Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Michael.S

Medlem
Öppnade en flaska 2012 Badenhorst Family Wines A.A. Badenhorst red blend. Startade ett par avsnitt Sopranos och avslutar nationaldagen på bästa sätt.
Doftar kött och körsbär, peppar och fat. Riktigt trevlig doft. Medium tanniner och en frisk syra. Fruktigt och trevligt. 89p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite grillat nötkött med bea och sallad samt en flaska Bandol är en lysande kombo. Det funkar helt enkelt varje gång. Den som säger annat har förmodligen aldrig provat. :)

Djupa, animaliska och köttiga smakinslag varvas med kåda, peppar, björnbär, eneträ, soja och stall (hästrumpa, inte brett!) med lite delikat svalka som påminner om en nyregnad landsväg. Ganska typisk för regionen och komplex, precis så som jag vill ha det. Kvällens Bandol råkade av en händelse bli 2010 Domaine Bunan Bandol Moulin des Costes och jag blev allt annat än besviken, snarare lite förvånad över den relativt slanka kroppen och friska syran med härligt ettriga tanniner. Ett medelfylligt och balanserat vin. Har aldrig tidigare provat denna producent, men kommer garanterat ha ett gott öga till Domaine Bunan i framtiden. Skitgott! 90p

image.jpg
 

Livermore

Medlem
Tack till @Daniel B som plockade med Pannier-88; riktigt grym flaska som direkt slog an en ton av skräckblandad förtjusning! Måste man vänta 27 år för att få en bra flaska bubbel? samt Så här skall det alltid vara! Den mogna frukten kastar sig upp ur glaset och inleder starkt med limepaj, florsocker, florstunna drag av jäst, mycket ljus choklad som övergår i hasselnötter samt en blommighet som ackompanjeras av den grönskande trädgården på andra sidan staketet!
Trots alla år är det en vital dryck i glaset med välrundad kropp och fräscha bubblor som obekymrat kvillrar runt i glas och mun! Den mogna frukten gör sig liksom i doften påmind med honungslena citrusfrukter, en liten mineralitet av granit som slår i granit, nötter och parfym. Riktigt vackert!

Kul att höra om Pannier-88. Har en hemma som jag funderade om jag skulle öppna på midsommar. Blev inte direkt mindre sugen nu.
 

mnor

Medlem
Blev lite vin i fredags och behövde då lite champagne innan maten (och vid grillen) för att gå över till rött till T-Bone steaken och entrecoten.
20150607_095115.jpg

2009 Baigorri Reserva
Körsbär, viol, plommon, riktigt bra vin till grillat med bra syra. Kan drickas nu eller ligga något år.

2008 Louis Roederer brut

Gröna äpplen och citrus dominerat, tydlig, tydligt syra. Man borde ge det 5-10 år, även om jag misstänker att mina övriga flaskor inte får den tiden.

2002 Pascal Doquet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Grand Cru Vieilles Vignes Le Mesnil
Röda äpplen, honungsmelon med citrus avslut. Egentligen skulle man ge denna champagne ett antal år till för att få fram de riktigt söta citrus tonerna i eftersmaken (som kom fram med lite värme i glaset).

I dagsläget är Pascal Doquet klart mycket trevligare att dricka än 2008 Louis Roederer och det blev väldigt tydligt när man drack dem direkt efter varandra. Pascal Doquet är helt klart en champagne som jag skulle kunna tänka mig att köpa igen från ett bra år, 2002an är riktigt bra!
 

mnor

Medlem
Paul Déthune Blanc de Noirs:
Framåt och friskt, dominerat av äpplen, limefrukt, liten kritighet och aningar av något nötigt i bakgrunden. Inte särskilt imponerande champagne men efter en hel vecka av torka så var det precis vad jag behövde! :)
Var heller inte imponerad första gången jag drack Paul Dethune Blanc de Noir, men det visade sig att jag drack den alldeles för tidigt. Numera ger jag alltid flaskorna minst ett år innan jag rör dem och det är väldigt stor skillnad i smak. Misstänker att flaskan du drack var från ett relativt "sent" deg datum.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kul att höra om Pannier-88. Har en hemma som jag funderade om jag skulle öppna på midsommar. Blev inte direkt mindre sugen nu.
Provade den i fredags och tyvärr uppfattade jag den som ganska rejält övermogen. Visst är det kul med mogna dofter, men de kan också bli lite endimensionella. Min stora invändning var dock smaken. Vinet saknade balans och intensitet, vilket resulterar i den där lite lätt vattniga, och beska känslan som för gamla viner gärna dras med.

