Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

En bättre middag, i goda vänners lag, alla vinerna var riktigt bra. Arnot Roberts chardonnayer är världsklass. Bland cabbarna var Shafer extra allt, mount eden den mest klassiska i uttrycket, och Buccella den som utvecklades finast i glaset. Till detta serverades lamm från grannens gård, med alla tillbehör, föregicks av en charkbricka. Middagen avslutades med en fin tarte tatin.

IMG_0108.JPG

de Venoge 2002
Arnot-Roberts, Chardonnay Trout Gulch 2014

IMG_0112.JPG


Buccella Cabernet Sauvignon 2011
Shafer One Point Five 2012
Mount Eden Cabernet Sauvignon 2009

IMG_0113.JPG

Tokaji Aszu Oremus 2006 5 puttonyos



 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Telmo Rodriguez As Caborcas 2013.
Örtig och kryddig med syrliga röda bär. Lite som ett mellanting mellan Pinot och kallklimats-Syrah. Slankt och friskt i munnen med snälla tanniner i en torr stil. Väldigt bra!!
Goda nyheter för oss som satsade på den här juvelen. Du korkade upp tidigt - ingen ungdomlig slutenhet?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
ellena montus.jpg

Vinerna till söndagens svamprisotto:
2010 Ellena Giuseppe Barolo Ascheri: till att börja med dominerar alkoholen både i doft och smak, men sedan öppnar vinet upp och släpper fram rosor och sötlakrits, varma körsbär och dulce de leche, kul vin: 89p.
1997 Château Montus Madiran: Stall, svarta oliver och bläck, snygg sälta, sval frukt med en hel del timjan, på topp just nu: 91p
 
Råbiff kräver Pinot Noir! Inte riktigt kanske men det slår sällan fel. I det tillfälliga sortimentet på mitt mest frekventa bolag återfanns Schubert 2014 Pinot Noir Wairarapa. Detta vin, med smak av lite syrliga körsbär, jordgubbar och klassisk pn-kryddighet var inget undantag. Rund men ändå lite mer kärv än de vanliga representationer av druvan passade ypperligt. Trevlig matchning och ett gott vin
 

Mattias Schyberg

Administratör
Råbiff kräver Pinot Noir! Inte riktigt kanske men det slår sällan fel. I det tillfälliga sortimentet på mitt mest frekventa bolag återfanns Schubert 2014 Pinot Noir Wairarapa. Detta vin, med smak av lite syrliga körsbär, jordgubbar och klassisk pn-kryddighet var inget undantag. Rund men ändå lite mer kärv än de vanliga representationer av druvan passade ypperligt. Trevlig matchning och ett gott vin
Håller fullständigt med. Kryddig pinot noir eller slank syrah brukar ofta funka excellent till någorlunda klassisk råbiff! :)
 

Keen

slan
Visa bifogad bild 8534 Visa bifogad bild 8535 Visa bifogad bild 8536


Middag ikväll med en gammal handlavin.se-kund som hade med sig en Halbturn Red som han en gång i tiden köpt av mig. Sedan blev det en Beerenauslese Chardonnay 2013 från en producent vid namn Manfred Weiss från Neusiedlersee som avslutning.

Vi öppnade även en grekisk Chardonnay från 2004 som hade gått ur tiden och snabbt oxiderade, men som var rolig i början men med ganska högt skördeuttag på 32.000 flaskor på 4.3 hektar. Hade varit rolig att prova för 4-5 år sedan.


Jag drack en Halbturn Red 2010 på magnum förra veckan till massa gris. Väldigt, väldigt bra och uppskattades mycket kring bordet!
 

LeChat

Medlem
IMG_6747.JPG

2009 Bosquet des Papes À la gloire de mon Grand-Père

CdP från varmt år. Illavarslande. Drickbar men utan någon större drickglädje. Dricker den till en boeuf bourguignon, väl kyld runt ca 14 grader, i hopp om att uppleva mindre alkoholhetta och mer struktur. Men alkoholen slår igenom ändå och kommer nog så göra, även i framtiden. Även den vanliga Bosquet tradition från 2009 var påtagligt märkt av året. Nä, 2009 gav generellt inga roliga viner från Chateauneuf.
 

epeb

Medlem
ValDiSuga1985.jpg


Val di Suga 1985

En mycket välhållen kvalitetskork med endast en aningens mjukhet längst ner.
Old school Brunello. Himla bra. De klassiska körsbären är där, lite läder och svampskog som fortsätter mot lätta anistoner i avslutningen. Har ystra tanniner och pigg syra.
En 36-åring som fortfarande levererar i allra högsta grad.
Landar på 93 pinnar, därav nån extra pinne för god åldring.
 

Skrutt

Medlem
2015 Keller Riesling Trocken
Detta gör mig aldrig besviken. Pärlande, porlande, rivig kalk, en grape-beska som är mer fruktig än besk. I strupe och mage rent o fräscht.
2013 Telmo Rodriguez As Caborcas
Precis i min smak. Härligt örtiga och lite jordiga dofter. I smaken finns även en saftighet, köttspad och både rejäl syra och en våg av frukt, ganska varm och mörk tycker jag, bigaråer. Som nämnts känns detta både som PN och syrah. Finstämdhet och kropp. 92p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2015 Keller Riesling Trocken
Detta gör mig aldrig besviken. Pärlande, porlande, rivig kalk, en grape-beska som är mer fruktig än besk. I strupe och mage rent o fräscht.
2013 Telmo Rodriguez As Caborcas
Precis i min smak. Härligt örtiga och lite jordiga dofter. I smaken finns även en saftighet, köttspad och både rejäl syra och en våg av frukt, ganska varm och mörk tycker jag, bigaråer. Som nämnts känns detta både som PN och syrah. Finstämdhet och kropp. 92p.
Du sålde just in två viner i mitt hjärta. Tack! :)
 
En skitvädersonsdag i november, vad gör man då? Jo man öppnar en favorit: O. Fournier Alfa Crux 2008, en blandning av tempranillo 75%, malbec 20% och 5% cs.
Noteringarna säger mörk vacker färg. Djup doft av aceton, körsbär, marsipan och gröna blad. Lite söt fyllig och välbalanserad smak med toner av läder, vanilj, körsbär och vinbär. Ett väldigt gott vin.

