Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

merlotsmile

Medlem
Jag är osäker på om det är exakt det vinet jag testat, de är samma producent och årgång men gör han verkligen madeira med så många olika druvor eller är det bara vissa årgångar ?
Vet inte, men det är nog vissa årgångar man gör. Tror att det där huset har köpt upp diverse andra hus under åren och på så sätt fått tag på gammal stock.

Glömde förresten att visa första flighten:
unnamed-1.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var hemma hos @vininfo.nu ihop med respektive fru för lite mat och vin igår. För ovanlighetens skull så tog jag inga bilder. Supertrevlig kväll som vanligt!

2012 Domaine Coursodon St. Joseph Silice
Lättsmält och härlig Syrah. Välgjord och läcker. Ganska typiska drag av fat (choklad, tobak), kryddor, björnbär, oliv och lakrits. Snäll i munnen med generös frukt och en gnutta restsötma.

Svingod i all sin enkelhet. Mitt bidrag, därför oblint. 88p

2012 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois Les Carrétals
Carignan-blend från Minervois. Örtig och knuten. En del mörk frukt med blomstjälk och plommon.

Anonym och småtrist, men med god intensitet och syra. Mitt bidrag, därför oblint. 87p

1994 Bodegas Montecillo Rioja Gran Reserva Seleccion Especial
Fantastiskt trevlig Rioja med rikliga mängder av kräftspad, kaffekaramell och dill, detta trots att det inte sett röken av amerikanska ekfat. En hel del torkad frukt, höstlöv och läder hittas också ihop med lite fin kryddighet åt lagerblad och timjan. Lätt att plocka blint.

Väldigt trevligt och klassiskt. 90p

2007 Xavier Châteauneuf-du-Pape
Rödfruktigt med jordgubb, fikon och en del cigarrtobak. Lite platt och varmt. Ingen favorit för mig, men ett bra vin ändå. Gissade på en Grenache från Frankrike.

Gott, men det saknade det lilla extra. 88p

2006 Château Chasse-Spleen
Korrekt och härlig Bordeaux-näsa med ceder, paprika, kaffe och mörka körsbär. Hittar även målarfärg, tjära och en rejäl dos bittermandel. Ganska lätt i munnen, men läskande och trevlig med heltorr munkänsla och bitande tanniner. Gissade på Bordeaux, men spekulerade även kring en italienare av något slag med tanke på körsbärsfruktigheten.

Riktigt bra, men jag gillar stöddigare Bdx:er mer. 89p

Vi besökte Restaurang Atelier på vägen hem för att runda av kvällen med ett enkelt glas vin. Vi valde ett riktigt hipstervin helt i linje med ställets konceptuella idé.

2012 Cousin-Leduc Anjou Pur Breton

Udda naturvin av roligt slag. Massor av parfymerad rosépeppar i näsan med lite underliggande CF-karaktär som drar åt blåbärsris, enbär och damm. Sanslöst intensivt och nästan obehagligt bittert i munnen. Lite som att slicka på en deo. 87p

I morgon bär det av till Tokyo. God Jul på er!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Snodde idén till dagens middag från @ckntur: Prinskorv med ett grovt smörstekt rågbröd, hemgjord räksallad och västervikssenap.
korv och räksallad.jpg

I och med att vi körde det som huvudrätt kändes det inte helt rätt med nebbiolo så det fick bli riesling istället.
riesling.jpg

Loosen Riesling Kabinett Old Vines: lite guntrumvarning i doften, i smaken har sötman drag av florsocker, men syran och mineraliteten är helt ok. Jag tror att det här vinet vänder sig till en speciell målgrupp och dit hör inte jag. Som ler och långhalm till västervikssenap dock, äter man senap direkt ur burken eller brer ett tjockt lager på julskinkan så är det här ett passande vin.
Hauerinnung Riesling Spätlese Winzer Krems 2001, massor av honung och aprikos i både doft och smak, sötma och petroleum i fin balans. Gott och matchade maten perfekt.

 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan inte låta bli att undra om @Sörplarn eller jag var i sämst skick igår.

Idag sprättades således ytterligare en Bdx från den förfärliga årgången 2004...

2004 Château Desmirail, 75p
Thin, watery and overly acidic. Not quite a wine by our standards. We didn't even finish half the btl.

Slow-ox over night, dbl decanted bf going to restaurant.
Colour is fine.
Nose is ok, showing off Bdx earth, cedar, sumi ink etc, but in rather small quantities.
In the mouth this is . . . just an insignificant bagatelle. Superiorly underwhelming. Thin, watery and overly acidic. Can't help thinking about how much greater juice there is out there at this price point...
Wife: "barely 70p."
Lunch at fabulous Le Message (Yokohama).
 

Per Stade

Lege artis
Som alla vet så blir ädla drycker bättre med lagring. Så 40 år är inte helt fel. De gånger jag dricker destillat så brukar jag föredra destillerat vin även om det är mer populärt med destillerat öl i Sverige nuförtiden . För det mesta brukar det bli Cognac men de få gånger jag har provat Armagnac har jag inte blivit besviken. Så inte heller den här gången när jag köpte en flaska Samalens 1974. Det här är riktigt julgodis, passar bra till nötterna och chokladen framför brasan eller vid spelbordet. Kraftfull lite bränd doft av knäck och smak av russin, nötter och hemkokt kola.

Samalens_Armagnac+1974_38402_M.jpg
 

Sörplarn

Medlem
Kan inte låta bli att undra om @Sörplarn eller jag var i sämst skick igår.

Idag sprättades således ytterligare en Bdx från den förfärliga årgången 2004...

