Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Trevliga recensioner.

Åker till Budapest nästa vecka,
Har du några tips?
Vinbarer?
Var drack du de där eszensiorna?

Mina planer är såhär långt,
Äta på några av budapest bästa restauranger varav 3 har 1 michelinstjärna.
Besöka Tokaj (Mad) med bla besök hos Disznoko och Uri Borok.
Besök på vinfestivalen på slottet.

Trevligt! Jag har väl egentligen "bara" tre vinbarstips. Varit runt en hel del, men rätt många stolpskott utöver dessa.

Andante, riktigt skön sommelier och här finns Sarga Borhaz Eszencia.
I Hotell Erzsebet City Center ligger Judys Winebar. Mycket på glas, och Judy kan vin.
Cultivini var ett bra ställe för att skaffa sig en överblick. Disznókö Eszencia bor här.

Övriga tips: gå från Andante, mot den "vita bron" (inte Chain Bridge), och följ vägen längst med floden. Låg en riktigt bra vinbutik där någonstans (kommer inte ihåg namn tyvärr. BOR-någonting).

(Royal Tokaji Eszencia drack jag upp det sist av)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rapport från Budapest. Först ut i del 1 blir sött (sedan kommer torrt och rött)!

Ensam på konferensresa. När jag inte jobbar vandrar jag runt med mitt anteckningsblock och letar viner och sommelierer att bekanta mig med. Finns en skara yngre sådana här i Budapest med väldigt höga ambitioner, som vill visa vad Ungern verkligen går för i vinvärlden. Mycket trevligt! Och fantastiska viner finns det gott om… Kan på sätt och vis framstå som lite betygsinflation här. Men det här är vad jag har hittat när jag letat med ljus och lykta. Det bästa (och många gånger dyraste) från Tokaji. Sedan är det ju en favoritregion till att börja med...

2001 Fanni Kertje, Tokaji Aszú 5p
Botrytis, honung, russin, lite nötter, kvittenmarmelad. Ljuvligt! Honung och russin följer med till tungan, en mystisk frukt dyker upp (melon?!), aprikos. Nästintill perfekt balans - lite syra skjuter iväg vid sväljning. Kommer absolut hända intressanta saker med lite högre ålder, men så djävla bra just nu! 92p.

MJDYKKC.jpg


2010 Szt. Tamás, Tokaji Cuvée 3909
Hnnnnngh. Honung, aprikos, botrytis, en mosad persika, honung, russin, nypon och lite mer honung. Rolig sak med förväntningar: går utanför puttonyos-systemet, så jag trodde att den inte skulle vara så söt. Ojojoj… 6p? Aszú Eszencia? Tjock med restsötma! Syran kommer direkt efter. Ziiing! Så ungt och ändå så integrerat och kraftigt. Blev helt golvad. Bästa tokaji jag smakat? Nej, men nära. Bästa under 10 år? Utan tvekan. Drick nu eller 2050. Mästerverk. 95p.

2008 Kiment Palackos Borok, Tokaji Aszú 5p
Del Monte äppeljuice, svaga honungstoner. Smakar äppeljuice också. Syran spelar i bakgrunden, sötman har huvudrollen och en tråkig bitterhet finns med i rollistan. Vilket kiss! 75p?

2009 Oremus, Tokaji Aszú 3p
Måste passa på innan de lägre nivåerna försvinner! Dominerande doft jag inte riktigt kan sätta fingret på (mango/aprikos/persika/ananas?), torkade äpplen, en gnutta honung. Smakar syra äpplen på ett icke-juiceigt sätt. Brabra, men lite enkel. 86p.

2006 Disznókö, Tokaji Aszú 5p
Torkad aprikos, botrytis, honung, lite citrus som omväxling. Mycket torkad frukt på tungan, honung och en viss kryddig kardemumma. Fantastiskt! Kraftig syra balanserar sötman, som brukligt i toppsött. Klockrent vin. 92p.

axIJAOy.jpg


Och så, efter väldigt mycket promenerande, frågande, letande och nästan bedjande, hittade jag lite Eszencia. Denna fantastiska gåva av icke-vin (hörde beskrivningen “more lika highly complex honey” och kan instämma i det). Mer än upplevelse än något annat - det är lite av ett skämt att försöka sätta betyg på det. Men nu har jag ändå smakat fem olika totalt (tre nu och två tidigare), och tänkte att jag skulle försöka beskriva dem och sätta dem mot varandra. Samtliga är nog 100-poängarna, egentligen. :)
Det tillverkas i så minimal mängd att det nästan är löjligt. Det finns nästan inte någonstans, och jag har bara hittat två-tre flaskor till salu (2700 kr för den billigaste, halvflaska…). Restauranger har i få fall en flaska de säljer per centiliter ifrån (dyrare än varmrätterna, typ). Borházen nedan hade bara blivit av med 4-5 centiliter under hela semesterperioden i år… Förstår inte varför! Jag är oerhört glad över att ha fått smaka följande tre viner.

