Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
@Mattias S Hur smakade Bandolen ? Har den på veckans inköpslista.

Du kanske har deras bas-Bandol på inköpslistan? Rekommenderas starkt! Det finns nog inte många här som inte har den hemma? Tack och lov behöver man inte vänta i 10 år på denna! Bifogar @Mattias S smaknot för ca 1 månad sedan och @LeChat ´s uppföljning..

image-jpeg.9884

2013 Domaine Tempier Bandol

300 kronor är inte mycket pengar för ett riktigt bra rödvin. Här har ni ett sådant. Gillar du vin från Bordeaux (främst högra stranden) eller norra Rhône – kanske även i kombination – kommer du inte bli besviken. Skitigt och traditionellt. Stall, kött och djuriska lädertoner samt ett uns rostat kaffe och fermenterad vaniljstång. Björnbär, svarta vinbär och ceder primärt. Välbalanserat med hög syra och ungdomligt tuffa tanniner. Känns ändå lite moget av någon anledning. Klart drickbart med medel till fyllig kropp. Stramt, nyanserat och fullständigt underbart! (92p)

Köp!

Sitter idag med en 2013 Domaine Tempier i glaset. Var tvungen kolla upp den igen. Och den leverarar även denna gång. Märkte dock att den är trevligaste när man dricker den sval. Två flaskor till på ingång!
 
IMG_0213.JPG
Kristi Himmelsfärdsdag och strålande solsken. Då ska det minsann grillas i alla Sveriges överbelånade villakvarter. Så även hos undertecknad. Allt medan tändvätskeoset låg som en Lützendimma över mina stillsamma kvarter funderade jag själv på vad dagens måltid tarvade i form av dryck. Jag måste tillstå att jag är barnsligt förtjust i Matteus rosévin. Inget annat än läsk för vuxna. Dock fann jag att en dylik grisfest som dagens fordrade ett spanskt "tinto". Det fick bli en Protos Reserva från 2011. Jag köpte ett par flaskor i höstas - på vinst och förlust - men hade ännu inte provat den. Här är det sannerligen inte less is more, utan more is more. Mycket fat blandat med mängder av svarta vinbär och solmogna plommon. Allt blandat med finpulvriga tanniner a la stendamm som nästan lämnar en torr känsla i munnen. Trots den höga alkoholhalten (15 %) känns den dock inte övereldig för är det grisfest så är det. Det här gillar jag...emellanåt! 90 poäng synes välförtjänt.
 
IMG_0033.JPG

Chardonnayfesten fortsätter även denna helg!
Arnot-Roberts Watson Ranch Napa Valley 2014
En av de bästa chardonnayer jag druckit! Riktigt härlig, bra syra, elegant, men också kropp och frukt. 94 poäng.
Julien Labet En Billat 2013
Knivskarp syra, äpplig, litet spritsig i början men oh, så fin. Ingen ek som stör, ren och fin. 93 poäng med uppsida om fem år.

Arnot-Roberts gör några av de bästa amerikanska chardonnayer jag druckit: helt i paritet med Littorai, Ceritas, Cameron (i oregon), Hamacher och Arterberry Maresh (min topp fem amerikanska chardonnayproducenter).
 

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 10157
Chardonnayfesten fortsätter även denna helg!
Arnot-Roberts Watson Ranch Napa Valley 2014
En av de bästa chardonnayer jag druckit! Riktigt härlig, bra syra, elegant, men också kropp och frukt. 94 poäng.
Julien Labet En Billat 2013
Knivskarp syra, äpplig, litet spritsig i början men oh, så fin. Ingen ek som stör, ren och fin. 93 poäng med uppsida om fem år.

Arnot-Roberts gör några av de bästa amerikanska chardonnayer jag druckit: helt i paritet med Littorai, Ceritas, Cameron (i oregon), Hamacher och Arterberry Maresh (min topp fem amerikanska chardonnayproducenter).
Härligt. Var har du köpta dessa?
 

Pontus

Medlem
2014 By Farr Chardonnay. Fortfarande något oförlöst, men ack så gott. Doft av citrus, melon, krusbär, nyslaget gräs och tändsticksplån. Smaken går åt citrushållet med citron och grapefrukt. Lite melon och slånbär lurar där bakom. Knastertorrt avslut med en rejäl skopa skalbeska. Minst 3 år till nästa flaska. Nästa årgång lär vara på ingående. Det är bara att köpa för er som inte har köpstopp. 92p+.
 
