Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mnor

Medlem
Drack 2005 Zenato Amarone della Valpolicella Classico igår efter att de blivit över från julafton. Satt och drack det när jag tittade på film och käkade julgodis. För någon månad sedan så tyckte jag att detta vin inte var något vidare, men de tydliga fikonsmaken passade väldigt bra med julgodiset. Så det kan nog slinka ner någon mer fikondominerad amaroneflaska när jag käkar julgodis.
 
Drack 2005 Zenato Amarone della Valpolicella Classico igår efter att de blivit över från julafton. Satt och drack det när jag tittade på film och käkade julgodis. För någon månad sedan så tyckte jag att detta vin inte var något vidare, men de tydliga fikonsmaken passade väldigt bra med julgodiset. Så det kan nog slinka ner någon mer fikondominerad amaroneflaska när jag käkar julgodis.
tror du att den kan fortsätta att utvecklas till det bättre ..eller läge att dricka snart?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har druckit både över- och underpresterande viner med @Matlen i afton. Och inget var på skalan "dåligt" (utom ett vin - Robert Parkers prestige PN) även om det fortfarande var helt drickbart, intressant osv, men en PN med värma och inga tanniner duger inte till ssk mycket mat...

Jag tänkte att: "Oj, vilket uselt CS detta är som jag tagit med. Jag skäms."
Sedan visade set sig att @Matlen tänkte sammalika.

Vi ojjade oss. Och (på japanskt manér) bad om ursäkt till varandra och serveringspersonalen...

...och @Matlens hustru uttalade det MAGISKA ordet: "Pinot Noir".

Plötsligt kröktes mitt Universum och det urschliga CS-vinet förvandlades plötsligen till ett helt OK PN från Nyavärlden. Jag behövde inga påfyllningar av detta glas och tycker lite synd om PN, men... Alla är inte födda vinnare. Tyvärr. Inte ens i Sveriges "det-viktiga-är-inte-att-vinna-det-är-att-delta" mentala tillstånd.

Och i detta tillstånd kan jag bara erkänna att @Matlen fullkomligen besegrat mig med en utomordentlig kompetens om vin, druvor ursprung osv och de viner han serverade som jag absolut BORDE kunnat kategorisera (enkelt) samtidigt som han superkatalogiserade de viner jag tagit med.

Vilken lirare!

(TN kommer om ngn dag!)
 

Gurto

Medlem
Dessa viner har gått åt under julen:

Fernand & Laurent Pillot Volnay 2010 (till ljummen julskinka, senap och dopp i grytan på norrländskt vis (hårt tunnbröd som doppas))
Något funkigt vid öppnandet (@Magikern beskrev det som vått papper på CT - kan hålla med om det; våt kartong typ) men det försvinner med luft och ger plats för ett elegant vin med inslag av ljusa röda bär - tranbär och lingon -, lätt Pinot-parfymerat med viss grön kryddighet och lite jordiga toner.
I munnen är det sirligt rödbärigt med mycket frisk syra och god koncentration.

Mycket god men inte wow. Relativt öppen men frukten är lite lingonaktigt kartig och lite vass fortfarande. Skulle nog må bra av några år till. 88+p

Den friska syrligheten gjorde sig bra till den salta maten. En bra kombo även om vissa julmusttraditionalister tyckte att det var ett hädiskt dryckesval.

Justino's Madeira Colheita 1995 (till allehanda chokladpraliner)
Doftar muscavadosocker, russin, torkade fikon och apelsinzest. Smakmässigt söt med kanderade drag och fin syra.

God kraftig Madeira och inte oväntat alldeles lysande till choklad. 88p Tyckte dock att förra årets jul-Madeira - Blandy's Bual Colheita 1996 - var bättre med sin mindre söta och mer eleganta stil.

Valdespino Fino Inocente (till rostade mandlar med havssalt)
Doftar ljust och friskt med fräsch oxidationston och lättrostade mandlar.
I munnen fjäderlätt med samma toner som i doften och med en anslag av sälta.

Svårbedömt på sätt och vis. Är inte jättekomplext men rasande gott och uppfriskande. Det subjektiva njutningscentrat tycker ändå att detta vin i alla fall är värt 88p (mycket 88 blev det visst - får nog, likt GB, naziststämpel snart).

Som gjort för att drickas med sina kusiner i fast form - rostade mandlar.

Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine 1976 (Janssons frestelse med revbensspjäll och köttbullar)
Doftar övermogna jordgubbar, grön paprika, inlagd gurka och multna löv. Smakmässigt samma ljusa frukt och de väldigt gröna, lite picklade, tonerna. Inte mycket till tanniner att tala om. Ganska kort och lite tunt.

