Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
YMMV som jänkarna säger så vem vet ;)
Rosén var ju inte dålig och jag hade sannolikt för höga förhoppningar.
Det är säkert en publikfriare i sällskapssammanhang men lite slätstruket för prislappen.

Kul med noten på Mosaique - jag har bara testat Monoparcelle 538 änsålänge men det låter som om jag ska utforska portföljen ytterligare.
Not om 2022 Les Chasseignes finns här (Tredje vita).

The Wall

Medlem
Eftersom Riffaults Monoparcelle är så galet gott föll jag för frestelsen att att plocka upp en flaska av deras rosé från nåt av de senaste släppen.

Claude Riffault La Noue en Rose Sancerre 2023

Kan vara arketypen av min syn på "bersåvin"..
Massvis med röda bär och tungt fatat (mycket vaniljtoner) men förvånansvärt låg syra. En vinversion av Bobs jorgubbssaft.
Om man nu vill dricka rosé till jordgubbar och/eller brie kanske detta kan vara nåt men... njae...
Jag tycker inte illa om vinet men jag tycker heller inte om det så jag är glad att jag bara hade en flaska.
Hm, det brukar finnas en direkt korrelation mellan pris och prestanda när det kommer till stilla rosévin, men å andra sidan kan ett vin vara korrekt men det passar inte drickarens smakpreferenser. Jag brukar försöka hitta åtminstone en stilla rosé som är acceptabel och det närmaste jag kommit hittills är Sabelli-Frisch Lanterna på druvan flame tokay, fast det är å andra sidan ett vitt vin med lite rosaaktig ton så det kanske inte räknas.
Andra kandidater är några av Domaines Ott vassare alster som Étoile, Clos Mireille, Ch de Selle eller Ch Romassan. Även Perrin Miraval har varit hyggligt anständig tidigare årgångar.

Pingus

Medlem
IMG_7947.jpeg
Zabelli-frisch alcott zinfandel 2023
Dricker sällan Zin. Av förklarliga skäl 😄
Senast var det nog något från Ridge. Denna hade stått upp väldigt bra i den konkurrensen.
Satt som en fläskläpp till en ostburgare.
Mycket bra @Adam Frisch !

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 34490Zabelli-frisch alcott zinfandel 2023
Dricker sällan Zin. Av förklarliga skäl 😄
Senast var det nog något från Ridge. Denna hade stått upp väldigt bra i den konkurrensen.
Satt som en fläskläpp till en ostburgare.
Mycket bra @Adam Frisch !
Adam har koll. L”öp, köp och drick nu” är den generella uppmaningen. Sabelli-Frisch klunkas med behag i väntan på att Ridge mognar. Ååhh så ansträngande… :cool:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Onsdagsgrönsaker för hälsan, tüsk WURST och SPECK för protein och lite vin för själen. Bara osten och olivoljan som inte tog slut...

PXL_20250528_133203399.jpg

1994 Château d'Issan, 89p
Fick mig tidigare en mycket svag flaska av detta vin. Denna var bättre, men inte särskilt. Ungefär som en mognad Bordeaux Superieure. Behövde 5 tim i decantern för att bli av med sina mindre attraktiva aromer av utedass, smutsig lera och parfymerad zombie.

Gott, men kan inte se att kvaliteten hör ihop med det etablerade priset på dryga 1000-lappen. För de pengarna finns väldigt mycket riktigt bra! Det här är bara en medelmåtta.

Denna årgång fick de sannerligen inte till det...

Mycket Bdx-typisk men ramlar långt från det (ansett) klassiska Margaux-trädet med sin swulliga frukt, mörka aromer och klumpiga konstitution.

2022 Tiago Cabaço Syrah, Alentejo, 84p
Mitt taffliga minne låter mig förstå att detta skulle kunna vara min första 100% Syrah från Portugal.

Snipiga syror, aggressiv framtoning och rå Syrah i glaset. Borde ha fått vila en 5-10 år till innan plopp.

Ge mig Touriga nacional!!!

