Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Domaine Raspail Gigondas 2021.

Jävligt alkoholstark oxiderad plommonpuré. Borde ha kvittot kvar då det är köpt på ett webbsläpp, kan inte tänka mej att det skall smaka så här. Defekt flaska är omdömet hos både mej och särbon.

LarsW

Medlem
Von Winning Forster Ungeheuer Riesling GG 2019

Klassisk doft bortsett från eken och den adderar bara positivt. Petroleum, gummi och troppisk frukt. Vanilj, lapsang och citronzest.
Smaken är maffig, mängder med fruktig syrlighet och en sötma som inte är söt. Bra eftersmak. Elegant och samtidigt bussigt och fylligt.

Skulle vilja prova denna bredvid Ozyetra för att se hur den klarar sig. Kostar lite drygt en tredjedel men ändå så mycket klunkglädje!
Blir den bättre med lagring, mycket möjligt men kommer bli svårt att hålla fingrarna borta från de alltför få återstående flaskorna.

94+p

thumbnail_20250510_210406.jpg

pinoten

Medlem
Domaine Raspail Gigondas 2021.

Jävligt alkoholstark oxiderad plommonpuré. Borde ha kvittot kvar då det är köpt på ett webbsläpp, kan inte tänka mej att det skall smaka så här. Defekt flaska är omdömet hos både mej och särbon.
Brukar inte behövas något kvitto. De verkar ha 3 år efter köp som gräns. Får du problem så är det den lokala butiken som inte känner till policyn, då får du kontakta kundtjänst.

LeChat

Medlem
IMG_7048.jpeg

2022 Domaine Coursodon St. Joseph Silice

Tror inte att jag provat Coursodon tidigare vad jag vet, så sugen på att testa en flaska som jag köpte nyligen. Ung syrah kan ju oftast vara riktigt gött!

Ung frukt från bra årgång. Elegant och samtidigt med bra intensitet.
Frukten står i centrum men hittar även bl.a. peppar, lakrits, oliver och läder.
Den behöver en del luft för att komma loss men annars är den redan harmonisk och tillgänglig. Gott & snyggt hantverk!

På tallriken kommer det bli grillad baconlindad kycklingfilé och tzatziki.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 34376
2022 Domaine Coursodon St. Joseph Silice

Tror inte att jag provat Coursodon tidigare vad jag vet, så sugen på att testa en flaska som jag köpte nyligen. Ung syrah kan ju oftast vara riktigt gött!

Ung frukt från bra årgång. Elegant och samtidigt med bra intensitet.
Frukten står i centrum men hittar även bl.a. peppar, lakrits, oliver och läder.
Den behöver en del luft för att komma loss men annars är den redan harmonisk och tillgänglig. Gott & snyggt hantverk!

På tallriken kommer det bli grillad baconlindad kycklingfilé och tzatziki.
Vart handla du Coursodon?

IMG_5816.jpeg

IMG_5817.jpeg

Sabelli-Frisch 2023 Zinfandel "Alcott" Cherryhouse Mokelumne River

Alldeles ill-lila färg. Mycket utvecklad doft med fikon, björnbär, sadelläder. Mjuk attack i munnen med nästan kakaolena toner och mer bär. Sen byggs det upp i gommen till klassiska zinfandelmarkörer med sötlakrits, romrussin, rå kakaoböna, och en liten portvinshetta i finishen som är lång och med mycket bra syra. Utmärkt zinfandel med all smak man vill ha men också fin balans. 92 pinnar till söndagstacos på resterna från gårdagens chuleton från Galicien.

