Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Beo

Medlem
Efter att uttryckt vårt önskemål om äldre sydafrikaner fick vi in denna.
Lite kul att dricka den på granngården. Rust en Vrede.
Ernie Els 2000
Inga noteringar mer än att den var mogen och god i mycket god form 90+ Har inga referenser när det gäller äldre viner från SA
image.jpeg
image.jpeg
 

LeChat

Medlem
IMG_6761.JPG

Druckits torsdag-lördag
2008 Champagne Taittinger Brut Millésimé
Det här är rätt bra redan idag men det är ändå tydligt att man är tidigt ut. Köper oftast vanlig flaskstorlek av praktiska skäl men funderar på att köpa ett par magnum för framtida bjudningar.

2012 Marimar Estate La Masia Pinot Noir
Har druckit denna många gånger men blev väldigt imponerad av denna för en vecka sedan och var tvungen att prova den igår igen. Ännu bättre! Typiska pinotmarkörer och framförallt en förförande violton. Älskar!

2009 Chateau Pedesclaux Pauillac
2009-typisk frukt men ingen tvekan om att det är Bordeaux. Kanske lite veka tanniner på minussidan men annars god och tillgänglig.

Har nog kommit fram till att detta är mina favorit- områden/druvor som jag vill belasta min lever med: Bordeaux, Champagne och Pinot Noir från både Bourgogne och nya världen.
 

Pontus

Medlem
2013 Tout Près By Farr. Årets sniff! Påminner om Sangreal i doften, men lite mer skogstoner och tobak. Inte lika fruktdriven som Sangreal, men i samma smakspektrum. Lite lättare, lite elegantare, lite mer komplex och lite stjälkigare. Det bästa rödvinet sen Sangreal, blir kul att så småningom testa bredvid varandra och med mognad. 95p+.
 
Jaha, de samtida grekerna. . .
Diaporos Kir-Yianni Estate 2012
Djup röd färg. Röda bär, aska och damm står för de tydligaste dofterna. Rejält sträv smak med viss beska, röda bär, järn och grön paprika. Gröna äpplen, körsbär och plommon får avsluta. Tio år i botten av källaren hade nog varit bra.
Kort och gott, inte drickfärdigt.

Conde de Valdemar Gran Reserva 1996
Tegelröd färg, doft av russin och röda bär, tydliga mognadstoner. Balanserat, behaglig syra med ett uns sötma. Körsbär, lite lingon, gott
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Jag tycks inte förmå mig själv att skriva här så ofta, men jag får väl försöka bättra mig! :)

Under helgen har det blivit ett par blandade viner, men det är utan anteckningar och således ur minnet:

2015 De Grendel op die berg Chardonnay:
Blekt citrongul utan några slags gröna stråk alls, trots den ringa åldern. Doften är krämigt jästig med hintar av gamla ekfat, nektariner, ananas och mycket sten. En aning knutet första kvällen och bättre idag; smaken är mycket riktigt så där jästig och fet som man kan få i vissa Chardonnay-viner, men ovanpå finns en så fräsch och skarp syra att det lyfter bort den tunga kroppen. Igår var det mest sötaktig citrusfrukt à la nektarin, idag är det mer nyanserat med citronskal, citronkött, äpple, kalksten, ett eko av ek (tänk ett gammal fartygsskrov) och med mer jäst. Väldigt trevligt faktiskt och till ett ringa pris. Kan säkert bli roligare med ett år eller två i källaren! :)
13,5% känns precis lagom för den här paradoxalt tung-lätta historien!

2014 Château Camplazens Prémium La Clape:
Medium rubinrött i färgen. Direkt på näsan är det svart och röd frukt som dominerar; jag ser framför mig ett fat med tranbär, röda körsbär och sylthallon på vilken man lagt en slöja av svart flor. Det är snyggt och prydligt med vissa medicinala toner i bakgrunden, utan någon vidare fatkaraktär. Ungt och slankt, men tätt och koncentrerat! Smaken är varm och fortsatt elegant, men här tar den röda frukten över något och de mörkare tonerna får spela i bakgrunden, tillsammans med medicinalörter och glöggrussin (?). ;)
Tanninerna är små, finkorniga och tydliga, välavvägd alkoholhalt på 13,5% och med en uppfriskande syra som gör vinet än mer lättdrucket. Det är inte alls tokigt och jag förstår varför det pratas lite om att Languedoc är på uppåtgående!
Blend: Syrah med Grenach och Carignan.

Det dracks mer vin i fredags men jag ska inte säga för mycket om dem. @Daniel B kanske kan dra något om den kvällen, om han minns! :p
 

grappa

Medlem
Lite smått och gott till bland annat Boeuf Bourguignon.
20161106_171811[1].jpg