Last edited:
Härligt. Var har du köpta dessa?
När jag var i healdsburg tog jag in på ett riktigt billigt motell på healdsburg ave, visade sig att Duncan och Nathan har sitt garage där de gör vin tvärs över gatan femtio meter bort. Grymma grejer men stilen, särskilt vad gäller de röda, är verkligen långt ifrån lagom. Deras sonoma coast Syrah finns på bolaget, även om dollarkursen är sån att man bara vill blunda.
Caviste brukar ta in Labet och så även vin&natur. Om man är på resande fot lika mycket som jag så kan man alltid kolla wine searcher innan man åker till typ London, Paris, Bryssel.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En tur på stan med frugan igår. Första stoppet blev Vinbaren 28+ och en liten pratstund med charmtrollet @frida linden som serverade ett sanslöst trevligt vin från Jurançon som fick mig upp i brygga. Moget med påtaglig botrytiskaraktär. Rikliga mängder saffran och tropisk frukt ihop med söta fat, sultanrussin och funk med fet kropp och relativt torrt avslut. Inga tendenser till trötthet alls. Som en torr sauternes på bästa tänkbara vis. Lysande vin! Kanske är jag orimligt positiv och okunnig när det gäller vinstilen, men (92p) känns rimligt. Är helt övertygad om att @Daniel A skulle älska det här!

image.jpeg

2001 Jurancon Sec Prima Palatum Classica

Huvudmålet för kvällen var att besöka den asiatiska fusionrestaurangen Toso på Götaplatsen. Inget fel på maten. Den var genomgående läcker, men allt gick för fort och musiken överröstade det mesta av den potentiella helupplevelsen. Det kändes stressigt. Lite som: "Skynda ät och gå så vi kan fylla på med mer folk", typ. Kanske är det bara vi som gillar lite lugnare omgivning, men när all in på en restaurang tar slut innan två timmar har hunnit passera så kan det inte bli mer än godkänt oavsett hur god maten är i min värld. Riktiga restaurangbesök av klass överstiger tre timmar minst!

image.jpeg


Givetvis fick det bli riesling för att para menyn genomgående. Hade helst velat ha en med ett uns sötma, men det blev en heltorr på grund av bristande vinlista, men jag blev glad ändå. En lysande matchning genomgående och ännu ett bevis på att riesling nog bör anses vara världens bästa och mest lättanvända druva att para med mat. Klassiska rieslingaromer med stenig mineralitet och en lagom dos bilverkstad. Lång fin smak med hög fruktextraktion och fin syra. En komplett riesling med det mesta man kan önska. (90p)

image.jpeg

2014 Jurtschitsch/Sonnhof Riesling Zöbinger Heiligenstein
 
På väg till bio igår stannade jag till på Gaston i gamla stan och tog ett glas vin. Dubbelt första gången, druvan trousseau och coravin. Ingen åsikt om det andra utöver konstaterandet, men vinet vart spännande. Inga riktiga noteringar men otroligt lätt och nätt och en fantastisk floral doft
DSC_0545.JPG

2014 Stolpman Vineyards Trousseau Combe

Vansinnigt lättdrucket, riktigt gott
 

Mattias Schyberg

Administratör
På väg till bio igår stannade jag till på Gaston i gamla stan och tog ett glas vin. Dubbelt första gången, druvan trousseau och coravin. Ingen åsikt om det andra utöver konstaterandet, men vinet vart spännande. Inga riktiga noteringar men otroligt lätt och nätt och en fantastisk floral doft
Visa bifogad bild 10161
2014 Stolpman Vineyards Trousseau Combe

Vansinnigt lättdrucket, riktigt gott
Har besökt producenten på plats i Los Olivos och fick prova igenom det mesta i deras sortiment. Good stuff genomgående, men det var deras syrah jag minns mest. :)
 

Daniel A

Administratör
Lysande vin! Kanske är jag orimligt positiv och okunnig när det gäller vinstilen, men (92p) känns rimligt. Är helt övertygad om att @Daniel A skulle älska det här!
2001 Jurancon Sec Prima Palatum Classica

Haha, så fort jag såg bilden, utan att ha läst din text, tänkte jag "den där vill jag få tag på!!!". Helt övertygad om att jag skulle smälta på plats efter att ha läst din not. Hoppas det finns en flaska kvar nästa gång jag är i GBG!
 

