Torsdagspizza på kontoret pga gigantiska övertidsbehov. Efter 11 timmars arbete, ingen kendo ov, behöver man en liten paus. Efter denna paus är det städning som gäller, så det funkar med lite vin
2020 Weingut Gebrüder Mathis Spätburgunder Alte Rebe, Baden, 91p
Det här är en förbluffande vacker Pinot Noir.
Mathis-skogens rövare har låtit PN-druvans personlighet smyga ut, utan överdrifter eller förklädnader. Ingen påträngande ek, ingen kladdig frukt, enbart återhållsamhet och elegans. Syran spelar med nerv och en smått flirtig lekfullhet, som en violinist som hinner blinka åt publiken mitt i ett mollstycke. För detta vin går definitivt i en lågmäld moll. Vinet är varken långt eller djuplodande, men det utklassar ändå de flesta Bourgogne Villages jag druckit, med en slags självklar och obesvärad överlägsenhet.
Mineraliteten får skina i stilla majestät, jag kan inte låta bli att ätnka på porslin i stearinljus (som vi får njuta av nu på fredag på Alte Liebe). Jag dricker detta med sådan glädje att jag nästan börjar undra om jag ändå inte är en Bourgogneälskare... Kommer också att fundera över om begreppet
komplexitet ibland blivit en sorts tvångstanke i vinvärlden. Ibland känner jag att detta med att föredra komplicerade vänner nog mer är bara för att kunna säga att man står ut med dem. Komplext är inte alltid bra.
Och detta vin är KSITBRA tack vare avsaknad av komplexitet.
Det sägs att Mathis-bröderna en gång höll på att dela egendomen pga ett långt gräl om huruvida de skulle jaga Parker-poäng eller hålla sig till gamla stockar och låg intervention. Det sägs att en flaska Spätburgunder, förmodligen inte olik denna fast i formatet dubbelmagnum, öppnades den kvällen. Den äldre brodern hällde upp, den yngre suckade, och de drack i tystnad. I djupa drag. Morgonen därpå rev de konsultens visitkort och valde att buteljera ärlighet före yta. Det här vinet uppfattar jag som ett slags kärleksbrev till det beslutet.
De gamla stockarna, ”Alte Reben”, planterades enligt ryktet av farfadern direkt efter WW2, när det mesta av regionen låg i ruiner. Rankorna har överlevt hagelstormar, frostnätter och två tyska ekonomiska revolutioner. Rötterna har grävt sig djupt ner i vulkanisk jord. Varje klunk är vacker, ända fram till den ofrånkomliga sista droppen - och arbetet med att städa kontoret måste börja...
Voltaire hade nog sagt:
“Jag förstår inte varför tyskar ibland gör bättre Pinot än fransmän, men jag skulle dö för min rätt att dricka det.”
Jag borde dricka mer från Baden.
Köper massor mer, bara jag hittar vinet någonstnas!
(Auktionsfynd)