Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Slänger in gårdagens noter på två lite enklare viner också, för de var ändå ganska intressanta:

Domaine de la Janasse Côtes-du-Rhône Blanc 2012 (vitello tonnato)
Doft: Vaxiga äpplen, tropisk gul frukt, honung, vita blommor och tydlig stenig mineralitet.
Smak: Lite fetare och vaxig med mogen frukt och honungstoner (dock ett torrt vin, endast en mycket liten restsötma kan anas). Låg syra.

Jädra trevlig doft och många sjysta drag men kan inte komma ifrån att lågsyra-viner blir lite platta i min mun. 85p

Kom dock mer till sin rätt med maten där den gjorde ett fint jobb.

Elephant Hill le Phant Blanc, Hawk's Bay 2014 (ugnsbakad lax med blomkål, gurka och blomkålskräm med laxrom)
Doft: Litchi, päron, nässlor, väldigt floral och med en hel del rostad ek.
Smak: Tropisk och blommig med kryddig ek. Medelhög syra.

Köpte för den udda blendens skull: 48% Pinot Gris, 47% Viognier och 3% Gewürztraminer. Vinet är också rätt udda och därför rätt intressant (mer så än vad det är riktigt bra). Kan inte låta bli att tänka NZ-Sauvignon Blanc. Fast mer blommighet och så de rostade faten så klart. 83p

Funkade ok till maten. Skulle ha passat bättre med något oekat och friskare (tänk torr Riesling eller Chablis t.ex.).
 

Magikern

Medlem
Har nog kanske svängt en del (eller bara tröttnat) själv. Håller med dig om flera av dom du räknar upp. Bosquet des Papes har alltid varit sin stil trogen men kan inte riktigt hålla emot ett år som -07 verkar det som då årgången slår igenom. Quet har jag bara tyckt varit vulgo dom ggr jag testat medans deras Tradition bjudit på några trevliga viner.

Quet 2005 som finns i beställningssortimentet tyckte jag var bra valuta för pengarna. Tror den är på topp nu. Tradition 2010 bör dock bli bättre. Hade gärna haft en flaska i källaren. Nämnas bör att jag tycker stilen i sig är halvbra och överhypad men är vinerna 20 grader varma eller kanske några grader över brukar de blomma ut bättre. De flesta tycks ge vinerna överbetyg men vem vet, även RP och gänget kanske väger in priset i betyget. ;)
 
Last edited:

matage

Medlem
PopUp på MFW igår med Michael och André Jamais med väldigt trevlig mat.

Selosse Initial deg 2011 som var riktigt fin. Begynnande mognadstoner och väldigt gräddig mousse.

Ch Larmande 01 var dock lite bråkigare. Nu var jag förvisso aningen förkyld men jag kände ingen doft alls även om mitt middagssällskap hävdade motsatsen. Ganska vek i mittpartiet med svag frukt och ett kort stramt slut.
Dock tyckte jag att den tog sig efter en timme i glaset men de kvarvarande flaskorna kommer drickas ganska snart.

Avslutade med en Ch Rieussec 06 på halvflaska. Massvis med tropisk frukt och med en kraftig petroleumton som slår det mesta i den vägen jag testat. Inte oävet på något sätt men jag hade gärna sett lite högre syra för att balansera upp det.

Men som sagt - mina smaklökar var inte på topp igår. Lite extra surt efter 3 vita veckor :/
 

Gurto

Medlem
Domaine du Clos de l'Elu Bastingage, Anjou 2013 - vit sådan (ost: langres, ytterligare en kittost jag glömt namnet på samt Chèvre d'Argental)

Jag går ifrån min vanliga mall eftersom detta var en så annorlunda upplevelse: först möttes vi av ett rätt trist, men helt korrekt, vin med citrus och frisk syra. Väldigt anonymt. Var ändå angenämt att dricka och funkade som ett komplement till osten. När vi (jag och min sambo) bara har ett knappt halvt glas kvar var, som stått en stund sen vi rörde det sist, händer något; vinet blommor plötsligt ut med koncentrerad citrus i form av grillad citron, rejält flintstensaktig mineralitet, gula feta blommor och smöriga, karamelliserade drag av kolaremmar. Vilken transformation! Från ett mycket anonymt vin till ett riktigt bra sådant med allt man förväntar sig av en bra Chenin Blanc. Kan inte sätta betyg på denna transformer men de sista rara dropparna gillades skarpt!

Låt ligga ett par år eller lufta rejält.

