Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det hög tid att uppmana samtliga på forumet att testa ett vin som dök upp i släppet idag och som är bra för allmänbildningen att prova. Speciellt om ni ännu inte haft chansen att dricka ett välgjort vin från Argentina med lite ålder.

Vi pratar om en perfekt mogen bdx-blandning av klassiskt slag med fin intensitet, struktur och balans. Låt inte ursprunget lura er. Det här vinet skulle lätt lura de flesta till månen blint. Jag tänker på en riktigt bra brunello först och främst, men tanninerna och strukturen är inte mil ifrån en lite kralligare modern nebbiolo eller en återhållen och elegant supertoskanare. Plommon och mörka körsbär dominerar med en skönt jordig mognadston med lite soltorkad tomat, läder och fänkål. Faten vill till Bordeaux och likaså bakgrunden med kakao, blyerts, tjära, viol och ceder. Det är kraftigt och fylligt, men europeiskt och förhållandevis slankt. Mer högra än vänstra stranden om vi pratar Bordeaux. Jäkligt gott och kul! (92p)

Vinet ifråga är *trumvirvel*...

Visa bifogad bild 9640
2008 Bodega Benegas Benegas-Lynch Heritage Libertad Vineyards (99351)

Nu är det fredag och helg! Skål!
Återbesök idag. Fick det blint. Lika utmärkt som vanligt. Poängen blev densamma innan avtäckning och spekulationerna var i samma härad. "Måste vara från klassisk mark, perfekta mognadstoner, ca 10 år gammalt. Plommon, mörka körsbär, blyerts, soltorkad tomat, rökt sötlakrits, lufttorkad skinka, piptobak, dammig grusväg och mörk choklad. Stramt och fylligt med utmärkt balans. Södra Frankrike, Priorat, napa-cab eller supertuscan av bättre slag. Eller vänta nu...kan det inte vara Benegas från -08 [2008 Bodega Benegas Benegas-Lynch Heritage Libertad Vineyards (99351)] som fortfarande står kvar som hyllvärmare på Nordstan?"

Jomenvisst! Lysande vin som ingen vinnörd borde missa. Bdx-blend från Argentina med närmare 10 år på rygg. Finns säkert några flaskor kvar. Klipp en flaska snarast! (92p)
 

Larseman

Medlem
WP_20170605_19_17_54_Pro.jpg


inte dumt, inte dumt alls...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2014 Weingut Rings Freinsheim Spätburgunder

93p
, Ett av de bättre vinerna jag druckit på länge. Vill ha mer! Borde köpa mer eftersom att den bara kostar 200kr st. Komplex doft och smak. Skyhög syra. Låg alkohol (13%) som gör att vinet känns lätt och friskt. Dricker flaskan ganska lätt över två dagar. Försvann lite till lövbiff och bea men är helt på sin topp när man inte har något till. Slödricka i soffan. Läskande tanniner. Röda vinbär, ljus choklad och örter.

IMG_1206.JPG
 

Larseman

Medlem
2014 Weingut Rings Freinsheim Spätburgunder

93p
, Ett av de bättre vinerna jag druckit på länge. Vill ha mer! Borde köpa mer eftersom att den bara kostar 200kr st. Komplex doft och smak. Skyhög syra. Låg alkohol (13%) som gör att vinet känns lätt och friskt. Dricker flaskan ganska lätt över två dagar. Försvann lite till lövbiff och bea men är helt på sin topp när man inte har något till. Slödricka i soffan. Läskande tanniner. Röda vinbär, ljus choklad och örter.

Visa bifogad bild 10248
Visst är den bra! Jag drack den tidigare i år och gav 92p:
Varm och kryddig doft med skogshallon, blåbär, örtkryddor, peppar, sandelträ och muskot. En känsla av storskog i högsommar infinner sig, vad det nu betyder
Smaken är slank, extremt syrlig, frisk med olika röda och blå bär; lingon, slånbär, röda vinbär etc. Vinet har allt på rätt plats, liten stramhet, balans och struktur, snälla fina tanniner och mycket bra längd. Suveränt gott till en kycklinggryta med salsiccia och örtkryddor.
 
