Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Keen

slan
Eftersom provningen var i Systembolagets regi antar jag att det var från Divine. Grattis, du har ett kanonvin på ingång!

Det var fan en provning i klass med "the good old days". Vilken var det? Motsvarande giganternas kamp el Clash of the Titans, men för vita? Vad kostade det?
 

Keen

slan
Clash of the White Titans, ett tyvärr sällsynt specialnummer. Har valt att glömma vad den kostade ;) men kan det ha varit 2000?

Jag ska inte påminna dig, men det låter som att det kan stämma ;)

Får hålla ögon och öron öppna efter nästa tillfälle, eller gå till PK-huset och luska.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag ska inte påminna dig, men det låter som att det kan stämma ;)

Får hålla ögon och öron öppna efter nästa tillfälle, eller gå till PK-huset och luska.
Det kan bli tunnsått med provningar av riktigt denna kaliber framåt tyvärr, pga budget om jag förstått rätt. :(
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
cortese rabaja saglietti.jpg

2011 La Morra Saglietti Flavio Barolo Cerequio: lika bra som förra flaskan vi drack, det här är ett grymt bra vin i klassen: doft av rosor, viol, kaprifol, blomstrande sommaräng, körsbär och kryddpeppar. I smaken finns söta röda körsbär, hallon, kaffe, saltlakrits och choklad. De vilda blommorna finns i smaken också, ett jäkla bett i syran, knappt några fat. Lätt, elegant, drickfärdig Barolo.
2010 Giuseppe Cortese Barbaresco Rabajà: samma druva, några mil och ett år längre bort, men ett helt annat vin: doft av stall, inkokta körsbär och mandelmassa. I smaken finns koncentrerade körsbär, nyponsoppa, fänkål, choklad, bra syra, mer koncentrerad, men ett kortare avslut än Saglietti. Mogen för att vara en så ung Rabajà.
Två otroligt bra viner i en rimlig prisklass.
 

Peder

Medlem
IMG_20161209_194827.jpg
Idag dricker jag Alex Koppitsch Pinot Noir 2013 köpt direkt från http://weingut-koppitsch.at/de/

Lite krångligt då man får maila om prislista, men värt det och vingården arbetar biodynamiskt och Alex var källarmästare hos Pittnauer som har några viner på SB innan han själv startade sin fyra hektar stora vingård. Spontanjäst och de flesta viner från vingården är ofiltrerade, men tyvärr får man inte klassificera ett ofiltrerat vin som kvalitetsvin i Österrike och måste då gå under klassificeringen lantvin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det har hunnits med en del vin i veckan. I torsdags så blev det starkvin för hela slanten – hela vägen från fino till PX – när jag höll starkvinskurs. Årgång 2011 i Douro rockar. Jäklar vad ni borde köpa på er allt portvin ni hittar från årgången! Vintage porten (Churchill) är ännu alldeles för ung, men köp på er för ålderns höst åtminstone. Vill du dricka årgångsport från 2011 redan till jul så satsa på LBV. Har lite slattar kvar av samtliga. Tänkte köpa lite lämplig ost och prova lite mer till lunch.

image.jpeg


Lite blint rödtjut igår:

Hur känner man i igen en syrah från Hawkes Bay? Den svala och superslanka frukten pratar norra Rhône så det skriker om det med tonvis med peppar som nästan blir nysframkallande. Den kliniska renheten och avsaknaden av skitiga toner är typiskt för NZ. En hel del snygga fat med vaniljsötma, kåda och mildrökt korv på en bädd av svala björnbär och hallon, kopplar jag mer till druvan oavsett ursprung så länge klimatet är svalt. Riktigt god syrah. (89p)

Jag sträckte på mig ordentligt när jag plockade vinet blint. :cigarr:

image.jpeg

2012 William Murdoch Wines Syrah Omine Secundo
 

grappa

Medlem
En glad överraskning från Rioja och lite Arneis på fredagskvällen.
Riojan; Ganska tät och mörk med antydan till brunkant. Härlig doft av röda och svarta vinbär, stall, lite tobak och ceder. Hade definitivt gissat på Bdx om det varit blint. Bra smak av röda bär, lite fatbeska, en gnutta vanilj. Oerhört positivt överraskad, känns som ett riktigt kap för 120 SEK på SB för några år sedan. Det enda som avslöjar det som ett lite enklare vin är den korta eftersmaken. 89 p
Damiliano; Blekgul kulört. Angenäm doft av blommor, antydan till honung och lite citrus. Smaken är ganska neutral med viss fruktsötma, röda äpplen och en liten beska på slutet. 85 p

20161210_105758[1].jpg
20161210_105851[1].jpg
 

Appel

Medlem
Lite söndagsmys signerat @Appel ihop med det gentila gänget @chambertin, @karl_ek, @Magnus L och mig själv.