Har hört gott om vinet från flera personer vars smak jag sätter stor tillit till, och blev därför lite besviken. Jag var heller inte ensam vid provningen om att tycka den var trött. Låter ju som att vi verkar ha stött på en dålig flaska.
 
Last edited:

tobbe81

Medlem
Gårdagen i bilder från min lägenhet tog inga noteringar utan bara njöt och kunde konstatera att varje flaska var som man trodde att dem skulle vara helt jävla perfekta. Kvällens stora överraskning och solklar bästa var quenardel en ny bekantskap och producent som prövades för första gång för min del. Kommer köpa flera flaskor utav den producenten om jag springer på dem.
11111602_10155642958950008_220522808131785207_n.jpg
18905_10155642958560008_4893824872436712842_n.jpg
11407290_10155642959335008_8655957734683628328_n.jpg
11428467_10155642959550008_5460613069550843165_n.jpg
11425115_10155643372975008_1753823966877548633_n.jpg
 

Attachments

  • 11428467_10155642959550008_5460613069550843165_n.jpg
    11428467_10155642959550008_5460613069550843165_n.jpg
    48,1 KB · Visningar: 192

jocke

Medlem
Min färg är gyllengul. Jag består av små små bubblor. Jag föddes i Ay för 25 år sedan och jag har smak av caramel, honung, aprikos, plommon och en del citrus. Jag är väldigt nyanserad och har en låååånngg avslutning. Jag är idag helt fantastisk att dricka. Hade något delat ut poäng så hade de blivit höga, väldigt höga poäng. Mitt namn har tysk härkomst. Vem är jag?

Deutz.jpg

Vilken tur att min ägare har flera av mig i källaren:)
 

Livermore

Medlem
Provade den i fredags och tyvärr uppfattade jag den som ganska rejält övermogen. Visst är det kul med mogna dofter, men de kan också bli lite endimensionella. Min stora invändning var dock smaken. Vinet saknade balans och intensitet, vilket resulterar i den där lite lätt vattniga, och beska känslan som för gamla viner gärna dras med.

Har hört gott om vinet från flera personer vars smak jag sätter stor tillit till, och blev därför lite besviken. Jag var heller inte ensam vid provningen om att tycka den var trött. Låter ju som att vi verkar ha stött på en dålig flaska.

Jo det finn ju en överhängande risk med flaskvariation vid sådan ålder och ingen egentlig proviniens. Fast å andra sidan vet jag inte hur det fungerar med proviniensen inom SB och dess importörer så ska kanske inte uttala mig.
 

gece

Man vänjer sig.
Gårdagen i bilder från min lägenhet tog inga noteringar utan bara njöt och kunde konstatera att varje flaska var som man trodde att dem skulle vara helt jävla perfekta. Kvällens stora överraskning och solklar bästa var quenardel en ny bekantskap och producent som prövades för första gång för min del. Kommer köpa flera flaskor utav den producenten om jag springer på dem. Visa bifogad bild 4258 Visa bifogad bild 4259 Visa bifogad bild 4260 Visa bifogad bild 4261 Visa bifogad bild 4262
Hur var RWn?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jo det finn ju en överhängande risk med flaskvariation vid sådan ålder och ingen egentlig proviniens. Fast å andra sidan vet jag inte hur det fungerar med proviniensen inom SB och dess importörer så ska kanske inte uttala mig.
Så är det ju absolut, och köper man ett vin med den åldern så får man ju kanske vara beredd på att råka ut för en och annan blindgångare. Vet inte heller hur SB säkerställer proviniensen, men man får ju hoppas att dom som valde att ta in vinet fick en betydligt bättre flaska att prova.

