Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Äntligen ett RIKTIGT gott och dessutom rimligt prissatt bubbel från Champagne!
Jag ser stjärnor!!!
  • 4 stjärnor för mumsighet.
  • 3 stjärnor för komplexitet.
  • 5 stjärnor för syranivå.
För att citera några svenska vinrecensenter: Extremt prisvärt!!!
IMG_7261.jpg IMG_7262.jpg
 

Beo

Medlem
Från kvällens sydafrika provning
IMG_6246.jpg

Växer i glaset men lillebror är inte dum.
IMG_6249.jpg

Är det här verkligen sydafrika? Gott som f,,,
IMG_6252.jpg

Den här gillar vi... de flesta i allafall
http://www.wineanorak.com/southafrica/ebensadie_columella_tasting.htm
Sadie Family Columella 2007 Swartland, South AfricaJust before harvest there were 6 days of 46 °C each day. It rained in January and the vines had water and heat, which is a bad combination. A lot of water and a lot of heat doesn’t work. The grapes were picked 10 days earlier than normal. ‘The tannins were completely green, but I couldn’t wait for this magic term phenolic maturity. We had to cut our losses and get the grapes out of the sun. We picked all the grapes in 3 weeks: my fastest harvest. The tannins seemed to be so premature I had to work with new wood and oxygen. It was the best decision ever in my life. For the first time I realised the importance of experience in one place.’ 14.1% alcohol, 48% new wood. Sweet, lush and beautifully aromatic nose. Floral with blackcurrant and blackberry fruit. The ripe palate shows sweet black fruits with lovely purity of fruit with nice freshness. Lovely bitter plum character. Has ripeness but edges. Lovely. 94/100
-------------------
+ lite sött från 1984
IMG_6239.jpg

Mer info kommer.
 

Jos

Medlem
Tyckte vi fyndade Comtes Lafon Meursault Charmes 1er Cru 2006 för motsvarande 1500 sek men den visade sig vara rejält oxiderad och inga som helst trevliga bourgognetoner på näsan. Typ Madeira men ändå inte. Som tur var inga problem att skicka ut.

Men blev lite fundersam, - brukar det alltid vara ok att skicka ut flaskan vid premox? Kan tänka mig att det kan bli diskussioner när det gäller dyrare vit Bourgogne.
 

grappa

Medlem
Hittade denna på Theis reahylla för några år sedan. 65 SEK kändes överkomligt för en ren chansning.
20170408_074053[1].jpg

Gyllengul färg. Härlig men relativt dämpad doft av persika, fläder, krusbär och en gnutta svarta vinbär. Smak av solmogna äpplen och tropisk frukt. Frisk utan att vara syrlig, smaken har en angenäm dämpad beska i bakgrunden. En riktigt god lättsam vit Bdx. Tycke och smak 86 p. Kvalitet 84 p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Från kvällens sydafrika provning
Visa bifogad bild 9768
Växer i glaset men lillebror är inte dum.
Visa bifogad bild 9767
Är det här verkligen sydafrika? Gott som f,,,
Visa bifogad bild 9769
Den här gillar vi... de flesta i allafall
http://www.wineanorak.com/southafrica/ebensadie_columella_tasting.htm
Sadie Family Columella 2007 Swartland, South AfricaJust before harvest there were 6 days of 46 °C each day. It rained in January and the vines had water and heat, which is a bad combination. A lot of water and a lot of heat doesn’t work. The grapes were picked 10 days earlier than normal. ‘The tannins were completely green, but I couldn’t wait for this magic term phenolic maturity. We had to cut our losses and get the grapes out of the sun. We picked all the grapes in 3 weeks: my fastest harvest. The tannins seemed to be so premature I had to work with new wood and oxygen. It was the best decision ever in my life. For the first time I realised the importance of experience in one place.’ 14.1% alcohol, 48% new wood. Sweet, lush and beautifully aromatic nose. Floral with blackcurrant and blackberry fruit. The ripe palate shows sweet black fruits with lovely purity of fruit with nice freshness. Lovely bitter plum character. Has ripeness but edges. Lovely. 94/100
-------------------
+ lite sött från 1984
Visa bifogad bild 9770
Mer info kommer.
Mycket kul blev det. Tack för en trevlig kväll. Det blir lite snabbt ihopkrafsade noter fritt från minnet. Det var svårt att känna motivation att skriva om triviala byobs igår när Sverige befann sig i chock. Idag går jag dock vidare och pekar finger åt världens idioter, som självklart inte förtjänar någon uppmärksamhet.

