Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har varit en del slätstruken ett tag men denna helg har varit lite intressant.
Idag, 2015 Strekov 1075 Don Zsolt återigen inga riktiga noteringar, men som frun sa multivitamindryck med bubbel. Provade Nigori Rosé i höstas och det smakade ju rent magsyra så förväntningarna var låga men detta va gott.
DSC_0576.JPG

Sen är det ju klart, sammanhang och sällskap skadar inte
 

LeChat

Medlem
IMG_7492.JPG

2007 Domaine de la Vieille Julienne Châteauneuf-du-Pape
Köpte två flaskor av denna under den hysteriska hypen av CdP 2007 någon gång runt 2009. Drack första flaskan för 3-4 år sedan och då kändes den rätt knuten med hårda tanniner. Ikväll är den mer drickvänlig. Serverar den välkyld vilket kan vara en anledning till att de 15,5% inte slår igenom. Den är rätt tät, fylig på ett sätt som jag egentligen inte är speciellt förtjust i. Men i kvällssolen till grillad entrecote blir den ändå rätt bra.
 

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 10178
2007 Domaine de la Vieille Julienne Châteauneuf-du-Pape
Köpte två flaskor av denna under den hysteriska hypen av CdP 2007 någon gång runt 2009. Drack första flaskan för 3-4 år sedan och då kändes den rätt knuten med hårda tanniner. Ikväll är den mer drickvänlig. Serverar den välkyld vilket kan vara en anledning till att de 15,5% inte slår igenom. Den är rätt tät, fylig på ett sätt som jag egentligen inte är speciellt förtjust i. Men i kvällssolen till grillad entrecote blir den ändå rätt bra.

Ja, alla dessa Châteauneufs som ska betas av... Men en del är trots allt rätt goda.

Själv är jag nere på en enda flaska 2007 från södra Rhône, och 7 st från 2009. Sen kommer massa 2010 men de är mestadels riktigt bra.
 

LeChat

Medlem
Ja, alla dessa Châteauneufs som ska betas av... Men en del är trots allt rätt goda.

Själv är jag nere på en enda flaska 2007 från södra Rhône, och 7 st från 2009. Sen kommer massa 2010 men de är mestadels riktigt bra.

Har också bara en -07 kvar, en Telegraphe La Crau. 2009 är avklarade för min del! 2010 är ju däremot årgången som gör att jag kan lockas att köpa på mig mer CdP igen av nya årgångar. Men jag är mer försiktig med mina CdP inköp idag. Min senaste beställning gjorde jag för en vecka sedan. Då blev det en låda 2013 Pegau Res. från FV.
 

KimHartman

Medlem
Har också bara en -07 kvar, en Telegraphe La Crau. 2009 är avklarade för min del! 2010 är ju däremot årgången som gör att jag kan lockas att köpa på mig mer CdP igen av nya årgångar. Men jag är mer försiktig med mina CdP inköp idag. Min senaste beställning gjorde jag för en vecka sedan. Då blev det en låda 2013 Pegau Res. från FV.

Känner igen dina tankar. Jag har faktiskt inte köpt en enda CdP sen årgång 2010 sånär som på en flaska 2012 Pégaü Réservée (vilken är uppdrucken). Jag har inte ens koll på vilka nya årgångar som är "bra" längre. Lite befriande känsla. Men då och då kan man ändå känna ett visst sug.
 

Pontus

Medlem
Känner igen dina tankar. Jag har faktiskt inte köpt en enda CdP sen årgång 2010 sånär som på en flaska 2012 Pégaü Réservée (vilken är uppdrucken). Jag har inte ens koll på vilka nya årgångar som är "bra" längre. Lite befriande känsla. Men då och då kan man ändå känna ett visst sug.
2016 är den bästa årgången sen 2010 enligt vad jag läst. Kan vara i paritet med 2010. Finns guldkorn från 2015, också en mycket bra årgång.
 

KimHartman

Medlem
Bild2.jpg


2015 Schäfer-Fröhlich Kupfergrube GG
Lite ”stinky” och krutigt stenig med fläder, hägg och litchi. Hög syra, energiskt! Nästan lite viktlös i munnen. Väldigt ungt, lite småsluten, men med klar uppsida. Får stå i kylen någon dag eller två.

