Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
Måste försöka lära mig att dricka Bordeaux också...

WP_20150911_001.jpg


Faktiskt inte särskilt svårt ;)
Varm, mjuk och inbjudande doft med en hel del svarta vinbär, kanel, eneträ, timjan och lite stall. Förvånansvärt kryddig men det kanske är så det ska vara. I munnen är det fina och lite torra tanniner, smak av syrliga mörka bär (bigaråer?), kryddig och syrlig med bra längd. Vill nog gärna ha mat som sällskap, en bit rostas och potatisgratäng funkade bra!
 

mnor

Medlem
Kan inte låta bli att skriva detta med ett hånflin på läpparna.

Jag har druckit argentinsk Malbec i nästan 20 år och konsekvent blivit vansinnig på Råbert-vinerna som öst på med söt rostad ek, kaffe, russin&fikon-frukt.

De senaste åren har de mera framstående producenterna i Mendoza, inte minst Catena, som tidigare vräkte på med Parkeuriserade monster, börjat renodla och sminka av deras fantastiska råvara och låtit fröken sjunga utan playback och svulstiga stråkorkestrar. Alejandro Vigil på Catena är helt plötsligt en visionär i alla besserwissrars ögon och Adrianna Catena (sannolikt den som verkligen har förändrat profilen) har gemensamt byggt nya, terroir-drivna viner som talar direkt från hjärtat. El Enemigo Malbec 2011 är höghöjdsprojektet i Alejandros hemby. Gran Enemigo från samma gård är premiumvinet som ska spräcka prisbarriären för argentinsk Malbec i det riktigt svindyra segmentet.

El Enemigo brister ut i krossad viol, mörk blå frukt, parfym och röda rosor. Fylligt, sammetslent, med blåbär, plommon, en anings choklad. Hög syra. Långt och friskt slut. Rent och fint, inga fläckar på solen. Skördat lite tidigare (sannolikt), lugnare malo (helt säkert), mindre ny ek, friskare bär... och vi hamnar i.... Cahors! Hahahaha.. Cirkeln är sluten. Helt plötsligt står kritikerkåren i givakt och sjunger Alejandros lov, men ingen fattar att de drar sig i svansen och är tillbaka i södra Frankrike. Hahahaha. Är det verkligen ni, ni som för några år sedan älskade svulstig Malbec på steroider?

89-90 p, inte lika bra som de bästa nya friska från Mendoza, men det är riktigt bra, trots att det smakar mer Cahors än Mendoza, och jag accepterar att jag måste upp till El Gran Enemigo eller ännu hellre Catena La Piramide för att få el terreño mendocino.


Visa bifogad bild 4907
Sitter och dricker 2011 El Enemigo Malbec och jag kan bara instämma i att det är ett mycket bra vin med mycket trevlig frukt, bra syra och en hel del tanniner. Instämmer nästan fullt ut med dina smaknoteringar, även om jag tycker att det finns ceder och lätta kaffetoner i doften och tycker mig hitta björnbär när jag dricker det. Uppskattades av min bättre hälft också, så jag tog och beställde 12 flaskor (ett bra alternativ och plocka fram när hon ratar mina så kallade experiment).
 

Vino fino

Medlem
Idag lärde jag mig något nytt: det finns tydligen klarinett-vin, Slow Food-vin, och plastkorkar med backventil.
Lite tjänsteresor söderut möjliggjorde en tur över Sundet och en snabb inventering av det danska utbudet. Plockade med mig lite Bdx och några jokrar, bland annat denna som det snackas en hel del om i Spanien: Cellar la Muntanya Paquito el Chocolatero 2010.

Vinet är inte bara inspirerat av klarinettens ljuva (?) toner, det är också EU-certifierat Microviña, BPA, Slow Food, och fan och hans moster. Det blev nästan för mycket när jag ryckte upp korken: en tjusig plastanordning med något slags ventil som kontaktyta mot vinet. Hur orkar ägarna lägga så mycket energi på allt runtomkring det enda som egentligen spelar någon roll, dvs flaskans innehåll?

“Chokladfabrikören Paco”, vinet alltså, en spansk Willy Wonka i butelj, har fått 88 p och 5* av Peñin i sin prisklass. Han ställs ut på Prowein, på Peñins roadshow i New York, på Facebook, i bloggar… som sagt, man blir nästan trött.
Mourvedre, Grenache, och Alicante Bouschet. Föreställ er den blandningen och så lägger ni till 15% alkohol, stånka-stånka, minimal filtrering. Ja, ni kan ju tänka er själva.

