Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_7833.JPG


Från morgonens springtur. Det händer saker i Chablis. Detta kommer om något år, med naturens magiska gång och producenters skicklighet, förhoppningsvis resultera i en makalös flaska Vaudésir Grand Cru! Längtar redan!
 
Igår inleddes påsken med litet hembakad pizza (mjöl från Ramlösa kvarn, fantastiskt resultat jämfört med exakt samma recept och vanligt vetemjöl) och äntligen lite vin efter en två veckors lång förkylning:

2006 guiseppe quintarelli valpolicella superiore
2011 G.D. Vajra Barolo Bricco del Viole
2014 Julia Bertram Dernauer Spätburgunder
(Dvs förra årets släpp)

Samtliga tre viner var riktigt bra (92-95 poäng om man håller räkningen)! Bertram var ju halva priset av Barolon, som i sin tur var 2/3 av quintarellin, men vilken drickglädje!
 

grappa

Medlem
20170413_172201[1].jpg

Gott och blandat från 2012 till Påsken.
Arneis: Sötfruktig men inslag av persika, aningen gräs och lite vanilj. Låg syra, viss kryddighet, tropiska frukter, höig med angenäm beska. Inget större vin men gott. Tycke och smak 87 p. Kvalitet 83 p.
Gruner: Doft av röda äpplen, kryddighet (men inte direkt vitpeppar), tropisk frukt. Hög syra, antydan till miniralitet och gröna äpplen i smaken, bra beska och lång eftersmak. Detta var bättre tryck i utan att helt övertyga. Kan nog vinna på att ligga i 5 år. Tycke och smak 89 p, kvalitet 89 p.
Barbera: Mörkt lilablå. Vanilj och smörkola dominerar med en tydlig rödfrukt i bakvattnet. Hög syra, små tanniner. Bra frukt balanserar fatbeskan. Lång eftersmak. Jättegott men överfatad. Tycke och smak 88 p. Kvalitet 85 p.
 

KimHartman

Medlem
2011 G.D. Vajra Barolo Bricco del Viole
Denna är löjligt bra redan nu! Jag drack upp alla flaskor jag köpte förra sommarn ganska omgående, ett betyg så gott som något, men den kommer säkert utvecklas bra framöver också. Provat 12:an?

2014 Julia Bertram Dernauer Spätburgunder
Köpte hennes 2014 Ahrweiler Forstberg härom veckan, blir sugen på att knäcka en!
 
Denna är löjligt bra redan nu! Jag drack upp alla flaskor jag köpte förra sommarn ganska omgående, ett betyg så gott som något, men den kommer säkert utvecklas bra framöver också. Provat 12:an?


Köpte hennes 2014 Ahrweiler Forstberg härom veckan, blir sugen på att knäcka en!
Kul, har samma bild av vajran, oerhört drickbar men med lagringspotential. missade tyvärr årets släpp av Bertram på bolaget, denna var riktigt bra, och lika bra dag ett som dag två. Visserligen litet sötfruktig, och lätt ekad, men mineralstinn, slank och med bra syra. Verkligen härligt vin!
 
M

Mouton

Denna är löjligt bra redan nu! Jag drack upp alla flaskor jag köpte förra sommarn ganska omgående, ett betyg så gott som något, men den kommer säkert utvecklas bra framöver också. Provat 12:an?


Köpte hennes 2014 Ahrweiler Forstberg härom veckan, blir sugen på att knäcka en!
Provade 12an för en månad sen, tillgänglig den med. Men inte så som 11an
 

Daniel A

Administratör
Utöver raritetsDRC blev det en hel del annat under en helg i London! Spoiler: oxiderade viner vinner!

2014 Rafael Palacios, Sorte O Soro

Smörig, ekig, lite popcorn. En väldigt tydligt, men förvånande, ton av meloner (honungsmelon och cantaloupe). Tror aldrig jag stött på det i ett vin tidigare, i alla fall inte så intensivt.
På tungan är det en ordentlig pangsyra som slår till först. Sedan kommer melon. Klart intensivt och mycket välgjort, men alldeles för ungt i dagsläget. Kan nog bli ett större vin. 89p.

