Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Ventisquero ("snödrivan") är ett vinhus som är i toppform just nu. Kalfu är en av Chiles bästa Syrah:er ("Syror"?) i dagsläget, knäcker Crozes eller varför inte sydafrikaner till dubbla priset. Köp, alla ni Syrah-fantaster med urskiljning. Serien "Grey", som tidigare var Ventisqueros avant-garde i form av rått uttryck för druvtyp, finns inte på Monopolet (vilken överraskning) men jag har utanför Svedala druckit deras Carmenère med stort välbehag under ett antal år. På senare tid har det tillkommit en Pinot Noir som klev direkt in på toppen av chilensk Pinot. Numera är det kanske mindre gränsöverskridande i Grey men inte därmed automatiskt sämre viner utan bara lite mer polerat.

Viña Ventisquero Glacier Trinidad Grey Carmenère 2011
Återhållet kryddigt, med dyr ek, svart frukt, en anings gröna Carmenère-toner som återkommer i munnen. Väldigt polerat och finstämt utan att bli mesigt, med ett litet eko av gröna toner som påminner om druvan. Denna kan serveras blint mot Bdx Cru Classé och kommer inte att be om ursäkt. Smakar väldigt mycket dyr Bdx i dagsläget, med en exotisk knorr. Jag älskar detta uttryck för Chile. Nu har man börjat tona ner det gröna inslaget i de oympade vinerna och det är precis rätt balans mellan ursprungstypiskt (le terroir) och internationell premium. En ynnest. 92 p

Viña Ventisquero Glacier Terrazas Grey Pinot Noir 2013
Elvan knep 95p i Decanter men frågan är om inte detta är bättre, med tretton som en fantastisk årgång därnere. Matigt, köttigt, Gevrey-Chambertin-lik rök och slaktbod, parfymerade utomjordiska vildhallon därunder. Ännu ungt, kommer att skörda högre poäng framöver. Skulle så väääldigt gärna ställa upp denna blint mot alla överreklamerade fjantar från Central Otago. Fantastisk balans. Har 5 pavor till i källaren och jag tänker göra allt för att smyga in dem i dyra Pinot-provningar framöver. Underbart vin. Känns extra bra att idag stötta gänget men samtidigt lite vemodigt att dricka detta bara något dygn efter den senaste hemska jordbävningen. Viva Chile! 91++ p.

IMG_9212.JPG
 

chambertin

Medlem
Prestigevin är kul men de lider lite av ett stort dilemma; svårigheten att lyckas imponera då förväntningarna tenderar att bli smått orimliga...

2007 Sine Qua Non Labels Syrah

Visa bifogad bild 4975

Första glaset från flaskan blir min, ingen dekantering eller annat tjafs (det hade nog inte skadat, missförstå mig rätt) utan rakt ner i ett mätglas innan mina dyra droppar hamnar på bardisken på ett relativt tomt Barsac Wine Bar. Förväntningarna och spänningen inför första sniffen är smått fåniga. Jag låter vinet andas några sekunder och begraver därefter näsan så djupt ner i glaset som jag klarar av innan näsan blir våt av de nästan kolsvarta och tjäraliknande dropparna. Jag möts av en stor och öppen arom, ganska välbekant dessutom. Detta var ju inte så farligt, tänker jag. Inte heller särskilt unikt, men jäklar vad gott. Animaliska toner, kött, kryddpeppar, torkade svenska blåbär, hallon, torkad frukt, tjära, läder, kryddnejlika, snygga mörka fat och svarta oliver. Komplexiteten är såklart på topp i denna skapelse. Ganska varm frukt med perfekt avvägd mognad, men fortfarande rejält ungdomligt.