Tenuta di Collosorbo Brunello di Montalcino 2010.
20170605_201620.jpg
Ibland kan jag känna att Brunell är den perfekta kompromissen när man inte riktigt vet vad man är sugen på. Inbjudande doft som skvallrar om ett väl sammansatt vin med fin frukt och i munnen lent med lätta mognadstoner och behaglig syra. Samlaren i mig ångrar som vanligt att inte fler Brunello 2010 införskaffades.
 

mnor

Medlem
Återbesök idag. Fick det blint. Lika utmärkt som vanligt. Poängen blev densamma innan avtäckning och spekulationerna var i samma härad. "Måste vara från klassisk mark, perfekta mognadstoner, ca 10 år gammalt. Plommon, mörka körsbär, blyerts, soltorkad tomat, rökt sötlakrits, lufttorkad skinka, piptobak, dammig grusväg och mörk choklad. Stramt och fylligt med utmärkt balans. Södra Frankrike, Priorat, napa-cab eller supertuscan av bättre slag. Eller vänta nu...kan det inte vara Benegas från -08 [2008 Bodega Benegas Benegas-Lynch Heritage Libertad Vineyards (99351)] som fortfarande står kvar som hyllvärmare på Nordstan?"

Jomenvisst! Lysande vin som ingen vinnörd borde missa. Bdx-blend från Argentina med närmare 10 år på rygg. Finns säkert några flaskor kvar. Klipp en flaska snarast! (92p)
Tog det som en direkt order! Beställt!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visst är den bra! Jag drack den tidigare i år och gav 92p:
Varm och kryddig doft med skogshallon, blåbär, örtkryddor, peppar, sandelträ och muskot. En känsla av storskog i högsommar infinner sig, vad det nu betyder
Smaken är slank, extremt syrlig, frisk med olika röda och blå bär; lingon, slånbär, röda vinbär etc. Vinet har allt på rätt plats, liten stramhet, balans och struktur, snälla fina tanniner och mycket bra längd. Suveränt gott till en kycklinggryta med salsiccia och örtkryddor.

Jag såg din not på CT :)
Har precis mailat Terrific för att kolla status på resterande sortiment från Rings.
Provade 5-6 olika röda för några månader sedan - På Terrific wines wine day, och då var den vi pratar om just nu deras "enklaste" som låg på ca 20 euro.
Kommer ihåg att dem hade en "Grand Cru" från 2012 som låg på ca 45 euro. Hoppas den går att privatimportera! Jag återkommer, för om det går att köpa flera olika viner från Rings kommer jag göra det.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag såg din not på CT :)
Har precis mailat Terrific för att kolla status på resterande sortiment från Rings.
Provade 5-6 olika röda för några månader sedan - På Terrific wines wine day, och då var den vi pratar om just nu deras "enklaste" som låg på ca 20 euro.
Kommer ihåg att dem hade en "Grand Cru" från 2012 som låg på ca 45 euro. Hoppas den går att privatimportera! Jag återkommer, för om det går att köpa flera olika viner från Rings kommer jag göra det.
Diehl har ett brett utbud av viner från Rings: 5 spätburgunder med priser från 11 till 68 euro plus viner på en massa andra druvor också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ville så gärna älska det här. Har ju besökt producenten och brukar normalt gilla deras viner, framför allt deras syrah. Jag är visserligen inte helt missnöjd, men en pinot från Santa Barbara för strax över trehundringen ger mig ganska höga förväntningar. Tycker nog att det smakar mer som 200 pix än 300 plus.

Svalt och elegant rödfruktigt med klassiska toner av hallon, jordgubb och rabarber med angenäma inslag av nougat, krut, svampskog, blodapelsin och kryddor. Bra syra och nätta tanniner. Lite vek intensitet med fin balans. Väldigt gott, kvalitativt och lättdrucket, men lite mer vill jag ha för mina surt förvärvade slantar. (88p)

image.jpeg

2014 Ojai Pinot Noir Santa Barbara County
 
Ville så gärna älska det här. Har ju besökt producenten och brukar normalt gilla deras viner, framför allt deras syrah. Jag är visserligen inte helt missnöjd, men en pinot från Santa Barbara för strax över trehundringen ger mig ganska höga förväntningar. Tycker nog att det smakar mer som 200 pix än 300 plus.