Matig, köttig doft, slaktbod, örter. Fylligt, söt frukt, solmogna mjuka toner av röd och blå frukt, lite slånbär. Tuggiga tanniner, medium syra.

Jag har svårt att bestämma mig för om vinet är helt värdelöst eller ganska bra. Det är i alla fall individuellt, så jag är generös och ger 88 p, samma som gubben Peñin. Jag avskyr egentligen den här nya “autentiska” trenden med frukt som spricker av mognad och icke-interventionism. Sånt som de prånglar på en när man går på kissnödiga krogar och måste stå ut med en sommelier som pratar som en pingstpastor med djup röst och stort allvar och stora känslor och noll självinsikt. Men vinet har ändå något slags personlighet. Faktiskt. Trots plastkork med backventil och femtioelva certifieringar.

paco.jpg

paco2.jpg

paco3.jpg
 

Skrutt

Medlem
Bourgogne är jäkligt gott. /.../ Det var ingen mindre än vår lastgamla medlem @Hagbard C. som var aktiv här på forumet förr och nu är sugen på att leta sig tillbaka, framförallt verkar det vara våra BYOB:s här i Göteborg som lockar. Kul!
Det måtte vara en riktigt god vän till dig och som namnen en person med humor om du rätt upp och ner beskriver hen som lastgammal.
Jag drack oxå Bgne igår, 2011 Louis Jadot Ladoix Le Clou d'Orge Domaine Gagey.
Trevligt, lätt, väldefinierat med nykärnat smör vältrat i citrus och lite melon plus lite stendamm. Men är jag inte trött så säg på vita bourgogner som inte fått mogna färdigt? Jo min skatt. gollum,gollum.
 

kayaker

Cyklist
Jo, dessutom så kom en herre fram till mig under kvällen och sa att han visste vem jag var. Det var ingen mindre än vår lastgamla medlem @Hagbard C. som var aktiv här på forumet förr och nu är sugen på att leta sig tillbaka, framförallt verkar det vara våra BYOB:s här i Göteborg som lockar. Kul!
Han skickade ett par elaka bilder på två olika Bourgogne Grand Cru som han drack igår...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2014 Erich Salomon/Undhof Riesling Erste Lage Kögl Kremstal
Intressant riesling som inte var som jag förväntade mig. Behövde bra mycket tid i glaset innan det blev ett trevligt vin, men när det väl började öppna upp sig var det ett enkelt vin att tycka om. Mycket tydlig karaktär av citrus, persika, krusbär och en schysst stenig bakgrundston med lite honungssötma. Trevligt, om än alldeles för ungt! 89p

2004 Domaine Eric Boussey Monthélie 1er Cru Les Riottes
Riktigt trevlig bourgogne som till en början kändes för gammal, men som sedan bara blev bättre och bättre. Mycket mörka bär, övermogna jordgubbar, lite gammal ek, läder. En schysst syltighet med en elegant men lätt tanninstruktur som gjorde det hela väldigt njutbart. Avnjöts tillsammans med lite grillad oxfilé och bakad färskpotatis; grym kombo! 91p
 
Last edited:

epeb

Medlem
Gick igång på med lite vitt igår. Det visade sig bli en källarrensning...
Började med
1985 Abtei St. Hildegard Rüdesheimer Klosterberg Riesling
Abtei Hildegard.jpg

och den var i stort sett heldöd - en liten aning av mineral direkt och sen var det heldött.

Fram med reserven och upp med korken.
2009 Bacheroy-Jossellin Chablis
Lite smörig o fet munkänsla. Len o mjuk i munnen med en liten antydan av mineral. Därefter ganska tomt och ihåligt.

Det var väl inte helt oväntat att det inte skulle bli några 90 poängare av dom, men lite mer än vad det blev hade jag allt hoppats på.

Efter lite suck o stön blev det öl istället, Störtebecker Schwarzbier fick rädda kvällen.

Ikväll körs det vidare i vita spåret (eller rättare sagt gyllene spåret).
1987 Château Peillon Claverie, Sauternes kommer att få visa vad den går för.