Visa bifogad bild 8789

Mycket kul chardonnay samt bubbel. Radikon var undantaget, men var å andra sidan bara en bonus i sammanhanget. Visst tusan levererade Selosse Initial bra med sin ungdomliga mognadsskrud (degad maj 2014). Om jag ska vara ärlig så hade jag lätt köpt att det skulle kunna vara ett vin från 90-talet. Snyggt oxiderat med uppenbara amontillado-toner, sultanrussin, jasmin, aprikos och apelsinkrokant. Intressant brödighet som drar åt surdeg och fint integrerade, smöriga fattoner. Riktigt bra och kul!

Av chardonnayerna så var det utan tvivel Kongsgaard som tog mig med storm. Massivt och intensivt men på ett oerhört elegant vis. Bränt socker och kanderad citrus i mängder. Nötig och läcker med lite volatila toner av nagellack. Kan inte minnas när jag drack en bättre chardonnay! Näst bäst för mig i heatet var bourgognen. Även den hade en del bränt socker och smör men även toner av kanel och lime utöver klassisk chardonnaykaraktär. Riktigt bra syra och längd, men det kändes ändå lite anonymt. Heatets mest udda och annorlunda fågel var Catenas Adrianna. Grönt och gräsigt med eukalyptus, kokt sparris, grillkrydda och fänkål med en frukt som drar åt mango och passionsfrukt. Gott, men aningen vulgo på något vis. Mycket personlighet.

Hade personligen lite svårt för båda australiensarna. Mycket bränd plast. Positivt var den härliga krutrökigheten som båda visade upp. Har dessutom tokhyllat Vasse Felix tidigare, vilket säger en del om nivån, när ett sånt bra vin hamnar i botten av min ranking. Lite ödmjukhetspaj slinker alltid ner!

Visa bifogad bild 8790

Vilken uppställning!

Jag önskar att jag hade uppskattat Armand Rousseau mer än jag faktiskt gjorde (eller egentligen är jag faktiskt glad med tanke på min plånbok). Nu visste jag att det var @chambertins vin vid provningstillfället vilket alltid brukar vara något alldeles extra (om det inte är ett bonusvin), och visst var denna dyrgrip riktigt bra, men jag blev i slutändan ganska besviken måste jag erkänna. Riktigt bra intensitet och finfint drag i munnen, men jag saknade något i aromen. Trevliga drag av rotfrukt och lite brända pinjenötter samt sandelträ. Ganska ljus hallon- och tranbärsfrukt med lite stearintoner. Svalt och slankt, men inte magiskt på något vis. Lite spretigt. Självklart så snackar vi om ett riktigt bra vin som växte i glaset under kvällen, men för att vara ett ikonvin, så föll det platt för mig.

Barolon hade lite omvänt problem. Väldigt läcker arom av ärketypiskt slag, men aningen trött i munnen. Läder, körsbär, lakrits, salmiak och tobak med tjusiga drag av tjära, hibiskus, tryffel och säkert lite till. Något tunn frukt, men med bra drag i tanninerna trots åldern. Gillade det mycket oavsett.

St Henri gjorde verkligen inte bort sig heller, men det är lätt att förstå att det har tiden för sig och nog bör ses som barnarov idag oavsett hur gott det är nu också. Lite för fruktdominerat, men jädrar vilken fin intensitet och längd!

Saint Cosme blev en besvikelse. Trött frukt med mycket tomatplanta och järn. Visst, lite stall, läder, tryffel och jord serverades också, men bara det faktum att ingen trodde det var en syrah från Rhône säger ändå en del. Jag tror att de flesta var inne på en smått övergången bdx om jag inte minns fel.

Avslutningen med både en halvsöt Vouvray och en magiskt bra Sauternes avrundade det hela bra. Sauternes'en levererade fet botrytiskaraktär med massiva drag av saffran, mandelmjöl och en läckert balanserad sötma. En höjdpunkt! Huet kändes lite ung och enkelspårig med mängder av honung och kofta, men utan det lilla extra. För ung troligtvis.