2007 Sárga Borház, Tokaji Eszencia
650 g/l restsötma. 2,5 %. Syskonproducent till Disznókö (kommer inte riktigt ihåg relationen).
Russin, torkade dadlar och fikon, nymosade nypon, ljunghonung, bränt socker. Nypon dominerar smaken, russinen och den torkade frukten följer tätt efter. Sjävlklart tjockt med restsötma (verkligen. Som sirap). Vad som gör det så sjukt är att det finns en syra som balanserar det hela (hejdå tänder?!). Det är inte ens svårdrucket. Eftersmaken är längre än något annat i vinvärlden… 94p.

2003 Royal Tokaji, Tokaji Eszencia
2 %. Lika delar furmint, muskotaly och harslevelũ.
Dominerande nypon. Lättare i stilen (syntes redan på färgen). Fruktigt, aprikos, persika, russin i bakgrunden. Mycket apelsin på tungan. Skyhög syra - brottar ner sötman till och med. Någon form av omvänd extrem? Fantastiskt. 94p.

2006 Disznókö, Tokaji Eszencia
Furmint (ovanligt att bara köra det, tydligen). 2 %.
Citrusmarmelad, nypon, russin, bränt socker, ljunghonung, starkbryggt earl grey, syrligt godis. WOW! Tjockare än de andra två - med god marginal. Vet knappt vad jag har i munnen. Det går knappt att svälja - det bara breder ut sig över varenda skrymsle och vrå i munnen. Och stannar där. Syran/sötman i perfekt harmoni. Vilken lycka. Kliver över all annan eszencia jag har smakat. 96p.
DBXAMYT.jpg
3 st Essencia och ingen 100 poängare?
Stackars dig :-(

(Nej, är INTE avis! Nej. nej.)
Absolut inte.
Inte det minsta lilla.
Bah!
så nedlåtande att .. *BAH*

.

.

*pffft*
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår kväll behövdes lite bubbel. Punkt.

Valet i källaren föll på en flaska som min fru tog hem från Loire i maj. Man kan inte gå runt och vara nyfiken hur länge som helst, nya flaskor måste avsmakas. Sagt och gjort.

Ampelidea Armance B 2010 BdB Brut Nature
Härligt guldskimrande färg, fin och uppiggande doft med lite jäst, skaldjur - speciellt ostronskal, citrus och lite gröna äpplen. De pigga och livliga bubblorna tar med smak som tydligt skvallrar om chardonnay! Härlig frukt tillsammans med en förlösande syra. Hyfsat bra längd som i eftersmaken drog åt lite mer varmare och mognare frukt.

Helt klart ett roligt vin att testa! Skulle kunna ge den 85p utan att skämmas en sekund!

Min fru har för sig att hon betalade nånstans runt 15-20€ för den på vingården (kan vara fel då hon köpte ett gäng andra flaskor samtidigt)
Loire är en trädgård där de verkligen kan konsten att klämma fram stänkare till bubbel!
(och mycket annat underbart)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mycket att urforska, mycket att dricka!
Hela Härliga Världen är just precis så som du så klokt skriver: Sååå mycket att utforska. Och såååååå mycket att dricka :)
...så varför låter sig vissa snöa fast sig i en liten skitregion (Champis? Bgn?) och fnös-fnysigt dissa all utsocknes njutning??? Obegripligt för mig.

Oavsett: var och en är sin egen lyckas smed!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sitter med en 2010 Brunello di Montalcino Col d'Orcia som jag spontanköpte när jag plockade upp en beställning. Lång arbetsvecka hittills som krävde lite schysst rött såhär till kvällen.

