Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
Mycket ny ek?

Nej, det tycker jag inte. Men jag gillar den moderna skolan likväl som den traditionella.
Sen har väl de flesta moderna producenter dragit ner på ekexponeringen jämfört med för 10-15 år sedan. Altares viner brukar ligga på barrique i 24 månader men deras fathantering har aldrig stört mig. Har däremot druckit andra producenters Barolo som varit som att slicka på en träbit.
 

KimHartman

Medlem
Nej, det tycker jag inte. Men jag gillar den moderna skolan likväl som den traditionella.
Sen har väl de flesta moderna producenter dragit ner på ekexponeringen jämfört med för 10-15 år sedan. Altares viner brukar ligga på barrique i 24 månader men deras fathantering har aldrig stört mig. Har däremot druckit andra producenters Barolo som varit som att slicka på en träbit.

Brukar tycka att Altare hör till de bra modernisterna men 2008 Barolo Arborina som jag drack härom veckan var trots allt väl ekig, och då är jag ganska tolerant.
 

Terroirviner

Leverantör
CHÂTEAU MARGAUX 1999 till 7-timmarslamm denna påsk. Jag har 2 st Château Margaux i min privata kollektion: en 81:a och en 99:a (och en 86:a, men inte i denna källare). 81:an provade jag en flaska av för 3 år sedan (ett otroligt vin!), nu provar jag 99:an. Vinet ska luftas lika länge som lammet ska stekas. Jag förespråkar "audouzering" av äldre viner, dvs öppning av korken 5-7 timmar innan servering utan karaffering. Men idag måste jag erkänna att vinet krävde lite karaff (ännu något ungt vid 18 års ålder), varför jag hällde upp det 1 timme innan servering. Vinet är makalöst. En vid, komplex doft med rökig karaktär, inslag av cederträ, hästsadel, espresso, svartvinbärskräm, plommon, mynta, grusig mineral. I munnen en lenhet utan dess like, som man endast finner i Margaux, ibland i Pomerol. Finns det något bättre till mört lammkött? Den krämiga frukten masserar gommen mjukt och ihärdigt tillsammans med hela kryddarsenalen: massvis med läder, kakao, exotiska kryddor, och mintig mineral. Massagen pågår i en oändlighet. I samma stund som jag postar detta börjar vinet växa i både doft och smak. Glad påsk!
 

Attachments

  • IMG_6473.JPG
    IMG_6473.JPG
    42,6 KB · Visningar: 208
  • IMG_6476.JPG
    IMG_6476.JPG
    45,1 KB · Visningar: 215
  • IMG_6482.JPG
    IMG_6482.JPG
    43,8 KB · Visningar: 204
  • IMG_6489.JPG
    IMG_6489.JPG
    61,1 KB · Visningar: 204
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
georges de vogue melville.jpg

Firar påsken med anka och lite bra pinot noir:
2009 Domaine Comte Georges de Vogüé Chambolle-Musigny 1er Cru: intensiv doft av läder, kaprifol, regnig svampskog, syren och höskulle. I smaken finns lingon, mörk choklad, animalisk sälta, aromatisk svartpeppar, viol och rosor. Bra koncentration, snygg syra, inte överdrivna tanniner, perfekt extraherat, otroligt elegant, ett av årets bästa röda: 95-96p
2008 Melville Pinot Noir Estate Verna's: Helt annorlunda, men (nästan) lika bra. Doft av åkerbär, smultron och tjära. Lite vass i början (trots dekantering 3 timmar i förväg), men släpper till ganska snabbt i glaset. Sval frukt med åkerbär, smultron och jordgubbar, fisksälta och vitpeppar. Bra syra, bra kraft, mjuka tanniner, knappt några fat, skitgott: 92-93p
 

gece

Man vänjer sig.
Skippade påsk i år och for till Balearerna. Trindare väder här. Stannade till och knep en burgare på ett grillhak, och av en händelse hade de 2011 Vega Sicilia Valbuena till rimligt pris. Otroligt koncentrerat och komplext, men den varma årgången känns av - ärligt talat, är det inte lite klent i syran? Eftersom det kördes bil fick man inte dricka upp, så flaskan följde med och fick stå knappt halv i kylen till dagen efter, och runt 15° och efter ett dygns luft kommer den till sin rätt. Fräschare, mer nyanserad, hela paletten som den ska vara med fin blandning av röd och mörk frukt, svalka och värme, kryddor och ek. Gott+(+)
 