Efter en lång stund endast sniffandes så kändes det dags att presentera skapelsen för munnen. Det exploderar direkt på tungan och visar var skåpet ska stå med sin knivskarpa intensitet och ett fokus som får alla delar att samverka i en tajt väl sammansatt helhet. Fantastisk fina och bitande tanniner och syran gör sitt jobb att hålla det fräscht och relativt lättdrucket trots en stor och mustig kropp. Kroppen hanteras som en ballerina, en ganska muskulös sådan. Frukten fyller ut varje procent alkohol som går att hitta. Det känns drygt, enbart en sipp håller sig kvar i munnen i evigheter.

Ja, mitt herrskap. Detta är ett supertrevligt vin utan tvekan, men ändå så lämnar jag det tomma glaset en aning besviken. Jag hade ju så gärna velat att det var det där perfekta vinet som stack ut och var något helt unikt, som dessutom skulle tänja ut min referensbank. Det är det inte. Frågan är vad jag hade tyckt om jag fick det blint? Oavsett vad så är det jäkligt bra och jag parkerar det på 94p.
Götets mest svårflörtade vinnörd ?;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I torsdags var vi på MediumFoods.com nyöppning av ** L'Effervescence. Makalös mat! Förvånansvärt MYCKET ändrad interiör - den måste vi smälta ett tag till...
Maten publicerar jag på Instagram (vad det lider) men här är det ju vinet jag valde PGA kritiker och CT-betyg...

VOILÀ:
Screenshot 2015-09-19 at 23.46.47.png
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Dricker inte så mycket från australien men har köpt några flaskor om året för att nån gång ibland göra en utflykt utanför komfortzonen Frankrike & Italien. Ofta blir dessa viner alkoholtyngda och söt-slisk-kladdiga motpoler till det jag vanligtvis gillar och söker hos goda viner. Men ibland funkar det. Denna shiraz 2005 från Wynns verkar kunna göra jobbet till kvällens grillning. Fortfarande rätt ung och fortfarande frukten i förgrunden. Flaskan som ligger i källaren ligger bra där och får göra så i minst 5 år till.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 4977
Dricker inte så mycket från australien men har köpt några flaskor om året för att nån gång ibland göra en utflykt utanför komfortzonen Frankrike & Italien. Ofta blir dessa viner alkoholtyngda och söt-slisk-kladdiga motpoler till det jag vanligtvis gillar och söker hos goda viner. Men ibland funkar det. Denna shiraz 2005 från Wynns verkar kunna göra jobbet till kvällens grillning. Fortfarande rätt ung och fortfarande frukten i förgrunden. Flaskan som ligger i källaren ligger bra där och får göra så i minst 5 år till.
Du gör nog helt rätt som lämnar den att vila några år.
Minns en 1999 Wynn's Coonawarra C.S som dracks -07 och lämnade massor med positiva vibbar. Tyvärr enda flaskan jag hade och tyckte då att den var väldigt ung som 8-åring.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 4977
Dricker inte så mycket från australien men har köpt några flaskor om året för att nån gång ibland göra en utflykt utanför komfortzonen Frankrike & Italien. Ofta blir dessa viner alkoholtyngda och söt-slisk-kladdiga motpoler till det jag vanligtvis gillar och söker hos goda viner. Men ibland funkar det. Denna shiraz 2005 från Wynns verkar kunna göra jobbet till kvällens grillning. Fortfarande rätt ung och fortfarande frukten i förgrunden. Flaskan som ligger i källaren ligger bra där och får göra så i minst 5 år till.
Det är nu dags (generellt) för sena '90-talare och extremt tidiga '00 : or att gå för korken. Yngre tenderar bara att var ... just det: omogna. Vi begick en 2005:a vid Umeås MediumWineThing förra helgen och den levererade både mycket ungdom OCH en hel del early maturity umpa-umpa som absolut var njutbart, men som kan både bättre och mer.

(Kommer data och personliga TN typ imorgon, söndag.)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2006 Tardieu-Laurent Cornas Coteaux, 88p
Underwhelmed with Cornas again this week, even if not as much as during Thursday's disaster w/Alain Voges.

