig.

1696095137138.jpeg


Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo 2020 Otroligt elegant i både doft och smak, kan inte riktigt hitta någon förbättringspotential i denna Langhe Nebbiolo, man får exakt det man förväntar sig av ens producent instegs Nebbiolo - fin frukt, allt känns tillrättalagt. Glad jag lyckades köpa ett gäng falskor och få följa detta.

....

Trediberri Rocche dell' Annunziata 2019- först vid direkt öppning upplevde jag att syran i vinet var lite för påtaglig för att inte riktigt släppa fram frukten men med luft så trädde frukten fram. Frukten är koncentrerad och går mer åt det mörka hållet och tanninerna är väldigt fina men ändå påtagliga. Långt och djupt slut med en hel del pepprighet. Öppna flaskan mest för att se ifall man vill köpa på sig något av webbsläppet som kommer av just detta vin och ser verkligen potential och det är mycket vin för pengarna men tror det mår bäst av 3 till 5 år på rygg för att visa sitt bästa jag.

1696095424705.jpeg
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
En helg i Nebbiolos tecken, den ena i flörtig och väldigt stilig kostym och en mer koncentrerad och pepprig.

Visa bifogad bild 30278

Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo 2020 Otroligt elegant i både doft och smak, kan inte riktigt hitta några förbättringspotential i denna Langhe Nebbiolo, man får exakt det man förväntar sig av ens producent instegs Nebbiolo - fin frukt, allt känns tillrättalagt. Glad jag lyckades köpa ett gäng falskor och få följa detta.

....

Trediberri Rocche dell' Annunziata 2019- först vid direkt öppning upplevde jag att syran i vinet var lite för påtaglig för att inte riktigt släppa fram frukten men med luft så trädde frukten fram. Frukten är koncentrerad och går mer åt det mörka hållet och tanninerna är väldigt fina men ändå påtagliga. Lång och djupt slut med en hel del pepprighet. Öppna flaskan mest för att se ifall man vill köpa på sig något av webbsläppet som kommer av just detta vin och ser verkligen potential och det är mycket vin för pengarna men tror det mår bäst av 3 till 5 år på rygg för att visa sitt bästa jag.

Visa bifogad bild 30279

Mycket uppskattad recension på treddiberin då jag har den i sikte på websläppet :)
 

Foodcoma

Medlem
Girolamo russo a’rina 2021

Inte varit något fan av tidigare årgångar av detta vin, men då 2021 blivit uppskriven av såväl forumets provare som får annat håll så fick den följa med hem från lokala bolaget och vilket bra beslut det var! Tidigare årgångar har jag tyckt varit lite murriga och utan ren frukt.

Årets version däremot är precist ren i frukten. Hallon och jordgubbar. Grym hög syra som balanserar upp alkoholen. Mjukt intryck. Tyckte mig ana lite VA men utan att det stör och den höll bra i korkad flaska över natten vilket väl är ett gott tecken. Når inte riktigt upp till 90 sträcket men visst är det nära, saknar lite intensitet i såväl doft som smak för det. 89
 

Attachments

  • D7B190B8-05E8-47DD-8959-4B4367DFAF66.jpeg
    D7B190B8-05E8-47DD-8959-4B4367DFAF66.jpeg
    32,4 KB · Visningar: 39

matage

Medlem
Visa bifogad bild 30277
1999 Château Bouscassé Madiran Vieilles Vignes

Har nu dragit korken ur den sista flaskan och kan inte påstå att jag hade någon direkt korkskruvsångest. För trots klanderfria tertiära aromer, så ser jag inte att vidare utveckling skulle gynna den utifrån mina preferenser.

Men dessa 24 år har gjort att den utvecklats till ett klassiskt bordeauxvin som verkligen visar hur läckra Alain Brumonts viner blir med ålder. Fantastiskt gott!:cigarr:
Att jag inte lyssnade bättre på de som förordade att köpa några lådor att stoppa undan när jag började intressera mig för vin lite djupare för sisådär 20-25 år sen.

Men som det sägs - bästa tiden att plantera ett träd var 50 år sen (eller nåt sånt), den näst bästa är idag! Mot beställningsknappen!! ;)
 

matage

Medlem
Halvspontan lördagseftermiddag med dubbla WS Red Mountain.

