Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
Var på Enjoy Wines sortimentsprovning i fredags. Det fanns hundratals viner att prova och jag fokuserade på rött och dyrt. :) Skrev inga nogranna anteckningar men satte för en gångs skulle poäng på allt jag provade.

Bäst av allt var La Spinetta-vinerna:
La Spinetta Barbaresco Gallina 2006 – 93 poäng
La Spinetta Barbaresco Valeirano 2006 – 92 poäng
La Spinetta Barbaresco Starderi 2006 – 93 poäng
La Spinetta Barolo Campe 2004 – 94 poäng

Provade fem viner från Fontanafreda och där blir det verkligen skillnad när man provar deras dyrare Baroloviner, även om den extra åldern säkert hjälper till också:
Fontanafreda Barbaresco 2011 - 87 poäng
Fontanafreda Barolo 2011 – 90 poäng
Fontanafreda Barolo Vigna La Rosa Barolo 2008 – 93 poäng
Fontanafreda Barolo Lazzarito 2004– 92 poäng

Emidio Pepe var en ny bekantskap och jag var väldigt imponerad av båda deras vita och röda Abruzzo-viner. Den röda har stor potential men behöver några år i källaren. Den vita var spännande med animaliska toner på näsan och skön mineralitet.
Emidio Pepe Trebbiano d’Abruzzo 2011 – 92 poäng
Emidio Pepe Montepulciano d’Abruzzo 2009 – 90 poäng

Sedan kan jag varmt rekommendera San Fereolo “Il Provinciale” Langhe Rosso 2004 som kommer att släppas på Systembolaget den 1 december för 179 kr. Jag satte 91 poäng och har lagt in en påminnelse i almanackan om att köpa. Det släpps drygt 1000 flaskor så det bör gå att få tag på ett gäng utan att behöva köa.

Charmiga Maralisa Allegrini var på plats och ledde en generös vertikalprovning av Allegrini La Poja där vi fick prova 2010, 2009, 2006, 2004 och 2001. Jag blev inte ett dugg imponerad av de här vinerna och jag begriper inte hur de kan vara så dyra/efterfrågade. Russin, körsbär och spritiga, lite söta på något sätt. Nej, jag förstår verkligen inte alls. Som tur för Maralisa verkade ett gäng svenska fans vara på plats så det var nog ingen som märkte att jag satt och såg förundrad ut. :rolleyes:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Oj!
Vilket Hälwetiskt underbart vinevent du avnjutit! @Elvis: Önskar jag hade varit där med dig :)

Vigna La Rosa är faktiskt ett vin som inspirerat mig mer än vad som kanske är vettigt, samma med vingårdskusinen: Vigna Lazzarito. Jag tycks minnas att de var 1976 : or eller 1978 : or som vi drack första gången det begav sig...

Den flaska Vigna La Rosa vi avnjöt i Florens nyligen var bara så fett underbar att dess FETA Parkerpoints verkligen var extremt närvarande. Dock inte på något vis var detta vin störande eller elakt. . .
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
I helgen var det även dags för mig att peta i mig 2011 Barolo Marcenasco från Renato Ratti.
Vinet dekanterades några timmar innan servering och bjöd på en förvånansvärt slank kropp med en härligt fruktighet med röda bär och hallon i spetsen, jag saknade dock något lite i längd och fyllighet men väldigt gott och drickvänligt nu med en förbättringspotential med åldern.
För det ringa priset så levererar den mycket bra och jag är glad att jag köpte en rejäl batch för det här dricker jag gärna igen. Till maten och stämningen var det en klar 90P men skall man sen vara lite grinig en måndag som denna kanske det trots allt bara får bli 89P.

Vinet dracks till en kolgrillad flankstek från Västersläts gård i Kalmar med bakpotatis gjord på deras monsterstora senskördade färskpotatis och ett enkelt örtsmör. Ibland behöver livet inte vara så svårt. Barolo + Kött = Gott
 

Mattias Schyberg

Administratör
BYOB i GBG igår
Man får tacka ännu en gång för många fantastiskt intressanta söt- och starkviner från din sida. Det var en ära att dela dem med dig och resten av gänget. En fantastisk kväll blev ett faktum och skönare gäng är svårt att hitta. Fan vilken kväll!

