Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
clerc milon 1990 larose perganson.jpg

Dags att prova en av skabbflaskorna av Clerc Milon 1990.
1990 Château Clerc Milon: ovansidan på korken var lika skabbig som etiketten, men resten av korken var i perfekt skick. Doft av rosor, lavendel, timjan, viol och syren. Lite lätt stall. Frukten är massiv, med en angenäm sötma. Smak av viol, sötlakrits, mer röda än svarta vinbär, syran är ung och fräsch, tannierna helt integrerade, feminint för att vara en Pauillac, superelegant. Årets bästa vin: 95-97p. Döm inte innehållet efter förpackningen.
2000 Château Larose Perganson: här slår flaskvariationen till, inte defekt, men inte på topp heller. Det här vinet kan bättre.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 7268
Dags att prova en av skabbflaskorna av Clerc Milon 1990.
1990 Château Clerc Milon: ovansidan på korken var lika skabbig som etiketten, men resten av korken var i perfekt skick. Doft av rosor, lavendel, timjan, viol och syren. Lite lätt stall. Frukten är massiv, med en angenäm sötma. Smak av viol, sötlakrits, mer röda än svarta vinbär, syran är ung och fräsch, tannierna helt integrerade, feminint för att vara en Pauillac, superelegant. Årets bästa vin: 95-97p. Döm inte innehållet efter förpackningen.
2000 Château Larose Perganson: här slår flaskvariationen till, inte defekt, men inte på topp heller. Det här vinet kan bättre.

Visst köpte du Clerc Milon nyligen? Går de fortfarande att beställa och till vilket pris?
 

Daniel A

Administratör
Jag är inte riktigt säker på hur länge sedan det var jag smakade min första flaska vin jaune. Fyra år sedan, kanske. En lågintensiv jakt på dessa 62cl-flaskor har pågått sedan de första dropparna passerade mina läppar. Bland det första jag gjorde när jag fick fast jobb var att köpa sex flaskor (en kvar…). Hittar jag någon jag inte smakat på restaurang/vinbar blir det oftare än inte köp direkt. Underbart vin! Fram tills i fredags hade jag dock inte fått nöjet att prova vin jaune äldre än 1996. Så när vinlistan bjuder på en 82a, ja, då är valet givet på förhand.

7YNTybl.jpg


1982 Henri Maire, Réserve Catherine de Rye - Château-Chalon

Det blev faktiskt två flaskor. Den första flaskan var vagt defekt. Luktade fantastiskt, men var väldigt trött i munnen (tillsammans med en herrans massa partiklar som simmade omkring i glaset). Inte dåligt på långa vägar, eftersom nekrofili trots allt är rätt härligt i vinvärlden. ;) Men vi fick in en ny. Den defekta karaktären blev genast uppenbar.
Det nya glaset bjuder på en pigghet som inte borde finnas i ett 30+ år gammalt vin. En svag ton av aceton ligger och trycker i bakgrunden den första timmen. Utöver det bjuds det på: ljunghonung, kanderad citron, päron (oväntat), en påtaglig kryddighet (torkad koriander, rostad lök, en viss pepprighet), valnötter, och givetvis ljuva oxidativa toner överlag. Härligt komplext! I munnen är det fram för allt kryddorna och valnötterna som gör sig påminda. Det finns en oväntad frisk citrusaktig fruktighet också. Syran är hög, och faktiskt lite spretig. Överlag är intrycket av vinet lite spretigt på ett sätt jag inte förväntade mig. Har smakat mer balanserad vin jaune som inte ens haft tio år på nacken... Det är riktigt bra, men ändå finns där något som krockar, och jag blir inte riktigt klok på det. 93p.

