Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Appel

Medlem
[Kommentarer från BYOB i Göteborg flyttat från katakomberna i utkanten av forumet dit de hör hemma]
//admin


Mina intryck från igår (ni får rätta mig om jag skrivit fel namn eller årgång på något av vinerna)...
2007 Altesino Brunello di Montalcino
Tunn, rött ljus i färgen, ljus kant
Väldigt parfymerad initialt med mycket svarta vinbär. Mycket stall på doften. Tydlig och framträdande frukt.
Torrt och strävt, bra längd, känns fortfarande ungt trots en viss ålder.
2011 Brunelli Amarone della Valpolicella Classico Campo del Tìtari
Jämn tät mörkröd färg
Sjukt mycket gräddkola, choklad, fudge, acetontoner (väldigt hög alkohol)
Extremt mycket söt frukt och alkoholstickigt. Bra längd men den störs lite av alkoholen.
Ett väldigt bra vin men på tok för ungt för att kunna uppskattas fullt ut.
2012 Elio Grasso Barolo Ginestra Casa Maté
Ljusröd och tunn i färgen, väldigt fet och oljig
Ung doft, lite kallare klimat, blommigt och parfymerat, träiga fat, rosor, kola
Oerhört torrt och strävt, bra längd, runt och fylligt, långt och trevligt avslut. Bra bett i tanninerna.
2007 Castello di Roncade Villa Giustinian Veneto IGT
Tät kärna och färg
Initialt lite kokt frukt. Försvinner med mer luft i glaset. Väldigt mycket cab frukt efterhand. Mycket paprika, körsbärg, lite grönt gräs.
Torrt och strävt i munnen, nästan lite syrlig frukt, mycket cabernettoner även i munnen
Mitt vin vilket jag märkte rätt omgående då jag provat det tidigare.
2009 Conti Sertoli Salis Sforzato di Valtellina Canua
Tunn ljusröd färg, lite brunrostig i kanterna
MER svarta vinbär så det skriker om det, det var det enda jag kunde tänka på i början, sen träder det fram lite träiga toner, i frukten är det mycket hallon som dominerar
Lite småsöt i munnen, sträv, medium längd
Något som inte riktigt stämde med vinet. När vi såg vinets ursprung blev allt väldigt logiskt. Sötman kombinerat med strävheten i en nebbiolo.
2013 Antinori Tignanello Toscana IGT
Tät, mörk, vinröd färg
Fruktpackad till max, svarta vinbär, aceton, lagerblad, packat med ek
Runt, fylligt, en viss sötma, bra längd, tydliga tanniner
Ett maxat vin som faller mig i smaken.
2008 Tommaso Bussola Amarone della Valpolicella Classico
Tät mörk kärna
Askopp, lite småbrända whiskeyfat, mycket brända varma bäriga toner, katrinplommon så det skriker om det.
Hög sötma, varmfruktig, lite alkoholvarm, medium längd, eldig och söt
2007 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano
Tät mörk färg
Ung, mycket körsbär, aceton, saknar lite djup
Strävt som sandpapper, medium+ längd. Strävheten stör mig rätt rejält.
1990 Fattoria Selvapiana Chianti Rùfina Riserva Bucerchiale
Mörk tät kärna, lite fällning i vinet, mörkbrun kant
Först mycket tomatsoppa, en hel del söt frukt, efterhand mindre tomatsoppa och mer fatade toner
Syrligt i munnen, lite kort längd, ingen vidare komplexitet.
Lite over the hill i min mening. Provar gärna en yngre årgång.

Sen drack vi en Rieling men där har jag inte tagit några noteringar...
 
Last edited by a moderator:

Peder

Medlem
Trevlig afton med hjortytterfile och lite godsaker. Madeiran trevlig, men personligen är min favorit från Barbeitos "VB Lote 3 Reserva" som är ändå ganska prisvärd (24 euro) och jag upplever Delvino (11 euro) som vi drack som lite tunn.
För övrigt blev det en Château La Nerthe, Châteauneuf-du-Pape 2007 (28 euro) och en Herrenhof Lamprecht Pinot Noir 2014 (18 euro).

IMG_20161216_073423.jpg
 

Attachments

  • IMG_20161216_073423.jpg
    IMG_20161216_073423.jpg
    65,9 KB · Visningar: 189
Last edited:

Magikern

Medlem
WOTN är jämnt skägg mellan Brunellon och Barolon för min del. Jag sätter Brunellon pga. viss utveckling.

2008 Tommaso Bussola Amarone della Valpolicella Classico
Tät mörk kärna
Askopp, lite småbrända whiskeyfat, mycket brända varma bäriga toner, katrinplommon så det skriker om det.
Hög sötma, varmfruktig, lite alkoholvarm, medium längd, eldig och söt

Nämnas bör att det är TB vilket är hans mer moderna Amarone han gör även en mer traditionell variant.