2015 Pierre Gonon St. Joseph
Hallon, lakrits, rök, cement, lagerblad, och något filmjölksaktigt. Frisk, sträv, lite skitigt, och mycket rik men samtidigt ganska osöt frukt. Dricker bra redan nu, exceptionellt god faktiskt. Gött att ha bunkrat upp ordentligt från min schweiziske smugglar-langare. Synd att den blivit så förbannat dyr bara.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2013 K Vintners Syrah The Deal Sundance Vineyard

Lördagsgrill på terrassen!

Jag tänker inte säga att jag är besviken på vinets kvaliteter, men det tog mig inte med storm direkt. Ganska rent och fruktdominerat utan att närma sig fruktbombsfällan. Ingen direkt kryddighet eller köttighet att tala om vilket jag förväntar mig av syrah. Inga direkta muskler som pekar mig till USA. Tillrättalagt är kanske rätt ord för att beskriva upplevelsen. Fin och ren björnbärsfrukt med aningen jord, ceder, tobak och lakrits. Knappt medelfyllig i munnen. Utmärkt balans och adekvat intensitet.

Ett mycket gott grillvin utan tvekan, men ca 50 % för dyrt kan jag tycka. (89p)
 

tobbe81

Medlem
Tre chardonnay och en pinot blev lite stökigt på denna runda efter tre flaskor champange på två per men jag rankar dem följande
18698221_10158812841950008_1726506850898263786_n.jpg

1 michellafarge Pinot från volnay är alltid gott
2 clos des quarts bra syra lite spretig behöver lite lagring för att lugna sig
3 fortross 2006 ekad och brända toner
4 de wetshof inte sägande kändes som ett boxvin och ingen vidare hög kvalite
 

LeChat

Medlem
IMG_7494.JPG

2009 Charles Joguet Chinon Les Petites Roches
Fruktig, pepprig och lite kärv. Bra balans. Väldigt typisk CF karaktär i både doft och smak. Inte så inställsam druva, mer lite av en barsk typ med nerdragen basker. Har druckit bättre från Chinon, men den får klart godkänt. Den kräver lite luftning men sen bjuder den till rätt bra. Till grillade hamburgare.
 

Daniel A

Administratör
DSC_1874.JPG


All Tempier som svävat omkring på forumet gjorde mig riktigt, riktigt sugen! När det bjöds på grillad vildsvinskarré blev således mitt bidrag till middagen enkelt. 2013 La Migoua är inte så mycket barnarov, faktiskt. Visst, den mår bra av några år i lugn och ro, men där och då var det exakt vad jag ville ha. Efter några timmar med luft är det ett ypperligt exempel på hur ett köttrött vin ska bete sig! Tung och mörk frukt, med lite skitighet bakom. I munnen är det mer ung men tung frukt, tillsammans med lite gröna örter. Tanninerna lirar fint med vildsvinet, och syran skär fint i svartvitlökskryddsmöret. MUMS! 92p.
(Mina magnumflaskor från 2014 kan nog ligga lugnt nu när nyfikenheten på vingårdsbetecknad Tempier är stillad. Nu har jag inte smakat instegsvinet på över ett år, men det här känns absolut som ett värdigt steg upp i kvalité sett till prisskillnaden.)

2014 Gomariz var ett riktigt schysst spanskt vitt att dricka i vår/sommarsolen innan maten blev klar!
 

gece

Man vänjer sig.
Har haft en hektisk period senaste månaderna men har äntligen fått lite tid att skriva av mig om olika provningar. Kan inte riktigt gå vidare om jag inte får dumpa ut detta :)

Först ut, BYOB @Innertällmo Bryggeri, tema "Nytt och fräscht", som fastnade i minnet (många suveränt bra grejer!!) och på papper. (Hade med mig lite extra sällskap om ni undrar varför jag hade med så många viner...)