Till maten blev det något annat. Taget från minnet, men tänker att det kan finnas intresse eftersom det här vinet dykt upp ett antal gånger på forumet. 2008 Kumeu River, Estate Chardonnay. Rikigt roligt med det här vinet med ålder. Tropiskt fruktigt, hyfsat kratiga smöriga fattoner. I munnen är det härligt balanserat, även om faten sticker ifrån något (upplever att den här har mer fatkaraktär än 2012an. Kortare fatlagring på senare årgångar?). Det känns fortfarande ungt, och säkert kunna ligga 8 år till med gott resultat. 89p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Doft av röda vinbär och hallon. Mörkblå färg. Hög syra. 13,9% Alkohol. Bra tanniner som håller ihop det hela och håller vinet intressant under hela kvällen. Rent och väldigt polerat. Frukten kommer verkligen fram. Ingenting tar över för mycket. Känns väldigt rent och fräscht med ett långt avslut. Kan vara ett av de bästa vinerna jag druckit på länge, och jag känner mig generös. 92p.

Skulle vara väldigt roligt att höra vad ni andra tycker om detta!

upload_2016-5-29_22-26-14.jpeg
 

Pontus

Medlem
2011 L'Âme Soeur Seyssuel Domaine Michel et Stéphane Ogier. Doft av jordgubbssylt, en knippe örter och vitpeppar. Smak av röd frukt och rosmarin med finkorniga tanniner och en lagom portion syra. Vinet görs på relativt unga stockar och saknar lite intensitet och frukt, men är överraskande komplext och har hög klunkabilitet. Detta är ett vin att hålla utkik efter i kommande toppårgångar! Inköpt på vingården för ca 230 kronor. Har viss utvecklingspotential. 90p+.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visst köpte du Clerc Milon nyligen? Går de fortfarande att beställa och till vilket pris?
Jag köpte dem hos Diehl - tänkte ha den på BYOBn, men UPS schabblade med leveransen. Jag trodde att den var stulen, men efter två veckor hittade de lådan i ett lager i Järfälla. Tyvärr var det nog de sista flaskorna jag tog. De ligger kvar i prislistan, men jag tror att det är fel. Det finns lite dock lite annat 1990 kvar:
1990 Clerc Milon Rothschild Etiketten beschädigt 4 69,00 € (troligtvis mina flaskor)
1990 De Sales 1 30,00 €
1990 du Tertre TS 1 44,00 €
1990 Gazin 2 105,00 €
1990 Haut-Brion 3 530,00 €
1990 La Mission Haut Brion 1 475,00 €
1990 Lafite Rothschild 3 645,00 €
1990 Lafleur 1 1 190,00 €
1990 Lagrange 5 105,00 €
1990 Leoville Las Cases 6 249,00 €
1990 Leoville Poyferre 5 220,00 €
1990 Marquis de Terme 1 48,00 €
1990 Pape Clement 6 160,00 €
1990 Robert Arnoux Nuits Saints Georges 3 40,00 €
1990 Sociando Mallet 8 99,00 €
Första siffran är antal
 

chambertin

Medlem
Helgen gav några trevliga flaskor hemmavid men söndagen började sen med en lokal västsvensk variant på Montezumas hämnd vilket gjorde mitta deltagande i Gbg Vinkällares tävling omöjligt.
Nåväl, det här hann jag i alla fall med innan dess:
IMG_0986.JPG

1983 Hermitage Le Gréal, H.Sorrel:
Lite kul historia på den här flaskan som bror min hade kvar efter en av våra första resor till Bourgogne och Rhônedalen 1986 (vi hann nog med lite instick i Alsace också har jag för mig). Marc Sorrel stod då på torget i Tain l'Hermitage (hade tagit över fadern Henris företag runt -84 och hade sina viner till provsmakning och försäljning och vi provade och köpte som om det vore vilka plommon eller jordgubbar som helst. Mina egna få flaskor är sedan länge uppdruckna tyvärr. Vinet var i alla fall strålande bra nu 33 år senar och inte alls trött (bra moget men alla reglage inställda på finstämt). Utvecklad doft med en del stall, "sous-bois", mogna vildhallon och kött. Inte alls olikt ädre tiders Bdx men med lite mer kraft. I munnen ganska torrt och väldigt mogna tanniner så det pockade på mat (vilket vi inte hade först), syrorna var finfina och hjälpte till att balansera torrheten fint. Lite senare till en bit väldigt lagrad Gruyère blev smaken mer harmonisk. Aningen kort avslut men på det stora hela ett fantastiskt vin som befinner sig på ett mkt svagt sluttande plan utför efter att troligen ha peakat för sisådär 8-10 år sedan. 97P