Hedges Family Estate är en trotjänare i min rotation sen jag testade den första gången på Maui för tio år sen.
Jag tog i all hast en flaska från senaste släppet istället för någon av de med några år på nacken men då får man iaf en spot check på ungt och med möjlighet att köpa mer..
Rödfruktigt och generöst men ändå med struktur så det undviker att bli syltigt eller klumpigt.
Tyvärr tappade jag ambitionen att leta finstämda smaknoter pga parallell-vinet som vann på omeddelbar K.O…
Jag kan nog ändå tänka mig att fylla på några flaskor Hedge för att dricka 2025-ish.

Mark Ryan Long Haul -13 köptes på plats på vingården 2016 med rådet från Mark själv att låta den vila minst fem år så efter 7 år kunde jag inte hålla mig längre.
Vinet är väldigt ungdomligt i glaset med en något vattnig/transparent blåröd kant.
Doft av björnbär, örter med ett stänk eucalyptus och vitpeppar. Snyggt och civiliserat!
I munnen är det slånbär, kungen av Danmark, eneträ/mahogny, gammalt välsmort läder, piptobak/lakrits, pinjenötter och tulpanstjälkar med en avslutande läskande syra.
Kryss i alla boxar på vad jag vill ha i en bättre jänkar-bdx!

Inget kraftpaket trots att man känner alkoholen något, utan ändå slankt, elegant och polerat.
Vinet skriker Steakhouse Power Dining :)

Båda vinerna serverade i Veritas bdx till en helgrillad ryggbiff med hummer-choron (inspirerad av Crespi) och confiterad vitlökspotatis.
4B300EED-63F1-4126-A758-480C0F796EB1.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5371.jpeg

2020 Domaine Cordier Saint-Véran Vieilles Vignes

Caesarsallad & ekad chardonnay får avsluta helgen. Ett gott slut!

Det fick bli dubbeldekantering idag.
Upplever den som god, men kanske något tunn.
Beställde dock några flaskor nyss av årgång 2022 som jag hoppas kan bli bra. Har i alla fall hällt i mig två flaskor ganska nyligen av 2022 Bourgogne Blanc Vieilles Vignes och de var goda!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Halvspontan lördagseftermiddag med dubbla WS Red Mountain.

Hedges är en trotjänare i min rotation sen jag testade den första gången på Maui för tio år sen. Tog i all hast en flaska från senaste släppet istället för någon av de med några år på nacken men då får man iaf en spot check.
Rödfruktigt och generöst men med struktur så utan att bli syltigt eller klumpigt. Tyvärr tappade jag ambitionen att leta smaknoter pga parallell-vinet…
Men jag kan nog tänka mig att fylla på några flaskor för att dricka 2025-ish.

Mark Ryan Long Haul -13 köptes på plats på vingården 2016 med rådet från Mark att låta den vila minst fem år.
Väldigt ungdomligt i glaset med en något vattnig blåröd kant. Doft av björnbär, örter med ett stänk eucalyptus och vitpeppar.
I munnen är det slånbär, kungen av Danmark, eneträ/magogny, välsmort läder, piptobak/lakrits, pinjenötter och tulpanstjälkar med en läskande syra.
Kryss i alla boxar på vad jag vill ha i en bättre jänkar-bdx!

Inget kraftpaket trots att man känner alkoholen något utan ändå slankt, elegant och polerat. Skriker Steakhouse Power Dining :)

Båda vinerna serverade i Veritas bdx till en helgrillad ryggbiff med hummer-choron (inspirerad av Crespi) och confiterad vitlökspotatis.
Visa bifogad bild 30285
Låter helt klart mums!
Och dessutom med underbara minnen!
Som av en händelse drack vi också Washington State i afton, I vår ploppade flaska återfanns syrah med ett ambitiösa sikte inställt på att replikera Rhônskt vin.

PXL_20231001_101317700.PORTRAIT.jpg


2016 Gramercy Cellars Syrah John Lewis Reserve, 86 p
De lyckas väl mnjae sisådär med att replikera Rhône. Men, i en provning hade de ganska säkert röstats ut som en kopia som inte når upp till strumplästen på ett gediget vis.


