Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman

Medlem
IMG_4893.jpeg

2015 Keller Hubacker GG
Decanted 2.5 h. Kiwi, pineapple, passion fruit, stone, water on asphalt, and a hint of cayenne pepper. All these tropical fruit notes together with some serious minerality make for a killer composition. Intense, bordering on not having enough acidity – could perhaps use a little more – and a long finish. It opened up further during the evening, suggesting it may need another couple of years to fully unfold. Absolutely gorgeous nonetheless!
95 p

LeChat

Medlem
IMG_0301.jpeg

2022 Thistledown Grenache Sands of Time

För subtilt och polerat uttryck för mina preferenser. Det blir helt enkelt lite för intetsägande. Ville gilla detta och köpte därför tre flaskor. Men det blir nog att jag lämnar tillbaka resterande.

Öppnar istället ett säkert kort till lammracksen: 2015 Ojai Syrah Roll Ranch Vineyard. More is more :cool:

Vingubben

Medlem
IMG_7117.jpeg

Barbadillo, Alba Balbaína 2022

Lätt metallisk ton och mer örter än frukt och relativt dämpd syra. Först drar tankarna till Saint-Perey, men den lilla jästtonen påminner om när man dricker de avslagna slattarna från förra veckans skumpaprovning. Det är ett välgjort vin, men mer intressant än bra. Saknar lite av allt. 84p

matage

Medlem
Ridge Geyserville 2020

IMG_8048.jpeg

Tänkte att en sval Geyserville skulle göra sig fint till grillad T-bensstek i värmen men det blev lite swing and miss.
Mörkt och kompakt i glaset med ganska svag doft med drag av bäck, mörk frukt och läder.
Lätt syrachock i munnen. Tight, rönnbärssyrligt där frukten i mittpartiet aldrig öppnar upp utan det går mer från initialsyra direkt till tanninsträvt.
Det finns lite blå frukt, en nypa örter och läder där men ingen kropp.

Jag blir inte klok på det här vinet. Första flaskan för ett år sen uppförde sig på samma sätt, den jag drack för ett halvår sen var väldigt fin och nu är vi tillbaks nere på en riktigt trist nivå.

LeChat

Medlem
IMG_0314.jpeg

2019 Faiveley Nuits St. Georges

Drack denna den 22 juni förra året och tyckte då avslutningsvis att jag skulle prova den om ett år igen så eftersom jag läste detta idag och dessutom är ute efter en pinot till kvällens middag så kommer denna lägligt. Tror att den kommer bli fin ihop med dagens plockade kantareller, oxfilé och fettuccine.

Har ofta upplevt att ca 7 år är lagom att vänta med vanliga byviner från Bourgogne. Stämmer bra även på dagens Faiveley. Den sitter ihop snyggt med integrerade fattoner. Frukten har nu fått en god sötma som balanseras upp av en frisk syra och här finns även en behaglig tanninstruktur.
Här finns en god mix av både mörka och röda bär, och en lätt jordig och animalisk karaktär som jag ofta förknippar med just Bourgogne.

Riktigt gott, och i en bra drickfas.

Till kvällens schnitzel dracks Alzinger Grüner Veltliner Reserve 2011. En bra matchning. Firar en konfirmation av årsbarn med vinet.

Inte alldeles övertygad här. Inte säker på att vinet är över kullen, men heller ingen verklig spänst kvar. 14 procent, fyllig som ett lättare rödvin och med lätt oxidativ ton. Begränsad syra. Som en blandning mellan en Grüner och en tyngre vit Bourgogne. Riktigt mogen Smaragd-Grüner får Chardonnay-karaktär och tappar den ursprungliga aromatiken. Reserve är en liten produktion som Alzinger gör av sina högsta lägen. Jämfört med Bodenstein, Pragers dito är detta viss besvikelse. Har ibland intalat mig att Alzinger är åtminstone nära både Prager och Hirtzberger i kvalitet. Inser att jag aldrig blivit gaga på Alzigners viner och ska nog sluta försöka.