Svalt och elegant rödfruktigt med klassiska toner av hallon, jordgubb och rabarber med angenäma inslag av nougat, krut, svampskog, blodapelsin och kryddor. Bra syra och nätta tanniner. Lite vek intensitet med fin balans. Väldigt gott, kvalitativt och lättdrucket, men lite mer vill jag ha för mina surt förvärvade slantar. (88p)

Visa bifogad bild 10261
2014 Ojai Pinot Noir Santa Barbara County
Jag har haft exakt samma upplevelse: fantastisk white hawk Syrah 2010 och 2013 sebastiano grenache, men deras pinot känns kanske inte riktigt i samma liga. Funderar dock på om en del av deras viner borde lagras litet längre än vad jag normalt gör.
 

LeChat

Medlem
IMG_7546.JPG


2012 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée

Doften öppnar upp direkt med typisk Pegaukaraktär. I doften mer lik en Cote Rotie eller Hermitage. Men Pegau är ju ingen mainstream CdP heller. I smaken finns det vissa likheter med 2010 men är inte lika elegant och finessrik. Men den är intensiv med komplex frukt och mycket smak utan att bli påträngande jobbig. Alkoholen är ju ofta ett minus hos CdP men den märks inte här och ska man tro etiketten så är den bara 14% vilket får anses som väldigt lågt för CdP. Provade 2012 senaste i januari 2016 och tyckte om den redan då och den har inte blivit sämre.
Riktigt vin med härlig komplexitet i både doft och smak. Så förbannat gott! Så även om CdP nu är otrendigt eller något så ska ni för Guds skull inte sluta köpa Pegau!
Nu är det dags att tända grillen! :)
 

LeChat

Medlem
IMG_7561.JPG

2013 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée

Blev sugen på att prova den nya årgången, 2013, av Pegau Reserve efter att jag nyligen drack deras 2012 med välbehag.
Mer tanniner och något slankare, lättare än 2012 men samma härliga upplevelse av allt som kännetecknar just Pegau. Absolut inte omöjlig idag men man bör nog vänta 1-2 år för en mera harmonisk drickfas. Tanninerna dominerar en aning i nuläget och syran är kanske också en aning framträdande.
 

Elvis

Medlem
I helgen som gick hälsade vi på svärföräldrarna i Fjällbacka. När jag lärde känna min blivande svärfar brukade han bjuda mig på Gosset Rosé och andra champagner i samma prisklass men i takt med att min vinintresse vuxit har han blivit snålare och på senare år har det mest handlat om "fynd" som han hittat billigt någonstans. Tre flaskor Rioja för 10 euro på spanska snabbköpet. Ja, ni förstår. Min lösning har varit att dricka öl istället vilket min fru tycker är lite oartigt medan jag argumenterar att jag faktiskt tycker om öl och verkligen kan njuta av en Carlsberg Hof.

Nåväl, den gångna helgen var annorlunda. Första kvällen korkade svärfar upp en Veuve Clicquot 2002. Jag fick den blint samtidigt som jag såg på svärfar att det var någon speciellt. Burkchampinjoner på näsan, jag tänkte direkt på Bollinger. Lite trött, svag mousse och medelhög syra. Mhmm, en mellanårgång tänkte jag och gissade på (en trött) Bollinger GA 1999.

Kvällen efter plockade svärfar fram en Chateau d'Yquem 1986 på helflaska. Faktiskt d'Yquem-debut för mig och jag blev alldeles pirrig. Guldfärgad, gummi och exotisk frukt på näsan. Jag lät 7-årige sonen sniffa och han sa ananas. En lite bränd ton också, någon sa bensin men jag vet inte om jag håller med. I munnen mycket koncentrerad och låååång eftersmak. Väldigt bra och jag satte 92 poäng på CT.
IMG_9566.JPG

Dock håller jag de bästa tyska auslese ännu högre. Och jag har nog druckit bättre sauternes också... Det var ändå en speciell upplevelse att få dricka ett så toppvin. Om svärfar tänker fortsätta på den här inslagna linjen får vi nog förlänga sommarens vistelse i Fjällbacka.
 
M

Mouton

Till kvällens hel grillade ytterfilé. Barolo -12orna är lika tillgängliga som 11-orna. Men utan den lite obehagliga brända gummi ton som många 11or har. Ur denna väller det ut härliga toner av fina rosor, lite asfalt och en hel del blött grus, visst tanninerna i smaken behöver mer tid men eken är redan nu helt integrerad.
image.jpeg
 
Toppen