Last edited:

Lennart

Medlem
IMG_4791.jpeg
Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape Blanc Clos de Beauvenir 2013
Jag var på en producentprovning med Famille Quiot förra veckan, där vi bland annat fick prova Vieux Lazaret Blanc 2008. Det som slog mig då var att den hade en tydlig petroleum-arom, vilket jag aldrig förknippat med ChN. Med det sagt har jag inte druckit jättemycket med ålder. Hur som helst var det väldigt gott, så blev sugen på att testa den äldsta vita ChN jag hade hemma. Och voila, petroleumen finns där :)
Vinet är nästan brunt och har mycket utveckling, men klart mer åt hasselnötter än åt sherry. I övrigt stenfrukt, smör och en del (integrerad) ek som drar åt choklad. Oljigt i munnen med en underbar sälta. Riktigt bra, framför allt tillsammans med lagrad ost.

StefanAkiko

Torsdagskvällen förlöpte väl, med start kl 23:45. Det var en mycket lång dag på kontoret, 19 timmars arbetsdag... Då är man f-n värd en Centurion.

IMG-20250530-WA0000.jpeg

Australisk Shiraz kan väl aldrig gå fel till lite billig Brie samman med ett avsnitt av den märkliga dramaserien "Severance" av Ben Stiller?

100-åriga rankor och modest prislapp. Run-of-the-mill swulligt. Skriker Australien. Skriker Shiraz. En vacker kyss.

Svartröd med lätt tegling i menisken.

Stor swullig doft som egentligen bara är stor och rätt ung. Raffinemang saknas, iaf för närvarande.

I munnen är det mycket fylligt, okomplicerat och tillräckligt intensivt. Men framför allt är det gott. Tanninerna drar lite åt det stjälkigt beska hållet. Man skulle kunna invända att det är en aning övertydligt, typ som att få handlingen i Macbeth berättad av en parisisk taxichaufför under en kvartslång monolog i rusningstrafik. Ibland är det dock inte subtilitet som själen kröver. Då passar detta barocka inslag, utslag, överslag väl in.

Och medan nyanserna må ha tagit ledigt, levererar vinet en sådan självklar pondus att jag till slut finner mig muttrandes något i stil med: "Well, I suppose the Empire did strike back, after all."

Nördpoäng 🤓

1000017210.png

Skärmdump från ett videoklipp jag skapade tillsammans med Sora.

Prislapp: Runt 27–30 AUD i Australien, eller cirka 250–300 SEK via import i Sverige. Översätter dettan till ett kap för alla (?) vi som söker en rejäl punch ibland och detta utan att tömma spargrisen.

Vingården Googlades fram: Richard Hamilton Wines är en av McLaren Vales äldre producenter, med familjerötter i vinodling ända tillbaka till 1837. Centurion-vinet kommer från rankor planterade 1892. Enkel matte ger att de hade 122 år på nacken vid detta vinets skörd. Står också på etiketten... Det är ett vin som bär på historia, men som inte låtsas vara något annat än ett uttryck av just denna plats: varmt, självsäkert och kompromisslöst australiensiskt.

What's not to like?

matage

Medlem
Francois Lumpp Crausot 2016
IMG_3511.jpeg

Dracks över två dagar.
Stramt i både nosen och munnen.
Rönnbär, kokta rotfrukter (palsternacka? Bong köttsoppa?), sötlakrits och druvstjälkar på näsan.
Hög syra! Rönnbär med en anstrykning hallon, mer sötlakrits, lite läder(mocka?) och stenkross. Lång läskande eftersmak med rödvinbär, grus och blodapelsin(?). Hyfsat tuffa tanniner och en lätt kärnbeska men jag tror inte frukten håller för att spara detta mycket längre. Efter en dryg timme i glaset och mer värme kommer lite sötare jordgubbsnoter fom balanserar upp rönnbärssyran men frukten är fortfarande stram och börjar "torka".

Rotfruktsdoften är en klar störningsfaktor som ger upplevelsen en lite unken sumpig not de gånger den slår upp med full kraft.
Tack och lov avtar den med tid och värme men det är nog dags att dricka upp!

Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_6315.jpeg

Casa Castillo, Pie Franco 2020

100% Monastrell från Murcia. Härlig doft med granskog, lakritsrot och bakkryddor. Tuffa tanniner som tar över i munnen. Mörka bär, blåbär och slånbär men oerhört stram. Visst finns det kvalitet i vinet men obalanserat och nästan svårdrucket. Hade kanske fungerat bättre med lite mat. Just nu knappa 90p och det kommer att dröja innan jag öppnar nästa flaska. Kanske kan hoppa upp några snäpp i poäng med tiden men 100p från Parker är en gåta.