Badaboom, nu smäller man till. Bra vin igår, fantastiskt idag.
DSC_0434.JPG

2013 Ojai White Hawk Syrah
Vacker färg med nyans av lila. Doft av björnbär, peppar, mynta och lite aska. Aningen vanilj och smörkola. Lent och välbalanserat, frukten finns där men blir inte kladdig tack vare balanserad syra. 92-93p Frun höll inte med alls, smakade sprit och druvstjälk enligt henne. Vi var uppenbarligen inte överens
DSC_0436.JPG

2015 Barda Pinot Noir
Ljust, smörig och dammig doft av lingon eller tranbär. Lent, riktigt lent, röda bär lite damm, lagom syra, mycket bra. 91p

Nu blir det lugnt till champagneprovningen nästa helg.
 

Pontus

Medlem
Quinta do Mourao San Leonardo 40 Year Old Tawny Port. Helt underbar och lite eldig doft av björnklister, sirap, knäck och torkade fikon. I munnen till en början sött och fylligt med smak av torkade fikon, mandelmassa och kanderat socker. Efterhand tar syran över och avslutet är ganska torrt och knäckigt med toner av nötter och torkad frukt. En riktig höjdare. 97p.
 

KimHartman

Medlem
2013 Ojai White Hawk Syrah
Vacker färg med nyans av lila. Doft av björnbär, peppar, mynta och lite aska. Aningen vanilj och smörkola. Lent och välbalanserat, frukten finns där men blir inte kladdig tack vare balanserad syra. 92-93p Frun höll inte med alls, smakade sprit och druvstjälk enligt henne. Vi var uppenbarligen inte överens


Drack denna igår. Verkligen inget dåligt vin, men jag blev inte helt övertygad. Copy-paste från CT:
Fruity, floral, with white chocolate and spices. Oak not yet integrated. Cannot help thinking this is somewhat weak, at least given my expectations.
 

MB2014

Medlem
En liten vertikal provning på La Bastide Blanche.
Först deras rose från 2016 samt 2015
Sen deras röda standard från 2015, 2010, Cuvee Estangol 2010, standard 2007,2006, 2005, 2004, Cuvee Estangol 2004, standard 2000, 1998, 1993 samt 1989.

Ett vin med lagringspotential och väldigt mycket kraft. Favoritår blir nog 2004 och bästa vin Cuvee Estangol 2004.
 

Attachments

  • 20170416_125009-800x600.jpg
    20170416_125009-800x600.jpg
    175,9 KB · Visningar: 181

Mattias Schyberg

Administratör
En liten vertikal provning på La Bastide Blanche.
Först deras rose från 2016 samt 2015
Sen deras röda standard från 2015, 2010, Cuvee Estangol 2010, standard 2007,2006, 2005, 2004, Cuvee Estangol 2004, standard 2000, 1998, 1993 samt 1989.

Ett vin med lagringspotential och väldigt mycket kraft. Favoritår blir nog 2004 och bästa vin Cuvee Estangol 2004.
En vertikal i min smak. :)
 

Dalskåning

Medlem
Påsk = lamm
Lamm = rhoneblend
Rhoneblend = gott

Bin 138 GSM är ett trevligt, lite lättare vin som sticker ut i Penfolds bin-serie genom sin lättare, fruktiga stil.
Bra syra och lent på tungan. Perfekt match till rödvinssåsen.