Vitt heat

image.png


Vinnaren blev Quartz med minsta möjliga marginal (3–2). Klart kraftigare och fatigare än lillebror, men också klart tydligare Sydafrika med rejält krutiga fat, tropisk frukt och honung. Tuffa syror, men nog är det lite ungt och oförlöst ännu, eller åtminstone en aning vulgärt kan jag tycka. Gillade själv den enklare snäppet bättre rent subjektivt, men med tid i glasen så märktes klasskillnaden tydligare (etiketten hjälpte nog till också). Mer elegans och nyansering även om det saknar samma tryck, intensitet och längd. Lätt att missta för bourgogne. Kändes mer chardonnay än chenin blanc, men fick även vibbar av semillon med drag av mandelmjöl och bränt socker.

Rött 1

image.png


Jämt skägg mellan Palmiet och Camensac i omröstningen (3–3). Gillade själv bdx:en bäst. Gillade den mycket till och med. Gissade faktiskt på en darkhorse från Bordeaux här. Palmiet imponerade också. Elegant, komplex och slank. Finstämda fat och härlig röd frukt. Roger Sabon gjorde bort sig totalt. Samtliga var övertygade om plonk eller åtminstone ett påtagligt enklare vin som slängts in som en joker. Platt, gräsig och mörk frukt med massa alkohol. Lite syrahvibbar, men inget svallrade om kvalitet här. Varmblodad syrah från SA för max hundralappen (alternativt bib) var min slutsats. Den andra pinoten var en rökbomb och blev bara för mycket även för mig. Ganska kul dock. Trodde det handlade om något moget dessutom. Mycket rotfrukt och tjära.

Rött 2

image.png


Montrose -06 och Columella -07 kämpade om heatsegern. Det blev 3–3 i slutändan, men Columella valdes till WOTN. Troligtvis för att göra mig glad, som inte haft med mig ett vinnarvin på flera år. Båda är snuskigt bra. Columella klart varmare syrah än norra Rhône, med sköna charktoner, mörkröd frukt, kryddor och fat. Lång och intensiv till tusen. Montrose gjorde inte bort sig heller, men kändes lite klen i sammanhanget, dock skönt stallig och klassisk för sin stil. Vilafonté är ett riktigt bra vin, men hade svårt att utmärka sig i sammanhanget. Urtypisk SA-cab.

Avslutningen och @Beos bonussötis rockade. Fantastisk mogen karaktär med russin, dadlar och massa annat gött. Inte lika bra i munnen, men för att vara från 84 så levererade det bra. Trodde det var gjort på torkade druvor. Mycket kul att prova.

image.jpeg
 

Ekdahl

Medlem
Mycket kul blev det. Tack för en trevlig kväll. Det blir lite snabbt ihopkrafsade noter fritt från minnet. Det var svårt att känna motivation att skriva om triviala byobs igår när Sverige befann sig i chock. Idag går jag dock vidare och pekar finger åt världens idioter, som självklart inte förtjänar någon uppmärksamhet.

Vitt heat

Visa bifogad bild 9779

Vinnaren blev Quartz med minsta möjliga marginal (3–2). Klart kraftigare och fatigare än lillebror, men också klart tydligare Sydafrika med rejält krutiga fat, tropisk frukt och honung. Tuffa syror, men nog är det lite ungt och oförlöst ännu, eller åtminstone en aning vulgärt kan jag tycka. Gillade själv den enklare snäppet bättre rent subjektivt, men med tid i glasen så märktes klasskillnaden tydligare (etiketten hjälpte nog till också). Mer elegans och nyansering även om det saknar samma tryck, intensitet och längd. Lätt att missta för bourgogne. Kändes mer chardonnay än chenin blanc, men fick även vibbar av semillon med drag av mandelmjöl och bränt socker.