KimHartman

Medlem
DUELLEN - Landvetter (2017-05-24)

Bild.jpg


Bonus
  • 2016 Henri & Vincent Chollet Chasselas Les Terrasses de Valérie - Switzerland, Vaud, Lavaux, Epesses
    Pure and refreshing with some spicy elements. Not bad really, but a little weak.
Duell #1
  • 2010 Weingut Willi Bründlmayer Riesling Lyra Zöbinger Heiligenstein - Austria, Niederösterreich, Kamptal
    Rich flavors of green apples and honey. Nicely developed but still has the fruit and freshness of a young wine. Surprisingly good!
  • 2012 Weingut Keller Hubacker Riesling Großes Gewächs - Germany, Rheinhessen
    Impressive concentration, packed with fruit and lots of crushed stones. Great wine, and it grows with air.
Duell #2
  • 2008 Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs - France, Champagne, Champagne Grand Cru
    Apples, toasted bread, grain, and hints of mushroom. Good acidity and already lots of interesting development here. Not everyone liked this but I sure did.
  • NV Paul Dethune Champagne Grand Cru Blanc de Noirs Brut - France, Champagne, Champagne Grand Cru
    Very fruity, good balance and integrated oak. Disgorged December 2014.
Duell #3
  • 2014 Julia Bertram Ahrweiler Forstberg Spätburgunder - Germany, Ahr
    Fresh and flirty with strawberries and oaky notes of dill crisps. A very fun wine but it may just be a little too much after a glass or two. Really liked it though.
  • 2013 Felton Road Pinot Noir Block 5 - New Zealand, South Island, Otago, Central Otago
    Red fruit, licorice, and something ginger-like. Quite powerful for a Pinot Noir and should probably have been cellared for a couple of years more.
Duell #4
  • 2010 Tenuta dell'Ornellaia Le Serre Nuove - Italy, Tuscany, Bolgheri
    Juicy dark fruits, chocolate. Reductive initially, be sure to give this some air. A great wine that is easy to like but it was facing a lot of tough competition tonight.
  • 2009 Château Gruaud Larose - France, Bordeaux, Médoc, St. Julien
    Cool dark fruit, green pepper, coffee, and warm earth. Great structure, excellent length! Still young, but clearly approachable.
Duell #5
  • 2010 Penfolds Shiraz St. Henri - Australia, South Australia
    Young, fruit-driven, with plenty of concentrated dark cool fruit, peppermint, and some oak. A real treat to drink this!
  • 2008 Charles Smith Syrah Royal City - USA, Washington, Columbia Valley
    Thick, extremely ripe and fat fruit, asphalt, smoke, grilled vegetables, bitter almonds. This is a lot of wine and it will knock out pretty much any other wine set up against it with its sheer weight and power. It was one of the group’s favorites tonight and I can see why. Don’t wait any longer, drink now!
Duell #6
  • NV Vieira de Sousa Porto Fine Tawny - Portugal, Douro, Porto
    A little harsh, with mushroom, broth, and nuts. Others liked this more than I did.
  • 1967 Dalva Porto Colheita - Portugal, Douro, Porto
    Elegant, very nutty, with an interesting celery-like note. High acid, extremely long finish. Gorgeous!
Duell #7
  • 2007 Clos de l'Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape - France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
    Developed, lots of warm fruit, raisin. A little thin and hot on the finish.
  • 2007 Domaine de la Solitude (Lançon Père et Fils) Châteauneuf-du-Pape Cuvée Barberini - France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
    Much better than a couple of years ago. Plenty of sweet fruit, coffee, licorice, chocolate, and butterscotch. Good structure, seems like this is peaking now.
Duell #8
  • 2002 Peter Lehmann Riesling Reserve - Australia, South Australia, Barossa, Eden Valley
    Mature and soft, with sweetish fruit, elder berry, and some rubber. Still hanging in there!
  • 2002 Peter Lehmann Sémillon Margaret - Australia, South Australia, Barossa
    A distinct off-putting smell of burnt plastic, which didn’t go away with airing. The taste is much better, however, with some nice lemon and butter. Very hard to get past the unpleasant nose though.
 

LeChat

Medlem
IMG_7489.JPG

1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires
Köpte fina havskräftor idag och tänkte öppna en Champagne till dessa. Källaren dräller av flaskor med potential att bli något bra i framtiden. Men mogna och drickfärdiga flaskor upptar tyvärr väldigt liten plats. Det är i princip bara 1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires som är riktigt framme och egentligen inte behöver mer lagring. Men vad vet jag, den kanske har en överväxel och kan bli ännu bättre. I vilket fall så är den enastående god nu och är tveklöst den bästa champagnen jag druckit hittills. Drack den senast i februari och den var lika god då. Undrar hur länge den håller samma nivå utan att bli sämre?