Funkade först bra som anonym bakgrundssångare till osten och sedan ännu bättre, jämbördig popstjärna i slutet.
 

epeb

Medlem
Ikväll blev det italiensk, nämlien en Barbera

RugéMonferrato2000-1.jpg
RugéMonferrato2000.jpg


2000 Crissante Alessandria Barbera del Monferrato Rugé
Här var det mörka körsbär en masse. För oss som gillar italiensk klappas det nu! Härligt gott. En del lakrisal på slutet. Får inte glömma att det var gott om rustika tanniner och en syra som varken saknades eller dominerade - i balans helt enkelt. Har åldrats väl utan att tröttna, lite halvbrutal utan den stora finessen.
Hade fullt sjå att hänga med i frugans takt på denna. Så gott betyg blir det då utan att sätta siffror på den.
 

Larseman

Medlem
Ikväll blev det italiensk, nämlien en Barbera

Visa bifogad bild 4990 Visa bifogad bild 4991

2000 Crissante Alessandria Barbera del Monferrato Rugé
Här var det mörka körsbär en masse. För oss som gillar italiensk klappas det nu! Härligt gott. En del lakrisal på slutet. Får inte glömma att det var gott om rustika tanniner och en syra som varken saknades eller dominerade - i balans helt enkelt. Har åldrats väl utan att tröttna, lite halvbrutal utan den stora finessen.
Hade fullt sjå att hänga med i frugans takt på denna. Så gott betyg blir det då utan att sätta siffror på den.
Hej, DOC-polisen här :cool:
Här har vi ett litet mysterium! Du skriver att det är en Barbera del Monferrato men bilden visar tydligt att det är en Monferrato Rosso (olika DOC). Mysteriet tätnar ytterligare när man går in på producentens hemsida. Crissante Alessandria håller till i La Morra och Rugé är enligt hemsidan en Barbera d'Alba Superiore. Gissningsvis så har man tidigare köpt druvor från Monferrato (eller haft vingårdar där) eftersom Rugé enligt CT har varit Barbera del Monferrato i tidigare årgångar (till 2007), eller Barbera d'Asti Superiore och först i senaste årgång Barbera d'Alba Superiore. Frågan man kan ställa sig är dock vilka druvor som finns i din flaska, Monferrato Rosso kan vara vilken blandning som helst av Barbera, Bonarda, Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Dolcetto, Freisa, Grignolino, Nebbiolo och Pinot Nero, men kan naturligtvis vara 100% Barbera. Hade det varit Barbera del Monferrato så visste man säkert att det åtminstone var 85% Barbera.
Gott kan det ju vara oavsett :rolleyes:
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Domaine Julien Labet, Les Varrons 2010
En näsa som skrek Trocadero och Champis på ett mycket positivt och trevligt sätt. Detta innebar äpplen och lite nötter. Inbjöd direkt till en liten sipp och svälj. Fin syra och fin kropp på vinet. Äpplen i smaken tillsammans med lite olika citrus. En sak som slog både mig och min fru var att det verkligen smakade som en Champagne utan bubblor. Väldigt lik en kalkig och supertorr skumpa! Lång och fin eftersmak med massa citrus och en ton av något annat. Lite krut, kanske lite rök. Hur som helst väldigt trevligt och fint!

Jag gillar det verkligen. sätter 91p för dagen.

Drack tillsammans med en kantarellpaj.
 

epeb

Medlem
Hej, DOC-polisen här :cool:
Här har vi ett litet mysterium! Du skriver att det är en Barbera del Monferrato men bilden visar tydligt att det är en Monferrato Rosso (olika DOC). Mysteriet tätnar ytterligare när man går in på producentens hemsida. Crissante Alessandria håller till i La Morra och Rugé är enligt hemsidan en Barbera d'Alba Superiore. Gissningsvis så har man tidigare köpt druvor från Monferrato (eller haft vingårdar där) eftersom Rugé enligt CT har varit Barbera del Monferrato i tidigare årgångar (till 2007), eller Barbera d'Asti Superiore och först i senaste årgång Barbera d'Alba Superiore. Frågan man kan ställa sig är dock vilka druvor som finns i din flaska, Monferrato Rosso kan vara vilken blandning som helst av Barbera, Bonarda, Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Dolcetto, Freisa, Grignolino, Nebbiolo och Pinot Nero, men kan naturligtvis vara 100% Barbera. Hade det varit Barbera del Monferrato så visste man säkert att det åtminstone var 85% Barbera.
Gott kan det ju vara oavsett :rolleyes:
Monferrato Rosso är det naturligtvis. Det står ju så på etiketten. Hursomhelst väldigt gott dricka är det.
Däremot är jag ganska övertygad om att det är 100% Barbera i flaskan. Monferrato Rosso DOC och Monferrato del Barbera DOC täcker in lite olika områden i Monferrato så det kan vara det som avgör vad som står på etiketten beroende på var druvorna skördats..
Jag har skickat ett email till Crissante Alessandria för att få reda vad som är det riktiga svaret på frågan. Får se om de har tid att svara, det är väl skördetid därnere vid det här laget.
 