Bra nu, bra imorgon (vi drack den över två dagar, stoppade i korken med halva flaskan full och in i kylen bara) och alldeles säkert mycket bra även om fem-tio år.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den senaste tiden har jag ploppat tre viner. Det blev som en film! Den Onde, Den Gode och Den Fule.

the-good-the-bad-and-the-ugly.jpg

Här är iaf min närtid av druckna drycker:

PXL_20250512_133206929.jpg

2011 Château Haut de La Bécade, 79p, Den Onde

Jäklar vilket brutalt vin.
Tanniner som kan repa lacken på din bil och en syranivå som kan lösa upp din grannes mordoffer...
Blev värre kväll nummer 2. (Verkar dock ha åstadkommit en del bra årgångar. Som @vintomas noterade: ett slott i Pauillac som Parker aldrig provat. Uncontaminated and pure! ...men handen på hjärtat, ibland kan lite fluffig frukt vara rätt trevligt. I detta vin hade det verkligen gjort skillnad...

1976 Firestone Vineyard Cabernet Sauvignon Santa Ynez Valley, 89p, Den Fule

Har rapporterat om detta vin tidigare, men i afton hade vinet (sista slatten i flaskan och utan kork, efter två dygn på köksbänken). Frukten har brett ut sig på ett mycket vackert vis. De underliga aromerna är dock kvar. Trots total avsaknad av oxidation, tär detta brunvin på min hustrus nerver och tålamod. Döende zombies är det närmaste hon kommer med doften och vägrar återigen smaka.

Hyfsat gott, men inga medaljer och inte ett vin jag orkar dricka en gång till.

2001 E. Guigal Chateauneuf-du-Pape, 91p, Den Gode

En värdig CdP på väg in i sitt zenit – med mer återhållsamhet än solbakad kraft.

Jag har aldrig riktigt begripit mig på hur CdP utvecklas över tid. Grenache och Syrah är ju långlivade druvor, men i CdP tycks slumpmässiga faktorer spela in… och kanske lite galenskap. Och definitivt Parker :-(

Denna 20-åriga yngling, från vad jag nu förstår är en av Guigals främsta årgångar (tillsammans med 1966, 1982, 1978 och 1994), överträffade mina förväntningar rejält. Det är tveklöst ett riktigt vin – noggrant vinifierat och tydligt omhändertaget. Har fortfarande mycket mer att ge.
  • Färg: Djupt röd med antydan till mognadstoner
  • Doft: Oväntat diskret, nästan återhållsam.
  • Smak: Här kommer magin. Bred, djup och rik – men inte plufsig eller syltig. Inget La Garrigue-svammel, utan en tydlig sydfransk Grenache-karaktär som bärs upp av diskret Mourvèdre och Syrah. Munkänslan är strukturerad, jordnära och elegant. Ett vin som vet var det kommer ifrån. Och som inte behöver skrika för att få uppmärksamhet.
Stilen är så klassisk fransk att jag i en blindprovning antagligen hade placerat den som en Grenache från Languedoc. Inget fel i den associationen – men värt att notera för den som förväntar sig CdP-typisk kraft och kryddvärme.

Enligt K&L Wine Merchants är blandningen:
85 % Grenache, 5 % Syrah, 5 % Mourvèdre och 5 % andra godkända druvor.
Helt avstjälkade druvor, lagrade i 24 månader på gamla foudres.

CTs tidigare (idiotiska) USA-uppfattning om drickfönstret (2005–2012) har jag reviderat (försökt revidera):
Min bedömning är: 2024–2037, beroende på smak. Så länge detta inte inte oxiderar, dricker jag det mycket gärna igen.

Lite kontext om Guigal i Châteauneuf-du-Pape
E. Guigal är förstås mest känd för sina ikoniska LaLaLa-viner från norra Rhône: La Mouline, La Turque, La Landonne. Men huset för också en mer lågmäld närvaro i södra Rhône. Med lång historia. Deras CdP har aldrig varit fokus för varumärket, men det görs med sedvanlig Guigal-seriositet: fullständig avstjälkning, lång lagring, och ett tydligt fokus på balans snarare än kraft.