Delamotte: Tydlig doft av äpplen och en liten brödighet i doft och smak. Efter någon timma i glaset blev det mer bokna äpplen och ciderkaraktär. Riktigt gott till priset 300 SEK/st hos Philipssons om man köpte 6 st. 86 p
Riesling från Österrike årgång 1983: Djupt guldgul. Väldigt mycket diesel och en gnutta ättika tillsammans med lite äpple och tropisk frukt. Smak av tropisk frukt och lite petroleum. Inte mycket syra kvar. Riktigt mumsig. Tyvärr sista flaskan men hade nog inte klarat så många år till. 87 p
Viogner från Sydafrika: Ljust gul. Doft av tropiska frukter, lite vanilj. Smak av tropisk frukt, lite gräsighet och en antydan till beska. Enkelt men rättframt. 84 p
Amarone: Mörkt röd, opaque. Stor doft av körsbär, körsbärskärnor, russin, lite mandel. Smak av mörka bär, körsbär och vanilj. Har tanniner men inte framträdande. Ett gott vin men inget som sticker ut. 84 p
Rioja: Brunröd, mer transparent. Härligt stallig doft och smak med inslag av vinbär, lite höstlöv och ceder. Typisk klassisk Rioja. Även de som inte riktigt gillar Rioja tyckte det vinet var bäst till maten. 87 p
 

LeChat

Medlem
Håller med, pinot noir har många strängar på sin lyra. Så härligt komplex druva så länge den odlas någorlunda svalt. Du borde utforska syrah mer kan jag tycka. För mig så har den samma mångfacetterade uttryck och komplexitet om än lite mer bredaxlad generellt. :)

Håller med! Syrah är också riktigt gott! Har rätt mycket från norra Rhone liggande i källaren från -09,-10,-11 och -12. Men har på senare tid handlat mer av champagne och pinot noir. Från övriga världen är det bara shiraz från Australien som jag köper och dricker någon enstaka gång om året. Kanske borde vidga min syrah/shiraz-vyer:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller med! Syrah är också riktigt gott! Har rätt mycket från norra Rhone liggande i källaren från -09,-10,-11 och -12. Men har på senare tid handlat mer av champagne och pinot noir. Från övriga världen är det bara shiraz från Australien som jag köper och dricker någon enstaka gång om året. Kanske borde vidga min syrah/shiraz-vyer:)
Sydafrika är jäkligt intressant när det gäller syrah! Och till viss del USA...
 

Skrutt

Medlem
2013 Tout Près By Farr. Årets sniff! Påminner om Sangreal i doften, men lite mer skogstoner och tobak. Inte lika fruktdriven som Sangreal, men i samma smakspektrum. Lite lättare, lite elegantare, lite mer komplex och lite stjälkigare. Det bästa rödvinet sen Sangreal, blir kul att så småningom testa bredvid varandra och med mognad. 95p+.
Jag har en sådan som väntar men känner nu plötsligt att det defekta låset på plånboken börjar gå upp igen.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Någon gång i våras drack vi Taittinger brut 2008. Min uppfattning då var att den kommer behöva 10+ års lagring till. Den påminner om 2002 som fortfarande behöver flera års lagring för att komma fullt till sin rätt.

Åh nej! Var har jag råkat få hem med posten egentligen. Ska jag ha disciplin nog att spara mina tre flaskor i MER ÄN ETT DECENNIUM?! :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Åh nej! Var har jag råkat få hem med posten egentligen. Ska jag ha disciplin nog att spara mina tre flaskor i MER ÄN ETT DECENNIUM?! :D
Äh, vafasen, den är asgod nu, drick och njut!
Själv köpte jag den på magnum för framtiden och på halvmagnum för att dricka nu. :D
 

Ekdahl

Medlem
Håller med, pinot noir har många strängar på sin lyra. Så härligt komplex druva så länge den odlas någorlunda svalt. Du borde utforska syrah mer kan jag tycka. För mig så har den samma mångfacetterade uttryck och komplexitet om än lite mer bredaxlad generellt. :)
Håller med! Syrah är också riktigt gott! Har rätt mycket från norra Rhone liggande i källaren från -09,-10,-11 och -12. Men har på senare tid handlat mer av champagne och pinot noir. Från övriga världen är det bara shiraz från Australien som jag köper och dricker någon enstaka gång om året. Kanske borde vidga min syrah/shiraz-vyer:)
Härligt att läsa era resonemang om Pinot & Syrah! Det var dessa två druvor jag i början av året jag verkligen bestämde mig att göra en comeback på i mitt vinintresse 2.0 efter många småbarnsår. Nu ligger det säkert 20-30 Pinoter i källaren och ca 10 att dricka i närtid och ca 20 druckna i år (från alla världens relevanta hörn). Jag har dock en hemläxa kvar med Syrah där jag inte kommit lika långt, men nått kul kvar att göra 2017 också.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Utifrån @Sebbans tips:
http://www.finewines.se/threads/stora-vad-ska-jag-koepa-traden.3558/page-29#post-106721
så tog vi två flaskor från en finca el puig provlåda:
finca puig 3 4.jpg

2004 Cellers Fuentes Priorat Finca El Puig; doft av fänkål, lakrits, viol och örter. Frukten är stram, sval och återhållsam, svarta oliver, olja och bläck, stramt
2003 Cellers Fuentes Priorat Finca El Puig, timotej och timjan i doften, kraftig svarvinbär, väldigt örtig, allt man vill ha i en Priorat, förutom en lite tunn doft.
Två bra viner där 2003 vinner på kraft, medan 2004 kontrar på elegans
Sparade parkervinet 2001 för bättre motstånd.

För er som behöver julklappar till någon som är "måttligt" vinintresserad så måste det här vara en fullträff - snygg låda med ett kul och bra vin.
 
Toppen