~2½ timmar i karaff, och nu börjar det bli trevligt! Mycket mörka bär, cigarrlåda och lite funky i stil med jordkällare/forest floor! Lättdrucket och perfekt när man vill ha något gott, relativt okomplicerat och inte alltför kraftigt. ~86-87p

Edit:
Vill minnas att det här var en av de första BdM jag drack för ca. 3 år sedan och då var det bland det godaste jag druckit! Det är fascinerande hur jag nu ger kanske relativt låga poäng för vad jag då hade givit skyhöga poäng! =)
Utveckling av smaken tar aldrig slut,
Jag minns med spännande "fasa" hur två av (i min ögon) världens bästa viner fick ny årgångar på SB: Turning Leaf Zinfandel och Gran Sangre de Toro. Min smak och mina preferenser har tagit några sjumilasteg framåt sedan den dagen, typ för lite drygt 30 år sedan...
 

grappa

Medlem
Grill och grillviner. Härligt väder och grillen är på, vad passar bättre än en fruktbomb från Australien?
  • Quarterback 2010 McLaren Vale, 32% Shiraz, 25% Cabernet Sauvignon, 23% Merlot 20% Grenache. Mörkblå men överraskande transparent. Stor doft av plommon, vinbär, vanilj och kryddor. Smak av vanilj, moreller (vad det nu smakar), körsbär, plommon, .... Detta är jättegott om det inte dricks för ofta. Kvalitet 85 p. Tycke och smak, stämning, fredag, ... 90 p.
 

Gurto

Medlem
image.jpg
Charles Joguet Chinon les Varennes du Grand Clos 2011 (bara lite oliver till)
Doft: blåbär, hallon, torkade örter, gräsigt och grusigt mineraliskt.
Smak: väldigt stramt, vegetalt och örtigt med grusigt avslut. Ganska rejält med syra och tanniner.

Dricker sällan Cabernet Franc och ska väl erkänna att detta inte övertygar mig om dess storhet. Sjyst struktur men blir väl asketiskt med all örtighet och gräsighet. Gott och välgjort är det dock, bara inte min stil. Blir nog bättre om ett par år. 87p

image.jpg
Domaine Chavy-Chouet Puligny-Montrachet les Enseignères
Doft: gula plommon, mogen grapefrukt, lite mango, smörigt, kolaremmar, lätt mineralrökigt
Smak: fet tropisk frukt, lite grape och smöriga och kolaartade fattoner. Medelhög syra.

Fet frukt och tydligt fatad med vettig mineralitet. Kanske lite klumpigt. Gillar't ändå. 88p
 

ChristianB

DipWSET
I går kväll det denna.
Visa bifogad bild 4871
2008 Cave de Turckheim Gewurztraminer Hengst

Underbart vin. Honung, aprikos, en antydan av kryddor. Fet munkänsla, sötma som balanseras av en perfekt syra. 92p är det värt, kanske lite till.
Ack, Alsace, denna underbara region... Jag har några flaskor från samma kooperativ i källaren, men de ska få ligga lite till! Har du haft den där flaskan länge?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
ryan.jpg

Calera Ryan 2012 mot Calera Central Coast 2013: två helt olika viner, Central Coast är rätt lätt, fullt av smultron och hallon, efter lite luft kommer en angenäm sälta fram. Ryan är mycket mer koncentrerad ocjh komplex, dragen är mer mot blåbär, massor av fat och tanniner. Ryan behöver nog ett par år för att nå sin topp, medan Central Coast är helt klart att drickas (helst i stora mängder). Idag får Ryan 91+p och central coast 90p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
5 btls and 6 ppl
Umeå, North Sweden
Tasted den 4 september 2015 by StefanAkiko
wein-1.jpg


INTRODUCTION
A simple evening for simple people.

FLIGHT 1 - RED WINE AND HOME MADE PIZZA - THREE KINDS
Simple BUT delicious and very satisfying.
When you add good amounts of high class ingredients... *mjuff*

  • 2011 Jean-Louis Dutraive (Domaine de la Grand'Cour) Fleurie Clos de la Grand'Cour, 82 Points
    France, Burgundy, Beaujolais, Fleurie
    Fortfarande knappt ett "riktigt" vin men mer intressant än senast. Som att stå väldigt nära bakdelen av en märr.
    Brett-aspekten verkar ha vuxit ut.
    Enda vinet att inte ta slut under kvällens övningar.