Denna rätt var grande finale, hjort med balsamicosås och generöst med grön sparris.
PXL_20231001_105123014.jpg

Hemmavid lämnade vi efter oss två flaskor som inte alls lämpade sig för kvällens begivenheter...
Vaskade drygt halva tysken (visade sig att jag var en idiot) och ploppade igen chilenaren tills nästa vecka. Typ "återkorkning".

PXL_20231001_075621144.jpg

2010 Aristos Baron d'A, 80p
Detta vin är först och främst storfylligt. Sedan är det också storswulligt. Subtiliteter kanske är för fjollor, men sådana här överextraherade viner i extra stora tunga svarta flaskor utan subtiliteter får mig att längta efter lite "känsla för feeeling" i glaset. Typ: Mollyodooker, bättre Rioja eller Toro/Ribera del Duero... Eller varför egentligen inte allt jag gillar istf detta???

2014 Divino GG Domina, 90p
Det är stor skillnad mellan det jag vaskade under förberedelserna för kvällens Pecorella.
Efter plopp öppnade detta vin tunnare än en Beaujolais Nouveau med 15 år på nacken, höga syror och ingen kropp öht.
...
Då vi kom hem från Pecorella visade det sig att vinet givit sig i kast med att bli ett riktigt vin. Denna druva har definitivt planterat sig (Pappa-ordvits) i mitt sinne. Kan dock inte förstå varför de inte döpte denna druva till: Dominatrix... Den har strävhet, aromatik och stuffing så att man borde kunna maka duktigt bra viner av denna druva.
 

Håkan

Medlem
20231001_185003.jpg

Chanin Duvarita Vineyard Pinot Noir 2014. Kändes som om det var dags att börja tulla lite på 2014. Börjar med ett vin jag har några flaskor kvar av så det inte riktigt känns att det blir en färre i källaren. Färgen är ljus och i början känns vinet väldigt slutet och ger inte ifrån sig speciellt mycket. Duvarita är en väldigt sval och karg vingård som bruka kräva mer tid än de andra vingårdar Chanin använder sig av. Börjar oroa mig för att har öppnat lite för tidigt men efter ca en timme i glaset börjar det öppna sig och en sval, slank och välbalanserad Pinot visar sig. Det är ändå inte Bourgogne, den här är lättare och mer druvren där frukten går mot jordgubbar och hallon. Blir en väldigt bra kombo med en grillad entrecote. Gillar den här stilen av Pinot Noir skarpt men förstår om andra vill ha mer tryck och mer söt frukt. 92p
 

buteljen

Medlem
1990 Lynch Bages
Otroligt bra flaska 😍. Har druckit denna tre gånger tidigare och givit den 96-97 p varje gång, men den här får nog ännu högre poäng. Grafit, blyertspenna, grus, läder, tobak, rök, aska, underbara tertiära toner. Dessutom har den här flaskan mer frukt kvar än de andra. Otroligt fint samspel mellan alla noter, lager på lager, massor med koncentration. Sval, silkiga tanniner, elegant, fantastisk energi, lång finish. Wow ❤️

B1408C20-117A-4A3A-BEA2-FC9782664B96.jpeg


Lynch Bages sopade mattan med 1998 Mouton Rotschild som dock absolut inte var dåligt på något sätt.
(men 98 var väl iofs ingen superårgång för left bank).

B40F6621-05B2-4A9F-9651-9F00F49A3042.jpeg
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5372.jpeg

2019 Catherine et Claude Maréchal Pommard La Chanière

Ung med lite fjäskiga fattoner som skulle behöva integreras lite bättre. Har en textur som påminner mer om nya världen än Bourgogne men samtidigt tycker jag den har en bra mineralitet, ett animaliskt inslag och lite kärvhet i hallonfrukten som ändå placerar den i Bourgogne.

Känns som materialet finns där, men att den behöver 2-3 år för samla ihop sig.


Edit: Inledningen på smaknoten skrevs i ett tidigt skede och kan nu konstatera att det händer bra saker i glaset. Lite stramare, och visar även en mera parfymerad komplexitet. Inte alls dum faktiskt! Kan bli aktuellt med påfyllning, får fundera.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fritt översatt från: The Oxford Companion to Wine – the 5th edition.
”Etiketterna på dessa viner måste ange att vinet har lagrats i trä samt tappningsdatum, vilket är viktigt eftersom lagrad tawny port inte blir bättre i flaskan.”
Men det är inte uteslutet att en liten förändring kan ändå ske, men den borde i så fall vara ganska marginell, vad jag kan förstå.

