Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
I väntan på att det vita ska kylas ned sippar jag på en 2012 Poderi Aldo Conterno Langhe.

Mycket trevlig och tillgängligt vin som kanske inte skriker Piemonte, men som är fullproppad med mjuka söta jordgubbar, hallon, mörka bär. Bra syra som balanserar upp mjukheten utan att det känns kärvt på något sätt. För mig passar det utmärkt på egen hand, men skulle utan svårighet kunna paras till många olika maträtter! 88p
 

Rexel

Medlem
M.Marengo Barolo Bricco Delle Viole 2011 (93P lätt)
I näsan, rejält med rosor, örter, lakrits, även lite söt vaniljig doft och ek. Efter en hel del nosande och en bekant doft som jag först inte hittar, men visst är det plommon o svarta vinbär.....riktigt trevligt.

I munnen mogna körsbärstoner, lakrits, lite svarta vinbär, peppar, örter. Riktigt välbalanserat och redan nu tillgängligt, alkoholen biter igenom lite lite så något år eller två på rygg skulle göra underverk. Medium- syra med välintegrerade tanniner.

image.jpg
 

Larseman

Medlem
I väntan på att det vita ska kylas ned sippar jag på en 2012 Poderi Aldo Conterno Langhe.

Mycket trevlig och tillgängligt vin som kanske inte skriker Piemonte, men som är fullproppad med mjuka söta jordgubbar, hallon, mörka bär. Bra syra som balanserar upp mjukheten utan att det känns kärvt på något sätt. För mig passar det utmärkt på egen hand, men skulle utan svårighet kunna paras till många olika maträtter! 88p
Att det inte känns typiskt Piemonte beror väl på att druvorna är Freisa, Cab Sauv och Merlot. Har en flaska i källaren och nu blev man ju lite sugen :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Att det inte känns typiskt Piemonte beror väl på att druvorna är Freisa, Cab Sauv och Merlot. Har en flaska i källaren och nu blev man ju lite sugen :)

Whoa, cool! Jag lär mig något nytt varje dag, tack @Larseman! Jag borde ha kunnat lista ut det om jag läst på lite mer om vinet, men eftersom jag inte hört talas om freisa tidigare så ringde det inte några klockor när jag hastigt såg det namnet på CT.
 

Larseman

Medlem
Whoa, cool! Jag lär mig något nytt varje dag, tack @Larseman! Jag borde ha kunnat lista ut det om jag läst på lite mer om vinet, men eftersom jag inte hört talas om freisa tidigare så ringde det inte några klockor när jag hastigt såg det namnet på CT.
Men Freisa finns väl nästan bara i Piemonte, bara inget vi är vana med därifrån...
 

Rexel

Medlem
Nästa flarra, referensvin
2011 Oddero Barolo (91-92P)....lycklig:D
Doften är mer pepprig än Marengon, men även här finns gott om rosor, även lakrits. Inte samma palett som Marengon i doften utan mer elegant.

I munnen körsbärstoner, lakrits, tryffel?, peppar, örter. Elegant med hög syra och torra tanniner och en sugande känsla att ta en klunk till...gillar starkt. Detta är en av mina favorit producenter och oddero levererar än en gång i min gom. Dock får odderon slå sig slagen av Marengon med minst en pinne denna gång
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en anledning till varför jag funderar på att lägga ned detta med att dricka vin...

2012 Girard Old Vine Zinfandel

Hade hjärna haft en italienare i glaset ikväll, vad-som-helst-rött-utom-ruché. Vi har nu sängdags i Yokohama efter en italiensk restaurangkväll (fredagsmys) och en ihärdigt ifrågasättande hustru:

"Men waffo valde du ett SYLTVIN? Waffo de?"

Huwwaligen för detta uppsötade Swe-liknande BiB-hurw: 76p (460 kr på Granbocca i Iidabashi, Tokyo.) histrun tog bara en liten sipp, vägrade sipp nr två ned en fingerad rysning och tydlig hänvisning till sötman...

Ännu en producent på vår UNDVIK-LISTA.

image.jpg
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ännu en anledning till varför jag funderar på att lägga ned detta med att dricka vin...

2012 Girard Old Vine Zinfandel

Hade hjärna haft en italienare i glaset ikväll, vad-som-helst-rött-utom-ruché. Vi har nu sängdags i Yokohama efter en italiensk restaurangkväll (fredagsmys) och en ihärdigt ifrågasättande hustru:

"Men waffo valde du ett SYLTVIN? Waffo de?"

Huwwaligen för detta uppsötade Swe-liknande BiB-hurw: 76p (460 kr på Granbocca i Iidabashi, Tokyo.) histrun tog bara en liten sipp, vägrade sipp nr två ned en fingerad rysning och tydlig hänvisning till sötman...

Ännu en producent på vår UNDVIK-LISTA.

Visa bifogad bild 5005
Intressant! Jag drack deras cabbe när jag besökte Prag i somras, och den var helt OK. Men jag brukar också hålla mig borta från zinfandel...


Just nu dricker jag en 2010 Robert Klingenfus Pinot Gris som håller riktigt hög kvalitet för det ringa priset om 121:-. Jag hittade den ensam på Systembolagets hylla över ej uthämtade beställningar och tänkte att det kunde gå till sås om det inte höll måttet. Schysst oxiderad ton med mycket mogna äpplen, torkade aprikoser och persika, stenfrukt och en bra mineralton. 88p

Hade gärna haft fler flaskor! =)
 

Larseman

Medlem
Gräsänkling idag och helt utan lust att laga mat. Slank in på Hötorgshallen och köpte confiterat anklår med rostad potatis och syltad rödlök från Hellbergs Fågel & Vilt. Sedan till Passagen för att hitta en lämplig halvflaska Pinot Noir (ville varken ha slatt eller huvudvärk, därav halva). Naturligtvis inte så mycket att välja på (5 olika) men landade på

2008 Louis Latour Beaune 1er Cru Vignes Franches
Hade nog räknat med lite mognad men icke. Domineras initialt av träplanka. Inte mycket frukt, möjligen lite jordgubbar, men desto mer kryddor, tallbarr, muskot och lingonris. I munnen är det slankt, syrligt men också lite bittert. Snälla och försynta tanniner. Lingon och tranbär. Efter två timmar har doften utvecklats en del med mer röd lite sötaktig frukt och en del örtkryddor (basilika, oregano?). Inte jätteimponerad, 85p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gräsänkling idag och helt utan lust att laga mat. Slank in på Hötorgshallen och köpte confiterat anklår med rostad potatis och syltad rödlök från Hellbergs Fågel & Vilt. Sedan till Passagen för att hitta en lämplig halvflaska Pinot Noir (ville varken ha slatt eller huvudvärk, därav halva). Naturligtvis inte så mycket att välja på (5 olika) men landade på

2008 Louis Latour Beaune 1er Cru Vignes Franches
Hade nog räknat med lite mognad men icke. Domineras initialt av träplanka. Inte mycket frukt, möjligen lite jordgubbar, men desto mer kryddor, tallbarr, muskot och lingonris. I munnen är det slankt, syrligt men också lite bittert. Snälla och försynta tanniner. Lingon och tranbär. Efter två timmar har doften utvecklats en del med mer röd lite sötaktig frukt och en del örtkryddor (basilika, oregano?). Inte jätteimponerad, 85p.
Kanske hade blivit bättre efter en riktig flaska?
 
Toppen