Precision, fine signs of early maturity, white pepper, wondrous aromas that filled the wine cellar during decant but... But there were so many things missing from this wine tonight... It ended a little short of the *gulp* and was unnecessarily watery. Had expected QUITE a bit more.

"It's not your wardrobe, it's mine."

Hope it will grow well, as we have a third and final bottle waiting for love.

Wife: 89p (generous, she is!)

To wife's perfect garlic, soy and black pepper wagyu (Korean style) and pork belly veggies in slime (Chinese style) that are just sooo delicious with wine...
 

Vino fino

Medlem
På resa genom Sicilien för drygt tio år sedan köpte jag med mig en del vin hem, mycket från Planeta som var hett då, men även en del som lokalbefolkningen rekommenderade.
Kul med sött vin, kul med baron Pupillos Solacium Moscato som antagligen dricks yngre lokalt. Men jag har lagrat mitt exemplar sedan besöket.

Den druviga frukten har börjat ge vika åt russin och fikon men fortfarande känns vinet fräscht, med honungssöt övermogen melon och faktiskt lite jordgubbssmak. Inte världens högsta syra men sammantaget väldigt bra, inte för sött, inte för jolmigt.
Pupillo Solacium Moscato di Sicilia 2000, 91 p.

Lidl kör en kampanj nu med opastöriserade schweiziska ostar som funkade väldigt bra till vinet. Bl.a. köpte jag en som hette Müller-Thurgau (!!?) som var väldigt lik lagrad Jarlsberg. Man lär sig så länge man lever...

IMG_9220.JPG
 

Daniel A

Administratör
BYOB i GBG igår, med @ChristianB @Daniel B @Sörplarn @Mattias S @Beo @Magikern @Magnus L (@kayaker på ett hörn) @Hagbard C. . Riktigt trevlig kväll, med många fantastiska viner! Anteckningarna är ju sisådär, men övriga närvarande kan nog fylla på och fylla ut!

Många kluriga viner och det blev inte många kollektiva rätt på gissningarna. Men det var kul och lärorikt. Måste nog börja dricka lite mer rött. ;)

Bonusvin nr 1
2006 Pol Roger, BdB
Viss kexighet, päron, äpple, lite citrus. Citrus och päron på tungan, med syrasting. Helt OK. 86p.

Vitflight
2010 Domaine Laporte, La Vigne de Beausoppet - Pouilly Fumé
Krusbär, nässlor, svarta vinbär, maskros. Monstersyra, citrus, åt svart vinbärssaft. 87p.

2012 Alzinger, Grüner Veltliner Smaragd Steinertal - Wachau
Luktar som en lösgodispåse, med päron och melon. Päronmarmelad, hög syra och lång eftersmak. 88p

2011 Domaine de la Tournelle, Fleur de Savagnin - Jura
Wat? Blir inte klok på näsan. Smör, hav. Viss oljighet på tungan. Riktigt bra, men svår att bena ut. 89p.

2014 A. Christmann, IDIG - Pfalz
“Grönt”, citronskal, fruktigt. Spritsig, hög syra men samtidigt ganska lätt. Härlig frukt på tungan. 87p

Rödflight nr 1
2012 Achaval-Ferrer, Quimera - Mendoza
Dov, söt röd frukt. Körsbär, fat. Smakar blåbär och syrastinna lingon. Tanninbett och varm alkohol. Smakar kraftspad stundtals (bu!). 89p.

2007 La Spinetta, Langhe Nebbiolo
Vingummi, svarta vinbär. Lite lättare kropp (ålder?), torrt, strävt. Blåbär. Meh. 86p

2003 Louis Jadot,Gevry-Chambertin 1er Cru Champeaux
Animaliskt, mognadstoner, viss skitighet, russin och lite cigarr/tobak. Bra tanniner, balanserat och avrundat. Mums! 90p.