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 34502

Casa Castillo, Pie Franco 2020

100% Monastrell från Murcia. Härlig doft med granskog, lakritsrot och bakkryddor. Tuffa tanniner som tar över i munnen. Mörka bär, blåbär och slånbär men oerhört stram. Visst finns det kvalitet i vinet men obalanserat och nästan svårdrucket. Hade kanske fungerat bättre med lite mat. Just nu knappa 90p och det kommer att dröja innan jag öppnar nästa flaska. Kanske kan hoppa upp några snäpp i poäng med tiden men 100p från Parker är en gåta.
Gåtans förklaring heter Luis Gutiérrez. Karln får Suckling att kännas återhållsam med poängen.

Sonderlese

Medlem
IMG_0398.jpeg

Det var soligt och varmt för några veckor sedan och det drog så otroligt i riesling tarmen!
2020 Julian Haart Moselriesling
En enkel trocken riesling men å så gott! Mosel bouquet gav halva utdelningen.
Vita blommor och vit frukt i doften; lite citron-lime, vit persika och flinta mineral i smaken. Enklare men välbalanserat, tillfredsställande!

Fem år efter skörd börjar detta vin komma i dricksfönstret. Älskar Julian Haarts viner, älskar Mosel!

LeChat

Medlem
IMG_7110.jpeg

2019 Château d'Aiguilhe &
2020 Château Cantemerle

Läst en del om tidig tillgänglighet hos 2020 Cantemerle så blev lite sugen på att prova en flaska. Köpte två lådor så obefintlig korkskruvsångest.

Samtidigt blev jag sugen på att ha en BYOB med mig själv så plockade fram en annan budgetbordeaux som lämplig sparringpartner.

Båda vinerna känns som att de representerar sitt ursprung. Cantemerle känns stramare och har en något mera framträdande tanninstruktur vilket var väntat med en druvsammansättning av 68% Cabernet Sauvignon, 22% Merlot, 5% Cabernet Franc och 5% Petit Verdot.

Château d'Aiguilhe känns mer som högra stranden och här dominerar Merlot med 88% och 12% Cabernet Franc.

Både är relativt ”enkla” men förvånansvärt drickfärdiga och skänker vansinnigt stor drickglädje redan. Och för nästan inga pengar.

Och det är en fin sak med bordeaux. Om man ser bortom de fina etiketterna med status och stora prislappar så finns det mängder av god bordeaux som kan funka för de flesta som är vinintresserade. Tilltalar gråsossen i mig.

Kvällens grilltallrik består av fläskkarré, chorizo, paprika, tzatziki och pommes. Gråsossemat. :cool:

Vingubben

Medlem
IMG_6320.jpeg

R. Lopez de Heredia, Vina Tondonia Reserva Blanco 2010

Öppnades för fyra dagar sedan och var då lite kantig men idag, då jäklar. Lite sherrytoner på näsan. I munnen är det ostron, mandlar, grillad citron, kardemumma och rejält med ek. Väldigt oxidativt men samtidigt kropp och syra som balanserar. 96p

StefanAkiko

PXL_20250530_112422496.jpg

1975 Pichon Lalande, 97p
Började som tunn dryck med snipiga syror. Efter några timmar i decantern började den veckla ut sig på de mest spektakulära och vackra vis.

Doften är bedårande och så klassisk Bdx den kan bli.

I munnen är det ett kraftpaket som definierar begreppet intensiv elegans såsom jag föredrar elegant arkitektur. Finstämt, perfekt balanserat med snygga röda bär, läderpiskor, orökt tobak, grillat kött, kolgrill, torr höstskog och en gnutta tapenade. Skulle kunna haft lite mer av längd.

Detta dricker jag väldigt gärna mer av! Rekommenderas å det varmaste. Hustrun, som är allergisk mot 'old Bdx' hade inga som helst problem med detta vin.

2005 Bodegas Luis Cañas Rioja Hiru 3 Racimos, 97p
@matage hissade detta vin, och det med rätta. Vår flaska nr två av fem. Galet för ungt. Har potential för 100p.
Drar fram över gomseglet som en tävling i tractor pulling. Ett fenomenalt vin som idag är själva antitesen av Bgn. Ungefär samma struktur som Grange och andra av Australiens toppviner: återhållsamhet på ett maffigt vis som åldras utomordentligt långsamt men snyggt.

På en spansk restaurang i Kamakura vi inte återvänder till.