Skoj faktasnutt att ta med till nästa vinparty:
  • Guigal producerar bara en CdP – ingen "prestige"-cuvée, ingen vit version. Det är en enda röd cuvée som ibland får alltför lite uppmärksamhet men som i rätt årgång kan ge mycket vin för pengarna. LAgringsvärt och lagringsdugligt i sina bättre årgångar.
Kort sagt: detta är en outsider bland de CdP-viner jag druckit. Men för oss som inte föredrar sylt, kokos och överextraktion kan detta vin vara en anledning att njuta CdP.

Last edited:

LarsW

Medlem
Dominio del Aguila Albillo Viñas Viejas 2019

The Winery Hotel - Solna.
Dracks över 2 dagar, mådde bra av att luftas till dag 2 då det kändes både fylligare och lite mjukare.

Lite diskret men elegant på näsan. Sälta, flinta och citruszest. Ek javisst, bröd är det också. Vit stenfrukt, honungsmelon och nori.

Smaken är frisk. Medel fyllig men inte mesig. Citron, liche, lite lapsang och integrerad ek. Lite oljig munkänsla. Alkoholen håller sig i bakgrunden. En skalig och behaglig beska.
Lååång eftersmak.

Mycket gott och välgjort. Jag går inte igång på alla cylindrar dock. Skulle vilja prova igen när det gått ett antal år till. Tänker denna blir bättre och mer integrerad med tid men kan inte säga helt säkert.

Kul upplevelse och kvaliteten märks!

92+(+(+?))

thumbnail_20250513_191727.jpg

Vingubben

Medlem
Lite kontext om Guigal i Châteauneuf-du-Pape
E. Guigal är förstås mest känd för sina ikoniska LaLaLa-viner från norra Rhône: La Mouline, La Turque, La Landonne. Men huset för också en mer lågmäld närvaro i södra Rhône. Med lång historia. Deras CdP har aldrig varit fokus för varumärket, men det görs med sedvanlig Guigal-seriositet: fullständig avstjälkning, lång lagring, och ett tydligt fokus på balans snarare än kraft.
Om sedvanlig Guigal-seriositet är ett tydligt fokus på balans snarare än kraft så är jag inte överens med Chat-GPT.

StefanAkiko

Om sedvanlig Guigal-seriositet är ett tydligt fokus på balans snarare än kraft så är jag inte överens med Chat-GPT.
Denna CdP var definitivt (i CdP-ligan) helt klart med fokus på balans och inte Parker. (Skrivet slarvigt - CdP var det som avhandlades, inte LaLaLa.)

Och, prutt på dig: Googlat, inte Chat GPT.

För din referens: På CT har jag 91 ploppade viner från CdP men bara 6 från CR, varav 1 LaLaLa. Känns inte som om jag har koll på det området. CdP, däremot...

Last edited:
Denna CdP var definitivt (i CdP-ligan) helt klart med fokus på balans och inte Parker. (Skrivet slarvigt - CdP var det som avhandlades, inte LaLaLa.)

Och, prutt på dig: Googlat, inte Chat GPT.

För din referens: På CT har jag 91 ploppade viner från CdP men bara 6 från CR, varav 1 LaLaLa. Känns inte som om jag har koll på det området. CdP, däremot...

Det är viktigt att inte döma mannen efter kappan, särskilt inte i dessa artificiella tider. Även undertecknad drog slutsatsen att det måste varit Chat GPT som hade producerat bakgrundsinformationen och inte den skribent som är forumets mest ymnige och högst rankade kendoka.

Bara på svenska systembolaget listas nämligen tre olika CdP från Guigal, inklusive vad man skulle kunna kalla för en prestige. Vore intressant att se vad Chat GPT PRO hade att säga i saken...

StefanAkiko

Det är viktigt att inte döma mannen efter kappan, särskilt inte i dessa artificiella tider. Även undertecknad drog slutsatsen att det måste varit Chat GPT som hade producerat bakgrundsinformationen och inte den skribent som är forumets mest ymnige och högst rankade kendoka.