Daniel A

Administratör
Det här vinet var en chansning av rang. Plonkproducent, men Tokaji har ju en tendens att leverera, tänkte jag… och åldern är ju lite kul ändå. Ha ha ha ha ha

2004 Babits, Szamorodni száraz - Tokaji
Äppelcidervinäger, möglig påse med nötter, avslagen ljus lager på burk, plastpåse. Vattnig i smaken, med ett uns angenäma oxiderade toner (5p) och viss nötighet (5p) (nu pratar vi alltså homeopatiska förhållanden). Första, kylskåpskalla, klunken är ett helt okej tråkigt vin utan nämnvärd näsa (5p). Sedan blev det bara värre och värre… sista droppen blev när det här rumsvarma kisset till “vin” faktiskt började lukta pissoar a la sunkhak kl 2 en lördagnatt efter löning. WWE - worst wine ever. Generösa 15p. Får nog lägga till 1p eftersom korken är i perfekt skick efter 10 år! 16p.

lHCjUIE.jpg

(Brukar inte lägga upp dåliga viner. Men jag gör ett undantag...)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ibland är det riktigt skönt att brotta ner en flaska rött en helt vanlig vardag...eller inte bara ibland förresten - det är nog snarare som skönast alltid!

Lite enklare ostar från Konsum fick bli tilltugg. Köpte favoriten Gruyere, en enkel variant, men god ändå. Verkar vara en osttyp som verkligen älskar vin och allmänt gott sällskap i form suktande munnar. Snubblade strax innan in på bolaget för att kirra något kul och bojo dricker jag ju så sällan, så varför inte, tänkte jag. Plockade upp en flaska 2013 Domaine des Terres Dorées (Jean-Paul Brun) Fleurie från små partier helt utan att veta ett dyft om det förutom att det handlar om en bättre bojo på pappret.

Så jäkla gott till osten var min första reflektion, men inte så dumt för sig själv heller. Lätt kropp såklart, men med fin finess och härligt läskande syra samt bra intensitet. Lättdrucket - det liksom bara slinker ner i allt annat än vinprovningklunkar. Härlig stendammsmineralitet ger vinet skön struktur och svalka. Syrliga jordgubbar, lingon, blomstjälk, gräs, jord och aningen stall i näsan.

Gott utan att vara märkvärdigt, men perfekt en dag som detta. 88p
 

epeb

Medlem
Igår (onsdag) fortsätts det på det italienska spåret
MontecornoBrunetto1.jpg
MontecornoBrunetto2.jpg


Ett enkelt mediumvin från Garda DOC.
2000 Cantine Avanzi, Montecorno Brunetto
Mycket körsbär som får mig att (efter gårdagens Ruge' http://www.bigredwine.co.uk/PP/Alessandria/Alessandria.asp)
får stora Barberavibbar på denna med. Dock inte samma koncentration, men mera syra och ett tunnare och kortare avslut. Klart trevligt och helt ok mitt i veckan vin som hamnar runt 83-85 pinnar.
 
I söndags hölls det Vinfestival i Göteborg. Jag kanske har läst slarvigt, men jag har inte kunnat upptäcka något inlägg som tyckt till om det som fanns där. Räknade jag rätt så var det 12 importörer som visade upp sina viner. Runt 100 olika viner att prova. Samarbete runt marknadsföring, logistik mm sker genom Göteborgs Vinhus.
Det fanns ytterligare fem utställare: glas, vinkällarinredning, ost, charkvaror mm
En hel del av vinerna återkom från vårens vinfestival. Jag koncentrerade mig därför på utbudet av champagner och på det som var helt nytt för mig. Det resulterade i två blogginlägg. Det ena handlade om Ungerska viner och det andra om de champagner som kunde avsmakas.
De röda Kekfrancosvinerna tyckte jag riktigt bra om. Friskheten, frukten, örterna och tillgängligheten var egenskaper som tilltalade mig.
Kommer jag att köpa? Svaret hade varit ett rungande ja, om det nu inte varit för Ungerns agerande i den pågående flyktingkrisen.