2011 Schiefer, Rutz Rebell “rose of my heart” - Österrike
Otroligt ljust! Massvis med röda bär - lingon, vinbär - pepprigt. Röda bär och kryddigt även på tungan. Lätt kropp. Rikigt jävla gott! 89p

Rödflight nr 2
2012 Ferenczi, Pinot Noir - Szekszard
Bär, russin, fruktigt och varmt. Lite spretig syra, men bra grejer. 87p (mitt vin. Två pers som höll den som bäst i flighten. Gissningarna drog åt Italien och typ Barolo, vill jag minnas. Kul!)

2010 Hewitson, Mourvdre Old Garden - Barossa Valley
Fat, maskinverkstad, mörk frukt. Kryddigt och fruktigt, men saknar något som kan lyfta det ordentligt. 87p.

1985 Couly-Dutheil, Clos de L’Olive - Chinon
Wow! Chili, choklad, massiv paprika, peppar, tomat. Påminner banne mig om en Bloody Mary. Tunt och balanserat med riktigt annorlunda och spännande karaktär. Fantastiskt! 92p.

2006 Ojai, Syrah Roll Ranch - Kalifornien
Mörka bär, viss skitighet, gummi, peppar. Spretar lite i smaken, men gott. 89p.

2012 Lapostolle, Cuvée Alexandre carmenere - Colchagua
Grönt, paprika, trä. Tanninbett, trevligt vin. 88p.

Bonusvin nr 2
2003 i Castei, Amarone Classico
Torkad frukt överallt. Lite sött. Gott, men lite tråkigt. 87p

2004 ???, Zweigelt Reserve
Riktigt trevligt slankt vin med härlig karaktär. 88p

2012 Ch. Fleur Cardinale - St. Emilion grand cru
Hittar bara lite generisk mörk frukt. Slutet som tusan. Barnarov deluxe? 88p

Sötvinsflight (BYOC, av mig. Antecknade jävligt sparsamt och bara njöt istället)
1999 Aureum, Navis Preatoria, Tokaji Aszú 3p
91p.


2003 Patricius, Tokaji Aszú 4p
89p


1972 Oremus, Tokaji Aszú 5p
Herrejävlar. Kul vin, men har tappat mycket av sin Tokaji-karaktär. Madeira/sherry-hållet, fast utan att vara starkvin. Fantastiskt gott dock, och riktigt spännande. 95p.

2001 Hetzölö, Tokaji Aszú 6p
!!!. 94p.

Bonusvin nr 3 (BYOC, av mig.)
1937 D’Oliveiras, Sercial Reserva - Madeira
Wooooow! Aldrig smakat något så vansinnigt syrligt intensivt. 98p. Verkade även bli WOTN, men det känns ju nästan som fusk. Roligt att se allas reaktioner på ett sådant här vin. Rätt sällskap att tömma flaskan i!

Bonusvin nr 4
2002 Le Clos Genet - Santenay Blanc
Flour, äpple, anis, smör. Mums! 89p

Återvänder gärna inom snar framtid! Tack till alla som var där!
 

grappa

Medlem
BYOB i GBG igår, med @ChristianB @Daniel B @Sörplarn @Mattias S @Beo @Magikern @Magnus L (@kayaker på ett hörn) @Hagbard C. . Riktigt trevlig kväll, med många fantastiska viner! Anteckningarna är ju sisådär, men övriga närvarande kan nog fylla på och fylla ut!

Många kluriga viner och det blev inte många kollektiva rätt på gissningarna. Men det var kul och lärorikt. Måste nog börja dricka lite mer rött. ;)

Bonusvin nr 1
2006 Pol Roger, BdB
Viss kexighet, päron, äpple, lite citrus. Citrus och päron på tungan, med syrasting. Helt OK. 86p.

Vitflight
2010 Domaine Laporte, La Vigne de Beausoppet - Pouilly Fumé
Krusbär, nässlor, svarta vinbär, maskros. Monstersyra, citrus, åt svart vinbärssaft. 87p.

