Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att höra att den levererade! Med 30 månader på fat var jag lite rädd för att den skulle kunna vara en aning träig.

Skall absolut försöka prova den, även om jag brukar föredra CF när den får lite gröntoner åt paprika. Din beskrivningen låter mer Bordeaux än Loire. :)
Lite åt bdx, men väldigt lätt bdx i så fall. Faten kändes väldigt diskreta utan tvekan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Norrsken och grillat vid Umeälven
Spöland
Tasted den 7 september 2015

INTRODUCTION
Housewarming party with very few guests.

image.jpg

FLIGHT 1 - STARTER
Cosmopolitan salad, smoked roe (Kalix löjrom AOC), Wästerbottensost, olive oil, red onions etc on thin bread.
There was also a biodynamic bubbly wine that was ok and very fruity. The low-for-the-genre acids went well with my palate.

FLIGHT 2 - KORTTIDSGRILLAD RUBBAD FLANKSTEK
Hög temp, kort tid!
Makalöst kött!
Vinerna var också väl valda för sammanhanget.

image.jpg

  • 2003 E. Guigal Hermitage, 90 Points
    France, Rhône, Northern Rhône, Hermitage
    Big bold Syrah, California style. Absolutely amazing composition as a red wine for grilled meat. Far from a restrained Hermitage and no pepper in the olfactory region.
    Better after 1 hr decant.
    QPR = not as amazing.

    Was slightly maturity-oxidized already (perfect cork) so, maybe it's started to fall apart a bit early.

  • 2009 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo, 92 Points
    France, Loire Valley, Touraine, Chinon
    Intense and surprisingly opaque.
    Has wet rocks, grass, touch of sweaty mare, tobacco and blueberries on the nose.
    In the mouth there are blueberries everywhere. Tannins are somewhat relaxed and dutifully hidden by the ample young fruit. Acids are balancing. There's length and complexity as well.
    A very fine wine.
image.jpg


FLIGHT 3 - CHEESECAKE MED MUSKOVADOSOCKER OCH BRYNT SMÖR
rikt, fylligt och rent av dramatiskt gott!

  • 2009 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Spätlese, 96 Points
    Germany, Mosel Saar Ruwer
    Absolutely stunning!
    Stunning, stunning, stunning!!!
    Exactly what we needed:
    Petrochem and a variety of floral aromas on the nose.
    Not so sweet, perfect acids, elegant but intense and long, yummily complex and a great example of great wine-making.
    This is a wine to love!

  • 2013 Brännland Apple Iscider, 94 Points
    Sweden, Västerbotten
    Amazing balance between acids and restrained sugars.
    Superb wine. Absolutely, positively superb.
    Has the distinct and refined Calavdos aromas that only the best Calavdos develop.

    Happily looking forward to the next btl :)
FLIGHT 4 - AURORA VIEWING IN THE WARM WATER TUB AND BEER
IPA, ale, Strongbow, lager, pilsner etc. And the most amazing aurora I've ever seen... We enjoyed for almost three hours. All of me looked like a raisin :)

CLOSING
fell asleap immediately and had a slightly heavy head in the morning.

aurora_kuenzli_big.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måste i ärlighetens namn lägga till att Norrskensbilden i mitt senaste provningsinlägg INTE är min bild. Valde en bild på Internät som överensstämde med Norrskenets färg och intensitet, närheten till en älv, skogstyp (gran!!!) och årstid. Dvs: Ingen snö! (Vi hade fö myggfritt!)

Mina bilder med iPhone såg mest ut som:
Stina 5 år hade klofsat ihop grå fingerfärg med svart fingerfärg och Moster Rune fotade denna görja med diagnoserna: grav Aspberger och långt gången Parkinson. Grynigt med avancerad oskärpa. Mest som "Medium Wines". NASA:s bild är väldigt mycket mer som "Fine Wines", dvs även om de inte är kända fotografer som gjort sig stora namn inom konstvärden, så levererar de fjäääädrigt bra och i absolut världsklass :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
NV Château Moncontour Crémant de Loire Brut, 87p
White Blend, 101 kr på favoritbutiken: Systemet.

What a great wine to make you happy!
Intense and acidic, but not overly sour. Fruit is neither very comlex nor layered, but happy and honestly playful.
Nothing strange. Yellow fruit.
Me like! Chenin blanc rules!
Would rather have 3 btls of this than 1 btl of nose-bleed-Champagne.
QPR lke a God-given gift!