Sorry för att mina noter har dröjt, men har varit lite upptagen. :)

Bonusvin nr 1

2006 Pol Roger, BdB
[6 st gissade på skumpa 3 tvekade och gissade annat ursprung.]
Själv så gissade jag på att det handlade om en standardskumpa för max 300 spänn. Generisk näsa med bröd, en aning nougat, kofta och citrus med lite krutmineralitet i bakgrunden. Medel på det mesta i munnen, inget som stack ut. Trist och mediokert. 86p.

Vitflight

2010 Domaine Laporte, La Vigne de Beausoppet - Pouilly Fumé
[3 bästaröster i heatet varav en var min.]
Sparris, passionsfrukt, flintamineralitet, majs och fläder i näsan. Ganska fylligt och ettrigt i munnen med fina drag av grapefrukt i eftersmaken. Jag gillade vinet och tyckte nog det var ganska typiskt för sitt ursprung. 88p.

2012 Alzinger, Grüner Veltliner Smaragd Steinertal - Wachau
[0 bästaröster i heatet]

Guava, päron, mandel och citrus i näsan. Snäll syra, fet frukt och bra intensitet, men generiskt och trist. Ännu en gång så är jag ute och köper korv när det dyker upp en GV blint. Gissade på en Garganega från Italien. 85p

2011 Domaine de la Tournelle, Fleur de Savagnin - Jura
[3 bästaröster i heatet]

Japp, kvällens naturvin tänkte jag. Äpplemos, gula plommon, mogen banan och curry i näsan. Oangenäm beska i munnen förstörde en annars trevlig upplevelse. Hade svårt att uppskatta vinet. Gissade på någon norditaliensk historia i paritet med Slatnik. 84p.

2014 A. Christmann, IDIG - Pfalz
[4 bästaröster i heatet]

Flintamineral, ett uns petroleum som snabbt försvann, lime, päronskal, gräs. Innan jag fått in det i munnen så kändes det ganska typiskt Riesling, men i munnen så tar kartigheten med en hel del beska över. Gissar slutligen på Chablis. Näst bäst i heatet enligt mig, men långtifrån så bra som det borde vara. Stor besvikelse. 87p

Rödflight nr 1

2012 Achaval-Ferrer, Quimera - Mendoza
[2 bästaröster i heat, varav en var min]

Ung, mörka bär (mörka körsbär, björnbär och svarta vinbär), rejäla fattoner av det snyggare slaget, peppar, valnöt, stall och kött. Fylligt, intensivt och välbalanserat i munnen. Stort, men det känns aldrig plufsigt med den rakryggade strukturen. Valsade omkring i Rhone då jag tänkte Syrah, men landade slutligen på Tannat från Madiran. Svårt vin att gissa på, men Argentina var jag inte i närheten av. Stallighet är ju dessutom relativt ovanligt attribut att hitta där. Kanonvin, dock alldeles för ungt. 92p

2007 La Spinetta, Langhe Nebbiolo
[En bästaröst i heat]
Körsbär(!), Bassets svarta vinbär, hallon, aningen choklad och gröna drag av basilika. Hyfsade tanniner i medelfyllig kropp. Bra syra och intensitet. Hamnade snabbt i Italien, men mer åt Brunello än Piemonte. Funderade även på Chile på grund av godistonen, men basilikan fällde avgörandet. Ganska trist vin, men helt ok. 87p

2003 Louis Jadot,Gevry-Chambertin 1er Cru Champeaux
[4 Bästaröster i heat]

Härligt moget, möjligen på gränsen till övermoget. Mängder av ljus fermenterad tobak, nypon och salmiak som blandas upp med lite skitiga strumpor, stall och torkad frukt. Lite väl bedagat vin. Funderade aldrig på PN utan tänkte snarare en slank sydrhonare, typ en stram C9dP (den varma årgången märks av). Har säkerligen sett sina bästa dagar men var trots detta min klockrena två i heatet. 91p

2011 Schiefer, Rutz Rebell “rose of my heart” - Österrike
[2 bästaröster i heat]

Märkligt vin. Tranbärssaft med bra syra, typ. Ihåligt, tunt och menlöst. Bottennapp för mig. Ingen gissning på ursprung. 79p