 

Attachments

  • Bacheroy-Josselin.jpg
    Bacheroy-Josselin.jpg
    36,4 KB · Visningar: 135

gece

Man vänjer sig.
Så det är Enemigo-fredag? Själv sitter jag med 2012 El Enemigo Chardonnay, och jag vet inte om mina förväntningar var genom talet med allt tal om flor-lagring... men det här var rätt trist. Väldigt bra längd, men det är det finaste jag kan säga. Eken är ganska grov och osnygg och något vidare djup finns inte bortom lite citrus, smör, popcorn, lakrits och grönt äpple. En lite dissonant besk ton av grön paprika lägger sordin på stämningen. Sista slurken har vunnit en del dock, med bivax, vanilj och lite fotogen. Sammanfattningsvis kanske detta är i någon form av tunnel, eller så är det bara en ganska generisk varmklimats-Chardonnay. Will not buy again.
Efter gårdagens magplask med vitpanget korkade jag utan större förhoppningar upp 2011 El Enemigo Malbec. Om chardonnayen var en aning klumpig och rent utsagt astråkig har vi här en helt annan historia. Mynta, viol, jordgubbssylt, blåbär, apelsin och lite pennväss. Fin balans mellan generös frukt, örtighet, tanniner och syra. Verkligen supertrevligt, även om lite mer komplexitet inte hade skadat.
 

grappa

Medlem
Udda vinländer med Munskänkarna.
Testade viner från lite ovanligare länder; Brasilien, Grekland, Schweiz, Sverige och Ungern.
  • Ramnista Xinomavro, 2011, Grekland; Ljusröd i färgen med parfymerad doft av jordgubbssylt och röda bär. Härliga tanniner och bra syra. Smaken har inslag av jordgubbe och en viss krydda. Vore intressant att prova mot enklare Nebbiolos från Pio Cesare eller Fontanafredda, misstänker att de skiljer sig en del men i blindprovning är detta en klockren Nebbiolo från Piemonte. Kvalitetspoäng 85, smakpoäng 88. Kvällens bästa röda.
  • Miolo Family Vineyards, Tannat, 2011, Brasilien; Svart i färgen. I jämförelse med de övriga i provningen såg vinet nästan missfärgat ut. Röda frukter och bär i doft och smak. Något krydda och ganska tama tanniner. Inget stort vin. Kvalitetspoäng 80, smakpoäng 78.
  • Wester Vin Cabernet Franc, 2012, Sverige; Ljusröd färg. Doften kartig, gräsig och parfymerad av rosor (ganska lyckade Cab Franc indikatorer?, dricker sällan den druvan). Tydliga svarta vinbär i smaken samt återigen kartig och gräsig. Kvalitetspoäng 83, smakpoäng 83.
  • Collection Chandra Kurt, Heida (sägs vara samma som Savagning Blanc och också Traminer), 2009, Schweiz; Gyllengul färg. Stor doft med hö, kryddor, bokna äpplen och lite vailjstång. Smak av bokna äpplen och viss kryddighet. Ingen påtaglig syra. Ett riktigt härligt vin (kvällens bästa vita :)). Kvalitetspoäng 88, smakpoäng 90.
  • Vylan Pinot Noir, 2014, Ungern; Ljusrött med doft av röda bär och kål. Smak av röda bär, viss kryddighet och bra tanniner. Behövde tid i glaset för att komma till sin rätt. Kvällens överraskning genom att det utvecklades så positivt. Kvalitetspoäng 84, smakpoäng 87.
 

tobbe81

Medlem
Gårdagens Lunch på Balkongen i solen med en torpedo montecristo som sällskap. Domaine du pegau 2005 doft utav lakrits tobak och grön paprika samt massa frukt och alkohol . Smak blåbär, choklad och viol och sedan kommer otroligt kärvhet men endå mjuka och härliga tanniner .en fin bekantskap redan nu men kunde nog lika väll ha legat i 10 år till i källaren . 93P
12011401_10156040579345008_1668556091374616625_n.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
buriano la tour carnet.jpg

Fjortisar från Frankrike och Italien:
La Tour Carnet 2001: Doft av stall, läder med en svetting sälta, smak av sardeller, nypon och lakrits, syran är asbra och ligger kvar i munnen. Ett riktigt bra vin som är på sin absoluta topp nu.
Buriano Cabernet Sauvignon 2001: Doft av körsbär, syren och mint, smakk av choklad, kaffe och körsbär, vinbären finns där men är inte så påtagliga. Riktigt bra, perfekt moget, men inte lika komplext och elegant som La Tour Carnet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


Två mellanklassviner under luppen. Det första fick jag blint och snavade lite lagom hårt, det är ju inte allt för lätt att plocka Carignan trots allt, men det chilienska ursprunget hade inte varit en omöjlighet att hitta. :mad:

2011 Santa Carolina Carignan Specialties Dry Farming (2742): Jag möts genast av en tät matta av fat, ganska rejält rostade med drag av lakrits, choklad och lite pyrande vedbrasa. Frukten är av det mörkröda hållet, ganska komplex och svårdefinierad med lite drag av romrussin, plommon, körsbär och myntamarinerade svarta vinbär (Chile!). Redan innan vinet fått chansen att träffa tungan så är jag inne på att glaset innehåller en Malbec från Argentina. Har ingen konkret motivering visserligen.