"He who learns but does not think, is lost!

He who thinks but does not learn is in great danger."

– Confucius


De första ålderstigna tawnies jag fick hem var "bonusflaskor" i olika auktionspaket.
I början visste jag inte vad att göra med dem, eftersom jag läst liknande texter som i Bastardos valda citat.
Jag oroade mig över vilka hemska soppor de borde vara och hur jobbigt det skulle vara att vaska dem alla.
Samtidigt funderade bonden inom mig hur undvika svinnet och ta tillvara på dessa råvaror...
Hur!
Gud! Varför?

Men, redan första ploppet förändrade min världsbild, då det förmodat zombiefierade vinet visade sig sjunga lika klart och vackert som en völlagrad Vintage Port! Samma sak med nästa och nästa flaska! Kände att jag började ana ett mönster...

Nu kan jag med torrt på fötterna säga att det experterna säger om portvin inte överensstämmer med verkligheten mer än undantagsvis samt att citatet ur Oxford Companion är trams. Eller som de säger i London: "Complete bollocks!"

Ett slags snabb sammanfattning av mina fynd hitintills med 10, 20 och 30-årig Tawny som ploppats minst 15 år efter buteljeringsdatum och som sedan druckits under loppat av minst 3 månader.

Taniess.png


Kommentarer:
Vinerna är inköpta med stor slump. De representerar dels sådana flaskor jag inte ville ha. Och sedan en dammsugning av alla Japans nätauktioner under närmare ett år.
"Bättre än motsv ung Tawny" är naturligtvis en smaksak. Jag älskar mogen Port. Det är omöjligt (iaf för mig) skilja ut en långlagrad bra 10 årig Tawny från en långlagrad bra Vintage Port med mindre än att man gluttar på etiketten.
Av de Tawnies som var sämre efter tre månader under kork är det bara en som återfanns i kategorin "Bättre än motsv ung Tawny".

Detta gäller min smak. Andra kan naturligtvis ha annorlunda smak.
Om man vill att ens tawny skall ha ungfrukt, vara söt och livlig, då har man förmodligen mest glädje av antingen en nyköpt 10 åring eller bättre Ruby.
Om man förälskat sig i mogen Port har man mycket att hämta från vällagrade flaskor av Tawny.
Min personliga smak är med förkärlek för mogen port, där läder, brittisk julkaka, tobak, tepåsar, örter och potpurri dominerar över frukten och sötman. Kan inte alls med tex Grahams simmigt söta stil (men har ännu inte provat någon av deras buteljeringar med rejäl ålder.) Har också mycket glädje ut av bättre Ruby.

Jag har mycket svårt att se hur man på något objektivt vis kan samla in data som stödjer att:
  • Nästan alla långlagrade Tawnies är sämre än motsvarande unga tawnies.
  • Portvin tål inte att lagras under kork.
  • Tawnies utvecklas inte i flaskan efter buteljering.
Bifynd:
  • Har bara testat tre LBVer och fem Colheitas, men de följer samma mönster.
  • ...sammalika gäller tex också Maury, Banyuls och Rivesaltes.
  • ...även Vintage Port :cool:
 

Bastardo

Medlem
Bra StefanAkiko!

Mycket fint sammanfattat. Det verkar vara så, som du förevisar. Keep up the good work!

Vet inte om ni har sett det förut, men även Vinmonopolet skriver så här:
”Drikkeklar nå, men kan også lagres.” Om tawnies alltså.

Enligt Alko: ”Vintage port fortsätter att mogna på flaska i flera år, till och med decennier.” Det verkar i så fall gälla även Tawnies. Det ska bli spännande att se om det går att hitta flera källor som stödjer den här informationen. :cool:

P.S. Vad kul att du gillar också Confucius och förmodligen även Lao-Tzu och Tao te Ching.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 3 av 7. Nu börjar vi lämna bubblorna...
20231003_193345.jpg

Bérèche Reflet d'Antan (2016 deg 20)
Nykär i detta vin. Ekmonster gjord av en solera från 85 eller om det var 95... Blandning av alla druvor och power. Rödmustiga äpplen, blommor med kummin/kardemumma i bakgrunden. Strålande, köper detta vin på restaurang så fort möjligheten ges. Börjar bli en enhörning.