Rödflight nr 2

2012 Ferenczi, Pinot Noir - Szekszard
[2 bästaröster i heat]

Klockren ung nebba. Jag hann att skriva hallon, tjära och trä och summera vinet som en ung intetsägande "Barolo". Kanske fanns inte riktigt tanninerna där med facit i hand, men det kändes väldigt strävt för att vara PN å andra sidan. Inte min kopp av te, men ett klart intressant vin. 85p

2010 Hewitson, Mourvdre Old Garden - Barossa Valley
[2 bästaröster i heat varav en var min]

Mörk frukt med stora lass skit av det delikatare slaget. Vanilj, ceder, peppar, mörk sten, svartvinbärsblad och massor av animaliska inslag. Stram och fyllig med löjligt bra intensitet. Hamnade i norra Rhone och tänkte på en riktigt bra Cote-Rotie eller liknande. Förmodligen var det nog alldeles för fylligt för det och den bästa gissning jag kunde haft hade nog varit Bandol, men det tänkte jag aldrig på, tyvärr. 92p.

1985 Couly-Dutheil, Clos de L’Olive - Chinon
[2 bästaröster i heat]

Det är inte ofta man med självförtroende lyckas plocka ett vin, både årgång, producent och appellation och dessutom var det fler än jag som gjorde det denna kväll. Detta vin har jag numera druckit fyra gånger, det känns med andra ord väldigt bekant vid det här laget. Underbar kuriosa, men som vanligt så anser jag nog att det är över och förbi för längesen, men trots detta så är det allt annat än tråkigt att dricka. Grön paprika till tusen och en hel jäkla grusväg på köpet. Frukt? Äsch, det är överskattat. Här snackar vi metalliska burktomater om något. 87p

2006 Ojai, Syrah Roll Ranch - Kalifornien
[3 bästaröster i heatet]

Inte mycket att säga om detta, mitt ena vin för kvällen och det levererade ungefär som väntat, men aningen sämre än jag hade hoppats. Körsbär, hallon, torkad frukt och svarta oliver på en bädd av animalisk köttighet och några varv på pepparkvarnen. Hög intensitet och viss avrundning i smaken. Kanske något restsöt till och med. Riktigt bra, men inga toppbetyg. 90p

2012 Lapostolle, Cuvée Alexandre carmenere - Colchagua
[0 bästaröster i heat]

Paprika, ceder, svarta vinbär, blåbärsris och snygga fat. Mitt andra vin för kvällen. Riktigt bra vin, men blev lite tråkigt i sammanhanget. De flesta verkade såklart vara inne på CF. 89p.

Bonusvin nr 2

2003 i Castei, Amarone Classico
Massor av torkad frukt, choklad och tobak. Typisk Amarone. Var lite ofokuserad vid tillfället, men minns det som hyggligt. 87-89p

2004 ???, Zweigelt Reserve
Massor av omogen och stjälkig skogsbärsfrukt. Ganska charmigt. Gissade på en Blaufrankisch, mest med tanke på vem som hade med sig det förmodlign. Blev inte direkt imponerad. 85-87p

2012 Ch. Fleur Cardinale - St. Emilion grand cru
Supertajt och purung bdx. Omöjlig att utvärdera i dagsläget, men jädrar vad tannin, fat och koncentration det bjöd på. Kan bli hur bra som helst men behöver tid. Kan inte gå högre än 90p i dagsläget.

Sötvinsflight

1999 Aureum, Navis Preatoria, Tokaji Aszú 3p
Aprikos, dill, champinjon, bokna äpplen och äpple i näsan. Lite väl bittert och negativt oxiderat. Ingen fröjd i min mun. 88p

2003 Patricius, Tokaji Aszú 4p
Superhärligt vin med sköna mognadstoner i kombination med botrytistoner, saffran, aprikos, mandelmjöl, svamp och akaciahonung. Superintensivt och härlig sötma med delikat balanserande syra. 90p

1972 Oremus, Tokaji Aszú 5p
Hur god som helst, men vart har typiciteten och tokajikaraktären tagit vägen? Massor av russin, karamell och kaffe. Supersöt men ändå med viss balans. Charmigt till tusen, men jag nöjer mig nog med att sätta 91p trots allt. Jag tror detta har sett bättre dagar i sitt liv.