PXL_20250530_101556606.jpg

StefanAkiko

Söndagsmiddag på Pecorella. Ett härligt återseende i varm och välkomnande atmosfär. Dagen spenderades i Kamakura för vi kunde njuta av lite klassisk japansk estetik i Jomyo-ji.
PXL_20250601_045759323.jpg

Och på en tågstation var ett makalöst vackert blomsterarrangemang.

PXL_20250601_061159856.jpg

Åter till Pecorella:
PXL_20250601_094016425.jpg

En äldre dam och en snorig yngling.

1986 Castello di Verrazzano Chianti Classico Riserva, 92p
Som en äldre dam visar denna upp sin ålder med värdighet men med en oangenäm doft. Färgen har brunat sig till en mycket mogen ton. Näsan är svår att hantera, men det är i munnen magin sker.

Vinet är anmärkningsvärt rent med en enastående elegans. De sammetslena tanninerna ger en "vuxen" dimension åt den mycket påtagliga syran (M++). Vinet levererar komplexa mognadsaromer av fuktig tallskog, gammal trädörr och jordig petrichor. En lätt kryddighet adderar till komplexiteten, och frukten är tydligt röd, men har inget inslag av körsbär. Ett underbart vin!

Den fantastiska korken kom ut i ett stycke och var våt till ungefär 25%. Med tanke på detta skulle jag rekommendera att dricka eventuella ytterligare flaskor relativt snart.

2015 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso, 87p
Detta vin upplevdes, för att uttrycka det milt, som en tonåring som desperat försöker imponera men bara lyckas vara obstinat. Trots att jag lät vinet andas i dekantern under fem långa timmar, förblev det styvnackat och torrt på ett urbota tråkigt vis.

Att sörpla ytterligare luft ledde tyvärr bara till ett obalanserat intryck där den mörka frukten framstod som en vildvuxen karikatyr av körsbär som gått totalt överstyr.

Druvorna härstammar från den ansedda vingården Pianrosso, vars röda jord är rik på järn (Fe++). Denna unika geologi sägs bidra till vinets strukturella ryggrad, även om den just nu är mer av av stök och bråk än förfinad intensiv elegans...

Om man inte är av åsikten att "ungt och oborstat" är standard för stora vinupplevelser, kräver denna Brunello ett betydande tålamod. I min smakvärld behöver den åtminstone tio år till i flaskans stilla mörker. Först då kan den (förhoppningsvis) visa upp den förädling som vinets anor antyder.

Gissar att flera på forumet har några flaskor kvar. Ge det tid, och kanske, kanske, kanske blir det värt besväret.

matage

Medlem
Visa bifogad bild 34514

1975 Pichon Lalande, 97p
Började som tunn dryck med snipiga syror. Efter några timmar i decantern började den veckla ut sig på de mest spektakulära och vackra vis.

Doften är bedårande och så klassisk Bdx den kan bli.

I munnen är det ett kraftpaket som definierar begreppet intensiv elegans såsom jag föredrar elegant arkitektur. Finstämt, perfekt balanserat med snygga röda bär, läderpiskor, orökt tobak, grillat kött, kolgrill, torr höstskog och en gnutta tapenade. Skulle kunna haft lite mer av längd.

Detta dricker jag väldigt gärna mer av! Rekommenderas å det varmaste. Hustrun, som är allergisk mot 'old Bdx' hade inga som helst problem med detta vin.

2005 Bodegas Luis Cañas Rioja Hiru 3 Racimos, 97p
@matage hissade detta vin, och det med rätta. Vår flaska nr två av fem. Galet för ungt. Har potential för 100p.
Drar fram över gomseglet som en tävling i tractor pulling. Ett fenomenalt vin som idag är själva antitesen av Bgn. Ungefär samma struktur som Grange och andra av Australiens toppviner: återhållsamhet på ett maffigt vis som åldras utomordentligt långsamt men snyggt.

På en spansk restaurang i Kamakura vi inte återvänder till.

Visa bifogad bild 34513
Kul att höra att Hiru3 levererar :)
Jag tänkte på det vinet bara häromveckan och att jag borde försöka hitta några ytterligare flaskor..

StefanAkiko

Kul att höra att Hiru3 levererar :)
Jag tänkte på det vinet bara häromveckan och att jag borde försöka hitta några ytterligare flaskor..
Fortfarande inte torrt bakom öronen.
Fabulöst vin!
Leta! Det låter som en mycket god idé!

Toppen