2012 Alzinger, Grüner Veltliner Smaragd Steinertal - Wachau
Luktar som en lösgodispåse, med päron och melon. Päronmarmelad, hög syra och lång eftersmak. 88p

2011 Domaine de la Tournelle, Fleur de Savagnin - Jura
Wat? Blir inte klok på näsan. Smör, hav. Viss oljighet på tungan. Riktigt bra, men svår att bena ut. 89p.

2014 A. Christmann, IDIG - Pfalz
“Grönt”, citronskal, fruktigt. Spritsig, hög syra men samtidigt ganska lätt. Härlig frukt på tungan. 87p

Rödflight nr 1
2012 Achaval-Ferrer, Quimera - Mendoza
Dov, söt röd frukt. Körsbär, fat. Smakar blåbär och syrastinna lingon. Tanninbett och varm alkohol. Smakar kraftspad stundtals (bu!). 89p.

2007 La Spinetta, Langhe Nebbiolo
Vingummi, svarta vinbär. Lite lättare kropp (ålder?), torrt, strävt. Blåbär. Meh. 86p

2003 Louis Jadot,Gevry-Chambertin 1er Cru Champeaux
Animaliskt, mognadstoner, viss skitighet, russin och lite cigarr/tobak. Bra tanniner, balanserat och avrundat. Mums! 90p.

2011 Schiefer, Rutz Rebell “rose of my heart” - Österrike
Otroligt ljust! Massvis med röda bär - lingon, vinbär - pepprigt. Röda bär och kryddigt även på tungan. Lätt kropp. Rikigt jävla gott! 89p

Rödflight nr 2
2012 Ferenczi, Pinot Noir - Szekszard
Bär, russin, fruktigt och varmt. Lite spretig syra, men bra grejer. 87p (mitt vin. Två pers som höll den som bäst i flighten. Gissningarna drog åt Italien och typ Barolo, vill jag minnas. Kul!)

2010 Hewitson, Mourvdre Old Garden - Barossa Valley
Fat, maskinverkstad, mörk frukt. Kryddigt och fruktigt, men saknar något som kan lyfta det ordentligt. 87p.

1985 Couly-Dutheil, Clos de L’Olive - Chinon
Wow! Chili, choklad, massiv paprika, peppar, tomat. Påminner banne mig om en Bloody Mary. Tunt och balanserat med riktigt annorlunda och spännande karaktär. Fantastiskt! 92p.

2006 Ojai, Syrah Roll Ranch - Kalifornien
Mörka bär, viss skitighet, gummi, peppar. Spretar lite i smaken, men gott. 89p.

2012 Lapostolle, Cuvée Alexandre carmenere - Colchagua
Grönt, paprika, trä. Tanninbett, trevligt vin. 88p.

Bonusvin nr 2
2003 i Castei, Amarone Classico
Torkad frukt överallt. Lite sött. Gott, men lite tråkigt. 87p

2004 ???, Zweigelt Reserve
Riktigt trevligt slankt vin med härlig karaktär. 88p

2012 Ch. Fleur Cardinale - St. Emilion grand cru
Hittar bara lite generisk mörk frukt. Slutet som tusan. Barnarov deluxe? 88p

Sötvinsflight (BYOC, av mig. Antecknade jävligt sparsamt och bara njöt istället)
1999 Aureum, Navis Preatoria, Tokaji Aszú 3p
91p.


2003 Patricius, Tokaji Aszú 4p
89p


1972 Oremus, Tokaji Aszú 5p
Herrejävlar. Kul vin, men har tappat mycket av sin Tokaji-karaktär. Madeira/sherry-hållet, fast utan att vara starkvin. Fantastiskt gott dock, och riktigt spännande. 95p.

2001 Hetzölö, Tokaji Aszú 6p
!!!. 94p.

Bonusvin nr 3 (BYOC, av mig.)
1937 D’Oliveiras, Sercial Reserva - Madeira
Wooooow! Aldrig smakat något så vansinnigt syrligt intensivt. 98p. Verkade även bli WOTN, men det känns ju nästan som fusk. Roligt att se allas reaktioner på ett sådant här vin. Rätt sällskap att tömma flaskan i!

