Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ch. du Retout
Jag gillade ju den vita du hade med dig på senaste BYOB'en så nu blev jag nyfiken på deras röda. Går det att få tag på i Sverige eller har du plockat hem det själv?

Redigerat: såg nu att du redan svarat på frågan ovanför.
 

kayaker

Cyklist
Ch. du Retout 2012 Cru Bourgeois Haut-Medoc (134 kr)
En av mina absoluta favoriter i varje årgång och här är det som vanligt klassisk stil, Cab-dominerad, med ceder, blöt jord, och lövig svartvinbär. Precis som andra bra 12’or så är det sammetslena tanniner och mjuka kurvor som gäller. En sval mörk skönhet i höstregnet. Detta är briljant och därtill ett hån mot Bdx belackare och ett Monopol som konsekvent bara lyckas köpa in dålig Bdx för pengarna. Seriöst? Världens bästa inköpsavdelning? Vi hörs. 90p
Visa bifogad bild 5626
Jo, det är beklämmande. Om man gör ett seriöst försök att hitta habil Bordeaux som klarat sig från de senaste decenniernas prisrace, m.a.o. något som ligger lite utanför fåran av klassade slott och dyr Pomerol så kammar man i princip noll. Ett antal bra viner finns, men nästan alla jag kollat ligger i BS så där har ingen på SB varit inblandad...
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jo, det är beklämmande. Om man gör ett seriöst försök att hitta habil Bordeaux som klarat sig från de senaste decenniernas prisrace, m.a.o. något som ligger lite utanför fåran av klassade slott och dyr Pomerol så kammar man i princip noll. Ett antal bra viner finns, men nästan alla jag kollat ligger i BS så där har ingen på SB varit inblandad...

Såg Marquis de Calon 2010 i hyllan på SB igår och priset verkade inte alltför avskräckande - är det någon som har testat den?
 

Mattias Schyberg

Administratör
2013 Arianna Occhipinti Sicilia Il Frappato

image.jpg


Jajjamän! Lite hipstervin och frugans spagetti och köttfärssås ikväll. Tycker nog att jag förtjänar lite gott så här i starten av veckan. :)

Gott vin till maten men väldigt enkelt och okomplicerat för sig själv. Röda bär (hallon, tranbär), jäst, örter och aningen funk i näsan. Som syrlig bärdricka i munnen. Bra syra men aningen vattnigt och kort utan riktig intensitet eller umph. Knappt noterbara tanniner och mest troligt inga fat, vilket kan vara trevligt som omväxling. Jag vet dock inte, detta är ganska långtifrån ett vin som får mig upp i brygga, men som renodlad måltidsdryck utan pretentioner så duger det fint. Kan inte riktigt rekommendera det ur ett prisperspektiv. 84p
 

Magnus L

urydhtfilgukj
2013 Arianna Occhipinti Sicilia Il Frappato

Visa bifogad bild 5627

Jajjamän! Lite hipstervin och frugans spagetti och köttfärssås ikväll. Tycker nog att jag förtjänar lite gott så här i starten av veckan. :)

Gott vin till maten men väldigt enkelt och okomplicerat för sig själv. Röda bär (hallon, tranbär), jäst, örter och aningen funk i näsan. Som syrlig bärdricka i munnen. Bra syra men aningen vattnigt och kort utan riktig intensitet eller umph. Knappt noterbara tanniner och mest troligt inga fat, vilket kan vara trevligt som omväxling. Jag vet dock inte, detta är ganska långtifrån ett vin som får mig upp i brygga, men som renodlad måltidsdryck utan pretentioner så duger det fint. Kan inte riktigt rekommendera det ur ett prisperspektiv. 84p
Drack den för ett tag sen och gillade den skarpt. Men smaken är ju som baken, etc. etc.

Vad betalade du för den?
 
2013 Arianna Occhipinti Sicilia Il Frappato

Visa bifogad bild 5627

Jajjamän! Lite hipstervin och frugans spagetti och köttfärssås ikväll. Tycker nog att jag förtjänar lite gott så här i starten av veckan. :)