Flight 1, vitt (eller "blindprovning blir lättare om man tar med >50% av flaskorna själv"):

  1. Något sluten men rikligt med (välhanterad) ek och mineral. Grädde och smörkola i munnen, hög syra, lång, gott+. Torde vara en bättre Chardonnay, närmare bestämt min Felton.
    2015 Felton Road Chardonnay Block 6
    Mitt vin, "ny och fräsch" p.g.a. ett läge jag ej testat innan och ny årgång (dessutom den första sedan 2004). Blev störtförtjust och köpte alla flaskor som fanns kvar i landet (5 st).
  2. Som att sitta i skuggan av fläderbuskarna i nässelbersån och sticka ner näsan i en nyöppnad vingummipåse. Galet aromatisk men ett brett spektrum, snustorr och bra syra som skänker en viss pondus. Borde vara något Sauvignon Blanc-dominerat, gissningsvis min La Tour-Martillac.
    2014 Château La Tour-Martillac Blanc

    Mitt vin, "ny och fräsch" p.g.a. ny årgång som jag väldigt gärna ville testa då -10an var kanon och -11an lite småtrist. Köper ett sexpack, tack...
  3. Funkig doft med vanilj, lite stallig, vitmögel (som ytan på brie el. salami), citron. Fräschare smak med sv vinbär, gula äpplen, lite svåråtkomlig. Tror den behöver ligga till sig lite. Känns som att det är en del Sauvignon Blanc här också även om den inte är lika framträdande som i föregående, kanske någon naturvariant från Loire?
    2014 Château Larrivet-Haut-Brion Blanc
  4. Rökig, rostad ek, rotselleri (tack @mnor för den spot-on iakttagelsen), lite olja och är det en tanninhint där? Kan vara ung & rå Chardonnay, men så kommer en pust av ylle och jag tänker Chenin Blanc. Kan enligt uppgift vara defekt pga flaskjäsning och nja, helt grejt är den nog inte.
    2015 Mengoba Las Botas

    Synd att denna var trasig, bättre Godello är lite av ett prioriterat studieobjekt för mig.
  5. Söt men sval gulgrön frukt, vanilj, blomparfym. Saffran på avslutet. Lite, lite spritzig, bra syra. Känns som en Riesling, t.ex. min Johannisberg.
    2013 Schloss Johannisberg Riesling Silberlack Grosses Gewächs

    Japp, mitt igen. "Ny och fräsch" p.g.a. att det är Riesling, alltid fräscht även om vinet är 4 år från en c:a 900-årig producent med 1100-åriga vingårdar.
Minns inte om jag röstade på Martillac eller Felton, tyckte båda hörde hemma på förstaplats med Johannisberg som tvåa.

Flight 2, bubbel:

  1. Återhållen, viss mognad, gula äpplen, nougat. Fyllig. Trevlig men ingen kioskvältare från början, men sen... ja den tar sig bara mer och mer och blir jäkligt bra, på ett lite diskret sätt.
    2012 Marc Hébrart Champagne Grand Cru Aÿ
  2. Mörkgul i färgen, nougat, vått ylle, svamp... klart mogen. Ganska god men ingen kioskvältare här heller... fast jag försöker spotta och det går inte! OK, detta är svinbra. Är det lite hyacinter där? Vafan, har nån släpat med en Selosse?
    Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs (2003)
  3. Svettig prästost, lite funky med någon sorts mjöksyra och stendamm. Gillar detta trots att den överskuggas av de tidigare två.
    NV Diebolt-Vallois Champagne Cuvée Prestige Blanc de Blancs

Föredrog Selosse i denna flight, men tvekade lite mellan den och Hébrart (som skulle stått sig bra i vilken skumpaflight som helst, men mogen Selosse är svårslagen...).

Flight 3, rött:

  1. Transparent röd. Skön stjälkig grönhet, saftig men inte syltig röd/blå frukt, kryddig, kaffechokladfatig. Hög syra, lite tanniner. Kan vara en Beaujolais (men rimligen inte noveau...)
    2013 Weingut Robert König Assmannshäuser Höllenberg Frühburgunder Spätlese trocken

    När drack du senast en Früburgunder? Det var ett tag sen för mig, men det har var väldigt trevligt och lockar till återbesök. Vi som är lite infantila tycker även att namnet är suveränt.
  2. Hallon, ismumrik, jordgubb, återigen lite Beaujolaisvibbar men för mycket tanniner och en viss alkoholhetta. Lätt, sympatisk. Oklart om jag lyckades gissa något här.
    2015 Ruggabellus Timaeus
  3. Grön paprika, syrlig mörk/röd frukt, en del fat, gräddig. En varm Cabernet Någonting?
    2013 Dr. von Bassermann-Jordan Deux Nez trocken

