Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
Just nu, i solen :cool:

WP_20150612_001.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Det är ju inte morgon ännu, det är ju knappt tidig kväll! :p

Fick för övrigt Ruby Zin (Laila Bagge) blint av min hustru alldeles nyss. :nagelbitare:
Hurdan var denna skräckupplevelse? :p Jag roas alltid lite av att berätta om druvblenden på jobbet (60% Ruby Cab och 40% Zin) för kunderna som vill ha "Laila Bagges zinfandel..." ). Sadist-javisst!

Jag får återkomma om vinet jag har i glaset för stunden. Det är Baigorri Reserva 2009, vilket efter ca 1h påvisar tydliga reduktiva drag av svavel och dextrosol-damm!? Det finns mörka bär där också, men än så länge är de lite återhållsamma och blyga! Vi får se vad karaffen har att bjuda på under kvällen!
 

Larseman

Medlem
Som sagt var, äntligen lite Nebbiolo...
WP_20150612_002.jpg


2011 Produttori del Barbaresco, Barbaresco
Den här är riktigt bra!
Kryddig med lager på lager av lagerblad, lavendel, mejram och basilika. Röda bär, rosor och hallon, lite målarfärg och en del viol. I munnen ganska sötfruktig, skogsbär, hallon och blåbär, snälla tanniner, bra skjuts i syrorna och oantastlig längd.
Mycket bättre än den 2006:a som jag drack för något halvår sedan, men det kan vara en effekt av här och nu. Stark gilla, 91p.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
När nu @Mattias S gått på det tunga artilleriet och brakat på med idolvin kände även jag att det var läge att lätta på en liten kork eller två såhär i min ensamhet för att inte bli stämplad som IOGT taliban eller något annat otäckt...
Först ut blev 2009 Dom barroche terroit C9DP som jag förstås inte kunde låta bli att ta hem när den nu är på rea och forumet viskar om den lite här och var.
En välgjord C9DP som känns drickmogen nu och ett väldigt bra köp om man ska ha något att poppa upp till sommarens grillkvällar helt utan vidare mankemang.
Gott men inte något minne för livet så resten får drickas upp av gamarna imorgon, eh, jag menar grabbarna.

Men kvällen är ju ung så med babyvakten i högsta hugg fick det bli en liten tur ner till källaren och vad hittade jag inte där, fastkilad mellan några årgångar Vieux telegraphe om inte en liten bortglömd halvflaska 2010 La Spinetta Vigneto Bordini Barbaresco.
"Bacause i'm worth it" tänker jag, jag är ju trots allt inne i en allvarlig Barolo/Barbaresco period så detta måste ju vara rakt upp i min allé.

Nu blev kvällen allt lite mer intressant, här kommer en intensiv doft av ferraribilar (godisvarianten då) följt av en mycket angenäm doft av marindiesel. -Ja inte den där tråkdieseln man får på macken då, utan riktigt väldoftande marindiesel bunkrad i Antwerpen eller Rotterdam.
Smaken är stram med mördande tuffa kanniner följt av en känsla av att ta en tugga av ett prydnadsäpple.
Jag gillar't verkligen, mums filibabba, men dagens korkpoppande får trots allt anses som grovt bararov och jag tror att nästa flaska kommer vilja öppnas först om fem år eller så.

-Kan Vatikanen så kan jag och jag tänker njuta denna lilla flaska trots sin förbjudna ungdom.

Övriga två halvflaskor får får återgå till sin slummer bakom Telegrapheberget i väntan på att tiden och kemin ska göra sitt.

20150612_210941.jpg

Detta alster väljer jag att kalla Vin i motljus
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som sagt var, äntligen lite Nebbiolo...
Visa bifogad bild 4284

2011 Produttori del Barbaresco, Barbaresco
Den här är riktigt bra!
Kryddig med lager på lager av lagerblad, lavendel, mejram och basilika. Röda bär, rosor och hallon, lite målarfärg och en del viol. I munnen ganska sötfruktig, skogsbär, hallon och blåbär, snälla tanniner, bra skjuts i syrorna och oantastlig längd.
Mycket bättre än den 2006:a som jag drack för något halvår sedan, men det kan vara en effekt av här och nu. Stark gilla, 91p.
Ah, drack den förra helgen och är helt enig med din analys.
Undrar dock vad den kommer bjuda på efter några år bakom lås och bom...
 

Michael.S

Medlem
Som sagt var, äntligen lite Nebbiolo...
Visa bifogad bild 4284

2011 Produttori del Barbaresco, Barbaresco
Den här är riktigt bra!
Kryddig med lager på lager av lagerblad, lavendel, mejram och basilika. Röda bär, rosor och hallon, lite målarfärg och en del viol. I munnen ganska sötfruktig, skogsbär, hallon och blåbär, snälla tanniner, bra skjuts i syrorna och oantastlig längd.
Mycket bättre än den 2006:a som jag drack för något halvår sedan, men det kan vara en effekt av här och nu. Stark gilla, 91p.
Skoj :) Skrev precis om vinet i 5 Juni släpp tråden :)
 
Toppen