Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
När nu @Mattias S gått på det tunga artilleriet och brakat på med idolvin kände även jag att det var läge att lätta på en liten kork eller två såhär i min ensamhet för att inte bli stämplad som IOGT taliban eller något annat otäckt...
Först ut blev 2009 Dom barroche terroit C9DP som jag förstås inte kunde låta bli att ta hem när den nu är på rea och forumet viskar om den lite här och var.
En välgjord C9DP som känns drickmogen nu och ett väldigt bra köp om man ska ha något att poppa upp till sommarens grillkvällar helt utan vidare mankemang.
Gott men inte något minne för livet så resten får drickas upp av gamarna imorgon, eh, jag menar grabbarna.

Men kvällen är ju ung så med babyvakten i högsta hugg fick det bli en liten tur ner till källaren och vad hittade jag inte där, fastkilad mellan några årgångar Vieux telegraphe om inte en liten bortglömd halvflaska 2010 La Spinetta Vigneto Bordini Barbaresco.
"Bacause i'm worth it" tänker jag, jag är ju trots allt inne i en allvarlig Barolo/Barbaresco period så detta måste ju vara rakt upp i min allé.

Nu blev kvällen allt lite mer intressant, här kommer en intensiv doft av ferraribilar (godisvarianten då) följt av en mycket angenäm doft av marindiesel. -Ja inte den där tråkdieseln man får på macken då, utan riktigt väldoftande marindiesel bunkrad i Antwerpen eller Rotterdam.
Smaken är stram med mördande tuffa kanniner följt av en känsla av att ta en tugga av ett prydnadsäpple.
Jag gillar't verkligen, mums filibabba, men dagens korkpoppande får trots allt anses som grovt bararov och jag tror att nästa flaska kommer vilja öppnas först om fem år eller så.

-Kan Vatikanen så kan jag och jag tänker njuta denna lilla flaska trots sin förbjudna ungdom.

Övriga två halvflaskor får får återgå till sin slummer bakom Telegrapheberget i väntan på att tiden och kemin ska göra sitt.

Visa bifogad bild 4283
Detta alster väljer jag att kalla Vin i motljus
Saknar lite upplättningsblixt på din motljusbild. :bäver:
 

Skrutt

Medlem
Skoj :) Skrev precis om vinet i 5 Juni släpp tråden :)
Och jag har just sörplat färdigt på 2008 av samma vin! Tyckte det var slankt och mkt elegant med lite olika ä skiftningar under sina 24 h i rampljuset. Lakrits trädde fram på slutet föregått av röda bär men det var framförallt härligt aromatiskt med diverse skarpt doftande blommor som viol. 92p

Nu är bara frågan vad älgsteken vill ha för kompis imorrn.
 

Larseman

Medlem
Och jag har just sörplat färdigt på 2008 av samma vin! Tyckte det var slankt och mkt elegant med lite olika ä skiftningar under sina 24 h i rampljuset. Lakrits trädde fram på slutet föregått av röda bär men det var framförallt härligt aromatiskt med diverse skarpt doftande blommor som viol. 92
Härligt, alla dricker Barbaresco :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ruby Cabernet står först, Zinfandel är druva två. Vad i helsike är Ruby Cabernet för druva??? :confused:
Någon på forumet får gå på Idol-audition och passa på att fråga?
Kanske är hon så vinintresserad att hon tagit fram en egen klon som matchar hennes smakregister perfekt? De befintliga druvorna var helt enkelt inte bra nog så Laila odlade fram en ny superdruva?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Någon på forumet får gå på Idol-audition och passa på att fråga?
Kanske är hon så vinintresserad att hon tagit fram en egen klon som matchar hennes smakregister perfekt? De befintliga druvorna var helt enkelt inte bra nog så Laila odlade fram en ny superdruva?
Korsning mellan Carignan och Cabernet Sauvignon tydligen. Första gången jag har talas om den faktiskt. :)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ruby_Cabernet

Edit: För långsam, jag har ingen chans mot kunskapsingenjörerna. :(
 

ChristianB

DipWSET
Bulkvinsdruva i liga med Müller-Thurgau, även om somliga kanske vill hävda att den senare kan göra bra ifrån sig på bättre lägen. Problemet är väl för alla nya sorter att de bästa vingårdslägena är upptagna av sedan länge etablerade druvsorter. :) Tyskarna har ju dock några på lut som kan bli intressanta att följa...

Det hade ju kanske varit ett mer intressant vin om man vänt på andelarna och låtit Ruby Cab fylla upp lite bara, istället för att göra tvärtom med Zinfandel!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår kväll så rockade kvällen rejält. Strålande väder, kolgrillat kött och Foo Fighters på Ullevi ett stenkast bort. Det blev lite av en gratiskonsert, för jädrar i min låda vad tydligt allt hördes! Lite trist med sångarens fall från scenen, men det löste han lysande ändå med gipsat ben och en stol. :eek:

Kvällens crescendo...


Är ingen stor fan av Foo Fighters men denna låt är så intensiv och härlig att jag får ståpäls!