Mer intressant än gott. Har sett bättre dagar. Det gröna ogina tar över samtidigt som det är för lite stoppning i vinet. Drickbart men flaskan avslutades inte (brukar säga en del). Andra verkar ha haft bättre upplevelser av vinet i relativ närtid så misstänker att det finns en hel del flaskvariation där några klarat sig bättre genom åren. Poängsätter ej.

Inte någon höjdare till maten heller.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har druckit både över- och underpresterande viner med @Matlen i afton. Och inget var på skalan "dåligt" (utom ett vin - Robert Parkers prestige PN) även om det fortfarande var helt drickbart, intressant osv, men en PN med värma och inga tanniner duger inte till ssk mycket mat...

Jag tänkte att: "Oj, vilket uselt CS detta är som jag tagit med. Jag skäms."
Sedan visade set sig att @Matlen tänkte sammalika.

Vi ojjade oss. Och (på japanskt manér) bad om ursäkt till varandra och serveringspersonalen...

...och @Matlens hustru uttalade det MAGISKA ordet: "Pinot Noir".

Plötsligt kröktes mitt Universum och det urschliga CS-vinet förvandlades plötsligen till ett helt OK PN från Nyavärlden. Jag behövde inga påfyllningar av detta glas och tycker lite synd om PN, men... Alla är inte födda vinnare. Tyvärr. Inte ens i Sveriges "det-viktiga-är-inte-att-vinna-det-är-att-delta" mentala tillstånd.

Och i detta tillstånd kan jag bara erkänna att @Matlen fullkomligen besegrat mig med en utomordentlig kompetens om vin, druvor ursprung osv och de viner han serverade som jag absolut BORDE kunnat kategorisera (enkelt) samtidigt som han superkatalogiserade de viner jag tagit med.

Vilken lirare!

(TN kommer om ngn dag!)
En fantastisk kväll med mycket kul i glasen och vilken rackarrökare till Bordeaux-blend från Washington State du bjöd på! Tack som fan!!

Hade gärna fått plitat ner mina smaknoter, men nya äventyr väntar relativt snart. Det kommer dock att läggas in någon form så småningom.

Många utropstecken:
Sanslöst bra och överpresterande blend från Washington State
Mogen och megahärlig Chinon
Ung och megasträv Bandol (kändes som Barolo)
Intensiv och fruktig CF från Italien (Napa-cab)
Silkeslen och matvänlig Condrieu.
Helt ok och krispig Silex
Mogen men underpresterande Bordeaux (defekt flaska?)

Etiketterna såg ut så här (saknas en trevlig saké och tysk Riesling):
image.jpg


Ps. Jag gillade PN-vinet lite mer än du, men en besvikelse var det då vingårdens enklare har varit bättre när jag provat. :)
 

Magikern

Medlem
Dessa viner har gått åt under julen:

Fernand & Laurent Pillot Volnay 2010 (till ljummen julskinka, senap och dopp i grytan på norrländskt vis (hårt tunnbröd som doppas))
Något funkigt vid öppnandet (@Magikern beskrev det som vått papper på CT - kan hålla med om det; våt kartong typ) men det försvinner med luft och ger plats för ett elegant vin med inslag av ljusa röda bär - tranbär och lingon -, lätt Pinot-parfymerat med viss grön kryddighet och lite jordiga toner.
I munnen är det sirligt rödbärigt med mycket frisk syra och god koncentration.

Mycket god men inte wow. Relativt öppen men frukten är lite lingonaktigt kartig och lite vass fortfarande. Skulle nog må bra av några år till. 88+p

Drack det för några dagar sen och jag skulle sätta 90+ på det idag. Frukten har blommat ut rejält och man undrar onekligen om det kommer att vinna så mycket mer på mer lagring. Ett halvfynd utan tvekan. Hade nog gett det 91 om det inte varit för att det känns som ett inställsamt vin man dricker idag.
 

Gurto

Medlem
Drack det för några dagar sen och jag skulle sätta 90+ på det idag. Frukten har blommat ut rejält och man undrar onekligen om det kommer att vinna så mycket mer på mer lagring. Ett halvfynd utan tvekan. Hade nog gett det 91 om det inte varit för att det känns som ett inställsamt vin man dricker idag.

Jag är nog generellt lite snålare med poäng än många. Dock håller jag inte med om att det inte kommer att bli bättre. Det är absolut inte ett vin som ska ligga länge till men 1-2 år tror jag bara gör gott för att få bort det sista kartiga som i alla fall jag upplever.
 

Magikern

Medlem
Jag är nog generellt lite snålare med poäng än många. Dock håller jag inte med om att det inte kommer att bli bättre. Det är absolut inte ett vin som ska ligga länge till men 1-2 år tror jag bara gör gott för att få bort det sista kartiga som i alla fall jag upplever.