Bonusvin nr 4
2002 Le Clos Genet - Santenay Blanc
Flour, äpple, anis, smör. Mums! 89p

Återvänder gärna inom snar framtid! Tack till alla som var där!

Oerhört besviken att jag missade detta :(. Fick nöja mig med Rhone vinsfestival i Danmark i goda vänners lag och det var inte helt fel heller :).
Ett litet urval av vinerna:
20150919_123520.jpg

Härligt vin som bara görs i 580 flaskor. Bra tanniner. Mörka frukter och bär med fin kryddighet och en gnutta vanilj.

20150919_131024.jpg

Fantastisk Condrieu med mycket parfym, honung, blommor och lite citrus i doften. Torr med bra syra och citrus tillsammans med tropisk frukt i smaken.

20150919_141833.jpg

Skön Hermitage (festivalens bästa röda). Mörkt blåröd. Charkuterier, mörka bär, lite rökighet och mineraler i doft och smak. Bra tanniner och syra i balans.

20150919_143054.jpg

Mörkt blåröd. Prickigkorv, plommon och vinbär i doft och smak. Kraftiga tanniner.
 

Magikern

Medlem
BYOB i GBG igår, med @ChristianB @Daniel B @Sörplarn @Mattias S @Beo @Magikern @Magnus L (@kayaker på ett hörn) @Hagbard C. . Riktigt trevlig kväll, med många fantastiska viner! Anteckningarna är ju sisådär, men övriga närvarande kan nog fylla på och fylla ut!

Många kluriga viner och det blev inte många kollektiva rätt på gissningarna. Men det var kul och lärorikt. Måste nog börja dricka lite mer rött. ;)

Bonusvin nr 1
2006 Pol Roger, BdB
Viss kexighet, päron, äpple, lite citrus. Citrus och päron på tungan, med syrasting. Helt OK. 86p.

Vitflight
2010 Domaine Laporte, La Vigne de Beausoppet - Pouilly Fumé
Krusbär, nässlor, svarta vinbär, maskros. Monstersyra, citrus, åt svart vinbärssaft. 87p.

2012 Alzinger, Grüner Veltliner Smaragd Steinertal - Wachau
Luktar som en lösgodispåse, med päron och melon. Päronmarmelad, hög syra och lång eftersmak. 88p

2011 Domaine de la Tournelle, Fleur de Savagnin - Jura
Wat? Blir inte klok på näsan. Smör, hav. Viss oljighet på tungan. Riktigt bra, men svår att bena ut. 89p.

2014 A. Christmann, IDIG - Pfalz
“Grönt”, citronskal, fruktigt. Spritsig, hög syra men samtidigt ganska lätt. Härlig frukt på tungan. 87p

Rödflight nr 1
2012 Achaval-Ferrer, Quimera - Mendoza
Dov, söt röd frukt. Körsbär, fat. Smakar blåbär och syrastinna lingon. Tanninbett och varm alkohol. Smakar kraftspad stundtals (bu!). 89p.

2007 La Spinetta, Langhe Nebbiolo
Vingummi, svarta vinbär. Lite lättare kropp (ålder?), torrt, strävt. Blåbär. Meh. 86p

2003 Louis Jadot,Gevry-Chambertin 1er Cru Champeaux
Animaliskt, mognadstoner, viss skitighet, russin och lite cigarr/tobak. Bra tanniner, balanserat och avrundat. Mums! 90p.

2011 Schiefer, Rutz Rebell “rose of my heart” - Österrike
Otroligt ljust! Massvis med röda bär - lingon, vinbär - pepprigt. Röda bär och kryddigt även på tungan. Lätt kropp. Rikigt jävla gott! 89p

Rödflight nr 2
2012 Ferenczi, Pinot Noir - Szekszard
Bär, russin, fruktigt och varmt. Lite spretig syra, men bra grejer. 87p (mitt vin. Två pers som höll den som bäst i flighten. Gissningarna drog åt Italien och typ Barolo, vill jag minnas. Kul!)

