DP, Dom Ruinart, GA, Krug, Selosse och Tondonia?Det överlägset bästa rosévinet är det man inte köper![]()
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
DP, Dom Ruinart, GA, Krug, Selosse och Tondonia?Det överlägset bästa rosévinet är det man inte köper![]()
Rosévin i mousserande skepnad är fullt acceptabel.DP, Dom Ruinart, GA, Krug, Selosse och Tondonia?
En magnumbutelj rosé?Jag inser att min bersåvinspost strider lite mot själva idén med Finewines. Jag kommer snart med tyngre artilleri![]()
Jag tror faktiskt väldigt många läser dina poster så fortsätt du. Förr eller senare får du oss att köpa nån rose. Du får ha överseende med att vi är dryga av oss.Jag inser att min bersåvinspost strider lite mot själva idén med Finewines. Jag kommer snart med tyngre artilleri![]()
Absolut inte. Du gav ju smaknoter och delade med dig av vad du tyckte om vinerna. Jag tar tacksamt emot alla tips, oavsett hur "fint" vinet/vinerna är. Keep up the good work!Jag inser att min bersåvinspost strider lite mot själva idén med Finewines. Jag kommer snart med tyngre artilleri![]()
Alla Brunellomåndagar är fantastiska dagar! Lyckost dig och de dina! Här tömmer vi en måndagsskvätt av en Muscadet som stått i kylen en knapp vecka. Finfin, men med den fantastiska Wurst och fina Speck på tallriken hade jag hellre åbäkat mig med en BdM...Visa bifogad bild 34471
2015 Argiano Brunello di Montalcino
Mogna bordeauxmarkörer på doften men i munnen är det definitivt brunelloaromer som utmärker sig.
Upplever att den utvecklats en del sen sist, vilket var i mars -24.
Komplex och mogen med bl.a. körsbär, tobak, läder, jord, någon citruston, choklad mm. Riktigt härlig drickfas!
Serveras till fruns spaghetti bolognese. En riktigt bra måndag!
Moscatel de Setubal och Duoro .... Hur kan man leva utan?Secret Spot Moscatel do Douro 10 years.
Gyllene, med lite koppartoner. Simmigt.
Tydligt ett fatlagrat starkvin, men med måttliga 18%. En kavalkad av torkade fikon, dadlar, kanderade apelsinskal, vanilj, ceder, fenoler, handsprit. Snygg beska och syra balanserar sötman. Magi
Det kan vara jag som är svältfödd på den har sortens vin, men det här är magi. 94p.
Visa bifogad bild 34473
Claude Riffault Sancerre Mosaique Calcaire 2022Eftersom Riffaults Monoparcelle är så galet gott föll jag för frestelsen att att plocka upp en flaska av deras rosé från nåt av de senaste släppen.
Claude Riffault La Noue en Rose Sancerre 2023
Visa bifogad bild 34470
Kan vara arketypen av min syn på "bersåvin"..
Massvis med röda bär och tungt fatat (mycket vaniljtoner) men förvånansvärt låg syra. En vinversion av Bobs jorgubbssaft.
Om man nu vill dricka rosé till jordgubbar och/eller brie kanske detta kan vara nåt men... njae...
Jag tycker inte illa om vinet men jag tycker heller inte om det så jag är glad att jag bara hade en flaska.
YMMV som jänkarna säger så vem vetClaude Riffault Sancerre Mosaique Calcaire 2022
Jag har blivit nyfiken på denna producent så köpte en flaska i vintras som öppnades nu. Jag tycker detta är otroligt bra, särskilt givet att det är instegsvinet till en hyfsat rimlig prislapp. Sådär fet och snyggt/elegant ekad som jag gillar mina vita viner utan att tappa smaken av Sancerre. Runt och fint i munnen. Jag ser likheten med Sauzet där brorsan jobbar om jag förstått det rätt. Jag är verkligen sugen på att prova mer av producenten, men kanske inte ska vänta mig stordåd av rosén då.