Hemma innan provningen märkte jag en tydlig doft av fikon i cognaq hos vinet men den lyste med sin frånvaro i den kalla källaren. Vinet serverades kanske lite kallt.
 

Rexel

Medlem
[Kommentarer från BYOB i Göteborg flyttat från katakomberna i utkanten av forumet dit de hör hemma]
//admin


Mina intryck från igår (ni får rätta mig om jag skrivit fel namn eller årgång på något av vinerna)...
2007 Altesino Brunello di Montalcino
Tunn, rött ljus i färgen, ljus kant
Väldigt parfymerad initialt med mycket svarta vinbär. Mycket stall på doften. Tydlig och framträdande frukt.
Torrt och strävt, bra längd, känns fortfarande ungt trots en viss ålder.
2011 Brunelli Amarone della Valpolicella Classico Campo del Tìtari
Jämn tät mörkröd färg
Sjukt mycket gräddkola, choklad, fudge, acetontoner (väldigt hög alkohol)
Extremt mycket söt frukt och alkoholstickigt. Bra längd men den störs lite av alkoholen.
Ett väldigt bra vin men på tok för ungt för att kunna uppskattas fullt ut.
2012 Elio Grasso Barolo Ginestra Casa Maté
Ljusröd och tunn i färgen, väldigt fet och oljig
Ung doft, lite kallare klimat, blommigt och parfymerat, träiga fat, rosor, kola
Oerhört torrt och strävt, bra längd, runt och fylligt, långt och trevligt avslut. Bra bett i tanninerna.
2007 Castello di Roncade Villa Giustinian Veneto IGT
Tät kärna och färg
Initialt lite kokt frukt. Försvinner med mer luft i glaset. Väldigt mycket cab frukt efterhand. Mycket paprika, körsbärg, lite grönt gräs.
Torrt och strävt i munnen, nästan lite syrlig frukt, mycket cabernettoner även i munnen
Mitt vin vilket jag märkte rätt omgående då jag provat det tidigare.
2009 Conti Sertoli Salis Sforzato di Valtellina Canua
Tunn ljusröd färg, lite brunrostig i kanterna
MER svarta vinbär så det skriker om det, det var det enda jag kunde tänka på i början, sen träder det fram lite träiga toner, i frukten är det mycket hallon som dominerar
Lite småsöt i munnen, sträv, medium längd
Något som inte riktigt stämde med vinet. När vi såg vinets ursprung blev allt väldigt logiskt. Sötman kombinerat med strävheten i en nebbiolo.
2013 Antinori Tignanello Toscana IGT
Tät, mörk, vinröd färg
Fruktpackad till max, svarta vinbär, aceton, lagerblad, packat med ek
Runt, fylligt, en viss sötma, bra längd, tydliga tanniner
Ett maxat vin som faller mig i smaken.
2008 Tommaso Bussola Amarone della Valpolicella Classico
Tät mörk kärna
Askopp, lite småbrända whiskeyfat, mycket brända varma bäriga toner, katrinplommon så det skriker om det.
Hög sötma, varmfruktig, lite alkoholvarm, medium längd, eldig och söt
2007 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano
Tät mörk färg
Ung, mycket körsbär, aceton, saknar lite djup
Strävt som sandpapper, medium+ längd. Strävheten stör mig rätt rejält.
1990 Fattoria Selvapiana Chianti Rùfina Riserva Bucerchiale
Mörk tät kärna, lite fällning i vinet, mörkbrun kant
Först mycket tomatsoppa, en hel del söt frukt, efterhand mindre tomatsoppa och mer fatade toner
Syrligt i munnen, lite kort längd, ingen vidare komplexitet.
Lite over the hill i min mening. Provar gärna en yngre årgång.

Sen drack vi en Rieling men där har jag inte tagit några noteringar...
Nästan rätt, brunellos var en Altesino BdM montosoli
 
M

Mouton

Fel tråd, jag vet. Men är tämligen ny här.. Sitter just och provar månadens vin vi hade för ett tag sen. Ch Musar. Blir inte klok på detta vin, L doften som en paulliac i samma ålder. I smaken en vresig Barolo årgång 06 eller 10. Nån med samma upplevelse??
 
M

Mouton

Tisdagar... Idag kan man väl hävda att Lucia gör det lite speciellt, men då har man ju åandrasidan något att fira.
Visa bifogad bild 8846
2013 Catena Alta Malbec
Inmundigades tillsammans med ankbröst, hasselbackspotatis, balsamicoreduktion och lite senapssås, för att vara gammalsvenska. Inget traditionellt ankvin, men tänkte att kontraster är ju också trevligt.