Rött 1

Visa bifogad bild 9780

Jämt skägg mellan Palmiet och Camensac i omröstningen (3–3). Gillade själv bdx:en bäst. Gillade den mycket till och med. Gissade faktiskt på en darkhorse från Bordeaux här. Palmiet imponerade också. Elegant, komplex och slank. Finstämda fat och härlig röd frukt. Roger Sabon gjorde bort sig totalt. Samtliga var övertygade om plonk eller åtminstone ett påtagligt enklare vin som slängts in som en joker. Platt, gräsig och mörk frukt med massa alkohol. Lite syrahvibbar, men inget svallrade om kvalitet här. Varmblodad syrah från SA för max hundralappen (alternativt bib) var min slutsats. Den andra pinoten var en rökbomb och blev bara för mycket även för mig. Ganska kul dock. Trodde det handlade om något moget dessutom. Mycket rotfrukt och tjära.

Rött 2

Visa bifogad bild 9777

Montrose -06 och Columella -07 kämpade om heatsegern. Det blev 3–3 i slutändan, men Columella valdes till WOTN. Troligtvis för att göra mig glad, som inte haft med mig ett vinnarvin på flera år. Båda är snuskigt bra. Columella klart varmare syrah än norra Rhône, med sköna charktoner, mörkröd frukt, kryddor och fat. Lång och intensiv till tusen. Montrose gjorde inte bort sig heller, men kändes lite klen i sammanhanget, dock skönt stallig och klassisk för sin stil. Vilafonté är ett riktigt bra vin, men hade svårt att utmärka sig i sammanhanget. Urtypisk SA-cab.

Avslutningen och @Beos bonussötis rockade. Fantastisk mogen karaktär med russin, dadlar och massa annat gött. Inte lika bra i munnen, men för att vara från 84 så levererade det bra. Trodde det var gjort på torkade druvor. Mycket kul att prova.

Visa bifogad bild 9778
Tack alla för en trevlig kväll! Visst blev det lite av en fight mellan gamla världen (Frankrike) och nya världen (Sydafrika) också. Och där gick väl Sydafrika ut som knapp vinnare totalt. Utöver Mattias eminenta noteringar så skulle jag vilja göra ett par personliga reflektioner.

- Mullineux Quartz - för mig klar vinnare i den lilla vita flighten. Tyckte den balanserade det expressiva uttrycket med ett väldigt välbalanserat vin som inte gick åt det vulgära. Får höga poäng i intensivitet, komplexitet, och längd för mig. Hade också svårt att sätta fingret på om det var en Chardonnay eller en Chenin, de rostade faten var väldigt dominanta. Nära att bli min WOTN.

- Palmiet - ett av mina viner. En budgetchansning från mig, men kul att det utklassade det nästan dubbelt så dyra Dalla Cia. En PN med bara produktion av ca 3000 flaskor med naturvinsinfluerade metoder. Bara andra årgången om jag förstått det rätt. Finns i BS för första gången sedan februari och för det facila priset av 236 kr. Producenten heter JH Meyer. Lägg det på minnet.

- Roger Sabon - visst, det stack ut i negativ bemärkelse. Men tycker faktiskt att Mattias går lite långt som kallar det plonk eller BiB. Jag skulle kalla det ett tillgängligt publikfriande klunkarvin med frukt och tanniner åt det lägre hållet. Själv trodde jag att det var en Merlot eller ev en SA Shiraz. Gissade att det kunde vara ett vin i 130 kr-klassen men misstänkte samtidigt att vi kunde ha att göra med ett bättre vin som helt enkelt inte levererade.

- Andra flighten med Vilafonte, Montrose och Columella - tycker att det var ganska jämnt skägg här i kvalitet, givetvis med lite olika karaktär (men inte allt för mycket, tror vi velade alla lite fram och tillbaka på druvblandningarna i dessa viner). Mattias verkade angelägen om att Columella skulle få bli WOTN så då fick det bli så ;)
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
yckte vi fyndade Comtes Lafon Meursault Charmes 1er Cru 2006 för motsvarande 1500 sek men den visade sig vara rejält oxiderad och inga som helst trevliga bourgognetoner på näsan. Typ Madeira men ändå inte. Som tur var inga problem att skicka ut.
Riktigt bra pris, hade själv beställt in direkt till det priset. Är det som det ska vara så är det bland det bättre man kan dricka! Men Comtes Lafon är en av dom mer drabbade premox producenterna och enligt egna erfarenheter är årgångarna 05-07 extremt stor risk.
Men blev lite fundersam, - brukar det alltid vara ok att skicka ut flaskan vid premox? Kan tänka mig att det kan bli diskussioner när det gäller dyrare vit Bourgogne
Skicka ut direkt! Just därför man vågar köpa bättre vit bourgogne på krogen, och är det en restaurang med koll så är dom medvetna om problemet.
 