  • 2013 Gardo Morris Pinot Noir, 88 Points
    New Zealand, North Island, Wairarapa, Martinborough
    Tonight, this wine was my favourite red wine as it was ULTRA delicious. Not complex, but transparent with beautiful wet stones. The first btl to run dry.
    Married all the three pizzas.

  • 2008 La Querce Chianti Colli Fiorentini La Torretta, 92 Points
    Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Colli Fiorentini
    En modern, fullmatad Sangiovese med fin fatbehandling och vackert spelande muskler. perfekt balanserat och gifte sig med pizza-basilika-ruccola. Önskar nog att jag hade sparat den ytterligare 5-10 år...

  • 2011 Mas Martinet Priorat Martinet Bru, 89 Points
    Spain, Catalunya, Priorat
    Gott som fan men i sällskap med kvällens övriga viner kändes den något klumpig.
FLIGHT 2 - DESSERT
The wine was its own dessert.
PERFECT!

  • 1998 Staatliche Weinbaudomane Trierer St. Maximiner Kreuzberg Riesling Spätlese, 94 Points
    Germany, Mosel Saar Ruwer
    Fully mature and absolutely fantastic!
    Opened as a dessert in itself.
    Sugars have almost disappeared.
    Started out rather brittle, almost geriatric, but grew well.
    Achieved some sigh's and wow's around the table.
    Extremely delicious, mild and refined with perfect acids.
    Married itself.
CLOSING
We enjoyed the evening's long and intricate discourse very much.
 

mnor

Medlem
2012 Kaesler the Bogan Shiraz
20150906_101253.jpg

Doft: Mörka körsbär, björnbär, fat, plommon, kryddor
Smak: Körsbär, plommon, fat, björnbär, toner av mynta och lakristsrot

Mycket bra australiensare som kombinerade riktigt bra syra med massor av slank mörk frukt och trevligt kryddigt avslut med lätta toner av mynta och lakritsrot. Dekanterade vinet i 3 timmar innan vi drack det. Här finns det mycket bra potential för framtiden och vinet skulle troligtvis komma bättre till sin rätt om 5-10 år, då faten har fullt integrerats. 89-90 poäng nu och misstänker att det skulle kunna komma upp 2-3 poäng med 5-10 års lagring.
 
Last edited:

grappa

Medlem
Middag med lax till förrätt, burgundisk gryta till varmrätt och ost som dessert. Lite av varje med andra ord och intressant att hitta viner till.
Vi började med ett mousserande från Italien och en Tysk Riesling. Detta följdes av en Tysk Spätburgunder och en Bordeauxblandning från Sydafrika. Till osten serverades ett vitt portvin.
  • Ruggeri Rose Pinot; Laxrosa färg (perfekt matchning till laxen). Fruktig doft och smak med inslag av hallon och jordgubbar. Dämpad syra. 85p
  • A Christmann Königsbacher Ölberg Riesling Trocken, 2011, Pfalz; Guldgul. Mineralisk, diesel, tropisk frukt och mogna äpplen i doften. Tropisk frukt och äpplen i smaken med förvånadsvärt låg syra. Härligt! 90p
  • Krebs Spätburgunder Spätlese Trocken, 2012, Pfalz; Ljusröd färg. Kryddig, jordgubbe, kål och lite stall i doften. Röda bär, jordgubbar och krydda i smaken. Riktigt gott! 91p
  • KWV The Mentors Orchestra, 37% Cabernet Sauvignon, 23% Merlot, 16% Cabernet Franc, 12% Petit Verdot, 12% Malbec, 2009; Mörkt blåröd, opaque. Vanilj, mörka bär, plommon, körsbär och ceder i den stora doften. Tydliga svarta vinbär, mörka bär, lite krydda och vaniljton. Tanninerna små och balanserade med syran. Liknar mer en C9dP än en Bordeaux trots druvblandningen. 90p
  • Dalva 20 yeras old Port, dry white; Bärnstensfärgad. Russin, farinsocker, mogna äpplen i den härliga doften. Smaken betydligt med dämpad med balans i sötma, lite kryddighet och viss syra. 90p
 

Magnus L

urydhtfilgukj
tmp_8606-IMG_20150905_120349-543336644.jpg
Några viner som slank ner i helgen.

Susucaru '14 är helt underbar och lever mer än väl upp till förväntningarna. Massor av hallon, jordgubbar och sura körsbär tillsammans med en hel del skitighet. Läskande i munnen med tydliga tanniner och hög intensitet.