Vinröd färg, doft av hallon, lakrits, kvistar, blyerts, krut och bär och frukt. Kraftig ekat, stramt, rejäla tanniner men fruktigt och med balanserad syra. Gott och skulle antagligen både behöva och hålla många år i källare.
Gillar man stilen, vilket jag gör, är det riktigt bra. Kan bli ett par tre till, någon för lagring och någon för konsumtion och kanske en för kontroll på vägen
Dricker jämte ch musar, och håller med, förutom gällande framtid. Jag tycker nog den står på topp nu, enkel men lång härlig syra fast tannin grepp. Perfekt till oxfilé bit
 
M

Mouton

Dricker jämte ch musar, och håller med, förutom gällande framtid. Jag tycker nog den står på topp nu, enkel men lång härlig syra fast tannin grepp. Perfekt till oxfilé bit
Så här ett par timmar efter öppnandet, börjar jag märka det frabicerade inslaget av farin.. Någon annan som upplever det samma?
 

Helen

Medlem
Stiftade en ny bekantskap idag när jag drack Chateau du Cros Cuvée Ségur Loupiac 1975. Vet absolut ingenting om detta vin men herrejösses vad god den var.
Vad vet ni om detta vin? Jag kommer definitivt hålla ögon öppna efter detta vin. Såg på auktionen som gick i våras att en blandad lotta med 5 flaskor gick för 1400 kr. Efter att ha provat vinet idag anser jag att det var tramsigt billig.
https://online.auktionsverket.se/1604/372849-mixed-lot-loupiac/
20161216_205615.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


2004 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia
Tobak, svarta vinbär, stall, jord och murket trä. Slankt med hög syra och lätt struktur samt bra intensitet. (90p)

Helt dillfri. Hade nog lättare hamnat i Bordeaux än Rioja blint. Mycket trevligt vin!

2013 Bodega Catena Zapata Cabernet Sauvignon Catena Alta
Mintchoklad, svarta vinbär, björnbär, korinter, rökigt te, ceder, sötlakrits och en aning nyuppsparkad grästuva. Generöst fruktigt och någorlunda svalt, men mer NV än Europa i stil. Ungt med bra tannin och syra. Hyfsat fylligt. (89p+)

Bra potential för lagring. Lite för primär i dagsläget, men fånigt gott till lite hempulad hamburgare!

2010 Marquis De Mons
Fatlagrad julmust, vinbär och stendammig. Ren och slank. Plommon, ceder och jord. (87p)

Trist bordeaux från bra årgång. Undvik!
 

Skrutt

Medlem
2015 Saint Clair Pioneer Block 23 Pinot Noir. Härlig halvflaska under 100 kr från en som gärna diar PN när en halv chans finns. Fruktigheten är större än hos deras enklare Vicar's Choice, så det hela (eller ja, halva) blir till ett lite mer ombonat och gosigt paket. Pinositeten är god i båda. Bra doftvin, naturligtvis, i prisklassen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är bra! Kan vara början på något stort, eller iallafall dricka dyrare hemma och mindre Norda bar ;)
Det har faktiskt blivit lite så på senare tid. Har nästan dåligt samvete att jag inte besöker Norda så ofta. Men vinerna jag brukar dricka där är å andra sidan av riktigt hög klass vanligtvis.

Du har rätt att jag borde öppna upp plånboken lite mer hemma, men min fru håller hårt i min plånbok och det är lättare att övertyga henne ute på restaurang än när jag sitter på nätet och säger:

– Det finns en chablis som heter Ravenau här som är skitbillig och alla vill ha en flaska, är det ok om jag trycker på knappen?
– Glöm det och ta tag i disken istället!

På något vis så är det alltid lättare att övertyga henne i stunden spontant än när man synliggör kostnaden via proaktivt och förnuftigt inhandlande med framförhållning. Det blir ju så uppenbart vad saker kostar helt plötsligt!

:(
 

gece

Man vänjer sig.
Det har faktiskt blivit lite så på senare tid. Har nästan dåligt samvete att jag inte besöker Norda så ofta. Men vinerna jag brukar dricka där är å andra sidan av riktigt hög klass vanligtvis.

Du har rätt att jag borde öppna upp plånboken lite mer hemma, men min fru håller hårt i min plånbok och det är lättare att övertyga henne ute på restaurang än när jag sitter på nätet och säger:

– Det finns en chablis som heter Ravenau här som är skitbillig och alla vill ha en flaska, är det ok om jag trycker på knappen?
– Glöm det och ta tag i disken istället!

På något vis så är det alltid lättare att övertyga henne i stunden spontant än när man synliggör kostnaden via proaktivt och förnuftigt inhandlande med framförhållning. Det blir ju så uppenbart vad saker kostar helt plötsligt!

:(
Ljug.
 
Toppen