Jos

Medlem
Riktigt bra pris, hade själv beställt in direkt till det priset. Är det som det ska vara så är det bland det bättre man kan dricka! Men Comtes Lafon är en av dom mer drabbade premox producenterna och enligt egna erfarenheter är årgångarna 05-07 extremt stor risk.

Skicka ut direkt! Just därför man vågar köpa bättre vit bourgogne på krogen, och är det en restaurang med koll så är dom medvetna om problemet.
Nä alltså det låg på 250 franc men jag är bra på pruta så det blev 160 franc för att sen bli utskickat :D

Jo det ska ju vara så och nu var de exemplariska men man bävar ju lite för att behöva sitta och tjafsa. Men som du säger, har de koll så bör det väl inte vara några problem då.
 

Magikern

Medlem
Montrose -06 och Columella -07 kämpade om heatsegern. Det blev 3–3 i slutändan, men Columella valdes till WOTN. Troligtvis för att göra mig glad, som inte haft med mig ett vinnarvin på flera år. Båda är snuskigt bra. Columella klart varmare syrah än norra Rhône, med sköna charktoner, mörkröd frukt, kryddor och fat. Lång och intensiv till tusen. Montrose gjorde inte bort sig heller, men kändes lite klen i sammanhanget, dock skönt stallig och klassisk för sin stil. Vilafonté är ett riktigt bra vin, men hade svårt att utmärka sig i sammanhanget. Urtypisk SA-cab.
Visa bifogad bild 9778

Kul med 2 Jokrar. 8 månaders varmlagring verkar inte ha påverkat Montrosen så negativt. Tror tanninerna blivit avrundade dock.

Bra klass på vinerna onekligen och ingen hade med samma vin. Trodde nästan att 2 pers skulle ta med Rayneke eller dyl.
 

LeChat

Medlem
IMG_7305.JPG

2012 Le Serre Nuove dell'Ornellaia
52% Merlot, 28% Cabernet Sauvignon, 8% Cabernet Franc and 12% Petit Verdot

Napa eller Toscana? Eller kanske en Bordeaux från Saint-Emilion från en kralligare årgång? Skulle nog kunna vara vilket som i en blindtest. F-n vad kass man är!;)
Rätt mycket fatkaraktär men god sådan. Alkoholen sticker ut något med sina 14,5% men kommer gå bra ihop med kvällens grillade entrecote. Kan nog gärna ligga 2-3 år till för bättre utdelning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.png


Formai de mut, årgång 2011! Vi snackar snuskigt lagrad ost. Till härligheten så fick det bli en härlig barolo som levererar klass. Inget som @Larseman borde missa (om vi nu är överens om hur en bra barolo ska vara vill säga).

2012 Luigi Pira Barolo Serralunga
Nypon, tjära, ceder, potpurri, fermenterade plommon (umeboschi), lakrits, stendamm och körsbär. Fokuserat och balanserat med hög intensitet och slank kropp. Ungt och tufft men det slinker ändå ner utan minsta problem. Komplext med god utveckling i glaset. Kommer bara bli bättre med tid. (90p+)
 

KimHartman

Medlem
Vitt vin och räkor! Kanske kan ge upplevelser på fler än ett plan? Say no more, say no more…

Bild.JPG


2012 Dr. Bürklin-Wolf Pechstein Mycket frisk, ren, tydligt stenig, med mogen fet frukt, vicks halstablett, aningen diesel - men inte så det stör, och en touch av brännässla. Lång, stenig eftersmak, samtidigt piggt och energiskt. Har druckit detta många gånger och aldrig blivit besviken.

2012 William Fèvre Les Clos Doften är ganska tydligt fatig med nötter, popcorn, och rischoklad, och har även en lite unken svavelton (på ett positivt sätt). Smaken är å andra sidan inte alls speciellt påverkad av eken: Äpple, koncentrerat fruktspad, sten. Långt, salt avslut. Finns nog kanske lite mer att hämta här med ytterligare lagring, men i princip klar.

"Doktorn" var bäst till räkorna, speciellt bra till chiliaiolin.
 
Toppen