2001 Hetzölö, Tokaji Aszú 6p
Helt klart min favorit i heatet. Klassiska tokajidrag med saffran, sultanrussin, havsmineralitet, mogna aprikoser och en hel del delikata svamptoner. Superintensivt och härligt sött med bra syra. Svårt att inte gilla. 94p

Bonusvin nr 3

1937 D’Oliveiras, Sercial Reserva - Madeira
Japp, detta blev utan tvekan mitt WOTN. Så jäkla intensivt så det gjorde ont i munnen. Tänderna frätte helt bort av den monstruösa syran. Helt magiskt häftigt vin. Karaktären är svårbeskriven och det var lite odisciplin vid denna tidpunkt från min sida. Jag minns smaken så väl, men kan knappt beskriva den. Påminde mycket om en riktigt jävla bra Palo Cortado, men så in i bänken mycket mer intensiv. 96p
 

Magikern

Medlem
Fleur Cardinal 2012 tyckte jag var betydligt bättre än 2009an som jag upplevde som spretig i fjol. 2012an var mer Bordeaux men 2009an kändes lite som en alkoholspretig jänkare.

Inte alltid viner är bättre i toppårgångar.
 

Appel

Medlem
Man får tacka ännu en gång för många fantastiskt intressanta söt- och starkviner från din sida. Det var en ära att dela dem med dig och resten av gänget. En fantastisk kväll blev ett faktum och skönare gäng är svårt att hitta. Fan vilken kväll!

Sorry för att mina noter har dröjt, men har varit lite upptagen. :)

Bonusvin nr 1

2006 Pol Roger, BdB
[6 st gissade på skumpa 3 tvekade och gissade annat ursprung.]
Själv så gissade jag på att det handlade om en standardskumpa för max 300 spänn. Generisk näsa med bröd, en aning nougat, kofta och citrus med lite krutmineralitet i bakgrunden. Medel på det mesta i munnen, inget som stack ut. Trist och mediokert. 86p.

Vitflight

2010 Domaine Laporte, La Vigne de Beausoppet - Pouilly Fumé
[3 bästaröster i heatet varav en var min.]
Sparris, passionsfrukt, flintamineralitet, majs och fläder i näsan. Ganska fylligt och ettrigt i munnen med fina drag av grapefrukt i eftersmaken. Jag gillade vinet och tyckte nog det var ganska typiskt för sitt ursprung. 88p.

2012 Alzinger, Grüner Veltliner Smaragd Steinertal - Wachau
[0 bästaröster i heatet]

Guava, päron, mandel och citrus i näsan. Snäll syra, fet frukt och bra intensitet, men generiskt och trist. Ännu en gång så är jag ute och köper korv när det dyker upp en GV blint. Gissade på en Garganega från Italien. 85p

2011 Domaine de la Tournelle, Fleur de Savagnin - Jura
[3 bästaröster i heatet]

Japp, kvällens naturvin tänkte jag. Äpplemos, gula plommon, mogen banan och curry i näsan. Oangenäm beska i munnen förstörde en annars trevlig upplevelse. Hade svårt att uppskatta vinet. Gissade på någon norditaliensk historia i paritet med Slatnik. 84p.

2014 A. Christmann, IDIG - Pfalz
[4 bästaröster i heatet]

Flintamineral, ett uns petroleum som snabbt försvann, lime, päronskal, gräs. Innan jag fått in det i munnen så kändes det ganska typiskt Riesling, men i munnen så tar kartigheten med en hel del beska över. Gissar slutligen på Chablis. Näst bäst i heatet enligt mig, men långtifrån så bra som det borde vara. Stor besvikelse. 87p