2010 Hewitson, Mourvdre Old Garden - Barossa Valley
Fat, maskinverkstad, mörk frukt. Kryddigt och fruktigt, men saknar något som kan lyfta det ordentligt. 87p.

1985 Couly-Dutheil, Clos de L’Olive - Chinon
Wow! Chili, choklad, massiv paprika, peppar, tomat. Påminner banne mig om en Bloody Mary. Tunt och balanserat med riktigt annorlunda och spännande karaktär. Fantastiskt! 92p.

2006 Ojai, Syrah Roll Ranch - Kalifornien
Mörka bär, viss skitighet, gummi, peppar. Spretar lite i smaken, men gott. 89p.

2012 Lapostolle, Cuvée Alexandre carmenere - Colchagua
Grönt, paprika, trä. Tanninbett, trevligt vin. 88p.

Bonusvin nr 2
2003 i Castei, Amarone Classico
Torkad frukt överallt. Lite sött. Gott, men lite tråkigt. 87p

2004 ???, Zweigelt Reserve
Riktigt trevligt slankt vin med härlig karaktär. 88p

2012 Ch. Fleur Cardinale - St. Emilion grand cru
Hittar bara lite generisk mörk frukt. Slutet som tusan. Barnarov deluxe? 88p

Sötvinsflight (BYOC, av mig. Antecknade jävligt sparsamt och bara njöt istället)
1999 Aureum, Navis Preatoria, Tokaji Aszú 3p
91p.


2003 Patricius, Tokaji Aszú 4p
89p


1972 Oremus, Tokaji Aszú 5p
Herrejävlar. Kul vin, men har tappat mycket av sin Tokaji-karaktär. Madeira/sherry-hållet, fast utan att vara starkvin. Fantastiskt gott dock, och riktigt spännande. 95p.

2001 Hetzölö, Tokaji Aszú 6p
!!!. 94p.

Bonusvin nr 3 (BYOC, av mig.)
1937 D’Oliveiras, Sercial Reserva - Madeira
Wooooow! Aldrig smakat något så vansinnigt syrligt intensivt. 98p. Verkade även bli WOTN, men det känns ju nästan som fusk. Roligt att se allas reaktioner på ett sådant här vin. Rätt sällskap att tömma flaskan i!

Bonusvin nr 4
2002 Le Clos Genet - Santenay Blanc
Flour, äpple, anis, smör. Mums! 89p

Återvänder gärna inom snar framtid! Tack till alla som var där!

Den bästa sötvinsflight jag varit med om. Madeiran med viss konkurens från Oremus 72 var WOTN.
Det var knappt någon av de första vinerna som var i närheten.
 

chambertin

Medlem
På resa genom Sicilien för drygt tio år sedan köpte jag med mig en del vin hem, mycket från Planeta som var hett då, men även en del som lokalbefolkningen rekommenderade.
Kul med sött vin, kul med baron Pupillos Solacium Moscato som antagligen dricks yngre lokalt. Men jag har lagrat mitt exemplar sedan besöket.

Den druviga frukten har börjat ge vika åt russin och fikon men fortfarande känns vinet fräscht, med honungssöt övermogen melon och faktiskt lite jordgubbssmak. Inte världens högsta syra men sammantaget väldigt bra, inte för sött, inte för jolmigt.
Pupillo Solacium Moscato di Sicilia 2000, 91 p.

Lidl kör en kampanj nu med opastöriserade schweiziska ostar som funkade väldigt bra till vinet. Bl.a. köpte jag en som hette Müller-Thurgau (!!?) som var väldigt lik lagrad Jarlsberg. Man lär sig så länge man lever...