På lördagen middag men innan maten så körde vi en liten provning på Pinot Noir-tema med tre viner:
2014 Pinot Noir Gran Terroir, Zorzal:
Brukar vara ett pålitligt vin (om än lite ungt) men den kom bort sig en del vilket troligen berodde på sällskapet i de andra glasen. Upplevde den lite kantig och bläckigt ung men med tydliga svala Pinot Noir-toner och körsbär. Förmodligen skulle jag haft den lite svalare (vilket jag brukar). Klart kompetent vin i alla fall liksom Malbec-kusinerna från samma firma (framför allt Gran Terroir och EGGO "Tinto de Tiza"). 87P nu med potential på 2-3P till.

2012 Pinot Noir Cornish Point, Felton Road :
Mkt stor nästan überparfymerad PN-näsa till en början och en hel del fat. Efter ett tag lugnar den ner sig och visar upp mer klassiska drag åt mogna mosade jordgubbar och smultron. En hel del kryddighet, choklad och violer finns med i bilden också. Det här är flightens klart kraftigaste vin med en karftig kropp, bra längd och rondör i avslutet. 92P nu och potential på 1-2P till

1990 Ruchottes-Chambertin "Clos des Ruchottes", Dom Armand Rousseau:
Mogen utvecklad doft med omisskänlig kraft+elegans i kombination på ett sätt som jag bara hittar i de bättre Bourgognerna (än så länge). Underbar doft som domineras av hallon, läder, kritgrus, fat och svarta bigarråer. Som brukligt med Rousseuas viner så är syrorna i fullständigt balans med kropp och frukt vilket gör dom njutbara som unga men stora som mogna viner. Detta inget undantag men den får sig en bra match av Felton Road även om utvecklingen hos Clos des Ruchottes gör att den tar hem det. 93P

Provningen övergick till middag och anteckningarna åkte bort men fram kom:
2009 Ch Haut-Condissas (magnum). Inte dekanterad särskilt länge (till skillnad mot flaskan jag drack med @Mattias på Norda för ett tag sedan). Behövde några timmar på sig att visa upp sina rätta drag men den var verkligen njutbar och god redan nu. Väldigt Merlot-dominerad näsa och lite mer värme och kraft än det brukar vara men inget som stör mig alls utan tvärtom. 90P

2001 Ch Bastor-Lamontagne.

Saffransbomb i glaset med hög intensitet och ganska låg syra men fin botrytisering ach massor med aprikos och kanderade citrusfrukter bakom det. Ingen stor Sauternes direkt men välgjort och fungerande till sällskapet som var äpple/rabarberpaj. 89P
 

Keen

slan
Gaia Gaja var på Grappe igår och hällde lite viner:
Ca' Marcanda (Bolgheri) 2012 - 999 kr
Rennina (Brunello di Montalcino) 2011
Barbaresco 2011 - 1299 kr
Sperss ("Barolo") 2011 - 1399 kr

Referensviner:
Barbaresco 2001
Sperss 1999

7Hl2IAx.jpg


Bäst, vid sidan om, Barbaresco och Barolon, var Brunellon som nog var det vinet jag omedelbart ville ha en låda av.

Efter det slank vi ner och spontanöppnade lite:

Grattamacco 2006
Chateau Trotanoy 1999
Poggio Scalette Il Carbonaione 2008
Chateau Gruaud Larose 1982
Domaine Coche-Dury Meursault 2009

GL och Coche var i en klass för sig, med Trotanoy tätt efter, även om inget vin skämdes.

Px7efs5.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag älskar att bli positivt överraskad!

@thunberg var på besök igår i Mattisborgen och vi öppnade givetvis lite smått och gott. Först ut var månadens forumsskumpa som ni KAN läsa mer om här, men det borde ni självklart inte göra innan ni har provat den.

Det blev ytterligare ett bubbel, denna gång blint för mig.

