Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Charvin CndP 2014

2014 lär vara ett av de svagare åren på 10-talet i Rhone och jag har inte druckit mycket tidigare så var lite osäker på vad jag skulle förvänta mig.

Klassiska dofter, röd frukt, barbeque, ek, chark, läder och rosmarin. Sval i doften så lovar gott.

Smaken är mild men inte mesig. Sval och elegant frukt som dominerar. Mjuka tanniner, integrerad ek och en hint av svartpeppar. Medel/plus lång eftersmak.
En av de lättare CndP jag smakat, kollar alkoholhalten och den ligger på 14,5% som vanligt... men ingen alkoholsötma som stör eller kladdar till vinet.

Riktigt god och en positiv överraskning. Jag har börjat uppleva södra Rhone som lite väl mycket varm frukt och alkohol sista tiden.
Denna skulle jag gärna haft några fler flaskor av. Tror inte den ska sparas så mycket längre.

Ska nog kolla lite på auktionerna på 2014 om det dyker upp ngt spännande framöver.

92 starka poäng, borderline 93...

thumbnail_20250525_174043.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Såg av en lycklig slump att 1982 Chateau Batailley fortfarande låg kvar i decantern sedan i fredags. Två dygns luftning har gjort den gott! Allt äckeloxiderat är borta. Frukten är stor och mörk samtidigt som tanninstrukturen har ett bra och silkigt bett. Det här är kanon! Har en ton av Oloroso, men ingenting alls kvar av det där kwäljiga hemska som oxidation tenderar att föra med sig.

88 poäng! Upp ur graven kom det! :ängel:
Lite av ett kuriosavin snarare än ett finsmakarvin.

Enligt mina erfarenheter, blir oxidation bara värre ju längre man oxiderar sina viner.

Man kan väl säga att jag gjorde en slumpad @Patrik Sellin och samlat ihop sista skvätten (ca 65cl) någon dag senare.

Not till själv: Skynda inte vaska annat än korkskadat!

PXL_20250523_092010160.jpg

Notera den nedfallna korken och den extrema mängden sediment.

matage

Medlem
Eftersom Riffaults Monoparcelle är så galet gott föll jag för frestelsen att att plocka upp en flaska av deras rosé från nåt av de senaste släppen.

Claude Riffault La Noue en Rose Sancerre 2023
IMG_3506.jpeg

Kan vara arketypen av min syn på "bersåvin"..
Massvis med röda bär och tungt fatat (mycket vaniljtoner) men förvånansvärt låg syra. En vinversion av Bobs jorgubbssaft.
Om man nu vill dricka rosé till jordgubbar och/eller brie kanske detta kan vara nåt men... njae...
Jag tycker inte illa om vinet men jag tycker heller inte om det så jag är glad att jag bara hade en flaska.

LeChat

Medlem
IMG_7081.jpeg

2015 Argiano Brunello di Montalcino

Mogna bordeauxmarkörer på doften men i munnen är det definitivt brunelloaromer som utmärker sig.

Upplever att den utvecklats en del sen sist, vilket var i mars -24.
Komplex och mogen med bl.a. körsbär, tobak, läder, jord, någon citruston, choklad mm. Riktigt härlig drickfas!

Serveras till fruns spaghetti bolognese. En riktigt bra måndag!

StefanAkiko

Visa bifogad bild 34471
2015 Argiano Brunello di Montalcino

Mogna bordeauxmarkörer på doften men i munnen är det definitivt brunelloaromer som utmärker sig.

Upplever att den utvecklats en del sen sist, vilket var i mars -24.
Komplex och mogen med bl.a. körsbär, tobak, läder, jord, någon citruston, choklad mm. Riktigt härlig drickfas!

Serveras till fruns spaghetti bolognese. En riktigt bra måndag!
Alla Brunellomåndagar är fantastiska dagar! Lyckost dig och de dina! Här tömmer vi en måndagsskvätt av en Muscadet som stått i kylen en knapp vecka. Finfin, men med den fantastiska Wurst och fina Speck på tallriken hade jag hellre åbäkat mig med en BdM...

Vingubben

Medlem
IMG_6305.jpeg

Porseleinberg 2018

Mustig doft med mörka bär och en rejäl dos med ek. Först lite norra Rhone-vibbar med pepprighet och rökt kött men frukten drar mer mot plommon än björnbär och det finns en liten söt ton med en uns mynta. Tanninerna är avrundade, kanske lite för mycket för min smak. Avslut med lite askkopp vilket för mig är positivt. De avslipade tanninerna gör mig lite osäker på hur länge denna håller, samtidigt som jag tror att den skulle bli lite mer sammanhållen med ett par år på rygg. Gott var det i alla fall. 93p

Wintermute

Medlem
Secret Spot Moscatel do Douro 10 years.
Gyllene, med lite koppartoner. Simmigt.
Tydligt ett fatlagrat starkvin, men med måttliga 18%. En kavalkad av torkade fikon, dadlar, kanderade apelsinskal, vanilj, ceder, fenoler, handsprit. Snygg beska och syra balanserar sötman. Magi

Det kan vara jag som är svältfödd på den har sortens vin, men det här är magi. 94p.