Jag tror att det blev runt 12 champagner. Genomgående höll champagnerna en hög standard.
Didier-Ducos Absolu Meunier är ju speciell genom att det är 100% Pinot Meunier.
Bara detta gör den ju köpvärd för den som vill lära känna den druvan lite bättre.
Henriet-Bazin Blanc de Noirs med sina fantastiska röda äpplen och kritiga mineraler är också något jag fastnade för.
André Roger Grand Réserve vill jag också ge ett hedersomnämnande.
Du som vill ta del av mina tankar kan göra detta på min blogg
http://jcvintankar.blogspot.se/2015/09/goteborgs-vinfestival-del-1-ungerska.html
 

epeb

Medlem
Hej, DOC-polisen här :cool:
Här har vi ett litet mysterium! Du skriver att det är en Barbera del Monferrato men bilden visar tydligt att det är en Monferrato Rosso (olika DOC). Mysteriet tätnar ytterligare när man går in på producentens hemsida. Crissante Alessandria håller till i La Morra och Rugé är enligt hemsidan en Barbera d'Alba Superiore. Gissningsvis så har man tidigare köpt druvor från Monferrato (eller haft vingårdar där) eftersom Rugé enligt CT har varit Barbera del Monferrato i tidigare årgångar (till 2007), eller Barbera d'Asti Superiore och först i senaste årgång Barbera d'Alba Superiore. Frågan man kan ställa sig är dock vilka druvor som finns i din flaska, Monferrato Rosso kan vara vilken blandning som helst av Barbera, Bonarda, Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Dolcetto, Freisa, Grignolino, Nebbiolo och Pinot Nero, men kan naturligtvis vara 100% Barbera. Hade det varit Barbera del Monferrato så visste man säkert att det åtminstone var 85% Barbera.
Gott kan det ju vara oavsett :rolleyes:

DOC-polisen kan nu hålla helg och besöka lämplig bar för grundlig polis-after-work-marinering ty mysteriet är löst.

Har fått svar på mitt mail till producenten;
".....
thank you for your beautiful question.
The Rugè wine is 100% of Barbera. From 1989 to 2001 callec MONFERRATO ROSSO DOC, from 2002 to 2008 BARBERA D'ASTI SUPERIORE DOCG and from 2011 we have changed area of production more closest to the cellar now called BARBERA D'ALBA SUPERIORE
Why MONFERRATO ROSSO? Because in the old vineyard of Barbera in Asti area was 10% white grape, which is why it was impossible to write Barbera on the label. Since 2002, we removed the white grape and for the institution of control by that time we could write on the label Barbera of Asti.

I hope you have understood.

Best regards
thank you and enjoy our wines.

Alberto Alessandria
....."
 

Mattias Schyberg

Administratör
DOC-polisen kan nu hålla helg och besöka lämplig bar för grundlig polis-after-work-marinering ty mysteriet är löst.

Har fått svar på mitt mail till producenten;
".....
thank you for your beautiful question.
The Rugè wine is 100% of Barbera. From 1989 to 2001 callec MONFERRATO ROSSO DOC, from 2002 to 2008 BARBERA D'ASTI SUPERIORE DOCG and from 2011 we have changed area of production more closest to the cellar now called BARBERA D'ALBA SUPERIORE
Why MONFERRATO ROSSO? Because in the old vineyard of Barbera in Asti area was 10% white grape, which is why it was impossible to write Barbera on the label. Since 2002, we removed the white grape and for the institution of control by that time we could write on the label Barbera of Asti.

I hope you have understood.

Best regards
thank you and enjoy our wines.

Alberto Alessandria
....."
Precis så agerar man på finewines.se. Vi gillar unisont!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dagens vintips. Håll i er och skynda fynda hos vinnördarnas mest hatade vinhandlare!

image.jpg


2008 Capezzana Carmignano Trefiano (99581)
Supertrevligt med skithärliga mognadstoner av torkad frukt, stall och höstlöv samt en djup mörk körsbärsfrukt med drag av plommon, nypon och svarta vinbär. Ganska fylligt och rejält men med mycket finess. Blyertstanniner i eftersmaken med lite kakao och kryddnejlika. Rund munkänsla med vital struktur och finstämd syra av det snällare slaget, men det är allt annat än uddlöst. Snygga och rikliga fattoner som drar åt tobak, choklad och antikvariat. Kanske lite olja, dill och tjära i bakgrunden. Lite eldigt för den som är känslig. Inte helt olik Musar, eller möjligen en mogen Priorat, men en stram Rioja eller generös och mogen bdx skulle inte heller vara en konstig gissning blint.

Jo, jag tackar jag. Detta är inte bara gott utan lite av ett FYND. Inte ofta man hittar vin med perfekt mognad av hög kvalitet till ett pris strax under 300 pix på bolaget! Det är bara att köpa, dricka och njuta! Helt meningslöst att invänta bättre tider, fönstret lär mest troligt vara nu. 90p
 
Toppen