Bara på svenska systembolaget listas nämligen tre olika CdP från Guigal, inklusive vad man skulle kunna kalla för en prestige. Vore intressant att se vad Chat GPT PRO hade att säga i saken...
Problemet då man Googlar är att man missar saker.
Jag halucinerar bara då jag tar droger, men det har jag ännu så länge aldrig gjort.

StefanAkiko

Nu har jag använt mig av Gemini Pro för att försöka förstå var min Googling hittade snett, och den menar på att tom 2001 så hade Guigal bara en CdP-produkt, och att under 2001 köpte de in ytterligare producenters vingårdar och började experimentera med annan "iskt".

Detta är inte dubbelkollat av mig, men känns intuitivt som om det kan vara helt korrekt.

Någon som hittar bättre fakta???

Om du vill ta del av Gemini Pro's sökning och länkar, bara PMa mig, så skickar jag dem till dig. Vill ju inte upprära puritanerna som bara använder AI då de inte förstår att de gör det.

Pontus

Medlem
Ombesiktning av en av årets toppar i släppen på Systembolaget:
Visa bifogad bild 34260
Då:
"94226 Produttori del Barbaresco 2021 399 kr 6000 flaskor
N: Mynta, lakrits, hallon, körsbär och skog.
M: Läder, mynta, körsbär, mörk choklad, hallon, rosor och svart te. Tungt och kraftfullt med bra frukt och rejäla tanniner. 2019 och 2020 av det här vinet var båda mycket bra, men frågan är om inte det här är ett snäpp vassare? 92-94p"
Nu:
Stämmer väl ganska bra. Hittar också lite tranbär/lingon i både doft och smak och lite tobak i smaken. Ungt med rejäla tanniner, men också en frukt som kan matcha tanninerna. Uppskattar man fräschör så finns det inget som hindrar att man dricker det här redan nu. Vill man ha mer lite mognad kan man säker spara det i alla fall fram till 70-talet. Det här vinet verkar ha fått genomgående mycket höga poäng, men jag vågar inte ta ut svängarna så mycket utan stannar på snåla 93p med potential för mer.
Korkade upp en flaska ikväll. Bästa unga vinet jag druckit på länge, dessutom med stor utvecklingspotential. 94+++.

LeChat

Medlem
IMG_7059.jpeg

2012 Château Léoville Barton &
2015 Château Fleur Cardinale

Två goda bordeauxer som levererar väldigt nära vad man kan förvänta sig av både årgångar och läge. De riktiga kickarna uteblir dock. Kommer kanske ihop med maten senare.
Båda känns en aning unga fortfarande och kan säkert behöva några år till i ryggläge för mera optimalt drickfönster.
Fleur Cardinale drar nog längsta strået ikväll.

På tallriken blir det lördagsklassikern entrecôte med vitlökssmör. Mums!

Last edited:

LarsW

Medlem
Pieropan 5 Calvarino Veronese

Kul vin med intressant story.
Blend av 5 årgångar 2008-2012. Skapat för invigningen av deras nya vineri. om jag förstått det rätt så dog tyvärr ägaren kort innan, eller efter, invigningen och ingen annan var villig att återskapa vinet med nya årgångar så finns ingen annan version av det.
Lagard på jästen i 10 år i cementtankar. 70% Garganega och 30% Trebbiano di Soave.

Gröna oliver med jästigt bröd i näsan. Snygga äpplen, citrus och vitt godis. Ren och fräsch doft.

I munnen är de medel fylligt utan att bli mesigt. Grillad citron, honungsmelon och något med umani. Fatig men är inte ekad...? Oljig och vaxiga äpplen. Medel plus eftersmak.
Hade föredragit en lite mer markant syra men ingen deal-breaker.

Gott på riktigt Tror inte det kommer vinna på längre lagring - de äldsta druvorna är redan 17 år...
Visar än en gång att man dricker för lite vita italienska viner!

92p

thumbnail_20250517_202400.jpg

thumbnail_20250517_202507.jpg

Toppen