Pizzakväll med
@Mattias Schyberg & co.
På plats var även Johan Lidby som har en bra portfölj och även hade några riktiga toppviner med sig. Inte bara det utan det kändes som hela firman var på plats och var i högform samt erbjöd service och vinnörderi av högsta klass. Jag kommer nog aldrig få besöka Ravenå så jag lyssnade med andakt när jag fick senaste besöket återberättat.
Jag hade grundat kvällen innan med en Gourt de Mautens 15 för att komma i rödvinsform. Sommarens varmaste dag lämpade sig dock bäst för vita viner.
Ravenå Lö Klå 2020
Svårt att passa på Ravenå när det finns till bra pris på restaurang även om det oftast innebär att det dricks för ungt. Eftersom jag aldrig druckit någon Ravenå GC vad jag minns var det ett solklart val. Blev beskylld för etikettdrickande men det är bara att erkänna och något jag kan ta med stolthet. Vissa viner måste man bara prova.
Men wow vilken positiv överraskning! Klart ekat, kralligt och redan lite fylligt och smörigt med fin blommighet. Var perfekt när det var sådär 18 grader vilket var 12 grader kallare än luften... Nu blir jag tyvärr nyfiken på att prova igen för det här var ett steg upp från de flesta PC jag druckit. Minns dock att jag även gillade MdT 2020 ung.
Famille Delouvin Meunier Perpetuel
Jag fick ansvaret för bubblet och hittade en för mig okänd producent med en PM solera vilket verkade intressant.
Levererade precis så bra som önskat. Kul karaktär trots sin ungdom som går mot röda äpplen och cider som vissa odlare gör. Kvällens billigaste vin och fullträff i sin kategori men fullständigt akterseglad ändå. Fick t.o.m. godkänt av rödvinsmaffian.
Bouchard Mersault Les Gåttes 2011
Burgånjmästaren fick välja och det gjordes med bravur. Klart kralligt smörpopcornekat med perfekt honungsnognad samt persika och lite vaniljblommigt. Magiskt bra. Inga läskiga 11-toner här och för mig i zenit. Jag önskar inte mer mognad än så här och risken är bara att det blir oxiderat och generiskt enligt min smak.
Domaine de Trevallnon 2007
Bordsvin med cab-syrahblandning vilket är märkligt ovanligt med tanke på att gott+gott borde vara dubbelt gott! Klart kabbig och tror de flesta hade hamnat i vänstra bdx blint. Väldigt gott med begynnande mognad. Viss brett och lite läder som bra bdx.
Laboratorio Rupestre Tea Monk 2014
@Adam Frisch i all ära men Sveriges bästa vinmakare är Erik Rosdahl och det enbart på grund av gamla forumfavoriten Escombro. Här en mogen alicante boschet som inte gick att motstå, ja hur ofta dricker man det. Förvånansvärt snäll och mognaden har nog rundat av frukten och snällat till vinet. Oroväckande låg alkoholprocent med 12 och en del restsötma. Kul vin men för mig var kabben klar segrare i detta par.
Kistler Noisetiers 2023
Underbart jänkarekat med fullfrontad käftsmäll av ekblommighet! Mmm...
Climens 1996
Arketypisk saffransbullebomb men fyller på med så mycket mer, kola, knäck och klassisk botrytis. Får återigen bevisat för mig själv hur bra Såtärn är och samtidigt skamligt underrepresenterat i källaren även om det blivit lite bättring senaste åren...Bästa vinet (som förväntat)!
Som vanligt pratades om att en halvflaska sött skulle räcka men det är bara självbedrägeri för det var inga problem att tömma den här nekataren i ett svep.
Bolly RD 2008 deg 24
Efter Climens fick alla feeling och ville beställa in mer.

Omöjligt att toppa Climens och RD:n får falla in i avdelningen onödiga flaskor men jag var inte svårövertalad vid tidpunkten och första gången jag dricker RD 08.
Klassiskt rödäppelbrödig Bolly. Klart ung med hög syra och intensitet. Går att dricka men bör ligga 5-10 år för att komma till sin fulla rätt. Äger inga själv men nöjer mej med GA som jag tycker är minst lika bra och i ärlighetens namn ofta håret vassare när jag provar parvis.