Gott vin till maten men väldigt enkelt och okomplicerat för sig själv. Röda bär (hallon, tranbär), jäst, örter och aningen funk i näsan. Som syrlig bärdricka i munnen. Bra syra men aningen vattnigt och kort utan riktig intensitet eller umph. Knappt noterbara tanniner och mest troligt inga fat, vilket kan vara trevligt som omväxling. Jag vet dock inte, detta är ganska långtifrån ett vin som får mig upp i brygga, men som renodlad måltidsdryck utan pretentioner så duger det fint. Kan inte riktigt rekommendera det ur ett prisperspektiv. 84p
Visst är det fascinerande och spännande att vi kan tycka så olika. Länge leve mångfalden!!
Occhipintis Frappato är ett favoritvin hos mig, så det är inte endast hipsters som gillar detta.
Jag har druckit årgångarna 2010,2011,2012 och 2013 och varit storförtjust varje gång.
Om senaste årgången tyckte jag så här
I såväl doften som smaken hittar vi hallon, tranbär och lite lingon. I gommen träffar syran rätt med sin friskhet. Tanninerna biter på det där behagfulla sättet. Eftersmaken med lite lakrits, vulkaniska mineraler och en handfull örter är bara så förträfflig. Vi njuter det till maten. Vi njuter den på egen hand och är väldigt glada att det finns fler flaskor i källaren.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst är det fascinerande och spännande att vi kan tycka så olika. Länge leve mångfalden!!
Occhipintis Frappato är ett favoritvin hos mig, så det är inte endast hipsters som gillar detta.
Jag har druckit årgångarna 2010,2011,2012 och 2013 och varit storförtjust varje gång.
Om senaste årgången tyckte jag så här
I såväl doften som smaken hittar vi hallon, tranbär och lite lingon. I gommen träffar syran rätt med sin friskhet. Tanninerna biter på det där behagfulla sättet. Eftersmaken med lite lakrits, vulkaniska mineraler och en handfull örter är bara så förträfflig. Vi njuter det till maten. Vi njuter den på egen hand och är väldigt glada att det finns fler flaskor i källaren.
Ja, att tycka olika i vinvärlden är bara sunt och fullständigt normalt. :)

(Sorry om mitt inlägg påminner om ett svar i "fråga Olle" :D)
 
men någon måtta måste det väl vara? Annars dyker det snart upp en Amarone eller en BiB som månadens vin ;)
Nu är jag ju amaronenörd, så ska jag någon gång välja månadens vin är det en uppenbar risk att det kan bli en amarone. När man så där bara jmfr amarone med BiB, så får det mig att tänka på min pedagogiklektor vid Lärarhögskolam i Uppsala 1979. Han sa "När A säger något om B, så säger det oftast mer om A än om B".
Dal Forno och Q i all ära, men det är väl sällan vi väljer ett månadensvin som betingar ett pris på dryga 2 000 kr.
Vaio 2008 för 399 kr, då är vi i ett mer månadensvin prisläge
 

Oggy

Medlem
Vaio är den enda amarone som jag konsekvent har gillat i diverse blindprovningar. Har dock inte testat årgång 2008 (som ju ska vara ruskigt bra). Och för att förtydliga, jag är ingen amaronekille egentligen. Dricker vanligtvis rödvin i stil med Occhipintis grejer.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu är jag ju amaronenörd, så ska jag någon gång välja månadens vin är det en uppenbar risk att det kan bli en amarone. När man så där bara jmfr amarone med BiB, så får det mig att tänka på min pedagogiklektor vid Lärarhögskolam i Uppsala 1979. Han sa "När A säger något om B, så säger det oftast mer om A än om B".
Dal Forno och Q i all ära, men det är väl sällan vi väljer ett månadensvin som betingar ett pris på dryga 2 000 kr.
Vaio 2008 för 399 kr, då är vi i ett mer månadensvin prisläge
Lite dyrt för att vara ett månadsvin. Vad har du at rekommendera vid 200kr-sträcket?
 

Daniel A

Administratör
Halsat en hel del tokajier i olika former de senaste dagarna (as you do)...

PeB3oJh.jpg


2002 Disznökö, Tokaji Aszú 6 puttonyos
Honung, aprikos, botrytis, nejlika (hmm). Spetsig syra och seriöst überkoncentrerad smak. Den bästa formen av efterrätt. 92p.

2010 Sárga Borház Tokaji Aszú 4 Puttonyos
Slarvade lite med noterna här - det var för gott för att det skulle ta mer än ett ögonblick för tre pers att sänka flaskan. Jag tänkte dock ta tillfället i akt att (återigen) uppmana folk att köpa 3 och 4 puttonyosar innan de blir allt för ovanliga! För det här är banne mig goda grejer, och perfekt att okynnesdricka när andan faller på!

2009 Balassa, furmint, Szt. Tamás
2,4 g/l restsötma. 1200 flaskor producerade. 15 % alkohol.
“Tungt”, yllefilt, mycket vouvray demi-sec över det hela. Öppnar upp med allmän fruktighet, med persika/aprikos i spetsen. Smaken är otroligt fyllig, med en massa övermogen frukt. Återigen persika/aprikos, men en del äpplen och honung också. Bra grejer, som helt saknar alkoholhettan jag var lite rädd för. 15 % känns lite väl i överkant, men det fungerar här. Något saknas dock för att lyfta det här vinet hela vägen. 87p.

2003 Disznökö, samorodni szaraz
Dag 1: tråkigt, sluten, dammig. Luktar “för gammal”. Något behagliga oxiderade toner på tungan, men mest vattning och livlös. Gav den 2-3 timmar, men nej. Betyg? 51p? Jahopp, bara att hälla ut, precis som det förra samorodni-spöket jag plockade hem på vinst och förlust från Budapest. Men av någon anledning så överlevde den…
Dag 2: woooah! Nötter, lite svag torkad frukt med någon obestämd kryddighet tillsammans med behagliga oxiderade toner. Med lite värme drar kryddigheten åt curry och tankarna går till vin jaune. Nomnom. Tungan är fortfarande lite vattnig, men nu finns det i alla fall någon smak här. Väldigt intressant och spännande vändning! 83p.
 
Toppen