Visa bifogad bild 4979
Tänk om det hade stått:
Lidl kör en kampanj nu på Pupillo Solacium Moscato di Sicilia 2011
:tystad:
 

Silex

Medlem
Blev lite vin igår när vi hade vänner över på middag.
Inledde med Diebolt-Vallois Blanc de blanc 2004 - Gillar huset och den här flaskan var inget undantag. Härlig, komplex, frisk. Kan nog bli bättre med några år till i källaren men jättegod nu - 91
Sedan lite rött:
Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine 1976 - doftar först bara gammalt trä. Efter luft visar den upp en ganska komplex nos med röda bär, gröna drag och ceder. I munnen är det mjukt och lite trött, men inte utan charm. Det har dock säkerligen sett bättre dagar. Mer intressant än gott - 88
Castello di Brolio 2006 - Detta är oerhört välgjort, komplext och trevligt och för några år sedan älskade jag stilen. Nu tycker jag dock det är lite för mycket fläskiga fat och lite för söt frukt. Men visst är det ett jättegott vin med bra komplexitet och lång eftersmak - 89
Renato Ratti Marcenasco 2009 - Det här är riktigt trevligt. Förvånansvärt tillgängligt med härlig ren frukt och kraftiga men ändå fullt överkomliga tanniner. Ännu bättre till lite kött som rundar av - 91
Avslutar med ost och Brännland Iscider 2013 - första gången jag provar denna hyllade dryck och det är bara att stämma in i kören. Sötman balanseras av en härlig syra som gör det friskt och mumsigt. Jättebra att bara dricka som det är, men funkade även bra till de kraftigare ostarna. Mums - 93
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gissar att någon pervers alkoholutredning med medicinska halvfakta kommit fram till att om Swe lagliggjorde BYOB så skulle över 2750 människor varje år sluta leverera julaftnar till barnen, börja kissa och bajsa där det evt finns träd, sluta vara produktiva på jobbet (inte bara 15%-ig nedgång, utan 100%-igt) och dessutom knarka sönder DITT neighbourhood.
image.jpg


Vi nyttjade i afton BYOB tillsammans med en Australisk gammal kär vän med hustru. Kändes stabilt. Även om jag svenskoroade mig så gick alla hem från festen utan raglig gång. Det var en kär afton! I Swe hade det dock varit omöjligt fira ett Swe-Jap par tillsammans med ett Oz-Oz par där herrarna i gänget först möttes som hormonellt stinna 17-åringar i ett grå-brunt Swärje... och liksom tog med sig nostalgiska godbitar med konversationsämnesviner på lokal... Vi hade kunnat avnjuta HEMMAKOKT eller Bishop"s Arms och några pintar öl. Eller så hade vi gjort som idag: avnjutit frihet, jobbat 15 timmar och gått hem lyckliga efter en riktigt BRA dag.

(Blodpudding, köttbullar, pizzasmakande trådig, fibrös överkokt torsk, sönderstekt strömming florentine (eller Byzantine), brungrått grönssaksslem osv.) och vi har tillsammans inmundigat över åtta årg av Grange tillsammans... Hill of Grace bara tre... Men, eftersom vi inte slickar etiketter, så har dessa skitviner (faktiskt!) förfallit i vår kollektiva trivselglömska. Kvällens dryckeslista hade njutningen i första rummet och etiketterna har vi vuxit ifrån. Vi njöt helt enkelt ANDRA räcerbra viner än vad en fettostim plånbok kan förenkla sig fram genom. Både på papperet och i verkligheten så njöt vi kungligen. Storligen. Storlien. Högaktningsfullt :)

Åt fö hamburgare i Umeå alldeles nyligt. Och älvsfåran var mer närvarande än jag fann aptitligt...
image.jpg


Hur kan liwet bli värre?
Jag vet inte hur det skulle kunna bli bättre.
Eller :)))
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens BYOB landade iaf här:
image.jpg


...kändes inte riktigt som om ngn blev alkoholiserad i afton, även om man bör veta att mycket missbruk är dolt och att folk kan ta sig för att ljuga då och då. Känsligt ämne, känsliga könsdelar...
 
Toppen