2004 Château Desmirail, 75p
Thin, watery and overly acidic. Not quite a wine by our standards. We didn't even finish half the btl.

Slow-ox over night, dbl decanted bf going to restaurant.
Colour is fine.
Nose is ok, showing off Bdx earth, cedar, sumi ink etc, but in rather small quantities.
In the mouth this is . . . just an insignificant bagatelle. Superiorly underwhelming. Thin, watery and overly acidic. Can't help thinking about how much greater juice there is out there at this price point...
Wife: "barely 70p."
Lunch at fabulous Le Message (Yokohama).

Ja det kan man undra! ;)

Lite uppsittare kväll, riktigt grisigt-vin till jul-skinkan som man brukar säga...
"Svin" från Toscana, dock avslutat kväll med en rätt så tråkig PJ-BE från -04, (Bättre med cava).

00l6sov8gncvh_150x200.jpg 01bfdvmo71shc_150x200.jpg 1374346559_7991_150x200.jpg 00egw5uuy0xbv_150x200.jpg

Skål och ha ett riktigt bra "jul-lov" allihopa!
 

Magikern

Medlem
Domaine De Chevalier rogue -2009

Tydliga ekfat som inte känns riktigt integrerade efter 5 timmars dekantering. Viss svartvinbärsfrukt men inte mycket. En trevlig fyllighet som påminner om mörk choklad ger sig till känna efter några sekunder i munnen. Silkeslena tanniner som är ett plus i kanten. De jordiga lite tobaksartade tonerna är tydliga och väldigt typiska för regioner. Eftersmaken är riktigt lång med tydliga ekfat med tobak, tanniner och mörk choklad. Skulle våga påstå att den är kvar i 5 minuter.

Vinet är lite för ungt idag men frågan är om det kommer att vinna så mycket smakmässigt på långlagring dock. Doften lär nog vara betydligt intressantare dock.

Ett bra vin men stannar nog på 91 poäng nu. Efter några timmar till i karaffen bör det bli bättre.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
1996 Château de Bligny Champagne Blanc de Blancs Brut
Riktigt trevlig på magnum före julbordet! Vital och levande i allra högsta grad, jag tyckte personligen att det var väldigt drickvänligt nu, men det hade säkert fungerat att låta den ligga längre! Lätt att ta till sig med mycket smak av sena sommar/höstäpplen, lite äppelmos, hasselnötter och vit nougat! Som det ser ut finns det fortfarande en hel del flaskor kvar ute i landet, så man kanske ska se till att införskaffa några fler att lägga i källaren! ~91p

2007 André Jacquart Champagne Blanc de Blancs Brut Expérience Premier Cru
Dracks senare på kvällen, dock alldeles för ung för att man skulle uppskatta den ordentligt. Trevlig champagne med bra potential, roligt att testa något nytt! Får ligga ett bra tag till i källaren!
 

ChristianB

DipWSET
1996 Château de Bligny Champagne Blanc de Blancs Brut
Riktigt trevlig på magnum före julbordet! Vital och levande i allra högsta grad, jag tyckte personligen att det var väldigt drickvänligt nu, men det hade säkert fungerat att låta den ligga längre! Lätt att ta till sig med mycket smak av sena sommar/höstäpplen, lite äppelmos, hasselnötter och vit nougat! Som det ser ut finns det fortfarande en hel del flaskor kvar ute i landet, så man kanske ska se till att införskaffa några fler att lägga i källaren! ~91p

2007 André Jacquart Champagne Blanc de Blancs Brut Expérience Premier Cru
Dracks senare på kvällen, dock alldeles för ung för att man skulle uppskatta den ordentligt. Trevlig champagne med bra potential, roligt att testa något nytt! Får ligga ett bra tag till i källaren!
Jag håller med om att det var riktigt fint med en bra champagne istället för glögg innan vi högg in på julbordet. :) För mig var Bligny aningen obalanserad, med en fantastiskt fin mogen doft av nötter, choklad, äpplen och liten fräsch stenighet, medan smaken kändes lite tunn i förhållande till vad doften utlovade. Det ska dock sägas att jag dras med en härlig julförkylning så det är möjligt att jag uppfattade bubblorna och syran som mer framträdande än övriga smaker.

André Jacquart var mer eller mindre "meh" för mig. Visserligen sen kväll, förkyld, osv men den var alldeles för ung. Måste prova den igen vid något tillfälle när jag är på topp sensoriskt och gärna i äldre skepnad!

@Thylith utelämnade den sista flaskan som öppnades kan jag ju lägga till den här:

2002 Dr. Pauly-Bergweiler Bernkasteler Alte Badstube Am Doctorberg Riesling Spätlese:
Riktigt vackert gyllengul i glaset och med en härligt framträdande mineralisk mognad! Gallonbyxor, gummistövlar eller varför inte petroleum, tillsammans med persikor, lime och en fräsch stenig mineralitet. Sötman fanns givetvis där men det balanserades väldigt väl av syran. Det här är ett sådant där vin som jag gärna öppnar och dricker i stora mängder, bara för att det är så gott! Spätlesen saknar tyngden som Auslesen har (drack den i somras på väg ned till Frankrike) men här är det snarare finessen som spelar den gentlemannamässiga huvudrollen, där Auslesen istället har en karaktär som påminner om en äldre och något korpulent aristokrat. ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Blev en Don Jacobo rioja -96 idag, alldeles för tunn och allmänt tråkig. Dock fanns det lite mognads toner på näsan.
För att balansera upp så följde vi upp med en Bollinger La Grande Anné 2002, röda äpplen följt utav grape och citron. Fortfarande ung och vital i munnen med en tydligt mognad på doften.
 
Toppen