1993 Marqués de Monistrol Cava Brut Vintage
Lätt som en plätt, trodde vi (jag och frun). Petroleum, citrus, mosiga äpplen, oxidation och persika stod som en kvast i glaset. Kändes lite som en söt och mogen riesling spontant. Det var först i munnen ljuset gick upp. – Det är ju svagt mousserande, utbrast hustrun innan jag hunnit reagera eller ens tänkt tanken. Märkligt värre. Moget mousserande vin insåg vi snabbt och med tanke på första intrycket så borde det handla om en tysk sekt. Har knappt druckit någon visserligen. Trött vin men inte stendött. Kanske inte så kvalitativt men ruggigt kul och intressant nog att förtjäna 84p. En ära att prova. Tack för det!

image.jpeg


Nästa vin kom även det från Thunbergska slottet i öst och var således blint för mig...

2014 Weingut Josef Pöckl Pinot Noir Classique
Ganska lätt att förstå vad det handlar om för vin, men det är ingen lättfotad pinot direkt. Både färg och struktur hade lätt kunnat lura vem som helst, men karaktären drar tydligt åt ganska klassisk spätburgunder. Malörtskryddig och röda bär i mängder med inslag av stall, peppar, rabarber, blodapelsin och kafferost. Bra intensitet och en hel del tannin och syra. Skön skalbitterhet i eftersmaken. Det är bitskt och opolerat men stilmässigt underbart. En pinot med skön personlighet och löjligt hög kvalitet i förhållande till sitt pris. Varför inte landa det på 90 pinnar således. Kul med Österrike!

image.jpeg


Var tvungen att öppna Paul Cluver som dracks nyligen som referens (blint för övriga). Mer sammetslen och tillrättalagd men ändå något sämre blev vår gemensamma slutsats.

Dags för mitt röda. Direkt från SB och ett helt okänt vin för mig, men självklart fick det bli lite Sydafrika bara för att leva upp till mitt rykte. :)

2013 Savage Red
Rhône-blandning med primärt syrah men även lite grenache, touriga nacional och cinsault samt möjligen någon druva till. Rödbärigt och kryddigt med chark, björnbär, lakrits, mogna jordgubbar och ett uns vanilj. Slankt men med bra tryck. Endast 13 % alkohol förvånar en aning. Riktigt bra vin men det kändes lite nyvaket i dagsläget. Visst, 89p är nog inte orimligt och möjligen passerar det 90p med lite tid och mognad. Både fru och @thunberg landade i Rhône men visst fanns det även lite spekulationer kring Sydafrika, men det är ju inte så konstigt nu heller. Bra jobbat!

image.jpeg


2014 Brännland Iscider
Kul att servera blint! Udda och speciellt fick jag höra, men svårplacerat. Komplex äpplefrukt med drag av lite tropisk frukt, mögelost och honung. Perfekt avvägd syra och sötma – ett klockrent ostvin mest troligt. För min del så har jag druckit det innan och gillat det massor. Minst 90p, men har för dåliga referenser för att avgöra någorlunda rättvist.

image.jpeg


Tack för att du förgyllde vår kväll @thunberg !
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Lite flaskor som provats sen i lördags.
Wynns Cabernet från 2010 var bättre i år än förra året. I nuläget hyfsat grillvin utan större finess. 2012 Crozes- Hermitage från Graillot kändes mindre drickfärdig den här gången än för ett par veckor sedan. Bäst dagen efter.
2010 Vacqueyras Le Clos från Montirius dracks utomhus vilket gjorde att man kanske missade finliret, men hade lite förväntningar på denna som inte riktigt infriades.
Idag blev det pasta och nebbiolo. 2010 Produttori del Barbaresco är riktigt bra nu. Hoppas att den nyinköpta 2012:an kommer bli lika bra!
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2010 Domaine Giraud Tradition Châteauneuf-du-Pape öppnar upp på ett lite vresigt sätt. Lite tuffa tanniner! Men efter en vända i karaffen och tillbaka i flaskan och sedan lite tid i kylen så börjar den visa lite charm och är rätt trevlig till grillningen denna varma kväll men inget jag skulle köpa igen. Har en flaska kvar som får vänta 4-5 år.
 