Ja, det blev en jäkligt bra söndag. Känner mig bortskämd. På ett bra sätt bör sägas! :)

Stort tack till vår ciceron @Appel som roddade det hela och brassade underbart käk!
Tack själva!
Det blev en bra kväll.
Här är komplett vinlista (tror jag :))

Bubbel
NV Jacques Selosse Champagne Initial (deg maj 2014)

Vita
2014 By Farr Chardonnay
2014 Domaine Marc Morey & Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru En Virondot
2013 Kongsgaard Chardonnay
2012 Bodega Catena Zapata Chardonnay White Stones Adrianna Vineyard Mendoza
2014 Vasse Felix Chardonnay Heytesbury
2009 Azienda Agricola Radikon Jakot

Röda
1999 Aurelio Settimo Barolo Rocche
1990 Domaine Armand Rousseau Père et Fils Chambertin-Clos de Bèze
2009 Emidio Pepe Montepulciano d'Abruzzo
1999 Saint-Cosme Côte-Rôtie
2010 Penfolds Shiraz St. Henri

Bonusviner
2007 Domaine Huet Vouvray Moelleux Clos du Bourg
2005 Château de Fargues

2006 Calabretta Nerello Mascalese Sicilia Vigne Vecchie
 

grappa

Medlem
Gårdagens Rioja kompletterades med en Momento Massimo, 45% Merlot, 45% Cabernet Sauvignon och 10% Sangiovese.
Mörkt svartblå i färgen. Stor doft av körsbär, vinbär, vanilj, lite björnklister. Hyfsade tanniner, underbar frukt med mörka bär som bär upp den angenäma fatbeskan. Lång eftersmak. Ett härligt vin! 91 p
Conde de Valdemar har efter en natt i kylskåpet verkligen inte blivit sämre, snarare tvärtom. 90 p idag.
20161210_172046[1].jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Sammanfattningsprovning av årets provningar i torsdags, där vinnare från olika prestigeprovningar ställdes mot varandra:
  1. Vitt vin. Ekchock på nosen, rejält hårt rostad ek. I munnen känns den klart mer balanserad. Lasersyra, popcorn, otrolig längd. Detta sitter inte ihop än men det är mycket bra nu och kommer bli helt fantastiskt vad det lider. Vilken kvalitet.
    Gissning: Chardonnay, närmare bestämt Bourgogne.
    2013 Domaine de la Vougeraie Charlemagne Grand Cru (Bourgogne, FR)
  2. Vitt vin. Lite söt, gulgrönfruktig tropisk (melon, ananas?) doft, lite spritig, vissa grapefrukttoner. Känner inga fat alls till en början, men sen kryper de fram. Understundom tänker jag att syran är lite låg, understundom känns den hög... är förvirrad och kan inte alls placera detta. Gillar't, men inte kvällens bästa.
    Gissning: Vetefan. Riesling? Rhônebland? Chardonnay?
    2014 Kongsgaard Chardonnay (CA, US)
    Häpp. Min favorit från förra fredagen. Känns inte alls som samma vin. Fortfarande mycket bra men inte riiiktigt lika vass...
  3. Vitt vin. Doftar champagne! En noggrann inspektion visar att det faktiskt är bubblor i. OK, vi försöker igen:
    Mousserande vitt vin. Doftar (och torde vara) något mogen champagne. Massor av bröd, kaffe, jäst, citron, rostat bröd, gula äpplen och honung. Inte helt obekant...
    Gissning: 1995 Charles Heidsick Blanc de Millénaires, den där honungstonen och den sköna blandningen av moget och fräscht...
    2004 Leclerc-Briant Cuvée Divine (50/50 PN/Chardonnay; Champagne, FR)
  4. Något rosatonat mousserande vin. Samma klassiska champagnemarkörer som föregående men stramare och lite svårare. Inte illa men slutet, ack så slutet.
    Gissning: Pinot Noir, Champagne
    NV Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru (100% PN; Champagne, FR)
  5. Mörkröd med dragning åt lila. Doft av mörk. mogen frukt, med apelsin, viol och kaprifol samt en inte oansenlig mängd dyra fat. Som grädde i munnen. Detta är väldigt bra, men inte speciellt svårt eller hipsterpoängplockande, känner mig lite slampig för att jag gillar det men det är väl sån man är...
    Gissning: Definitivt en modern Tempranillo. Gissningsvis min favorit från spanienprovningen häromveckan, Aalto PS.
    2014 Aalto PS (100% Tempranillo; Ribera del Duero, ES)
    Booya. Känns lite tamare än sist, kanske pga en hård föregående vit flight denna gång.
  6. Mörkröd. Gröna toner (mellanting av paprika & stjälk), stallig, stram, stallig, stram.
    Gissning: Bordeaux?
    2011 Jean-Louis Chave Hermitage (100% Syrah; Rhône, FR)
  7. Mörkröd, ngt lila. Lite grön paprika, hallon, blåbär, lingon. En mix av varm och sval frukt, rejäla tanniner och grym syra, lätt men intensiv, stram men tilltalande... paradoxal. Och bra. Andra pratar om att det är en massa fat i detta men jag hittar inte ett endaste litet sågspån.
    Gissning: Helt lost, svajar runt i någon postmodern Aussie-Shiraz, för att vingla iväg till CS, och landar i att det är någon bättre nyavärlden-Syrah, amerikansk kanske? Denna struktur plus lätt, saftig frukt känns Syrah, men definitivt inte fransk.
    2012 Ridge Monte Bello (64% CS, 22% Merlot, 8% CF, 4% Petit Verdot; CA, US)
    Druckit denna två gånger tidigare i år. Alla gånger har den varit ganska olika men ändå strålande vid varje tillfälle.
  8. Mörkt röd, lite tegel. Skitig doft, tydlig mognad, torkad röd frukt. Lite sunkig men komplex och rätt bra. Svår och lite småsluten.
    Gissning: Påminner mig mycket om 2010 Descendientes de José Palacios Bierzo Corullon Moncerbal som jag fick på en provning i våras...
    2012 Château Tertre Roteboeuf (85% Merlot, 15% CF; Bordeaux, FR)
  9. Djupt blodröd. Återhållen till en början, men det växer fram sötlakrits,lingon och hallon. Inget svalklimat här inte, men befriande osyltigt och friskt.
    Gissning: Nej.
    2011 Le Macchiole Messorio (100% Merlot; Toscana, IT)
Innan avtäckning ska det som vanligt röstas fram tre favoriter. För mig blev Vougeraie klar etta, med Monte Bello som något diffusare tvåa och Leclerc-Briant Divine som likaledes diffus trea, med Kongsgaard, Egly-Ouriet och kanske Messorio precis utom pallplats.