Det verkar som att denna 2010:a är som bäst nu och har en viss ton av mognad och lenhet som 2013 ännu inte nåt, men som jag ser fram emot om nåt år :)
 

Attachments

  • IMG_2824.JPG
    IMG_2824.JPG
    46,5 KB · Visningar: 158
Påsken fortsatte i behagligt gemyt. Grannens lamm X2 (confiterad bog+vanlig lammstek) parades med följande viner:
Barranco Oscuro 2013 Varetuo (andalusisk höghöjdstempranillo, naturvin, gamla ekfat)
Ridge 2012 Cabernet Sauvignon (Santa Cruz cab, 3/4 cab sauvignon och 1/4 merlot)
Teusner 2012 The Dog Strangler (mataro från Barossa)
  • Alla tre var bra, Varetuon hade betydligt mer volatil syra än förra flaskan (som var magiskt bra) och en liten ton av tomatjuice som drog ner ett annars elegant och finstämt helhetsintryck. 86 poäng
  • Ridge är Ridge, mkt bra men fortfarande för tidigt, behöver några år till för att bli något mer än bara härligt lättdrucken och fruktig Cali-cab. 91 poäng
  • Bäst var Teusners hundstryparmourvedre. Perfekt drickbar, även om den kändes expressiv, modern och mjuk i intrycket (inget att lagra någon längre tid). 92 poäng
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bad frugan välja vin fritt från garderoben. En gammal hederlig tradition. Det innebär alltid vissa risker. :nagelbitare:

Hon lyckades dessvärre välja en favorit. Eller, dessvärre är nog fel att säga. Även en slumpmässig söndag förtjänar lite vinkärlek mellan varven. Det tog två sekunder att plocka, dessutom hade jag varit beredd att offra en njure på att jag var rätt ute. Unikt vin med helt egen karaktär. Har man en gång provat så minns man!

Järn, rått kött, svarta oliver och katrinplommon ihop med kakaosmör, kryddnejlika, peppar, lakrits, soja och syltade björnbär. Lite allmän funk och stallighet finns där också, men den är svår att sätta ord på. Massiv intensitet och nypande tanniner, men ändå tämligen drickbart redan nu. Ganska snäll syra, viss antydan till sötma samt en angenäm liten beska i avslutet. Det är ett baktungt vin som ändå lyckas behålla balansen, men lite mer syra hade fått det att lyfta något snäpp till. Funkade excellent till vitlök- och baconpizza, men visst tog vinet lite väl stor plats på sätt och vis. Sist jag drack det 94, första gången 96 och denna gång fick det bli (95p).

image.jpeg

2013 Laboratorio Rupestre Escombro
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Idag blev det ett bubbel-heat:

Visa bifogad bild 9849

2004 Leclerc Briant Divine
2008 Damien Hugot BdB
2011 Vilmart Grand Cellier d'Or


Hugot bra men något svagare än sist. Divine var mycket bra i sin helt drickfärdiga stil, men ändå en knapp seger för Vilmart som är snäppet rejälare.

Intressant provning, var det någon markant skillnad mellan Leclerc och Damien eller skulle du säga att båda vinerna är av ungefär samma kvalité?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lite blandad kompott över de senaste veckorna, egentligen är det bara Girard och Lorenzo som jag utfärdar köprekommendation på - men kopierar mina anteckningar från CT, kanske är de till glädje för någon!

2006 Giovanni Manzone Barolo Castelletto

80p, Tycker inte alls att den här Barolo levererade för sitt pris. Väldigt sluten, svårt att hitta någon doft eller frukt. Köper inte igen, besviken. Förväntar mig mycket mer för 390kr. Kanske är det en svag flaska, men jag har börjat förstå hur bra Barolo kan vara - och det här är inte ens i närheten.

2013 Domaine des Ouleb Thaleb Syrah Sirocco
85p, Ett ganska kul och enkelt vin. Lite vattningt mellanregister. Gott, men ingenting jag köper igen. Funkar bra till maten (Fläskkarre med pitabröd) utan att sticka ut. Hade önskat lite mer längd - kan känna att jag vill prova mer från Alain Graillot.

2011 Girard Cabernet Sauvignon
Den här flaskan fick stå öppen i hela tre veckor, och tappade lite av frukten mot slutet. Men jag har skrivit om Girard här förut, och det är verkligen en favorit. Kommer köpa hem flera flaskor för att ha som husvin. Gillar dock deras Petit Sirah bättre.