Silenos

Medlem
image.jpg
Pierre Boisson (Boisson-Vadot), Meursault, 2010, tar sig... En flaska öppnad för ett år sedan var lite väl svavlig, nu klart godare. Fortfarande är det en hel del av den varan, men på ett gott sätt (det låter nog knepigt). Och inte en fruktjävel så långt ögat kan nå (precis som det ska va, speciellt tropisk frukt i vit burgunder är helt oförståeligt fel), men ändå massvis med smak. Vad det smakar är dock knepigare att sätta på pränt. Riktigt gott!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens bubbelbatalj!

image.jpeg


Vinnare blev den tasmanska djävulen, men det blev en relativt jämn kamp halvblint...

2010 Jansz Wine Company Vintage Cuvée
Krispigt och välbalanserat bubbel med det mesta på plats. Gula äpplen, grillad citron, hasselnöt och skön kalkkänsla. Snygga brödtoner och inslag av varm filt, grillkrydda och honung i bakgrunden ihop med lite angenäm grapefrukt i den riktigt långa eftersmaken. Ca 50/50 av chardonnay och pinot noir. Riktigt bra bubbel, som saknar det lilla extra, men det är ju ganska snyggt prissatt å andra sidan. 250 pix på bolis just nu. 89p

Kvällens referens fick bli en forumfavorit när det handlar om billig skumpa. 100 % pinot noir.

NV André Clouet Silver Brut Nature
Uppenbart med röda äpplen. Lite mosiga och småbokna med toner av blommig citrus. Krut, bröd, nougat och honung komletterar fint. Ganska fyllig och mogen frukt, men i munnen känns det lite kartigt och obalanserat med avsevärt kortare smak än konkurrensen. Fortfarande ett bra bubbel, men ett par pinnar sämre. Med lite dosage så hade det möjligen upplevts bättre och mer balanserat. 87p
 
image.jpeg

Ibland är man för ivrig. Labet les champs rouges 2013 var alldeles spritsig. Ställde in i kylen direkt. Casalferro 2008 hade en massa härlig pepprig svart frukt på näsan och tät, söt frukt i munnen. Men kanske litet mycket ek och fullt av allt möjligt dag 1, ställde in den i kylen också. Det är ju en dag imorgon också. I stället öppnade vi det vin från Mallorca som syns på bilden, mestadels Syrah men också grenache och litet annat - härligt och fullblodigt, utmärkt med grillad biff. Sen blev det en yann Chave le rouvre 2011 som bara sjöng så vacker var den. Perfekt dricka nu, har förtätats och utvecklat mycket mer komplexitet.
 
Visa bifogad bild 7306
Ibland är man för ivrig. Labet les champs rouges 2013 var alldeles spritsig. Ställde in i kylen direkt. Casalferro 2008 hade en massa härlig pepprig svart frukt på näsan och tät, söt frukt i munnen. Men kanske litet mycket ek och fullt av allt möjligt dag 1, ställde in den i kylen också. Det är ju en dag imorgon också. I stället öppnade vi det vin från Mallorca som syns på bilden, mestadels Syrah men också grenache och litet annat - härligt och fullblodigt, utmärkt med grillad biff. Sen blev det en yann Chave le rouvre 2011 som bara sjöng så vacker var den. Perfekt dricka nu, har förtätats och utvecklat mycket mer komplexitet.
Rättelse: an/2 är ju såklart gjort på baleariska druvor, det vin som jag beskrev ovan är California soul av Ledge, också ett fint vin, på GSMblandning, mest syrah. An/2 var mkt bra och prisvärt!
 

Daniel A

Administratör
Var nere i Prag förra veckan, och till min stora glädje visade det sig finnas en rätt rik lokal vinkultur, med en hel hög vinbarer. Mycket jobb och inte lika mycket ro för vin och mat, men jag hann doppa tårna i alla fall. Hoppade runt en del innan jag fastnade på Red Pif (där nedanstående tjeckiska viner intogs. Samtliga ekologiska eller biodynamiska). En vinbar/restaurang som kan rekommenderas varmt. Smakade en del annat också, men inget som stack ut på något sätt över huvud taget (antecknade fram för allt inget).