Attachments

• IMG_1727.jpeg
    IMG_1727.jpeg
    35,8 KB · Visningar: 26
Last edited:

Vera Wind

In vini veritas?

Nerobufaleffj Gulfi, 2019​

Inte riktigt vad jag hade hoppats på.
Lite för varm (kokt) frukt. Syra som balanserar, visst, och lite torra tanniner i eftersmaken. Men ingen komplexitet, bara väldigt varm frukt. Lite initial skog och kryddighet, men det försvann efter 5 minuter i glaset. Nu är det bara varm frukt, trots 16-17 grader på vinet.
Kanske behöver det ligga till sig eller serveras ännu svalare, hur som helst imponerar det inte jättemycket idag.
89 p.

Attachments

• IMG20260628194721.jpg
    IMG20260628194721.jpg
    46,3 KB · Visningar: 37

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Pizzakväll med @Mattias Schyberg & co.

På plats var även Johan Lidby som har en bra portfölj och även hade några riktiga toppviner med sig. Inte bara det utan det kändes som hela firman var på plats och var i högform samt erbjöd service och vinnörderi av högsta klass. Jag kommer nog aldrig få besöka Ravenå så jag lyssnade med andakt när jag fick senaste besöket återberättat.:D

Jag hade grundat kvällen innan med en Gourt de Mautens 15 för att komma i rödvinsform. Sommarens varmaste dag lämpade sig dock bäst för vita viner.

20260627_175639.jpg

Ravenå Lö Klå 2020
Svårt att passa på Ravenå när det finns till bra pris på restaurang även om det oftast innebär att det dricks för ungt. Eftersom jag aldrig druckit någon Ravenå GC vad jag minns var det ett solklart val. Blev beskylld för etikettdrickande men det är bara att erkänna och något jag kan ta med stolthet. Vissa viner måste man bara prova.:cool:

Men wow vilken positiv överraskning! Klart ekat, kralligt och redan lite fylligt och smörigt med fin blommighet. Var perfekt när det var sådär 18 grader vilket var 12 grader kallare än luften... Nu blir jag tyvärr nyfiken på att prova igen för det här var ett steg upp från de flesta PC jag druckit. Minns dock att jag även gillade MdT 2020 ung.

Famille Delouvin Meunier Perpetuel
Jag fick ansvaret för bubblet och hittade en för mig okänd producent med en PM solera vilket verkade intressant.

Levererade precis så bra som önskat. Kul karaktär trots sin ungdom som går mot röda äpplen och cider som vissa odlare gör. Kvällens billigaste vin och fullträff i sin kategori men fullständigt akterseglad ändå. Fick t.o.m. godkänt av rödvinsmaffian.

Bouchard Mersault Les Gåttes 2011
Burgånjmästaren fick välja och det gjordes med bravur. Klart kralligt smörpopcornekat med perfekt honungsnognad samt persika och lite vaniljblommigt. Magiskt bra. Inga läskiga 11-toner här och för mig i zenit. Jag önskar inte mer mognad än så här och risken är bara att det blir oxiderat och generiskt enligt min smak.

Domaine de Trevallnon 2007
Bordsvin med cab-syrahblandning vilket är märkligt ovanligt med tanke på att gott+gott borde vara dubbelt gott! Klart kabbig och tror de flesta hade hamnat i vänstra bdx blint. Väldigt gott med begynnande mognad. Viss brett och lite läder som bra bdx.

Laboratorio Rupestre Tea Monk 2014
@Adam Frisch i all ära men Sveriges bästa vinmakare är Erik Rosdahl och det enbart på grund av gamla forumfavoriten Escombro. Här en mogen alicante boschet som inte gick att motstå, ja hur ofta dricker man det. Förvånansvärt snäll och mognaden har nog rundat av frukten och snällat till vinet. Oroväckande låg alkoholprocent med 12 och en del restsötma. Kul vin men för mig var kabben klar segrare i detta par.

Kistler Noisetiers 2023
Underbart jänkarekat med fullfrontad käftsmäll av ekblommighet! Mmm...