Beautiful and suggestive label as well (even if I didn't drink the label.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har gått genom mitt svenska vinskåp och inser att det är svårt upprätthålla en korrekt databas på CT då man regelbundet utsätts för påfyllda troll som resolut VÄGRAR uppdatera det de (sällan) för in i skåpet och (oftast) plockar ut ur skåpet. Diskrepansen mellan CT och verklighet var idag betydande...

Så, sitter och smuttar på några miniflaskor ur SAS utbud. Det första ord som kommer är: tillrättalagda. Även om deras Carignane Vielles Vignes tillåts ana stjälkselleri och ursprung, så är det svårt tänka sig poäng över 85. Kanske 83p för Carignane (med viss anad personlighet) och 82p för Garnacha (med rejält rund Grenache-sötma, hallon galore, men glömde tanninerna).

Å andra sidan känner jag mig frustrerad och irriterad över att ha utsatts för en stor idiot under dagen idag. Mitt liv hade varit BÄTTRE utan hans stora, vackra ord med (förväntad och realiserad) faceplant-leverans. Kostade mig många timmar dyrbar tid och påverkade minst en av mina vänner. *suck* Är väl en sån där kväll (natt) då höga poäng utdelas mer sällan än hånskratt...

Men, livet går vidare!
Har också två av SAS cognacs-mini-flaskor att ge mig på.
Kanske skall surfa lite på YouTube: idiots getting hurt
Ser fram mot morgondagens sovmorgon till 10 :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
lytton geyser II.jpg
liberal.jpg

Ridge Lytton Springs mot Geyerville: Idag är Geyserville det klart bättre vinet, mer tillgängligt och mer elegant, trots en högre alkoholhalt - riktigt gott:). Lytton 2013 har idag lite klumpig frukt men blir kanske bättre med lagring, men jag kommer inte att chansa - köper nog bara ett par Geyserville till. Till osten blev det en flaska Haut-Bages Liberal 2003, mycket ceder, blyerts, läder och klart mer frukt än Liberalen normalt brukar bjuda på - snäppet bättre än Geyserville och klart bättre än Lytton. Bordeaux står sig bra mot utmanarna (alla tre vinerna ligger på ungefär samma pris).
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 4905 Visa bifogad bild 4906
Ridge Lytton Springs mot Geyerville: Idag är Geyserville det klart bättre vinet, mer tillgängligt och mer elegant, trots en högre alkoholhalt - riktigt gott:). Lytton 2013 har idag lite klumpig frukt men blir kanske bättre med lagring, men jag kommer inte att chansa - köper nog bara ett par Geyserville till. Till osten blev det en flaska Haut-Bages Liberal 2003, mycket ceder, blyerts, läder och klart mer frukt än Liberalen normalt brukar bjuda på - snäppet bättre än Geyserville och klart bättre än Lytton. Bordeaux står sig bra mot utmanarna (alla tre vinerna ligger på ungefär samma pris).
Nu blev jag sugen på Ridge när jag läste dina provningsanteckningar. 4+4 beställda av vardera.
Hade missat att dom precis kommit.
 

Vino fino

Medlem
Kan inte låta bli att skriva detta med ett hånflin på läpparna.

Jag har druckit argentinsk Malbec i nästan 20 år och konsekvent blivit vansinnig på Råbert-vinerna som öst på med söt rostad ek, kaffe, russin&fikon-frukt.

De senaste åren har de mera framstående producenterna i Mendoza, inte minst Catena, som tidigare vräkte på med Parkeuriserade monster, börjat renodla och sminka av deras fantastiska råvara och låtit fröken sjunga utan playback och svulstiga stråkorkestrar. Alejandro Vigil på Catena är helt plötsligt en visionär i alla besserwissrars ögon och Adrianna Catena (sannolikt den som verkligen har förändrat profilen) har gemensamt byggt nya, terroir-drivna viner som talar direkt från hjärtat. El Enemigo Malbec 2011 är höghöjdsprojektet i Alejandros hemby. Gran Enemigo från samma gård är premiumvinet som ska spräcka prisbarriären för argentinsk Malbec i det riktigt svindyra segmentet.

El Enemigo brister ut i krossad viol, mörk blå frukt, parfym och röda rosor. Fylligt, sammetslent, med blåbär, plommon, en anings choklad. Hög syra. Långt och friskt slut. Rent och fint, inga fläckar på solen. Skördat lite tidigare (sannolikt), lugnare malo (helt säkert), mindre ny ek, friskare bär... och vi hamnar i.... Cahors! Hahahaha.. Cirkeln är sluten. Helt plötsligt står kritikerkåren i givakt och sjunger Alejandros lov, men ingen fattar att de drar sig i svansen och är tillbaka i södra Frankrike. Hahahaha. Är det verkligen ni, ni som för några år sedan älskade svulstig Malbec på steroider?

