Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Blev en tur till Eriks vinbar igårkväll med bl.a. sällskap av @ChristianB.
Drack följande i samma ordning.

2008 Pierre Péters Champagne Grand Cru l'Esprit
Jag passade på att ta ett glas på Eriks istället för att öppna en av mina egna flaskor. Ung som bara den, men redan nu fantastiskt god. Vidhåller att det är den bästa 2008:an jag druckit hittills och jag har höga förhoppningar på den här. Krämig i stil med ovispad grädde, mycket nöt och gula frukter. Fantastiskt! 92p

2007 István Szepsy Hárslevelu Király
Efter champagnen blev jag sugen på något annorlunda och klurade på något från Jura med florkaraktär, men landade till slut på den här gamle ungraren. Ganska obefintlig frukt i doften, mycket nötter och oxidativ ton. Mjuk, len och slät i munkänslan, och smakmässigt påminner den mycket om någon form av fruktig dessert med persikor och lag från konserverad ananas, lite vaniljglass och en massa rostade hasselnötter. Allt detta utan någon större sötma förstås. Jag gillar det. Annorlunda är vad jag ville ha och vad jag fick, mycket gott dessutom! 88p

2012 Philip Togni Cabernet Sauvignon Tanbark Hill
Sprängfylld med svartvinbär, grön paprika, lite röda syrliga körsbär och en underton av mint/mintchoklad. Jag hade gärna druckit den till ett bättre stycke kött då nästan blev för mycket på egen hand. Några timmar i en karaff hade inte gjort vinet något illa heller. 88p

Drack avslutningsvis en schysst 20 yr Williams & Humbert Palo Cortado som var mycket trevlig.

Eriks visar återigen vilken härlig oas det är mitt i Stockholm när man kan gå dit en lönefredag och inte behöva trängas axel mot axel med andra, utan istället insupa den härliga atmosfären, den grymma servicen och det fenomenala utbudet av vin på glas!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kvällens stora flight
20151128_184540-01.jpeg

Kvällens bästa vin
20151128_193830.jpg
 

chambertin

Medlem
Lite sött sådär i höstmörkret
1936 Chateau Rayne Vigneu. Ganska mörk färg, inte så söt, lite bränt socker, honung, vax, aprikoser. Förvånansvärt vital men känns ändå som det varit med ett tag. Mogen Sauternes är mumma för kropp och själ, detta är under slottets storhetstid, sen blev det rätt medikokert under många år. Frågan nu är när jag skall dricka mina Suduiraut 2001?
Ihop med en av mina Rieussec -01 kanske ?;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite kött och Cabernet Sauvignon från den röda jorden i Coonawarra blev det åka av med igår...

2012 Yalumba The Cigar är snyggt och elegant utan att sakna frukt och kraft. Inslag av nougat, mörk choklad, tobak, svarta vinbär och lite röd paprika. Det finns även lite jord och "trycksvärta" att hitta i bakgrunden och möjligen även ett uns eukalyptus. I munnen så är det väldigt välbalanserat med väl avvägd struktur och angenäm rondör. Inget som stör eller bråkar, allt faller bara på plats och sammanstrålar i en välsvarvad helhet.

Detta var en riktig höjdare faktiskt. Perfekt vin att dricka nu. 90p
 

grappa

Medlem
Test av två nyinköpta Italienare båda från Collaverde i Toscana. En dryg tvåhundring styck.
  • Nero della Spinosa 2012, 100% Syrah; Mörkt blå och opaque. Ganska stor doft av plommon, mandel, vanilj och en antydan till vitpeppar. Smak av svartavinbär och mörka körsbär. Bra tanniner och syra. Ett gott vin med lite Södra Frankrike känsla men ingen solklar syrah typicitet. 88 p.
  • Brania delle Ghiandaie 2012, 90% Sangiovese, 10% Syrah: Mörkt blå och mer transparent. Mindre doft av jordkällare, körsbär och en gnutta vanilj. Smak av vinbär och lite fatbeska. Lång eftersmak med angenäm beska. Mindre tanniner men höga syra. Kännde inte riktigt igen sangiovesestilen men ändå ett behagligt vin. Skulle kunna lagras. 87 p.
 

grappa

Medlem
Testade igår även en Ravenswood Muscat, 2014. Inköpt på plats i Kalifornien. Kan verkligen rekommendera ett besök hos Ravenswood. Ligger idylliskt inte långt från Sonoma (staden) i Sonoma (countyt). Utsikten från deras provningsrum är över en grönskande dal och vi satt ute och fick utomordentlig service och väldigt bra viner.
Testade samma Muscat för 7 år sedan och köpte med en flaska hem. Hustrun tyckte det var det bästa hon smakat men efter en snabb koll på hemsidan konstaterades raskt att de bara säljer den i USA. Nu när vi återvände fick vi reda på att de skapat två vinklubbar (många vingårdar i Sonoma och Napa säljer bara via vinklubbar eller till besökare på plats) varav en som bara säljer deras Muscat, så populär är den!
Nog om detta, till vinet. Ganska blekgul i färgen. En härlig doft av syrlig sötma dyker upp. Honung, tropisk frukt, lime ... friskheten i sötman är fascinerande. Smaken är mer av samma sak med en lätt sötma, fruktighet, viss zestbeska. Mums! 97 p (tycke och smak) 92 p (kvalitet).
Provade andra Muscater på samma resa och de övriga var definitivt inte så lätta och eleganta utan mer sötfruktiga och "tunga".
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Blodig entrecote kräver tanniner och det brukar ju inte Montus snåla med! Länge sedan jag drack något från Alain Brumont men brukar köpa några flaskor emellanåt, oftast Montus. Blir kanon till maten.
image.jpeg

I fredags så öppnade jag denna Barolo som jag smakat på under några dagar. Bra intryck i fredags, tveksam igår och idag tror jag att den faktiskt har en fin potential. Lite eleganta bourgognedrag idag tycker jag.
 