Rödflight nr 1

2012 Achaval-Ferrer, Quimera - Mendoza
[Tvä bästaröster i heat, varav en var min]

Ung, mörka bär (mörka körsbär, björnbär och svarta vinbär), rejäla fattoner av det snyggare slaget, peppar, valnöt, stall och kött. Fylligt, intensivt och välbalanserat i munnen. Stort, men det känns aldrig plufsigt med den rakryggade strukturen. Valsade omkring i Rhone då jag tänkte Syrah, men landade slutligen på Tannat från Madiran. Svårt vin att gissa på, men Argentina var jag inte i närheten av. Stallighet är ju dessutom relativt ovanligt attribut att hitta där. Kanonvin, dock alldeles för ungt. 92p

2007 La Spinetta, Langhe Nebbiolo
[En bästaröst i heat]
Körsbär(!), Bassets svarta vinbär, hallon, aningen choklad och gröna drag av basilika. Hyfsade tanniner i medelfyllig kropp. Bra syra och intensitet. Hamnade snabbt i Italien, men mer åt Brunello än Piemonte. Funderade även på Chile på grund av godistonen, men basilikan fällde avgörandet. Ganska trist vin, men helt ok. 87p

2003 Louis Jadot,Gevry-Chambertin 1er Cru Champeaux
[4 Bästaröster i heat]

Härligt moget, möjligen på gränsen till övermoget. Mängder av ljus fermenterad tobak, nypon och salmiak som blandas upp med lite skitiga strumpor, stall och torkad frukt. Lite väl bedagat vin. Funderade aldrig på PN utan tänkte snarare en slank sydrhonare, typ en stram C9dP (den varma årgången märks av). Har säkerligen sett sina bästa dagar men var trots detta min klockrena två i heatet. 91p

2011 Schiefer, Rutz Rebell “rose of my heart” - Österrike
[2 bästaröster i heat]

Märkligt vin. Tranbärssaft med bra syra, typ. Ihåligt, tunt och menlöst. Bottennapp för mig. Ingen gissning på ursprung. 79p

Rödflight nr 2

2012 Ferenczi, Pinot Noir - Szekszard
[2 bästaröster i heat]

Klockren ung nebba. Jag hann att skriva hallon, tjära och trä och summera vinet som en ung intetsägande "Barolo". Kanske fanns inte riktigt tanninerna där med facit i hand, men det kändes väldigt strävt för att vara PN å andra sidan. Inte min kopp av te, men ett klart intressant vin. 85p

2010 Hewitson, Mourvdre Old Garden - Barossa Valley
[2 bästaröster i heat]

Mörk frukt med stora lass skit av det delikatare slaget. Vanilj, ceder, peppar, mörk sten, svartvinbärsblad och massor av animaliska inslag. Stram och fyllig med löjligt bra intensitet. Hamnade i norra Rhone och tänkte på en riktigt bra Cote-Rotie eller liknande. Förmodligen var det nog alldeles för fylligt för det och den bästa gissning jag kunde haft hade nog varit Bandol, men det tänkte jag aldrig på, tyvärr. 92p.

1985 Couly-Dutheil, Clos de L’Olive - Chinon
[2 bästaröster i heat]

Det är inte ofta man med självförtroende lyckas plocka ett vin, både årgång, producent och appellation och dessutom var det fler än jag som gjorde det denna kväll. Detta vin har jag numera druckit fyra gånger, det känns med andra ord väldigt bekant vid det här laget. Underbar kuriosa, men som vanligt så anser jag nog att det är över och förbi för längesen, men trots detta så är det allt annat än tråkigt att dricka. Grön paprika till tusen och en hel jäkla grusväg på köpet. Frukt? Äsch, det är överskattat. Här snackar vi metalliska burktomater om något. 87p

2006 Ojai, Syrah Roll Ranch - Kalifornien
[3 bästaröster i heatet]

Inte mycket att säga om detta, mitt ena vin för kvällen och det levererade ungefär som väntat, men aningen sämre än jag hade hoppats. Körsbär, hallon, torkad frukt och svarta oliver på en bädd av animalisk köttighet och några varv på pepparkvarnen. Hög intensitet och viss avrundning i smaken. Kanske något restsöt till och med. Riktigt bra, men inga toppbetyg. 90p

2012 Lapostolle, Cuvée Alexandre carmenere - Colchagua
[0 bästaröster i heat]

Paprika, ceder, svarta vinbär, blåbärsris och snygga fat. Mitt andra vin för kvällen. Riktigt bra vin, men blev lite tråkigt i sammanhanget. De flesta verkade såklart vara inne på CF. 89p.