Climens 1996
Arketypisk saffransbullebomb men fyller på med så mycket mer, kola, knäck och klassisk botrytis. Får återigen bevisat för mig själv hur bra Såtärn är och samtidigt skamligt underrepresenterat i källaren även om det blivit lite bättring senaste åren...Bästa vinet (som förväntat)!

Som vanligt pratades om att en halvflaska sött skulle räcka men det är bara självbedrägeri för det var inga problem att tömma den här nekataren i ett svep.

Bolly RD 2008 deg 24
Efter Climens fick alla feeling och ville beställa in mer.:ängel: Omöjligt att toppa Climens och RD:n får falla in i avdelningen onödiga flaskor men jag var inte svårövertalad vid tidpunkten och första gången jag dricker RD 08.

Klassiskt rödäppelbrödig Bolly. Klart ung med hög syra och intensitet. Går att dricka men bör ligga 5-10 år för att komma till sin fulla rätt. Äger inga själv men nöjer mej med GA som jag tycker är minst lika bra och i ärlighetens namn ofta håret vassare när jag provar parvis.

Last edited:

chambertin

Medlem
Till kvällens schnitzel dracks Alzinger Grüner Veltliner Reserve 2011. En bra matchning. Firar en konfirmation av årsbarn med vinet.

Inte alldeles övertygad här. Inte säker på att vinet är över kullen, men heller ingen verklig spänst kvar. 14 procent, fyllig som ett lättare rödvin och med lätt oxidativ ton. Begränsad syra. Som en blandning mellan en Grüner och en tyngre vit Bourgogne. Riktigt mogen Smaragd-Grüner får Chardonnay-karaktär och tappar den ursprungliga aromatiken. Reserve är en liten produktion som Alzinger gör av sina högsta lägen. Jämfört med Bodenstein, Pragers dito är detta viss besvikelse. Har ibland intalat mig att Alzinger är åtminstone nära både Prager och Hirtzberger i kvalitet. Inser att jag aldrig blivit gaga på Alzigners viner och ska nog sluta försöka.
Mycket av det du beskriver känns igen (tycker jag) på mogen Grüner Veltliner men tror du inte att årgången (och åldern) bidrar ytterligare i negativ riktning ?

chambertin

Medlem
Climens 1996
Arketypisk saffransbullebomb men fyller på med så mycket mer, kola, knäck och klassisk botrytis. Får återigen bevisat för mig själv hur bra Såtärn är och samtidigt skamligt underrepresenterat i källaren även om det blivit lite bättring senaste åren...Bästa vinet (som förväntat)!

Som vanligt pratades om att en halvflaska sött skulle räcka men det är bara självbedrägeri för det var inga problem att tömma den här nekataren i ett svep.

Bolly RD 2008 deg 24
Efter Climens fick alla feeling och ville beställa in mer.:ängel: Omöjligt att toppa Climens och RD:n får falla in i avdelningen onödiga flaskor men jag var inte svårövertalad vid tidpunkten och första gången jag dricker RD 08.

Klassiskt rödäppelbrödig Bolly. Klart ung med hög syra och intensitet. Går att dricka men bör ligga 5-10 år för att komma till sin fulla rätt. Äger inga själv men nöjer mej med GA som jag tycker är minst lika bra och i ärlighetens namn ofta håret vassare när jag provar parvis.
Låter som en härlig kväll !

Du pajar sökfunktionen på vissa viner även om jag själv inte sörjer Ravenå särskilt mycket. 😂

Klimäns är ju alltid gott ( Kotätt också !).
Och 1/2-flaskor Såtärn är ju bara såååå otilräckligt !

Mycket av det du beskriver känns igen (tycker jag) på mogen Grüner Veltliner men tror du inte att årgången (och åldern) bidrar ytterligare i negativ riktning ?
Jo, kanske. 2011 i Wachau var så att säga inte känd för sin höga syra. Men ändå lite förvånad. Bra GV-Smaragder ska klara ett till två decennier och har i närtid druckit andra tidiga 10-talare som klarar sig bättre.

Detta ska vara Alzingers toppvin. Men inte på något sätt katastrof. Hade bara förväntat mig mer. Men har då aldrig riktigt tänt till på Alzingers viner.