Hade vi inte lyckats tömma så mycket av flaskan som vi ändå gjorde så hade jag inte haft några problem med att lämna tillbaka den som defekt. 800kr kändes tungt. Men känns ju lite pinsamt om det är mindre än ett glas kvar :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jo det finn ju en överhängande risk med flaskvariation vid sådan ålder och ingen egentlig proviniens. Fast å andra sidan vet jag inte hur det fungerar med proviniensen inom SB och dess importörer så ska kanske inte uttala mig.

Från importörens sida (Galatea)

"2015 erbjuder vi för första gången en exklusiv tillgång till denna 27-åriga Égérie de Pannier, som degorgerades för svenska marknaden i år. Ingår i champagnehusets Cuvée de Prestige-serie och håller en unik frächör. Extra-Brut-årgång med stor lagringspotential och idealisk kompanjon till gourmetmiddagar."
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 4250

Nationaldag och dags för lunch och vad passar då bättre än lite Fino En Rama och lite gröna oliver från Manzanilla tillsammans med lite smått och gott blandat från ost- och charkhyllan? Ping @Magnus L, @Vino fino, @Appel och @Michael.S

Dricker fino alldeles för sällan, vilket jag är än mer övertygad om nu, då jag alldeles nyss fick lite av en religiös upplevelse. :eek: Kanske aningen överdrivet, men ni fattar nog min poäng. ;)

N.V. Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Tio Pepe 'En Rama' (buteljerad 2015)

Visa bifogad bild 4249

Kanske är det vetskapen om att detta vin kommer från en Solera som bevarats sedan 1800-talet som talar - eller det faktum att denna fino är något av det bästa (näst efter att få ett fatprov på plats i Jerez) och mest ärliga, råa och opolerade uttryck en fino kan få som är orsaken? Oavsett vad så är detta en upplevelse som alla vinnördar med självrespekt borde uppleva!

Vi snackar komplexitet i mängder! Drag av bokna gröna äpplen, betong, gröna oliver och kamomill vid första mötet som följs upp av små puffar av aceton, sågspån (pyrazin), nötter, lut, jäst och havssalt. Heltorrt. Fantastiskt trevligt och lite lagom läskigt på ett bra sätt. Aquired taste, finurligt och spännande!

Elegant, lång smak med den så typiska vattenliknande munkänslan i princip helt utan glycerol och relativt låg syra. Trots detta så känns det ganska stort i munnen med en sval eldighet (är det ens möjligt?) och en småsalt samt aningen bitter eftersmak. En kallsup från medelhavet kan kanske beskriva upplevelsen även om jag överdriver grovt. ;)

Perfect match med en näve gröna oliver, men visst funkar det lysande med det mesta på tallriken. Poäng tänker jag inte dela ut på grund av bristande referensramar, men om jag hade haft en kniv mot strupen så hade jag hamnat långt över 90p i alla fall.

Ha nu en fortsatt trevlig nationaldag ni som bryr er och har koll på vad vi firar för händelse (jag vet minst två!). ;)
Vi hade tänkt oss en romantisk hemlagad middag med Wagyu, nattou och kinesiska grönsaker med en liten svensk flagga på bordet. Naturligtvis också en välvald flaska vin därtill. Dagen efter skulle jag ju resa till Sverige... Men, fan också, om jag inte plötsligt började länna mig erbarmlig. Började huttra okontrollerat och efter några timmar stod tempen på 40,2C. Det var länge sedan jag kände mig sååå inåt h-vete sjuk. Så, efter besök på sjukhus och ombokning av hemresa, ligger jag i sängen och hostar mig vaken. Febernedsättande gör så jag åker bergochdalbana mellan frossbrytningar och ymnigt swallande swettningar...

Missar en underbar vinafton med @Mats i Umeå, men vad kan man göra?

Roligt iaf ta del av era njutningar!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vi hade tänkt oss en romantisk hemlagad middag med Wagyu, nattou och kinesiska grönsaker med en liten svensk flagga på bordet. Naturligtvis också en välvald flaska vin därtill. Dagen efter skulle jag ju resa till Sverige... Men, fan också, om jag inte plötsligt började länna mig erbarmlig. Började huttra okontrollerat och efter några timmar stod tempen på 40,2C. Det var länge sedan jag kände mig sååå inåt h-vete sjuk. Så, efter besök på sjukhus och ombokning av hemresa, ligger jag i sängen och hostar mig vaken. Febernedsättande gör så jag åker bergochdalbana mellan frossbrytningar och ymnigt swallande swettningar...