För övriga publiken kom Leclerc-Briant Divine etta, andraplatsen delades mellan Tertre Roteboeuf och Vougeraie, och Aalto fick brons. Att Divine går och vinner i detta sällskap är lite av en skräll, då den kostar mindre än mången halvdassig standardcuvée från storhusen i Champagne, och var ett av två viner med ett blott tresiffrigt pris. Detta var den sortens vin som fick mig att falla för Champagne och jag beställde ett sexpack bums efter avtäckning. SUPERFYND.

Sen fanns det även en öppnad flaska 2010 Knipser Spätburgunder Reserve som ratats pga oxidation men som jag snodde till mig lite av pga nekrofantast. Och nog för att den var oxiderad, men ändå hiskeligt god! Lena tanniner och bra syra, lingon, rönnbär och trattkantarell. Har provat en annan av Knipsers Spätburgunder förut och... det är bra grejer.
 

Skrutt

Medlem
Det har hunnits med en del vin i veckan. I torsdags så blev det starkvin för hela slanten – hela vägen från fino till PX – när jag höll starkvinskurs. Årgång 2011 i Douro rockar. Jäklar vad ni borde köpa på er allt portvin ni hittar från årgången! Vintage porten (Churchill) är ännu alldeles för ung, men köp på er för ålderns höst åtminstone. Vill du dricka årgångsport från 2011 redan till jul så satsa på LBV. Har lite slattar kvar av samtliga. Tänkte köpa lite lämplig ost och prova lite mer till lunch.
Tack så jättemycket för påminnelsen. Jag har lagt undan lite Taylor's och Fonseca -11 - dottern mins födelseår - för en avlägsen framtid. LBV är självklara föråkare till dessa och nu såg jag att Taylor's finns. Tack!
 
Toppen