    Cab/Pinot-blend. Såklart, att man inte satte den...
  4. Tät, mörkt röd. Svettig prästost, kryddig, cederträig, floralt avslut. Inte oäven, men känns kärv och grovhuggen (särskilt i sällskapet). Kan det vara min Lagrein?
    2013 Ritterhof Lagrein Latus Crescendo
    Ny och fräsch pga att jag inte hittat några noteringar på en Lagrein här på forumet, så detta är väl den första. Har en till (av förmodat något bättre slag) så det kanske dyker upp en till så småningom...
Minns inte hur jag röstade, bör ha varit Deux Nez eller König.

Flight 4, sött

  1. Ljusgult. Citron, apelsin, massor av grön/gul frukt, lätt spritzig. Tänker instinktivt att detta är Riesling Eiswein, men syran är inte riktigt där. Riesling Auslese?
    2015 Weingut Keller Pius Beerenauslese
  2. Orange/brungul. Doftar fat, dill, grädde, smör, knäck, indistinkt frukt. "Söt Bourgogne" har jag skrivit, vilket jag vet att det inte är. Något spritig, förstärkt eller ej? Passar gissning.
    1991 M. Chapoutier Hermitage Vin de Paille
Båda väldigt bra, och väldigt olika. Svårt att säga vilken man föredrar.

--

Provning Bordeaux mot världen, dolt undertema "Cabernet Sauvignon genom åren". Följande viner deltog i bataljen, som, vilket dessvärre ofta händer i dessa sammanhang, vanns av "resten av världen" istället för Bordeaux.

2014 Château Gruaud-Larose (Bdx, Saint Julien)
2013 Concha y Toro Don Melchor Cabernet Sauvignon (Chile, Puento Alto)
2012 Leeuwin Estate "Art Series" Cabernet Sauvignon (Australien, Margaret River)
2008 Château Gaudin (Bdx, Pauillac)
2007 Dominus Estate (USA, Napa Valley)
2000 Château Giscours (Bdx, Margaux)
2000 Château Calon-Ségur (Bdx, Saint Estèphe)
1996 San Leonardo (Italien, Dolomiti)
1978 Château Musar (Libanon, Bekaa)

Min personliga topp-tre blev 1=Leeuwin, 2=Musar och 3=Giscours, med Gruaud-Larose som bubblare; gruppen i stort röstade Dominus, Leeuwin och San Leonardo. Minst gillad, med god marginal, blev Gaudin.

Iakttagelser:
  • Ytterligare en bra Bdx 2014. Har provat några stycken senaste halvåret och det känns som en mycket drickvärd årgång.
  • Leeuwin, för sketna 378 kr, måste klassas som vansinnigt PR*SV*RD som klarar av att segla in som tvåa i detta sällskap. Lätt och kraftfull på samma gång, bra frukt och lite sköna paprikatoner som bryter av. Cabbens Leclerc-Briant Cuvée Divine, typ. Gaudin däremot, i samma prisklass, kändes som att den inte riktigt hörde hemma här - inte dålig, men långt under allt annat.
  • Giscours var en njutning för intellektet, komplex med frukt, blommor och en extremt elegant smutsighet.
  • Mogen Musar är inte för alla men jag tycker det är helt suveränt, en len och syrlig jordgubbskompott med en massa blod i.
  • Många gillar tydligen San Leonardo, och jag förstår inte varför. Har ingenting emot paprikatoner i min Cab, men varje gång jag provat SL tycker jag att den är helt urspårad i det avseendet, så skarp att det sticker och smakar myggmedel.
--

Provning på tema Spanien prestige. Vi blivit varnade på förhand att ingen Vega Sicilia skulle förekomma, men det kändes fortfarande som ett givet val för en iberofil som undertecknad. Och som tur är var det någon som inte riktigt klarade av att hålla vad han lovade angående Vega...