Bonusvin nr 2

2003 i Castei, Amarone Classico
Massor av torkad frukt, choklad och tobak. Typisk Amarone. Var lite ofokuserad vid tillfället, men minns det som hyggligt. 87-89p

2004 ???, Zweigelt Reserve
Massor av omogen och stjälkig skogsbärsfrukt. Ganska charmigt. Gissade på en Blaufrankisch, mest med tanke på vem som hade med sig det förmodlign. Blev inte direkt imponerad. 85-87p

2012 Ch. Fleur Cardinale - St. Emilion grand cru
Supertajt och purung bdx. Omöjlig att utvärdera i dagsläget, men jädrar vad tannin, fat och koncentration det bjöd på. 90p

Sötvinsflight

1999 Aureum, Navis Preatoria, Tokaji Aszú 3p
Aprikos, dill, champinjon, bokna äpplen och äpple i näsan. Lite väl bittert och negativt oxiderat. Ingen fröjd i min mun. 88p

2003 Patricius, Tokaji Aszú 4p
Superhärligt vin med sköna mognadstoner i kombination med botrytistoner, saffran, aprikos, mandelmjöl, svamp och akaciahonung. Superintensivt och härlig sötma med delikat balanserande syra. 90p

1972 Oremus, Tokaji Aszú 5p
Hur god som helst, men vart har typiciteten och tokajikaraktären tagit vägen? Massor av russin, karamell och kaffe. Supersöt men ändå med viss balans. Charmigt till tusen, men jag nöjer mig nog med att sätta 91p trots allt. Jag tror detta har sett bättre dagar i sitt liv.

2001 Hetzölö, Tokaji Aszú 6p
Helt klart min favorit i heatet. Klassiska tokajidrag med saffran, sultanrussin, havsmineralitet, mogna aprikoser och en hel del delikata svamptoner. Superintensivt och härligt sött med bra syra. Svårt att inte gilla. 94p

Bonusvin nr 3

1937 D’Oliveiras, Sercial Reserva - Madeira
Japp, detta blev utan tvekan mitt WOTN. Så jäkla intensivt så det gjorde ont i munnen. Tänderna frätte helt bort av den monstruösa syran. Helt magiskt häftigt vin. Karaktären är svårbeskriven och det var lite odisiplin vid denna tidpunkt från min sida. Jag minns smaken så väl, men kan knappt beskriva den. Påminde mycket om en riktigt jävla bra Palo Cortado, men så in i bänken mycket mer intensiv. 96p
Mattias, alltid kul att läsa dina TN gångerna man inte kan medverka. Först en grundlig analys och sen en bedömning (även om jag inte alltid håller med om bedömningen de gånger jag är med :D). De är förvisso även intressanta att läsa de gånger man är med. Mao, fortsätt gärna...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I fredags så blev det 2009 E. Guigal Châteauneuf-du-Pape.

Ett väldigt bra vin, välpolerade tanniner, lång eftersmak. Bra koncentration och fylligthet utan att bli för bombastiskt. Gifte sig med en utskuren biff utan problem. I doft och smak så hittade jag timjan, jordgubbar, hallon och vinbär. Det här var ett vin som jag hade velat ha mer av när det var slut! 90p.

Någon som har testat detta vin och kan tipsa om liknande viner?
 

chambertin

Medlem
I fredags så blev det 2009 E. Guigal Châteauneuf-du-Pape.

Ett väldigt bra vin, välpolerade tanniner, lång eftersmak. Bra koncentration och fylligthet utan att bli för bombastiskt. Gifte sig med en utskuren biff utan problem. I doft och smak så hittade jag timjan, jordgubbar, hallon och vinbär. Det här var ett vin som jag hade velat ha mer av när det var slut! 90p.

Någon som har testat detta vin och kan tipsa om liknande viner?
Lite mer bombastisk och Grenachefruktig är denna som reas bort för löjligt låga 165:- ( 70761, 2009 Barroche Terroir)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vet inte om du har provat den, men jag tyckte den var gräslig. Tunn och alkoholstinn, CdP när det är som sämst.