DSC_1831.JPG

1961 Ch. Brane-Cantenac - Margaux

Tomatsoppa! Lagerblad, färsk tomat, tomatplanta, ett lingon, lite gröna örter. Häftigt! Inte lika mycket tomat på tungan, lite lagerblad och svartpeppar. Med lite tid dyker även lite blåbär upp i smaken. Knappt några tanniner kvar, bra balanserad syra, något kort eftersmak. Fantastisk nos, men lite för klent i övrigt för att klättra högre än 90p. Woo, nekro!

2010 Penna Lane, Semillon - Clare Valley

Jag brukar gilla Australiensisk semillon, men det här vet i fan vad det är… Ballong, gummi, krusbär, lösgodisavdelning på sunkig matbutik. Så jävla konstig. Smakar marginellt bättre. 72p.

2009 Emmerich Knoll, Grüner Veltliner Smaragd, Ried Schütt - Wachau

Ananas, allmän tropisk frukt, lite gräsigt. Frisk och ren och bara löjligt drickvänlig. 89p.

NV Equipo Navazos, La bota Manzanilla no. 55

HELT UNDERBART!!! Wow, wow, wow. Hur jämför jag det här med resten?! Blir Manzanilla bättre än så här? Om ja, ge mig allt! 94p.

1997 Domaine Patrick Baudouin, Maria Juby - Coteaux du Layon

(jag fattade aldrig om Maria Juby var vinets namn, eller om hon är en del av Domaine-namnet…)
Ett skolboksexempel på ett fantastiskt sötvin som har börjat få på sig sin mognadsskrud. 91p.

DSC_1828.JPG

1996 Ch. Pontet-Canet - Pauillac

Blyerts/pennväss, gräsigt, körsbär, lite kryddor, svart oliv. Svårt att beskriva smaken, men det är ganska ofruktigt ändå. Ett vin i fin mognadsfas, kanske? Det är bra tryck i smaken, och alla delar är härligt polerade och integrerade. 92p.

2011 Ch. Montus blanc - Pacherenc du Vic-Bilh Sec

Bröd! Typ nygräddad croissant. Aldrig varit med om det i ett stilla vitt tidigare. Annars rätt fruktig och trevlig. Lite oljig i munnen, och når inte så värst långt (men bra vin för sitt pris, och roligt med lite annorlunda smakassociationer). 86p.

2006 Ch. Montus, La Tyre - Madiran

Montus prestigevin. Skrev: vägg, vägg, vägg. Det är ett bra vin, men det har inget att säga i nuvarande form.

2007 Bernard Dugat-Py - Gevery-Chambertin

Kryddigt, bärigt, riktigt härligt. Anti-fruktigt på tungan, väldigt kryddigt. Har börjat nå en ganska fin balans, men upplevde det lite onödigt strävt, så kanske några år till hade hjälpt? 90p.

NV Valdespino, Cardenal Palo Cortado, VORS

Superintensivt! Nötter, salt, citrus, torkad frukt. Helt perfekt. På tungan är det tjockt, trögflytande! Känslan säger att det borde vara sött, men det är så toktorrt det bara kan bli. Fullständigt sjunger, och har en eftersmak som sitter kvar till frukosten. Sherry är magiskt när det är såhär bra. 94p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Passade på att plocka upp en flaska 2014 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Cuvée Tradition tidigare i veckan som inmundigades igår. Hempulade hamburgare fick det bli matmässigt.

image.jpeg


Riktigt god! Snygg och generös utan att kännas svulstig. Mörkröd frukt med mogna jordgubbar, fikon och plommon samt lite peppar, vanilj, lavendel, piptobak och körsbärslikör. Sammetslen och balanserad i munnen som en skamlöst mustig varmklimatspinot med finess. Medelfylligt på gränsen till fylligt. (89p+)

Klart drickfärdig och okomplicerat charmant. Kan tänka mig att köpa någon flaska till och blev även nyfiken på storasyster. Är den värd ett par hundringar ytterligare?
 

Jos

Medlem
Passade på att plocka upp en flaska 2014 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Cuvée Tradition tidigare i veckan som inmundigades igår. Hempulade hamburgare fick det bli matmässigt.