1478112050379437477031.jpg
värt att tillägga är väl att - 05:an av detta vin, dock ren tempranillo, är väl det som fick mig tycka att det vin för 300 kan vara prisvärt. Sen har det ju eskalerat ytterligare :)
 

Haglund

Medlem
Den här sidan är inte bra för min tunna studentplånbok, men vad ska man göra nu när man hittat hit... :)

Här är iallafall min första not såhär en svinkall onsdag. Parades till korv med bröd, vilken kombo.

På näsan lite naturvinsfeeling på det bra sättet samt plommon, tobak och spritindränkta russin.
I munnen begynnande mognadstoner med torkade bär, plommon, russin och mineral (med brist på annat ord). Balanserad syra och helt okej längd. Gott! Väl investerade 169 kronor. 89 p. på min otroligt dåligt kalibrerad poängsättning.

IMG_0450.JPG
 
Last edited:

Elvis

Medlem
10-årsjubileum med hustrun och vi drack Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 till löjromstoast. En vänlig vinvän hade lånat ut en flaska i väntan på att jag får rätt beställning från Millesimes.com.

Sedan korkade vi upp en Château Cos d'Estournel 1988, samma vin som var så fantastiskt på PM & Vänner för några veckor sedan. Det var första gången min fru drack mogen bordeaux och hon var inte imponerad. Väldigt animalisk med stall och läder vilket min fru höll med om men hon förstod inte varför de dofterna/smakerna skulle vara goda i ett vin. Själv tyckte att det var riktigt bra. Kanske inte lika pigg flaska som på PM & Vänner men ändå helt i min smak.

Lustigt, min fru uppskattar inte champagne med mognadstoner heller.

IMG_7706.JPG
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Doften är mullig med begynnande mognad, inte samma vin som jag provade för ett tag sedan. Har provat många viner från årgången 2010 från området och de har alla varit bra men stängda. Denna är saftig och härlig med smak av mörka bär, fikon, vanilj, lakrits och lite ek. Tät och lång smak, fyllig med mörka bär och lite söt röd frukt. Denna kommer dock bli ännu bättre efter några år i källaren. Den är dock inte typisk för området utan smakar nästan som en Rioja… men som en bra sådan.

2010 Mon Acte Mas du Notaire (93451) 90p
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Halvdag på jobbet och varför inte börja smutta på vin tidigt i samband med att vi brassar lite spansk chorizo till vår sena lunch? Inte ett typiskt svenskt beteende, jag vet. ;)

Frun bjöd på blindvin och lyckades verkligen göra ett intressant val även om hon själv blev chockad över vinstilen som mötte oss i glasen. Hon trodde självklart att hon hade köpt en enkel och klassisk nebbiolo från Langhe och om jag ska vara ärlig hade jag lätt kunnat göra samma misstag. Det blev ett lyckat misstag!

image.jpeg

2015 G.D. Vajra Langhe Nebbiolo Claret J.C (99334)

Lätt pärlande och småsöt karaktär med god balans. Tänkte lambrusco typ. Jordgubb körsbär och hallon i mängder med lite örtiga och blommiga drag åt hibiskus samt lite angenämt småbesk eftersmak av grapefrukt som bryter av bärigheten bra. Mycket bra syra och adekvat längd. Lite lagom med tanninbett. Ambitiöst och välgjort utan tvekan. Vuxensaft. Kan verkligen lambrusco leverera så pass bra? Inget märkvärdigt vin med det lyckades skära igenom de feta korvarna bra och helheten blev faktiskt lysande. Jag gillar vinet i all sin enkelhet. Svårt att betygsätta, men (85p) kan det gott få!

Det är klart ni ska köpa! Strax över hundralappen är inget att gny över om ni inte skulle gilla det!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Leeuwin Estate gör ett av Australiens absolut bästa chardonnayviner med sin Art Series (ja, till och med i världen beroende på vem man frågar). För egen del så nöjde jag mig med att prova deras cabernet sauvignon igår, vilket inte är så pjåkigt det heller. Ursprunget är Margaret River i Western Australia vilket är en region som ofta jämförs med Bordeaux, men som har något varmare klimat generellt. Man bör även passa på att plocka upp intressanta aussie-viner på bolaget när de dyker upp, för Australien är löjligt styvmoderligt behandlat av vårt monopol, som så mycket annat.

image.jpeg

2012 Leeuwin Estate Cabernet Sauvignon Art Series (99076)

Vi snackar inte om ett sensationellt vin här visserligen, men absolut ett vin som känns skönt balanserat och lite av ett mellanting mellan gamla- och nya världen. Generöst fruktigt med solkysst svartvinbärsfrukt. Fathantering åt klassisk bdx med tobak, ceder och sval blyerts. Klassiska toner av mynta i bakgrunden, men hade jag hittat det blint? Hög intensitet med lång fin eftersmak och stora lass frisk syra. Närvarande tanniner, men det känns ändå ganska lättdrucket och avrundat.

Gott att dricka nu, men med god potential för lagring ca 5–10 år. Mycket gott vin. (91p)
 
Toppen