Och till mitt försvar gav jag den både till @karl_ek och @Appel som sågade den blint! :)
Haha samma här, hemskt vin.
Köpte en pava Terroir -07 inspererad av FV, när dom hade sin Julien Barrot romans och skrev upp allt han gjorde.
Vaskade flaskan efter ett glas.
Finns kanske en anledning till rean !?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Haha samma här, hemskt vin.
Köpte en pava Terroir -07 inspererad av FV, när dom hade sin Julien Barrot romans och skrev upp allt han gjorde.
Vaskade flaskan efter ett glas.
Tror det är lite Bristly-romans också. Visst dom har en hel del bra och kul producenter, men det gör inte att allt i deras katalog är bra :)
 

chambertin

Medlem
Vet inte om du har provat den, men jag tyckte den var gräslig. Tunn och alkoholstinn, CdP när det är som sämst.

Och till mitt försvar gav jag den både till @karl_ek och @Appel som sågade den blint! :)

Haha samma här, hemskt vin.
Köpte en pava Terroir -07 inspererad av FV, när dom hade sin Julien Barrot romans och skrev upp allt han gjorde.
Vaskade flaskan efter ett glas.
Finns kanske en anledning till rean !?

Oj, det var hårda ord.
Jorå har druckit två st och visst C9dP -09 ÄR mkt alkohol rent generellt och Barroches Terroir är ju Grenache-dominerad men nu gillade ju @Deppodi en annan 09a därav min rekommendation. Priset inte så avskräckande heller.
Är det inte så att ni är färgade av de senaste årens starka svängning ifrån den här sortens viner snarare än att dom är så dåliga som ni vill göra gällande ? Visst gillar man inte stilen (och aldrig gjort det) så förstår jag och respekterar det så klart.
Personligen har jag tyckt att flera årgångar i C9dP varit lite atypiska (framför allt -07) och föredragit -06 och -04 t.ex.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Oj, det var hårda ord.
Jorå har druckit två st och visst C9dP -09 ÄR mkt alkohol rent generellt och Barroches Terroir är ju Grenache-dominerad men nu gillade ju @Deppodi en annan 09a därav min rekommendation. Priset inte så avskräckande heller.
Är det inte så att ni är färgade av de senaste årens starka svängning ifrån den här sortens viner snarare än att dom är så dåliga som ni vill göra gällande ? Visst gillar man inte stilen (och aldrig gjort det) så förstår jag och respekterar det så klart.
Personligen har jag tyckt att flera årgångar i C9dP varit lite atypiska (framför allt -07) och föredragit -06 och -04 t.ex.
Du har så klart rätt i det mesta. Min smak har absolut förändrats över tiden, och jag är inte immun mot trender. Det gör dock inte min nuvarande smak mindre legitim (och inte någon annans heller för den delen). Grenache har aldrig varit en favorit. Har trots detta druckit många CdP:er som jag har uppskattat otroligt mycket.

Med det sagt så har jag inte mycket bättre tips att komma med från regionen i samma prisklass och stil. Och borde kanske varit tyst från början :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Är det inte så att ni är färgade av de senaste årens starka svängning ifrån den här sortens viner snarare än att dom är så dåliga som ni vill göra gällande ?
Nu är jag så vuxen att jag kan ha en egen åsikt ;)
Har druckit och uppskattat C9dp tex La Nerthe, Bosquet des papes i olika årgångar.
Men visst jag ska erkänna att jag har glidit ifrån distriktet och liknande viner dom sista åren.
Min kritik oförstående mot C9dp består främst av viner som tex Pure och Mas de boislauzon quet
för att nämna några, som i mitt tycke är skrikiga och obalanserade med way to much alkohol.
Men det är klart @Deppodi ska testa och bilda sej en egen uppfattning :)
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lite mer bombastisk och Grenachefruktig är denna som reas bort för löjligt låga 165:- ( 70761, 2009 Barroche Terroir)

Jag har faktiskt provat just detta vin, la en beställning på det i Juni. Konstigt nog så missade jag att lägga in det på CT, så jag har inga smaknoter kvar, men jag kommer ihåg att det blev en hybris att dricka det här vinet just den veckan. Jag var inte ensam att prova det.
Tyvärr imponerade det inte alls på mig, kommer dock inte ihåg varför.