Kan jag nog hålla med om. Bra valuta för pengarna får man iaf. Det är ingen tvekan om att det är bättre än Leroy Bourgogne Rogue 2009 som jag provade idag. Genomdränkt kork, trevlig frukt och lite traditionella Bourgognesmaker men inte så mycket mer.

Man undrar onekligen vad det är för korkar de använt? Längre än så här kan man knappast lagra det utan att byta kork.
 

chambertin

Medlem
Dessa viner har gått åt under julen:

Fernand & Laurent Pillot Volnay 2010 (till ljummen julskinka, senap och dopp i grytan på norrländskt vis (hårt tunnbröd som doppas))
Något funkigt vid öppnandet (@Magikern beskrev det som vått papper på CT - kan hålla med om det; våt kartong typ) men det försvinner med luft och ger plats för ett elegant vin med inslag av ljusa röda bär - tranbär och lingon -, lätt Pinot-parfymerat med viss grön kryddighet och lite jordiga toner.
I munnen är det sirligt rödbärigt med mycket frisk syra och god koncentration.

Mycket god men inte wow. Relativt öppen men frukten är lite lingonaktigt kartig och lite vass fortfarande. Skulle nog må bra av några år till. 88+p

Den friska syrligheten gjorde sig bra till den salta maten. En bra kombo även om vissa julmusttraditionalister tyckte att det var ett hädiskt dryckesval.
Tycker du är spot-on med din beskrivning här.
Drack också det här vinet för ett tag sedan och upplevde det som lite rustikt i början men ganska välgjort.
Skulle nog också vilja ha det på rygg några år till men tveksam till om det här passerar 90p.
Bra värde för pengarna dock och fler kanske skulle kolla mot Volnay, Pommard, Santenay m.fl om man vill ha hyfsad röd Bgn under 300:-.
 

ChristianB

DipWSET
Tycker du är spot-on med din beskrivning här.
Drack också det här vinet för ett tag sedan och upplevde det som lite rustikt i början men ganska välgjort.
Skulle nog också vilja ha det på rygg några år till men tveksam till om det här passerar 90p.
Bra värde för pengarna dock och fler kanske skulle kolla mot Volnay, Pommard, Santenay m.fl om man vill ha hyfsad röd Bgn under 300:-.
För lite schysst Bggne för en bra peng är det grymma kommuner! Någon som fått chansen att prova vit Santenay? Jag gick förbi en av producenterna i somras, men det var stängt då tyvärr... :(
 

tobbe81

Medlem
trodde aldrig att man kunde bli såhär hänförd euforisk förtrollande gråtfärdig utav något från en flaska, sitter här själv med tårar som rinner ner från mina kinder utav lycka och välbehag och kärlek till RG och valpolicella. Aldrig smakat något så perfekt komponerat i hela mitt liv
10367729_10154983897185008_7599191532476528414_n.jpg
mer mallig än sprallig bra stödig syra smörignougat bitterchoklad vitastenfrukter och som avslutas med en lite övermogen granysmith äpple toutch. Första gången jag dricker en Churchill ville pröva en utav de tre 99 jag hade hemma innan jag ev köper på mig några 02.
10712949_10154983911630008_5241022774368007971_n.jpg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
trodde aldrig att man kunde bli såhär hänförd euforisk förtrollande gråtfärdig utav något från en flaska, sitter här själv med tårar som rinner ner från mina kinder utav lycka och välbehag och kärlek till RG och valpolicella. Aldrig smakat något så perfekt komponerat i hela mitt liv Visa bifogad bild 3023 mer mallig än sprallig bra stödig syra smörignougat bitterchoklad vitastenfrukter och som avslutas med en lite övermogen granysmith äpple toutch. Första gången jag dricker en Churchill ville pröva en utav de tre 99 jag hade hemma innan jag ev köper på mig några 02.Visa bifogad bild 3024
Bättre upplevelse än krug cdm :0 ?
 

Byfånen

Leg. byfåne
Under tiden som vi alla väntar på nya rapporter från Matlen och Stefans eskapader så avnjuter jag personligen ett vin som kanske inte spelar i samma liga som det normalt sett brukar recenseras på forumet, men det duger gott åt en byfåne som mig.
Nämligen Luigi Einaudi's Dolcetto di Dogliani från 2012. En trevlig enkel dolcetto som kanske inte är det bästa druvan har presterat, men inte heller det sämsta. Efter att ha googlat runt lite grann, som den sanne amatör man är, finner jag en viss lakritston doftmässigt och när andra glaset påbörjats är vi redan goda vänner. Med tanke på det ringa priset på plats kan det mycket väl bli fler buteljer i bagaget nästa resa.
Och en bild säger väl mer än allt det här svammlet:
image.jpg

Och ja, vårt kök var nytt och fräscht 1974.
 
Toppen