IMG_7486.JPG

2008 Giuseppe E Figlio Mascarello Barolo Monprivato
Igår tänkte jag glatt att en 2008 Monprivato skulle vara kul att prova. En del omdömen på CT gjorde mig nyfiken på att prova en flaska. Men den glada nyfikenheten växlade snabbt till stort huvudbry. Doften gav inte så mycket. Vinet var lätt och elegant och jag fick en känsla av att det här skulle kunna vara väldigt bra. Men smaken är platt och ger en svag antydan om dålig kork. Kände konstigt nog inte någon defekt i doften först, vilket ju är det vanliga. Men i smaken fanns, om än svagt, dessa drag av mögel och våt kartong. Förbannat irriterande! Tur man kan trösta sig med Champagne......
 
Åt en bit entrecote som visas i annan tråd,med lite grillad tomat. Alla andra tillbehör totalt överflödiga, dock ett glas vin
DSC_0554.JPG

2015 Mullineux Syrah
Mjuk och rund doft, lite björnbär och ruccola, smaken är rund och fyllig, fruktig, nästan lite sötma men möts fin av syran och tanninerna. Här och nu, 90p

Undrar om vinet verkligen var så gott eller bara höjdes av den fantastiska köttbiten. Gjorde sig hursomhelst väldigt bra till grillat kött
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2013 Domaine Tempier
Efter gårdagens skriverier om denna så var valet lätt. Kött i glaset passade perfekt till lokala Hemköps T-benstek med bea och ugnsbakade mandelpotatis. Jäklar vad god den är! Då frugan var lite krasslig fick jag flaskan för mig själv så jag tänkte testa hur den utvecklats till idag men tji fick jag. Hela flaskan försvann igår:p Påfyllning beställd!
2015 Avancia Cuvee de O
Dagen tillbringades med shopping i stora staden och vi passade på att inmundiga lunchen på Fiskeläget i Hötorgshallen. För några veckor sedan drack jag en god Godello där och jag ville testa igen. Avancias unga bas-godello har legat 7 månader på jästen och ingen ek men ändå kan man i smaken luras att tro att det finns lite fina eknyanser? Härlig syra med ett uns sötma, mineralitet och lite tropiska frukter. Supergott! Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Godello Rockar! Min nästa leverans från Decantalo kommer att innehålla både denna och storasyster (vita viner är feminina va?) som lagrats på stora ekfat!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Torsplan? Där har jag handlat tbone några gånger. Fin
Torsplan kommer att bli mitt lokala Hemköp (10 m från den bokade lägenheten) och de har mkt bra kött o fisk! Fast denna gången var det Hemköp i Huddinge. Ofta mkt bra kött där oxå:p
 

Per Stade

Lege artis
IMG_3259.JPG


Chablis med lite ålder är det ju inte ofta, som man stöter på på bolaget. Förväntningarna var höga på den här från 2007.
Den såg lite oljig ut när jag hällde upp den i glasen och färgen var närmast bärnsten, en färg som lagrade vita viner ofta får.
Den kändes också oljig i munnen och det kändes både att vinet hade legat på ekfat och att det hade ålder. För mycket fat och för mycket ålder i min smak.
Trots en bra syra så kändes inte den där friskheten, som jag uppskattar i ett vin som både kan drickas som aperitif och till maten. Inget vin att bara sitta och dricka alltså men det fungerade till en våra favoriträtter: torskrygg med potatispuré.
Jag kan tänka mig att de som gillar lagrad vit bourgogne också gillar det här vinet, men för mig var det en besvikelse.
Skall definitivt drickas nu.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2015 von Winning Forster Ungeheuer Riesling Großes Gewächs

Fatad riesling, kan det vara intressant? Jeppeligen! Det här är något alldeles extra. En riktigt bra chablis av minst premier cru-klass möter Pfalz när regionen presterar som bäst. Massor av koncentration, intensitet och läcker fjällbäcksmineralisk rieslingspersika, ett uns nougatiga fat med blyertsknorr, petroleum och fet lime. (92p)

Hur gott som helst i solen tillsammans med lite utmärkta ostar. Helt magiskt ihop med dagens favoritost: Brie de Favières fermier.

image.jpeg
 
Toppen