Men ni som har druckit lite mera CdP viner, skiljer dem sig mycket?
Det verkar inte vara en favorit hos så många?
 

grappa

Medlem
Jag har faktiskt provat just detta vin, la en beställning på det i Juni. Konstigt nog så missade jag att lägga in det på CT, så jag har inga smaknoter kvar, men jag kommer ihåg att det blev en hybris att dricka det här vinet just den veckan. Jag var inte ensam att prova det.
Tyvärr imponerade det inte alls på mig, kommer dock inte ihåg varför.

Men ni som har druckit lite mera CdP viner, skiljer dem sig mycket?
Det verkar inte vara en favorit hos så många?
Har kanske inte druckit så många men området är en favorit (i och för sig bland många andra och kanske i synnerhet eftersom frun uppskattar det också). Men visst är det stor skillnad på de som tenderar att smaka kokt sylt och de som är mer balanserade och nyanserade.
Riktigt bra C9dP står sig väldigt bra i mina ögon och Grenache är en druva som förtjänar respekt men som måste hanteras klokt. I lite högre prisklasser finns väldigt mycket bra C9dP. Chateau de Beaucastel, Clos St Michel (inte sett i Sverige), Bosquets de Papes; Chante le Merle, ... För att inte tala om de vita som är riktigt bra, i alla fall de jag testat.
 

chambertin

Medlem
Nu är jag så vuxen att jag kan ha en egen åsikt ;)
Har druckit och uppskattat C9dp tex La Nerthe, Bosquet des papes i olika årgångar.
Men visst jag ska erkänna att jag har glidit ifrån distriktet och liknande viner dom sista åren.
Min kritik oförstående mot C9dp består främst av viner som tex Pure och Mas de boislauzon quet
för att nämna några, som i mitt tycke är skrikiga och obalanserade med way to much alkohol.
Men det är klart @Deppodi ska testa och bilda sej en egen uppfattning :)
Har nog kanske svängt en del (eller bara tröttnat) själv. Håller med dig om flera av dom du räknar upp. Bosquet des Papes har alltid varit sin stil trogen men kan inte riktigt hålla emot ett år som -07 verkar det som då årgången slår igenom. Quet har jag bara tyckt varit vulgo dom ggr jag testat medans deras Tradition bjudit på några trevliga viner. Har nog landat i att lite större dos Mourvèdre i cuvéen gör att jag fortfarande håller kvar vid att C9dP kan producera viner som jag uppskattar. Det jag saknar i modern C9dP jfrt med 90-tal och äldre är lägre alkohol, mer traditionell druvmix, stora fat och lite mer stjälkar.

Har varit väldigt fascinerad över delar av bloggosfären som turbohyllade C9dP under en tid och nu sedan några år vänder det ryggen och t.o.m sågar det (undantag finns så klart). Nebbiolo är det nya älska. När blir det helt passé tro ?
 

ChristianB

DipWSET
Den absolut bästa C9dP som jag har druckit är lätt Deus Ex Machina! Jag minns tyvärr inte vilken årgång det var men det är möjligt att @Daniel B kommer ihåg vilken det var. Sex-sju timmar i karaff och sedan till tjälknöl gjort på älg, just med Guigals C9dP som referensvin! Löjligt bra... Tyvärr går ju en flaska på ca 900 kr så det är inte billigt, men om du får chansen att prova det, @Deppodi, så ska du absolut göra det! :)
 

Gurto

Medlem
Mullineux Syrah 2013 (slaktarbiff med friterade jordärtskockor och rosmarinbearnaise)
Doft: Elegant men mörk frukt - björnbär, blåbär, lakrits, peppar, kryddig åt det skogiga och barriga hållet, torkade blommor och en diskret ton av slocknad brasa
Smak: Slank mörk frukt med mycket pepprigt och kryddigt. Liten örtig bitterhet. Relativt strävt.

Riktigt sjyst vin i en sympatiskt slank och stram stil. Tål säkert en del lagring men är rätt tillgängligt redan nu. 88p

Klockrent till maten.
 
Toppen