2008 Lorenzo Accomasso Barolo Riserva Rocche
(Mitt än så länge dyras vin som jag själv köpt och druckit - Linnea satte morgonkaffet i halsen dagen efter - men jag tycker ändå det var värt pengarna - och visst, allt är relativt, 550kr för ett rödvin är ju ett ganska bra pris om man gillar det här lika mycket som jag gjorde. Men när jag började skriva här på forumet så hade jag inte som avsikt att börja köpa viner som kostade mer än 500kr för en vanlig fredagkväll!)

95p, Kanske är inte betyget helt rättvist. Hade jag fått det blint hade jag nog varit mer reserverad. Nu vet jag dock att det var uppskrivet från forumet, lite extra bekymmer med leverans, ett högt pris och höga förväntningar. Egentligen upplagt för att man ska bli besviken. Initialt var doften skit och päronkola (Xante). Vinet dracks med glädje och utan analys. Riktigt gott! Tanniner som silke. Frukt som känns helt perfekt och fullt mogen. Gott, ge mig mer! Låt mig slippa betala.

2014 Domaine Anne & Arnauld Goisot Sauvignon Saint-Bris Exogyra Virgula
80p, Drack vinet utan närmare eftertanke. Helt OK till maten. Inget jag går igång på. Lättdrucket. Lite för lite av allt för att det ska bli intressant. Vinet är lätt inte ekat, frukt utan syra, låg alkohol som håller det fräscht. Som bäst när det är kallt. Börjar inse att alla Cavistes viner inte är att hurra över. Missförstå mig inte, jag tycker att han håller hög kvalité på sina lådor - men kanske att jag ändå föredrar att köpa mina viner styckvis, för att inte behöva ha "tråkiga viner som ändå måste drickas upp" hemma.

2013 Les Cailloux (Lucien et André Brunel) Côtes du Rhône
80p, Öppnade flaskan bara för att ta ett glas. Kommer nog att drickas upp under veckan. Vinet är inte märkvärdigt på något sätt. Passar bäst till vardagsmat. Fylligt, lite sött, lätta tanniner, lätt syra, medium+ alkohol. Tycker smak och doft är svår, men mer åt mörka bär. Blåbär och lakrits. Köpte vinet via Franska Vinlistan för över ett år sen, tänkte att det var bra att ha ett enklare grillvin hemma - problemet är bara det att jag lätt drar mig för att öppna de här flaskorna då jag ständigt känner att det finns roligare eller bättre viner att dricka.

NV Huré Frères Champagne Réserve Brut l'Invitation
84p, Torrt, syrligt som citron, lite för lågt dosaga för att väga upp det, gula frukter i smak, ganska anonym doft, tycker inte vinet växer med värme. Helt OK men inget jag köper igen.

2015 Clos Puy Arnaud La Cuvée Bistrot
82p, Medelfylligt men ändå tunt, inte tillräckligt med frukt för att väga upp mot den höga syran, som tyvärr tar över mer och mer. Ett vardagsvin helt enkelt, inget jag köper igen - men samtidigt tillräckligt bra kropp för att det ska hålla ihop.
 

Fredrik L

Medlem
Några flaskor druckna under en vecka i Siena och några dagar i Chianti. Tog inga noteringar eftersom de dracks i sociala sammanhang till maten. Fontodi Vigna del Sorbo och Monte Bernardi Riserva är nog de som var bäst. Där den tidigare hade mer kraft, medan den senare var mer elegant.

IMG_4447.JPG IMG_4459.JPG IMG_4465.JPG IMG_4492.JPG IMG_4517.JPG IMG_4602.JPG IMG_4604.JPG
 

KimHartman

Medlem
Intressant provning, var det någon markant skillnad mellan Leclerc och Damien eller skulle du säga att båda vinerna är av ungefär samma kvalité?

Tycker väl att det är ganska jämnt skägg mellan dem sett över alla flaskor jag druckit. Intrycken varierar ju lite mellan tillfällena, men det är inte helt lätt att veta om det är flaskvariation eller "jag-variation". Möjligen att Divine är ett lite starkare kort. Den är definitivt mer utvecklad och drickfärdig. I vilket fall gillar jag att det går att köpa bra Champagne utan att ruinera sig, mer sånt!
 
Toppen