Flight 0, välkomstbubbel
2007 Recaredo Cava Gran Reserva Brut
Flight 1, "det nya nya"
2014 Castell d'Encus Acusp (Pinot Noir; Costers del Segre)
2015 Bodegas y Viñedos Ponce P.F. (Field blend med mestadels Bobal; Manchuela)
2015 Guímaros Finca Capeliños (Field blend med mestadels Mencía; Ribeira Sacra)
2012 Orto vins Les Tallades de Cal Nicolau (Picapoll Negre; Montsant)
Flight 2, "det gamla nya"
2014 Espectacle del Montsant "Espectacle" (Garnacha; Montsant)
2014 Clos Mogador (49% Garnacha, 25% Cariñena, 16% Syrah, 10% Cabernet Sauvignon; Priorat)
2004 Miguel Torres Grans Muralles (Monastrel, Garnacha, Garro, Samsó, Mazuelo; Conca de Barberà)
Flight 3, "gammal är äldst"
2008 Vega Sicilia Único (95% Tinto Fino aka Tempranillo, 5% Cabernet Sauvignon; Ribera del Duero)
1981 Viña Tondonia Gran Reserva Tinto (80% Tempranillo, 15% Garnacha, 5% Mazuelo & Graciano; Rioja)

Jag är visst lite konservativ och satte topp tre till 1=Vega Sicilia, 2=Tondonia och 3=Grans Muralles, med Capeliños som bubblare. Tog inga antackningar om resten av gruppens röster, men vill minnas att Vega vann.

Iakttagelser:
  • Jag vill verkligen gilla bättre Cava som Recaredo, men det går inte så bra. En Gran Reserva med 101 månader på jästen låter ju kanon. Blenden är ungefär lika Xarel-lo och Macabeo, jag har provat fantastiska viner på båda. Och visst är det kvalitet i glaset, det är till och med hyfsat gott... men det blir liksom inte intressant, varken för intellekt eller sinne.
  • Årgång 2013 av Mogador och Espectacle minns jag som spritiga russinsoppor med kokossololja inblandat; årgång 2014 av båda känns som helt andra viner; lite spritiga fortfarande men med bra frukt och snygg stramhet. Fortfarande är det inte riktigt min grej med Garnacha men är villig att acceptera att det är riktigt bra viner.
  • Ùnico är helt galen, så bra är den. Sån komplexitet! Koncentration! Elegans! Det är få viner jag kan sitta en månad senare och fortfarande frammana smaken av. Galet var ordet. Som en riktigt bra klassisk Rioja, fast ännu bättre. Reglagen vrids upp här, och ner där, precis till rätt nivåer. Helt klart ett "måste prova innan du dör"-vin.
  • Grans Muralles var en kul bekantskap, även denna andas lite traddo-Rioja med dill och sötsyrlig röd frukt.
  • Mencía smakar, åtminstone i Guímaros tappning, exakt som vad jag föreställer mig när folk beskriver en arketypisk Syrah. Rökt korv, violer, kryddor, en lättsam stramhet...
Finns mer att ta av men nu är det dags att sova.
 

Daniel A

Administratör
Snygg megarapport, @gece!

Årgång 2013 av Mogador och Espectacle minns jag som spritiga russinsoppor med kokossololja inblandat; årgång 2014 av båda känns som helt andra viner; lite spritiga fortfarande men med bra frukt och snygg stramhet. Fortfarande är det inte riktigt min grej med Garnacha men är villig att acceptera att det är riktigt bra viner.

Det här är ju bara störigt, dock. Jag hade ju tänkt skippa 2014 av dessa, men nu blev jag ju sugen...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hamburgare och pinot på menyn...

Det här är riktigt bra, men förväntningarna var nog snäppet högre ändå trots allt med tanke på omvärldens omdömen. Kanske inte så übertypiskt för druva och region möjligen. Aromen indikerar viss värme med mörk hallon- jordgubb- och körsbärsfrukt samt en del kakaosmör och rotfrukt. Ganska komplext med nätta inslag av kött, kanel, pomerans, lavendel och eneträ. Mycket välbalanserad smak med bra intensitet. Sjungande syror och viss tyngd som lättar upp lagom till avslutet. Känner mig hyfsat generös. (90p)

image.jpeg

2012 Rippon Pinot Noir Mature Vine
 

Ekdahl

Medlem
Hamburgare och pinot på menyn...