Viner dracks det också såklart där vi började med lite adekvat och krispig Riesling som signerades 2014 Georg Breuer Sauvage. God med päron, lime och lite sten (86p). Lite senare så ville min bättre hälft överraska mig med ett blindvin vilket tog mig med storm. :rolleyes:

NV Ruby Zin Laila Bagge
Ja, det finns absolut tillfällen då vi kan luras av väldigt enkla viner och missta dessa för någon form av kvalitetsvin. Ibland kan till och med enklare viner visa sig vara bra för att det råkar vara just detta. När det gäller detta vin så behöver ni dock inte vara oroliga; det går helt enkelt inte att ta fel på. ;)

Redan vid första sniffen så ringer varenda plonkklocka som finns med aromer av sötlakrits, romrussin, syntetiska hallon, kryddor och gräs. Visst, jag var ännu inte övertygad och tar därför resolut en rejäl sipp där jag möts av ett nästan sockersött vin totalt utan struktur och syra. Tunn kropp, eldigt (trots endast 13 % alkohol!) och menlöst som saft.

Att sätta betyg på denna upplevelse är smått omöjligt då vettiga referenser saknas, men jag kan inte minnas att jag druckit något sämre vin. Mina gissningar föll på Pinot Noir av enklaste slag, vi snackar någon usel variant i klass med Yellow Tail men avsevärt sämre. Undvik big time! 73p?

Med tanke på att detta vin knappt var drickbart över huvud taget så fick jag snabbt springa ner i källaren (man får väl drömma? ;)) och hämta upp något lite roligare till kvällens köttbit. Valet föll på...

...2008 Saint Jacques d'Albas Minervois La Chapelle (90470) som levererade klass i paritet med vad kvällen krävde. Härligt fylligt med varm frukt och stor kropp. Katrinplommon, stråk av hallon, piptobak, choklad, lakrits och mängder av lavendel, eneträ, soja och grus i näsan. Massivt eldigt med alkoholsöt eftersmak som bärs upp av rejäla tanniner och mjuka syror med rimlig längd. Mer Barossa än Rhône. Perfekt grillvin och riktigt trevligt! 89p

image.jpg
 

mnor

Medlem
Först ut blev 2009 Dom barroche terroit C9DP som jag förstås inte kunde låta bli att ta hem när den nu är på rea och forumet viskar om den lite här och var.
En välgjord C9DP som känns drickmogen nu och ett väldigt bra köp om man ska ha något att poppa upp till sommarens grillkvällar helt utan vidare mankemang.
Gott men inte något minne för livet så resten får drickas upp av gamarna imorgon, eh, jag menar grabbarna.
Drack också 2009 Domaine Barroche Terroir C9DP igår och om övriga flaskor smakade som flaskan igår så förstår jag att gamarna får den...
Smak av:
Tranbär, fikon, ganska alkholdriven, lakritstoner, hel del fat som inte är helt integrerat, dålig syra, blek frukt. Helt enkelt en besvikelse, så jag hoppas att detta var en dålig flaska. Om inte så kommer jag också försöka bjuda bort vinet till mindre vinintresserade gäster.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul läsning när det blev lite fart i tråden! Varför är Laila Bagge på tapetern?
Igår var det äntligen lite sol i Stockholm och jag är ledig från allt jobb denna helg! Ska snart åka till mina svärföräldrar och fira att min käraste har tagit examen efter nästan fyra långa år på Universitetet. Det kommer förhoppningsvis att vara bra väder resten av dagen så att vi kan sitta ute när vi njuter av grillat.

Men igår behövdes någonting svalkande i värmen.
Patriarche Crémant de Bourgogne Brut Rosé
Ett riktigt charmtroll! Perfekt för balkongen.
Jag tog inga smaknoter, men det var ett gott vin i min mening som jag absolut kan tänka mig att ha hemma! :) Torrt, uppfriskande och relativt pigga bubblor.

Ikväll blir det Grahams Beck till fördrink, men det var inte långt ifrån att det blev några Palmer & Co Brut 2008. Nästa gång kanske!
En punkt som finns på min att-göra-lista är att bredda min referensram när det gäller mousserande vin. Jag kommer förhoppningsvis dit successivt!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Först ut blev 2009 Dom barroche terroit C9DP som jag förstås inte kunde låta bli att ta hem när den nu är på rea och forumet viskar om den lite här och var.
Drack också 2009 Domaine Barroche Terroir C9DP igår och om övriga flaskor smakade som flaskan igår så förstår jag att gamarna får den...

Nu blev jag ännu mera sugen på att öppna min flaska på en gång! Måste dock hålla mig till nästa helg. Usch va jobbigt att leva i ovisshet så länge! :(
 

kayaker

Cyklist
Att sätta betyg på denna upplevelse är smått omöjligt då vettiga referenser saknas, men jag kan inte minnas att jag druckit något sämre vin. Mina gissningar föll på Pinot Noir av enklaste slag, vi snackar någon usel variant i klass med Yellow Tail men avsevärt sämre. Undvik big time! 73p?
Jag skulle aldrig bedöma ett vin med så vämjelig karaktär som korrekt. Lägre kan du! :)
 
Toppen