Ravenå Buttå 2014
Kraft, klart ekad med blommor och lite persika. Lång smak med lime och positiv syra. Bästa Ravenån jag druckit och första gången jag känner en antydan till mognad och minskad fukt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dag 4 av 7. Misstänkt felkörning leder till 4 Burgånj blang.
20231005_180636.jpg


Couche-Dury 2021
Mest kraftig tillsammans med Ravenå. Apelsin, mandel och kvitten. Fet lång smak som sitter i...

Vincent Dancer 2021
Rätt kul i början men är det vinet som tappar mest med tid och avslutar mest med limejuice.

Ravenå Chablis 2017
Härlig ek, åt smörhonunghållet med rejält syrligt avslut. Vit persika och citrus. Riktigt god!

Roulot 2019
Klart elegantast av samtliga. Mycket ren och fin citrus.

Min ranking oblint blir Ravenå, Couche, Roulot och Vincent.

Vit burgånj är gott!
 

Vic

Medlem
Gjorde Albarinodebut ikväll, vilket var en upptäckt!

Bastion de la luna, Albarino, Rias Baixas, 2021
Föreställde mig att den ffa kunde göra sig bra till skaldjur.

Avnjöt till kräftcakes resp. konventionell ugnsstekt lax.

Väldigt tillgänglig i både doft och smak. Doft av persika, stenfrukter och en viss örtighet. En frisk mineralisk och stenig karaktär. Väldigt fruktig men ändå balanserad. Tyckte det var mer päron och lime i smaken. Hyggligt djup och beständiga citrustoner i avslutet.

Blir nog att prova ännu mer av den här druvan framgent, smakade bra.
 

Attachments

  • IMG_6548.jpeg
    IMG_6548.jpeg
    29,6 KB · Visningar: 36

LeChat

Medlem
IMG_5384.jpeg

2010 Château Monbousquet

God frukt med tertiära aromer. Men den bör nog konsumeras innan 2030 med tanke på att den är ganska utvecklad redan.

En fyllig bordeaux som domineras av merlot men också med en hög andel cabernet franc. Kan med fördel drickas något svalare för bästa upplevelse.

Även om jag nog oftast dricker bordeaux från Medoc så gillar jag verkligen dessa tunga lirare från Saint Emilion. Svingott!

Så, en god bordeaux och en bit entrecôte på dryga 400 g är väl ungefär vad som krävs för ett gott liv en lördagkväll? :cigarr:
 

matage

Medlem
La Peira - Las Flors de la Peira 2006

Höstlikt väder och ett sug efter nåt med lite karaktär.
Köpte ett gäng La Peira runt sen stenålder känns det som och detta var sista flaskan så jag var lite osäker på om den kanske gått ur tiden.

Kunde inte haft mer fel!!

Ett finstämt kraftpaket från Languedoc uppenbarar sig efter en stund i glaset.
På näsan är det fikon, lagerblad och örter, björnbär en nypa eucalyptus och en anstrykning skoputs. Med tiden (värme) även lite Bongs Köttsoppa.

I gommen är det initialt väldigt stramt och slankt och nästan uppfriskande med hallonremmar, rönnbär, fikonblad och piptobak. Lååång läskande eftersmak med snygga sandiga tanniner (potenta men välekiperade) som lämnar gommen snustorr med toner av björnbär, örter och mocka.

Edit - upptäcker med tid att de volatila noterna i gommen drar åt tryffel (kopplingen uppenbarade sig med en bit tryffelbrie som tilltugg efter maten)

Vansinnigt bra vid runda slängar 16 grader till en tät viltskav med trattkantareller, lingon och gelé.

Jag borde köpt fler…
IMG_8277.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Körde en egen liten provning på temat: Original vs. kopia med nära-lika prislapp. Originalet vann med hästlängder!

PXL_20231007_033042053.PORTRAIT.jpg


2022 Is this it? Grüner Veltliner från Ungern är väl egentligen ett eget slags original, men Österrike känns som "mer" original. Parfymerat inslag, pigga syror ... kort, ospännande och utan hopp.
2021 Domäne Wachau Kollmitz var riktigt i slag! Men har nyss avhandlat den på forumet.
 
Toppen