20250526_211518.jpg

IMG_6840.jpeg

Boyer-Martenot Pommard En Village 2021
Köpt på plats. Mörka körsbär, lite animalier samt några nypor vitpeppar och järn i doften.
Slank och elegant med stjälkar, järn och lätt animalisk smak. Vitpepparen finns där, men mer i bakgrunden. Nästan som en väldigt elegant Côte-Rotie. Lite tunn för en typisk Pommard och relativt hög syra, gissar det hänger ihop med årgången. Trevlig ändå! Typisk 89–90-poängare

GunnarW

Medlem
Val delle Corti Chianti Classico 2021
Det här vinet smög sig in i sortimentet för en månad sedan, utan buller eller bång. Här på FIne Wines recenserades den inte, och inte heller hos Munskänkarna. Men på Cellartracker hade tidigare årgångar fått väldigt höga betyg, så jag köpte ett par flaskor. I helgen öppnades den första. Och wow! Harmonisk balans med fantastisk, öppen frukt med subtil komplexitet, lagom uppstramande tanniner, fin syra och bra längd. Klass! Årgång 2021 var väldigt lyckosam i Toscana, och det märks i det här vinet som är bland de bästa och bäst prissatta unga viner jag druckit på länge. Jag skyndade mig att köpa den sista flaskan i webblagret, men den finns kvar på ett antal systembutiker. 91p.
DSC_1112.JPG

StefanAkiko

Secret Spot Moscatel do Douro 10 years.
Gyllene, med lite koppartoner. Simmigt.
Tydligt ett fatlagrat starkvin, men med måttliga 18%. En kavalkad av torkade fikon, dadlar, kanderade apelsinskal, vanilj, ceder, fenoler, handsprit. Snygg beska och syra balanserar sötman. Magi

Det kan vara jag som är svältfödd på den har sortens vin, men det här är magi. 94p.

Visa bifogad bild 34473
Moscatel de Setubal och Duoro .... Hur kan man leva utan?

StefanAkiko

Ännu en flaska gick sitt öde till mötes. En av de godaste Muscadetter jag någonsin druckit. Enligt legenden finns den att köpa på glas på "Muscadet" (Vanadisplan) i Stockholm. Rekommenderas å det varmaste!

PXL_20250527_174851676.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg

2015 Jérémie Huchet & Jérémie Mourat Muscadet de Sèvre-et-Maine Monnières-Saint-Fiacre, 96-100p

Det är ett magiskt vin. Som att dricka mineralitet på bästa sätt.
Komplext, långt, lager och lagerblad, alla sorters citrus (utom grapefrukt) och en vagga av torkad potpurri.
Har fått vila 37 månader på dräggen.
Fortfarande purungt och intensivt NANNTING ! ! !
Jag är helt såld!

Foley

Medlem
Eftersom Riffaults Monoparcelle är så galet gott föll jag för frestelsen att att plocka upp en flaska av deras rosé från nåt av de senaste släppen.

Claude Riffault La Noue en Rose Sancerre 2023
Visa bifogad bild 34470

Kan vara arketypen av min syn på "bersåvin"..
Massvis med röda bär och tungt fatat (mycket vaniljtoner) men förvånansvärt låg syra. En vinversion av Bobs jorgubbssaft.
Om man nu vill dricka rosé till jordgubbar och/eller brie kanske detta kan vara nåt men... njae...
Jag tycker inte illa om vinet men jag tycker heller inte om det så jag är glad att jag bara hade en flaska.
Claude Riffault Sancerre Mosaique Calcaire 2022
Jag har blivit nyfiken på denna producent så köpte en flaska i vintras som öppnades nu. Jag tycker detta är otroligt bra, särskilt givet att det är instegsvinet till en hyfsat rimlig prislapp. Sådär fet och snyggt/elegant ekad som jag gillar mina vita viner utan att tappa smaken av Sancerre. Runt och fint i munnen. Jag ser likheten med Sauzet där brorsan jobbar om jag förstått det rätt. Jag är verkligen sugen på att prova mer av producenten, men kanske inte ska vänta mig stordåd av rosén då.

Attachments

• IMG_6473.jpeg
    IMG_6473.jpeg
    32,8 KB · Visningar: 14

katho27

Medlem
Drack en del gott vin med mina närmaste och käraste en helgjuten kväll på BiSe i Malmö till toppen käk.

IMG_9438.jpg

Olika karaktärer, olika passform till olika rätter, men genomgående riktigt härliga upplevelser.
Inga detaljerade noter pg a kontext. Vill ändå dela.
Hade bara druckit Gravonian innan, resten nya upplevelser.
De tre mer traditionella mina val, Maison Glandien/Tino Kuban valdes av generationen under.
AAA+ totalt.

matage

Medlem
Claude Riffault Sancerre Mosaique Calcaire 2022
Jag har blivit nyfiken på denna producent så köpte en flaska i vintras som öppnades nu. Jag tycker detta är otroligt bra, särskilt givet att det är instegsvinet till en hyfsat rimlig prislapp. Sådär fet och snyggt/elegant ekad som jag gillar mina vita viner utan att tappa smaken av Sancerre. Runt och fint i munnen. Jag ser likheten med Sauzet där brorsan jobbar om jag förstått det rätt. Jag är verkligen sugen på att prova mer av producenten, men kanske inte ska vänta mig stordåd av rosén då.
YMMV som jänkarna säger så vem vet ;)
Rosén var ju inte dålig och jag hade sannolikt för höga förhoppningar.
Det är säkert en publikfriare i sällskapssammanhang men lite slätstruket för prislappen.

Kul med noten på Mosaique - jag har bara testat Monoparcelle 538 änsålänge men det låter som om jag ska utforska portföljen ytterligare.

Toppen