5W8Qm4E.jpg



2015 Regina Coeli, grüner veltliner
Gräsigt grön. Supertorr, frisk och fräsch. Rätt hög syra, men hyfsat balaserat ändå. Välgjord grüner som uppenbart är tillverkat för relativt omedelbar konsumtion. 84p.

2010 Gotberg, Chardonnay

Väldigt mörkgul i färgen. Otroligt kraftiga apelsintoner! Skal, juice, fruktkött. Inte en tillstymmelse till andra citrusfrukter. Även en släng blommande raps. Häftigt! På tungan är det tung gul frukt, mer apelsin och en viss “generisk mognadskaraktär”. Det finns en viss bitterhet, allmänt fylligt/oljigt i munnen. Smakerna är snyggt integrerade. Ett annorlunda men seriöst imponerande vin. 90p.

2013 Okänd producent (kritade flaskan), traminer

Kan vara någon form av rekord i hipsterobskyrhet. Skalfermenterad traminer från uråldriga stockar, som gjordes i yttepytteliten mängd (hur många flaskor orkar man skriva för hand på?), bara för producenten och vinbaren jag satt på (Red Pif). Mystiskt jäkla vin. Sluten men intressanta toner av gamla dammiga böcker. Extremt “lätt” vin - det liksom försvinner i munnen. Smaken är dock väldigt intensiv, men helt omöjligt att säga vad det egentligen är. Negativ frukt, men inte heller kryddigt. Koooooooooooonstigt. Omöjligt att sätta betyg. Hade med nöd och näppe kopplat råvaran till vindruvor i en blindprovning…

2014 Johann W, Pinot Noir Rosé
Generisk rosé. Lätt, saftigt. Bärigt med jordgubb. Rent, enkelt. Sätter inga spår. Något för folk att supa ner sig på. 77p.

2013 Stapleton & Springer, Ben’s Reserve Pinot Noir

Riktigt lätt och genomskinlig röd färg. Slankt och bärigt. Huvudsakligen lingon, med en syra som springer iväg på egna äventyr. Lite kärvt och svårdrucket. 82p.

2007 Regina Coeli, Chardonnay
Diskmedel (inte pga glaset! försvinner snabbt), citron, nötter. Viss kryddighet på tungan, med härliga mognadstoner. Ett riktigt schysst vin. 86p.

Lämnade det tjeckiska vinerna vid ett par tillfällen:

2009 Audrey & Christian Binner, Kaefferkopf Originel - Alsace grand cru
Halvtorr. Honung, aprikos i mängder i såväl nos som mun. Gott som fan, och helt uppenbart att jag måste söka mig till Alsace i betydligt högre grad än jag gör idag. 89p.

2006 Ch. de Beaucastel, Coudoulet de Beaucastel - Côtes du Rhône
Vag cigarr, lakrits, mörk frukt och lite läder tillsammans med nyanser av stallig skitighet. Klen frukt på tungan, men gott avrundat och balanserat. 88p
 

Sörplarn

Medlem
Gårdagens rosé fångst plus lite annat får kladda och kludda lite senare förbaskat bra väder.

image2.jpeg image1.jpeg image3.jpeg image4.jpeg

(första bild, Egly Ouriet NV, Robert Barbichon NV, Billecart-Salmon NV (1979), Charles Heidsieck 1999, Henriot 2008, Bournaut NV)
(andra bild, Ulysse Collin NV, Erpacrife 2008 (nebbiolo bubbel), Louis Roederer 2008, Jerome Prevost NV, Selosse NV)
(tredje bild, Veuve Clicquot 2004, Bründelmayer NV, Pol Roger 2004, Damien Hugot NV)
(fjärde bild, Marc Hebrart NV, Augusti Torello Mata 2012, Bruno Paillard BDB 1999, Tarlant Zero Rose NV (2008), Dompa 2006)
 

Pontus

Medlem
2006 Barone Ricasoli Chianti Classico Castello di Brolio. Doften lovar gott med surkörsbär, vanilj och örter. Tyvärr lever smaken inte upp till förväntningarna. Frukten är det inget fel på, syranivån är bra, men vinet är överekat. Väldigt mycket fat, rostade fat och lite mera fat. Nämnde jag fat? Synd på fint material. 79p.
 
Toppen