89-90 p, inte lika bra som de bästa nya friska från Mendoza, men det är riktigt bra, trots att det smakar mer Cahors än Mendoza, och jag accepterar att jag måste upp till El Gran Enemigo eller ännu hellre Catena La Piramide för att få el terreño mendocino.


enemigo.jpg
 

buteljen

Medlem
Har två 2011 El Enemigo Cab Franc hemma ... man kanske skall ta och beställa även en Malbec efter din lovsång :)
Kan inte låta bli att skriva detta med ett hånflin på läpparna.

Jag har druckit argentinsk Malbec i nästan 20 år och konsekvent blivit vansinnig på Råbert-vinerna som öst på med söt rostad ek, kaffe, russin&fikon-frukt.


89-90 p, inte lika bra som de bästa nya friska från Mendoza, men det är riktigt bra, trots att det smakar mer Cahors än Mendoza, och jag accepterar att jag måste upp till El Gran Enemigo eller ännu hellre Catena La Piramide för att få el terreño mendocino.


Visa bifogad bild 4907
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan inte låta bli att skriva detta med ett hånflin på läpparna.

Jag har druckit argentinsk Malbec i nästan 20 år och konsekvent blivit vansinnig på Råbert-vinerna som öst på med söt rostad ek, kaffe, russin&fikon-frukt.

De senaste åren har de mera framstående producenterna i Mendoza, inte minst Catena, som tidigare vräkte på med Parkeuriserade monster, börjat renodla och sminka av deras fantastiska råvara och låtit fröken sjunga utan playback och svulstiga stråkorkestrar. Alejandro Vigil på Catena är helt plötsligt en visionär i alla besserwissrars ögon och Adrianna Catena (sannolikt den som verkligen har förändrat profilen) har gemensamt byggt nya, terroir-drivna viner som talar direkt från hjärtat. El Enemigo Malbec 2011 är höghöjdsprojektet i Alejandros hemby. Gran Enemigo från samma gård är premiumvinet som ska spräcka prisbarriären för argentinsk Malbec i det riktigt svindyra segmentet.

El Enemigo brister ut i krossad viol, mörk blå frukt, parfym och röda rosor. Fylligt, sammetslent, med blåbär, plommon, en anings choklad. Hög syra. Långt och friskt slut. Rent och fint, inga fläckar på solen. Skördat lite tidigare (sannolikt), lugnare malo (helt säkert), mindre ny ek, friskare bär... och vi hamnar i.... Cahors! Hahahaha.. Cirkeln är sluten. Helt plötsligt står kritikerkåren i givakt och sjunger Alejandros lov, men ingen fattar att de drar sig i svansen och är tillbaka i södra Frankrike. Hahahaha. Är det verkligen ni, ni som för några år sedan älskade svulstig Malbec på steroider?

89-90 p, inte lika bra som de bästa nya friska från Mendoza, men det är riktigt bra, trots att det smakar mer Cahors än Mendoza, och jag accepterar att jag måste upp till El Gran Enemigo eller ännu hellre Catena La Piramide för att få el terreño mendocino.


Visa bifogad bild 4907
Har en flaska i vinkällaren (läs skrivbordet på kontoret) redo att öppnas. Låter lovande och intressant!
 

epeb

Medlem
Torsdag kväll, då är det dags att korka upp...
2001 Allegrini La Grola
LaGrola2001.jpg

Slowox 4 timmar sen dekantering. Initialt en mycket mjuk och len munkänsla med mycket mörka körsbär. Lite läder. Efter nån timme anas lite mentol följd av anis. Långt avslut. Tanniner M+ med en balanserande syra. Finns helt klart flera års liv kvar i denna.
Finns en till i källaren. Den får nog inte ligga kvar så länge till...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nu blev jag sugen på Ridge när jag läste dina provningsanteckningar. 4+4 beställda av vardera.
Hade missat att dom precis kommit.
Importören har enligt uppgift Ridge East Bench 2013 i lager som skall släppas till systembolaget. Det kan vara värt att spara lite utrymme för den. Testade den i våras och jag har för mig var väldigt lik Geyserville, men till ett förhoppningsvis bättre pris.
 