Vingubben

Medlem
IMG_7119.jpeg

Etienne Sauzet, Puligny-Montrachet, Champ-Canet 2020

Nära på doftlöst men i munnen händer det grejer. Otroligt välbalanserat med kraft och elegans på samma gång. Grillade citroner, limezest, stenfrukt och en härlig ekton i avslutet. Det är så här ett vitt vin skall smaka. Synd att detta var enda flaskan i källaren. 95p

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 37067

Nära på doftlöst men i munnen händer det grejer. Otroligt välbalanserat med kraft och elegans på samma gång. Grillade citroner, limezest, stenfrukt och en härlig ekton i avslutet. Det är så här ett vitt vin skall smaka. Synd att detta var enda flaskan i källaren. 95p
FOMO! Man ser på vinet att det är klass! Jag tycker sauzet är en av de bästa. 👌🏻

Foley

Medlem
IMG_8319.jpeg
IMG_8446.jpeg

Drack lite viner med vänner förra veckan. Började med min nya go-to champagne för större bjudningar, Dumenil 2007 på magnum. Moget, mjuk och jättegott i sin enkelhet. Verkar slut nu på bolaget och jag håller tummarna för att 2008 släpps härnäst till ett inte alltför högt påslag.

Sedan två st vita Maison Leroy 2002. Först ut Maison Leroy Montagny 2002. Ljusgul i färgen. Full av energi. Omöjligt att tro att detta vin är 24 år. I munnen är det fortfarande friskt, med citron, lite ek, mineralitet. Långt avslut. Sen öppnade vi en Maison Leroy Meursault Les Perriers 1er cru 2002. Denna var betydligt mörkare gul i färgen. Moget, med honungstoner tillsammans med ek och gul frukt. Ett större djup och mer smak än Montagny. Två otroliga viner hur som helst!

Efter middagen med tonfisk blev det lite rödvin. Första gången jag dricker något från Denis Mortet. Fixin Champs Pennebaut 2010. Rätt mörk i färgen. Knutet. Ek och röd frukt. Hyfsat krallig. Blev lite bättre med tiden, men det finns mer här som inte visade sig idag. Kvällens sista vin blev Bastian Wolber Bourgogne Rouge 2022. Mkt stall och jord i denna doft. Snyggare i munnen, men också hyfsat mkt kraft. Väldigt annorlunda i karaktären jämfört med de andra vinerna. Föll inte alla i smaken, men jag tycker detta är ett riktigt kul vin och man får mkt smak och intryck för en bourgogne rouge.

Vi hann även med lite Taylor Port 1970. Ska tydligen vara ett väldigt bra portvin, men det är inte för mig.

Last edited:

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 37067

Sauzet gör kanske tillsammans med Ente de mest lagringsdugliga vita i Bourgogne så näsan var nog bara inte där ännu ;)

Vingubben

Medlem
IMG_7120.jpeg

Pierre Gonon 2016

Drack en 2018 för några veckor sedan som var väldigt tillgänglig och grymt bra. Den här är betydligt mer stram, och tyvärr han jag varken lufta eller vänta på att den skulle blomma ut då den framförall dracks som ackompanjemang till en hängmörad ryggbiff. Kvaliteten fanns där med alla kännetecken som rökt kött, olivspad och björnbär, men nådde inte de riktiga höjderna. Kanske bara en tidsfråga. 92p

LeChat

Medlem
IMG_0316.jpeg

2021 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard

Detta är precis som jag minns det för ca 5 år sedan. En pinot med mycket gemensamt med en svalodlad chateauneuf eller annat grenache dominerat vin från södra Rhone. Komplext och intensivt i både doft och smak och där alkoholen slår igenom en aning.
Vinet har en del sötma men balanseras upp snyggt av en frisk syra. Riktigt gott vin med bl.a. körsbär, hallon-lakrits och apelsinzest (Des Tours-feeling!)
Känns som ett bra vin till grillad fläskkarré, fruktigt och med beskedliga tanniner.

Last edited:
Toppen