Det här är riktigt bra, men förväntningarna var nog snäppet högre ändå trots allt med tanke på omvärldens omdömen. Kanske inte så übertypiskt för druva och region möjligen. Aromen indikerar viss värme med mörk hallon- jordgubb- och körsbärsfrukt samt en del kakaosmör och rotfrukt. Ganska komplext med nätta inslag av kött, kanel, pomerans och sandelträ. Mycket välbalanserad smak med bra intensitet. Sjungande syror och viss tyngd som lättar upp lagom till avslutet. Känner mig hyfsat generös. (90p)

Visa bifogad bild 10209
2012 Rippon Pinot Noir Mature Vine
Tack för rapport, "webbfingrade" lite på den utan att trycka hem den (ännu). Läste dessutom att vingården ligger vid Lake Wanaka, en magiskt vacker plats.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske borde man skämmas som en hund när man avviker fullständigt från normen och öppnar flaska två en helt vanlig onsdag. Ibland får man ignorera Luther. Möjligen lite onödigt, men pinoten slank ner fort och vi var fler än två som delade så det fick bli en andra flaska.

Fram med det tunga artilleriet!

image.jpeg

2009 Gran Clos Priorat Gran Clos

Inlagda körsbär inlindade i röda oxiderade äppleskal som marinerats ihop med piptobak för att slutligen kryddas med några nypor dill, kåda, ceder och kompost. Makalöst bra längd och intensitet! Massiva tanniner och fräsch syra med fyllig och välsvarvad kropp . Ungt, men med viss mognad. Jag gillar det massor redan nu, men tanninkänsliga bör nog avvakta ett tiotal år. Snorgott! (92p)
 

Daniel A

Administratör
Tog en liten tur till Simrishamn efter jobbet för viktiga ärenden. Enligt tradition blev det lite schysst pizza, en mini-BYOB och lite blandad öl på det (en imperial pils, Mikkellers Acid Trip, white wine barrels (svinbra), och något mer surt och gott som jag redan tappat namnet på). Det var undertecknad, @Skaggs och Emma, samt en glad icke-forumist. Eftersom @MartinE inte var närvarande lät vi champagnen ligga. ;)

DSC_1891.JPG


2014 Pierre Luneau Papin Terre de Pierre - Muscadet
Något återhållsam. Gräs, tropisk frukt. Fin smak med mer tropisk frukt och typ “kalk”. Ungt men balanserat, riktigt trevligt vitt med bra syra. Men lite platt för att nå några höjder? Behöver mat, och plockade några extra poäng till musselpizza! 85p.
Tänkte direkt Spaninen (påminde om förra Gomariz jag drack väldigt nyligen). Sedan kom ledtråden “ostron” och jag kopplade det till Muscadet direkt. Det visade sig dock att jag var lite efter, för @Skaggs hade spikat regionen direkt.

2010 Bressan Pinot Nero
Himla fin, tegelröd färg. Magisk intensiv doft! SVARTPEPPAR, grönt, kött, höstlöv med begynnande multnad. Påminner en hel del om Kettles Sea Salt & black peppar-chips. Efter ett tag kommer även lite vitpeppar fram. Allmänt anti-fruktigt! På sin höjd finns ett syrligt bär här. Intressant nog saknas svartpepparen på tungan! Lite härliga mognadstoner det är svårt att sätta ord på. Det är balanserat, polerade tanniner och bra syra. Svingott och helt i min stil! 91p.
Bland det första jag sade var “det här påminner om Bressan!”, men sedan snurrade jag iväg till Cab F i vanlig ordning (suck - jag ska sluta gissa “loire CF” på allt som är grusigt och grönt). Trodde att det lätt hade 10-15 år på nacken, förmodligen äldre. Kul att det visade sig vara Bressan! Satan så bra viner det svinet till fascist gör...

1999 D’Oliveiras - Sercial colheita
Tappad på flaska 2015. Gissa vem som tog med den här?!?!
En miljon kaksmulor, kåda, marsipan, nötter, hasselnötssmör, citrus, något kemiskt. Kärv som attan, med en syra som fräter bort emaljen från tänderna. Inget betyg, ska återvända till den här om en månad när den hunnit få lite luft. ;)
 
Toppen