Domaine Valette Viré-Clissé '09 är också den helt underbar med välavvägd oxidation och utveckling. Nötter, äpplen, melon och blöta stenar. Härligt torrt med ganska yppig och generös kropp. Mums!

Trossen Schieferblume '14 imponerar inte lika mycket. Lite enkel och väl oxiderad näsa med nästan uteslutande bokna äpplen. Bättre i munnen med riktigt fin kalkighet.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I lördags blev det helt och hållet vinfritt, fick vara chaufför istället. Men det var nog bara bra, kände mig ordentligt sliten efter fredagens BYOB hos @Bearman. Var jag ensam om att känna så på lördag morgon? :p

Hur som helst, igår blev det lite vin till söndagsbiffen. Serverade faktiskt rösti i ugn till en stekt tournedos. Kändes barnsligt fel och samtidigt så himla rätt! (Lovade att inte säga något om våran kombo till någon, men nu skriver jag ju bara.)

2011 E.Guigal Gigondas, Fylligt, koncentrerat, mjukt och bärigt. Inslag av blåbär och vanilj i smaken. I doften fanns även rosor. Ingen utmärkande syra eller strävsamma tanniner. Ett gott vin som klarade en biff utan att bli saft! Kommer helt klart att köpa igen. 88p.

Detta är mitt andra vin från E.Guigal, jag tycker att båda har varit bra. :)

upload_2015-9-7_10-17-5.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har varit ovanligt upptagen med annat än vin i helgen och ligger således lite efter med mina rapporter. För vin har druckits, var så säkra. Plockade upp en ny bekantskap från små partier. När det släpps CF från Loire så måste man köpa dessa och hör sen!

2011 Domaine de Rocheville Le Fou du Roi (99043)
Så jäkla bra vin! Vi snackar rå och opolerad Cabernet Franc med skyhög intensitet, en längd som räcker och blir över samt en massiv syra helt utan överdrivna fattoner. Tydliga drag av svenska nyplockade blåbär med medföljande blad och stjälkar, en del cassis, tranbär, lite härlig stallighet och en liten knorr av stendamm, ceder och kanel. Till viss del så känns det ganska enkelt i näsan med lite grönörtiga drag, dessutom så lyser paprikan med sin frånvaro, men detta är ett vin som utmärker sig klart mest i munnen. Bättre och mer komplext dag två. Ett vin att lagra, men absolut hur trevligt som helst att dricka nu. Det är inte för alla dock; den rena och läskande karaktären kan nog lätt upplevas lite för enkel för ett vin som kostar 300 kr, men jag tycker absolut att det är värt sitt pris. Så in i bänken skönt att dricka helt enkelt! 91p
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har varit ovanligt upptagen med annat än vin i helgen och ligger således lite efter med mina rapporter. För vin har druckits, vad så säkra. Plockade upp en ny bekantskap från små partier. När det släpps CF från Loire så måste man köpa dessa och hör sen!

2011 Domaine de Rocheville Le Fou du Roi (99043)
Så jäkla bra vin! Vi snackar rå och opolerad Cabernet Franc med skyhög intensitet, en längd som räcker och blir över samt en massiv syra helt utan överdrivna fattoner. Tydliga drag av svenska nyplockade blåbär med medföljande blad och stjälkar, en del cassis, tranbär, lite härlig stallighet och en liten knorr av stendamm, ceder och kanel. Till viss del så känns det ganska enkelt i näsan med lite grönörtiga drag, dessutom så lyser paprikan med sin frånvaro, men detta är ett vin som utmärker sig klart mest i munnen. Bättre och mer komplext dag två. Ett vin att lagra, men absolut hur trevligt som helst att dricka nu. Det är inte för alla dock; den rena och läskande karaktären kan nog lätt upplevas lite för enkel för ett vin som kostar 300 kr, men jag tycker lätt att det är värt sitt pris. Så in i bänken skönt att dricka helt enkelt! 91p
Kul att höra att den levererade! Med 30 månader på fat var jag lite rädd för att den skulle vara en aning träig.

Skall absolut försöka prova den, även om jag brukar föredra CF när den får lite gröntoner som drar just åt paprika. Din beskrivningen låter mer Bordeaux än Loire. :)
 
Toppen