I munnen så utmärker sig alkoholen tydligt; runt 14,5 % blir min gissning. Syran är förvånansvärt skarp och visst finns det lite struktur och småbitande tanniner. Klart ihåligt och lite tveksam längd dock. Det saknas lite frukt som bär upp den relativt fylliga kroppen.

Ett bra vin, borde kosta runt 150 kr (max 200 kr) och ursprunget borde vara Argentina och visst borde det i så fall handla om en ung Malbec (87p). Klart drickvärt vin trots ett pris nära hundralappen. Perfekt när den måttligt vinintresserade är på besök. :p

2011 Herdade do Portocarro Vinho Regional Península de Setúbal (99185): Inte varje dag man dricker rödvin från denna region. Druvmixen är en salig blandning av Tempranillo, Touriga Nacional och Cabernet Sauvignon. Härligt stramt med rejäla syror och snygga fat. Torkad frukt, syrliga plommon, tobak, solmogna vinbär, kakao, funk (sur disktrasa) och ceder i näsan. Bra intensitet, heltorrt och härligt strävt. Mentolsvalka i eftersmaken. Klart det bättre vinet denna kväll och faktiskt riktigt trevligt, men saknar lite komplexitet för att nå högre höjder (89p).

(Sitter för övrigt hemma och väntar på hantverkare som skall fixa lite här hemma. Det drar ut på tiden tydligen, då jag ännu inte sett röken av dem. Perfekt tillfälle att förmedla lite mellanklassviner med andra ord...)
 

Livermore

Medlem
Senaste tiden har det blivit lite smått och gott. Försökt hålla bredd i det jag dricker.

  • 2009 Taylor (Fladgate) Porto Late Bottled Vintage - Portugal, Douro, Porto (2015-09-14)
    Sviskon i massor. Alkolen gör sig igenkänd och jag tycker den spretar lite. gott men inte fantastiskt.
    (88 pts.)

  • NV Piper-Heidsieck Champagne Brut Rosé Sauvage - France, Champagne (2015-09-14)
    Hallon och nötter i smaken. Saknar lite koncentration dock. Vill ha mer av allt. Dock inte helt oäven för att vara rosé.
    (86 pts.)

  • NV Gaston Chiquet Champagne Tradition Brut 1er Cru - France, Champagne (2015-09-12)
    Känns ung och fräsch. inte så där tråkigt brödig, utan fint sprakande liv i det här vinet.
    Inte fantastiskt men så mycket bättre än de flesta stora husens NV-champagne.
    (90 pts.)

  • 2007 Château d'Arche - France, Bordeaux, Sauternais, Sauternes (2015-09-11)
    Tropiska frukter och lite saffran i doften. Lätt i smaken med citrus, mandlar och ananas.
    Skulle vilja haft lite mer syra för att balansera upp sötman.
    (89 pts.)

  • 2011 Borgo Salcetino Chianti Classico - Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG (2015-09-07)
    Omogna körsbär i smaken. Vinet känns tunt tyvärr. Drack inte så mycket av det så kanske hade det blivit bättre med lite luft.
    (84 pts.)

  • 2009 Salvatore Molettieri Taurasi Renonno - Italy, Campania, Taurasi DOCG (2015-08-26)
    Våt tegelsten och körsbär i doften. Helt klart en trevlig.
    Koncentrerad smak och balanserade tanniner. Väldigt bra.
    (88 pts.)

Inga rejäla bottennapp men de flesta kändes lite så där mitt i raden. förhoppningsvis några fler nittioplussare inom snar framtid.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
(Sitter för övrigt hemma och väntar på hantverkare som skall fixa lite här hemma. Det drar ut på tiden tydligen, då jag ännu inte sett röken av dem. Perfekt tillfälle att förmedla lite mellanklassviner med andra ord...)

Jag glädjs åt att se denna typ av poster! Även om det som sagt blir diskussioner om mellanklassviner till och från så föregår du med ett gott exempel. :)
 
Toppen