chambertin

Medlem
Importören har enligt uppgift Ridge East Bench 2013 i lager som skall släppas till systembolaget. Det kan vara värt att spara lite utrymme för den. Testade den i våras och jag har för mig var väldigt lik Geyserville, men till ett förhoppningsvis bättre pris.
Låter lovande. Min erfarenhet av Ridge är att ge dom 3-5 år (minst) (brukar inte gå så ofta dock :() i källaren och sedan är dom i ett bra drickfönster. Började köpa Ridge från årgång -91 och har sedan i snitt provat och köpt varannan årgång av framför allt Geyserville och Lytton Springs. Dom har inte rört sig speciellt mkt i pris sedan 2002 ser jag i mina källarfiler (2002 av Geyserville och Lytton S kostade 269:- på SB 2004 när dom släpptes). Inte så mkt kvalitetsvin i världen man kan säga det om vg prisutveckling.
 

chambertin

Medlem
Kan inte låta bli att skriva detta med ett hånflin på läpparna.

Jag har druckit argentinsk Malbec i nästan 20 år och konsekvent blivit vansinnig på Råbert-vinerna som öst på med söt rostad ek, kaffe, russin&fikon-frukt.

De senaste åren har de mera framstående producenterna i Mendoza, inte minst Catena, som tidigare vräkte på med Parkeuriserade monster, börjat renodla och sminka av deras fantastiska råvara och låtit fröken sjunga utan playback och svulstiga stråkorkestrar. Alejandro Vigil på Catena är helt plötsligt en visionär i alla besserwissrars ögon och Adrianna Catena (sannolikt den som verkligen har förändrat profilen) har gemensamt byggt nya, terroir-drivna viner som talar direkt från hjärtat. El Enemigo Malbec 2011 är höghöjdsprojektet i Alejandros hemby. Gran Enemigo från samma gård är premiumvinet som ska spräcka prisbarriären för argentinsk Malbec i det riktigt svindyra segmentet.

El Enemigo brister ut i krossad viol, mörk blå frukt, parfym och röda rosor. Fylligt, sammetslent, med blåbär, plommon, en anings choklad. Hög syra. Långt och friskt slut. Rent och fint, inga fläckar på solen. Skördat lite tidigare (sannolikt), lugnare malo (helt säkert), mindre ny ek, friskare bär... och vi hamnar i.... Cahors! Hahahaha.. Cirkeln är sluten. Helt plötsligt står kritikerkåren i givakt och sjunger Alejandros lov, men ingen fattar att de drar sig i svansen och är tillbaka i södra Frankrike. Hahahaha. Är det verkligen ni, ni som för några år sedan älskade svulstig Malbec på steroider?

89-90 p, inte lika bra som de bästa nya friska från Mendoza, men det är riktigt bra, trots att det smakar mer Cahors än Mendoza, och jag accepterar att jag måste upp till El Gran Enemigo eller ännu hellre Catena La Piramide för att få el terreño mendocino.


Visa bifogad bild 4907
Har ju inte alls din långa erfarnehet av Sydamerikanskt vin men kunde konstatera senast för en vecka sedan att den 2010 Angelica Zapata Malbec från Catena Zapata jag då drack rundade av och parkerade sig skrämmande nära Cahors men med lite mer kraft.
( http://www.finewines.se/threads/ida...s-och-restaurangbesoek.3369/page-5#post-88185).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Uppvärmning inför morgondagens VINFERNO i Umeå.
Ikväll sitter vi i det 24C varma, solklara Umeå och dricker Asahi Superdry, två sorters Junmai Daiginjo ("saké Grand Cru") och så många olika sorters SHOUCHU man orkar med. Bla serverar vi Shouchu gjord på rättika och på wasabi.

Till detta: olika japanska havsdjurs inälvor, organ och körtlar.
...och chorizo.

För att kvala in krävs 1 timmas föregående kendoträning och 200 broderligt delade pix.
 

chambertin

Medlem
Uppvärmning inför morgondagens VINFERNO i Umeå.
Ikväll sitter vi i det 24C varma, solklara Umeå och dricker Asahi Superdry, två sorters Junmai Daiginjo ("saké Grand Cru") och så många olika sorters SHOUCHU man orkar med. Bla serverar vi Shouchu gjord på rättika och på wasabi.

Till detta: olika japanska havsdjurs inälvor, organ och körtlar.
...och chorizo.

För att kvala in krävs 1 timmas föregående kendoträning och 200 broderligt delade pix.
Aaah, uppvärmning med andra ord.

Förbereder mig inför morgondagens batalj med dom här små rackarna:
IMG_0688.JPG

Vad kräva dom för drycker tro ?
 
Toppen