Gurto

Medlem
William Fèvre Chablis 1er Cru Fourchaume 2010 (bouillabaisse på piggvar, fjärsing och räkor)
Doft: söta gröna äpplen, kalkig och metallisk mineralitet och lite anistoner
Smak: Frisk frukt, stålig mineralitet och viss örtighet. Frisk syra.

Gott och friskt i lätt stil men inte särskilt komplext. Så där korrekt men tråkigt. För priset (köpt 2012 för 259kr) en besvikelse. 85p

Gjorde jobbet till bouillabaissen men som en rätt anonym partner till maten.
 

Vino fino

Medlem
Kul med @Innertällmo Bryggeri s Bdx-afton ovan. Själv har jag ägnat mig åt lite egenövertygelse om att mitt gamla hjärteland är i bättre skick än någonsin. Damen fnissade belåtet. Cru Bourgeois mot Coonawarra i samma prisklass.

Wynns Estate (Black Label) Cabernet Sauvignon 2012 (165 kr)
Det säger en del om den svenska importören (och Monopolet) att förra årgången var 2008. Så sent som i juni förra året fick jag den levererad (sen tog den slut). Sen saknas det tre årgångar. Som ett mysterium… Jag skulle vilja se motsvarande om det gällde en värdelös italienare som stjäl hyllplats, ett hopp på fyra årgångar.
Här har vi ung och fruktig Coonawarra, rätt mycket röd frukt tillsammans med löviga krusiga örter. Ungdomligt grönfruktig. Bra framtid kan vi sluta oss till. 88-89p men i en sval källare kommer det växa.

Ch. Clauzet 2005 Cru Bourgeois St Estephe (168 kr)
Börjar precis breda ut sig och visa vad den går för, blyertspenna och svartvinbärsbuske, lite sadel, fet känsla av varm årgång. Helt balanserad vid 13%. Långt och fint slut som bara kommer att bli bättre. 90p

Ch. Deyrem Valentin 2010 Cru Bourgeois Margaux (203 kr)
Modern stil, mycket malo och senplockad frukt (14,5%), röd frukt, lite milkshake, lite torra kryddor. Kan bli som 82’orna att det blir riktigt bra med tiden, när det lugnar ned sig och släpper fruktfyrverkeriet. Jag är glad dock att jag köpte ’10 och inte ’09. 88-89p i nuläget.

Ch. du Retout 2012 Cru Bourgeois Haut-Medoc (134 kr)
En av mina absoluta favoriter i varje årgång och här är det som vanligt klassisk stil, Cab-dominerad, med ceder, blöt jord, och lövig svartvinbär. Precis som andra bra 12’or så är det sammetslena tanniner och mjuka kurvor som gäller. En sval mörk skönhet i höstregnet. Detta är briljant och därtill ett hån mot Bdx belackare och ett Monopol som konsekvent bara lyckas köpa in dålig Bdx för pengarna. Seriöst? Världens bästa inköpsavdelning? Vi hörs. 90p

IMG_9552.JPG
 

Larseman

Medlem
Kul med @Innertällmo Bryggeri s Bdx-afton ovan. Själv har jag ägnat mig åt lite egenövertygelse om att mitt gamla hjärteland är i bättre skick än någonsin. Damen fnissade belåtet. Cru Bourgeois mot Coonawarra i samma prisklass.

Wynns Estate (Black Label) Cabernet Sauvignon 2012 (165 kr)
Det säger en del om den svenska importören (och Monopolet) att förra årgången var 2008. Så sent som i juni förra året fick jag den levererad (sen tog den slut). Sen saknas det tre årgångar. Som ett mysterium… Jag skulle vilja se motsvarande om det gällde en värdelös italienare som stjäl hyllplats, ett hopp på fyra årgångar.
Här har vi ung och fruktig Coonawarra, rätt mycket röd frukt tillsammans med löviga krusiga örter. Ungdomligt grönfruktig. Bra framtid kan vi sluta oss till. 88-89p men i en sval källare kommer det växa.

Ch. Clauzet 2005 Cru Bourgeois St Estephe (168 kr)
Börjar precis breda ut sig och visa vad den går för, blyertspenna och svartvinbärsbuske, lite sadel, fet känsla av varm årgång. Helt balanserad vid 13%. Långt och fint slut som bara kommer att bli bättre. 90p

Ch. Deyrem Valentin 2010 Cru Bourgeois Margaux (203 kr)
Modern stil, mycket malo och senplockad frukt (14,5%), röd frukt, lite milkshake, lite torra kryddor. Kan bli som 82’orna att det blir riktigt bra med tiden, när det lugnar ned sig och släpper fruktfyrverkeriet. Jag är glad dock att jag köpte ’10 och inte ’09. 88-89p i nuläget.

Ch. du Retout 2012 Cru Bourgeois Haut-Medoc (134 kr)
En av mina absoluta favoriter i varje årgång och här är det som vanligt klassisk stil, Cab-dominerad, med ceder, blöt jord, och lövig svartvinbär. Precis som andra bra 12’or så är det sammetslena tanniner och mjuka kurvor som gäller. En sval mörk skönhet i höstregnet. Detta är briljant och därtill ett hån mot Bdx belackare och ett Monopol som konsekvent bara lyckas köpa in dålig Bdx för pengarna. Seriöst? Världens bästa inköpsavdelning? Vi hörs. 90p

Visa bifogad bild 5626
Retout lät onekligen intressant, var hittar man den?
 
Toppen