Missar en underbar vinafton med @Mats i Umeå, men vad kan man göra?

Roligt iaf ta del av era njutningar!
Sluta skriv nu och krya på dig gubbe!
 

ChristianB

DipWSET
Eftersom en omfattande renovering av köket påbörjas i och med denna första dag på semestern, så får det bli "mediumwine.se" i mitt glas, närmare bestämt 2012 Cono Sur 20 Barrels Syrah:

Färgen är djupt lila med röda inslag i kanten, intensivt och vackert. Doften lovar precis de kryddiga toner jag kan förvänta mig från en kallare del av Chile (Limari valley/Valle del Limari) men ändå med en liten yppighet som jag förknippar med att det ändå är förhållandevis enkelt vin. För drygt 150 kr tror jag inte att det är de mer exklusiva höghöjdsodlingarna, alternativt så var 2012 kanske ett lite varmare år överlag... Tillsammans med kryddpeppar, björnbär, grön paprika, fat och vanilj finns nämligen en aningen sötare frukt som jag associerar till svartvinbärsknep.
På tungan är vinet ganska slankt med en lite övertydlig fatton. Medium (+) tanniner och viss hetta, medium (+) alkohol... Smakerna är först lite väl fatiga (bastutrall, varmt trä) mot en bakgrund av peppar, paprika, björnbär, svartavinbär och vanilj.

Överlag ett korrekt vin och jag misstänker att det kommer gå fint med fläskytterfilén som jag nyss tog ur ugnen! Det är emellertid ett lite spretigt, ungdomligt vin som möjligen kan vinna på något år till i källaren, men jag vet inte riktigt. 87p.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min färg är gyllengul. Jag består av små små bubblor. Jag föddes i Ay för 25 år sedan och jag har smak av caramel, honung, aprikos, plommon och en del citrus. Jag är väldigt nyanserad och har en låååånngg avslutning. Jag är idag helt fantastisk att dricka. Hade något delat ut poäng så hade de blivit höga, väldigt höga poäng. Mitt namn har tysk härkomst. Vem är jag?
Jag tror att du lika gärna hade kunnat vara Bollinger R.D. 90...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på visit hos @Magnus L igår och vet ni vad, det blev lite provsmakning av vin. :eek:

Jag är väl inte direkt den av forumets stora förespråkare av vin från Etna, men mest för att jag inte har stött på så många som jag har funnit intressanta nog, men det fina med att vara öppensinnlig är att man alltid kan ändra sig!

2008 Azienda Agricola Alice Bonaccorsi Etna ValCerasa visade sig vara ett riktigt trevligt vin med skön opolerad karaktär som bjuder på charmiga drag av stall, moreller, torkad frukt och syrliga tranbär med lite bittra blommiga toner av kåda och lavendel. Möjligtvis finns där lite drag av cement i bakgrunden också, men inte en tillstymmelse till lava-mineral oavsett hur mycket jag letar. ;) Skönt strävt med rejäla, småettriga tanniner som påminner om stram Nebbiolo och en härlig blomstjälksbeska som sitter kvar länge ihop med en stringent och uppfriskande syra. Bra intensitet och medelfyllig kropp. Mycket italienskt i känslan och riktigt, riktigt gott! 89p

Det fick bli lite Syrah från SA också...

2012 Radford Dale Syrah (99348)
Slankt och härligt syrligt med bra struktur. Känns både svalt och varmt på samma gång. Mörka plommon, körsbär, rökt kött och gröna oliver varvas med ett uns kryddpeppar, lagerblad, bränd jord, och rostade fat. Lättdrucket, trevligt och väl värt 169 kronor. Mer europeiskt än nya världen i stil. Blint hade jag nog placerat det någonstans i de södra delarna av Frankrike. Kunde haft lite mer svung och intensitet, men med charm och god balans så kommer man långt. 87p
 
Toppen