Visa bifogad bild 9817

Riktigt god! Snygg och generös utan att kännas svulstig. Mörkröd frukt med mogna jordgubbar, fikon och plommon samt lite peppar, vanilj, lavendel, piptobak och körsbärslikör. Sammetslen och balanserad i munnen som en skamlöst mustig varmklimatspinot med finess. Medelfylligt på gränsen till fylligt. (89p+)

Klart drickfärdig och okomplicerat charmant. Kan tänka mig att köpa någon flaska till och blev även nyfiken på storasyster. Är den värd ett par hundringar ytterligare?
Har själv alltid tyckt att Tradition är deras bästa vin men det är nog en smaksak. De dyrare brukar få fler Parkerpoäng ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2009 Mastroberardino Taurasi Radici Riserva

Riktigt bra vin. Italienskt ut i fingerspetsarna, men med en tanninstruktur och kropp som mer påminner om bordeaux.

Chianti på steroider? Supertoskana med finess? Sval och återhållen malbec? Modern spanjor utan vaniljfat? Valen är många när man får en taurasi blint och förväntas komma fram till en slutsats samtidigt som frun spärrar ögonen i en och förväntar sig ett svar.

Mörka körsbär, plommon, jord, ceder, tjära, tobak och järn. Lite ålder? Inte massor av år, men så där lite lagom för en tannintorsk som gärna dricker viner direkt från moderns bröst. Vin med lite lagom ålder som plockats upp på bolis timmarna innan och som dessutom levererar en intensiv och härlig frukt av hög kvalitet, växer inte direkt på träd. Frun brukar sällan handla vin över 300 kr. Jag skulle tro att detta vin ligger där någonstans. Ett 90p-vin på en höft. Kanske någon pinne till. Med god kännedom om bolis sortiment så gissar jag på 2009 och Taurasi, men kommer inte ihåg namnet på producenten. Har ju själv övervägt ett köp sen det dök upp på hyllan.

Klart nöjd! Bra slutsatser, logiskt resonemang och god kännedom om fruns inköpsvanor räcker långt. Speciellt om man har stenkoll på bolis sortiment som pricken över i. I en riktigt blindprovning utan krattad manege så hade jag säkerligen bitit i gräset. Mycket trevligt vin dessutom!
 

Per Stade

Lege artis
Huset är fullt av barn, barnbarn och gäster. Till påskaftonsmiddag hittar jag en marulk på tre kilo. Även små barn gillar marulk.

IMG_3200.JPG


2009 Chablis Premier Cru Fourchaume från La Chablisienne släpptes i små partier den 7 april.
Jag tog hem en låda och måste prova direkt, jag har lite tråkiga erfarenheter av oxiderad chablis.
Doften avslöjar inget av oxiderade toner, dags att andas ut. Smaken var nästan blyg, ingen utpräglad stålhård syra, som ung chablis ofta har, men en klar ton av citrus. Diskret ton av ek men klart märkbar, dock inte över gränsen. Helt OK premier cru till ett helt OK pris.
Tyvärr verkar det som att de 720 flaskorna, som kom till bolaget den här gången, snart är slut.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_7363.JPG

Elio Altare Vigna Bricco Cerretta 2008

En Barolodoft kan säga mer än tusen ord. Den där blommiga doften den hypnotiserar mig emellanåt. Smaken är frisk och har tanniner som biter av på ett behagligt sätt. Sen läder, tjära och mycket annat gott. God Barolo helt enkelt!
Har bara druckit Elio Altares standardbarolo tidigare vilken jag alltid har gillat. Cerrettan är nog något tätare men man får nog ha dem i parallella glas om man ska kunna jämföra vad som skiljer dem.
 

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 9840
Elio Altare Vigna Bricco Cerretta 2008

En Barolodoft kan säga mer än tusen ord. Den där blommiga doften den hypnotiserar mig emellanåt. Smaken är frisk och har tanniner som biter av på ett behagligt sätt. Sen läder, tjära och mycket annat gott. God Barolo helt enkelt!
Har bara druckit Elio Altares standardbarolo tidigare vilken jag alltid har gillat. Cerrettan är nog något tätare men man får nog ha dem i parallella glas om man ska kunna jämföra vad som skiljer dem.

Mycket ny ek?
 
Toppen