Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_7521.JPG

Marimar Estate Don Miguel Vineyard La Masia Pinot Noir 2013

Drack många Marimar från 2012 vilka oftast levererade stor njutning. När den bytte årgång till 2013 så beställde jag ett par stycken för att se om den var lika bra. Och minns jag rätt så var första flaskan inte riktigt drickfärdig. Igår öppnade jag den andra flaskan och månaderna som gått mellan de båda flaskorna verkar ha gjort underverk. Det här är riktigt gott och precis så bra som jag minns de goda flaskorna från 2012. Mindre kul är att se vad man tvingas betala för en flaska. Förr kostade den 349:- och på kort tid har den nu höjts till 429:-! Någon har hybris. Visst är det gott, men jag tycker nog att 349:- var ett mer rimligt pris.
 

LeChat

Medlem
IMG_7523.JPG

2009 Château Tronquoy-Lalande

Förvånansvärt mycket tanniner för att vara 2009 tycker jag. Men jag gillar tanniner så för mig är det ett plus! Men egentligen skulle man som vanligt väntat ett tag till. 2009 är ju annars ingen svår eller otillgänglig årgång men lite för mycket frukt i nuläget för min smak och kan därför behöva dämpas något.
God St. Estèphe!
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.png


Tyskland mot Argentina och druvan ifråga är pinot noir. Tysken kniper absolut förstaplatsen men stilmässigt är de mil ifrån varann och inget av dem får mig upp i brygga...

2014 Weingut Salwey Spätburgunder RS
Örtig, pomerans, brända pinjenötter, ett uns krut, hallonbuske, tranbär, gräs och nypon. Slankt, aningen bittert med hög frisk syra. Viss komplexitet och längd.

Lite för slankt och omoget för min smak, men ganska trevligt ändå. Inget jag köper igen oavsett. (87p)

2013 Bodega Familia Schroeder Pinot Noir Saurus Barrel Fermented
Jordgubb, vanilj, körsbär och mynta. Syltig och småsöt i munnen med fyllig kropp samt ganska låg syra och viss tannin med hyfsad intensitet. Får grenachevibbar. Ingen som helst druvtypicitet.

Hyfsat, men det känns långt ifrån rimligt kvalitetsmässigt med tanke på pris. (85p)
 
Visa bifogad bild 10217

Tyskland mot Argentina och druvan ifråga är pinot noir. Tysken kniper absolut förstaplatsen men stilmässigt är de mil ifrån varann och inget av dem får mig upp i brygga...

2014 Weingut Salwey Spätburgunder RS
Örtig, pomerans, brända pinjenötter, ett uns krut, hallonbuske, tranbär, gräs och nypon. Slankt, aningen bittert med hög frisk syra. Viss komplexitet och längd.

Lite för slankt och omoget för min smak, men ganska trevligt ändå. Inget jag köper igen oavsett. (87p)

2013 Bodega Familia Schroeder Pinot Noir Saurus Barrel Fermented
Jordgubb, vanilj, körsbär och mynta. Syltig och småsöt i munnen med fyllig kropp samt ganska låg syra och viss tannin med hyfsad intensitet. Får grenachevibbar. Ingen som helst druvtypicitet.

Hyfsat, men det känns långt ifrån rimligt kvalitetsmässigt i förhållande till pris. (85p)
Jag gillar pn, men den druvan har ganska låg lägstanivå.
 
2015 Nicolas Zusslin Cuvee Daniel Riesling
Doft av kokosolja, gul frukt, smaken är både syrlig och söt med viss beska. Lite frukt i smaken, inget fel, men heller inget fantastiskt. Restsötman märks ganska tydligt 85p

2014 Penfolds Bin 28 Shiraz
Stenig doft, lite frukt, jordgubb och, aceton. Smaken är något artificiell, hyfsat välbalanserat, lite jordgubb och aning beska. 84p
Ett ok 99kr vin som kostar dubbelt. Trist
 

Wintermute

Medlem
Chateau Cleray Muscadet Sevre et Main 2014. Trevlig päronton, lite spritsigt, ganska långt slut, med lite skalbeska. Funkade perfekt till pasta med vinkokta blåmusslor och lite gräddig sås och en aning parmesan. Nu är det bara tomhet kvar i den del av källaren där det bör finnas Muscadet. Behöver åtgärdas under den kommande veckan!
 

LeChat

Medlem
IMG_7526.JPG

2012 Clos du Mont-Olivet Châteauneuf-du-Pape La Cuvée du Papet
Ikväll grillar vi lammracks, sparris, paprika och citron från eget träd. Till dessa grillade läckerheter serverades potatismedaljonger kryddad med rosmarin och över hela härligheten ringlades slutligen ett smör på rostad vitlök, basilika, timjan och citron. Gott!
Sen tio år tillbaka så förknippar vi grillat lamm med CdP så det fick det bli ikväll med. Och även om just denna CdP var rätt medioker så har CdP fortfarande en given plats här hemma särskilt till grillat lamm.
Kvällens La Cuvée du Papet vill inte blotta sig fullt ut men bjuder ändå på klassisk hallon/ lakrits men även en del kattmynta och te och avslutar med ytterligare lite finlakrits.
 

Pontus

Medlem
2013 Sandreal By Farr. Minst lika bra som senast. Lite mer björnklister på nosen, lite mer rödbeta och mandlar i smaken. Hög syra. Undrar hur detta smakar om 10 år? Håller gör det nog, men blir det bättre? 96p.

2013 Domaine de la Biscarelle Les Anglaises
. Gamla stockar, 100% grenache, betongtankar. Sluten initialt, öppnar upp efterhand. Ganska långt ifrån det mesta från området. Doft av röd frukt och vitpeppar. Smak av röd frukt, plommon och örter. Frukten är massiv, men vinet känns ändå ganska slankt och svalt. Syran är medelhög. Ett utmärkt vin till grillat! 91p.
 

LeChat

Medlem
Drack 2013 Farrside förra fredagen och den är också väldigt bra. Har ett par 2013 Tout Pres som jag inte provat ännu och fick iväg en liten beställning om ytterligare två flaskor imorse:). Har för mig att både 2014 och 2015 ska ge bra PN på Nya Zeeland, är det samma för Australien? Har du koll på detta och i synnerhet när det gäller By Farr?:)
 

Pontus

Medlem
Drack 2013 Farrside förra fredagen och den är också väldigt bra. Har ett par 2013 Tout Pres som jag inte provat ännu och fick iväg en liten beställning om ytterligare två flaskor imorse:). Har för mig att både 2014 och 2015 ska ge bra PN på Nya Zeeland, är det samma för Australien? Har du koll på detta och i synnerhet när det gäller By Farr?:)
Har inte superkoll på detaljerna, men tyvärr verkar 2014 vara ett mellanår. Kommer att testa av när (?) By Farr släpps på SB. 2015 ska vara bra!
 

LeChat

Medlem
IMG_7531.JPG

2015 Cascina Disa Barbera d'Alba Superiore

Till köttbullar i tomatsås som fått stå och puttra en längre stund vill man spontant ha ett vin från Italien. Ikväll blir det en Barbera från Cascina Disa som ingick i låda nr 10 från Bristly. 2015 känns lite för ungt men det var länge sedan jag drack barbera och dessutom kul att prova en annan druva efter att nyligen ha provat dolcetton från samma producent.
Fruktig med typisk Italiensk hög syra. Lite ung och charmig med mörka bär och integrerade fat. Rätt god men är ofta lite kluven till syran i italienska viner. Vill nog tycka om dem mer än vad jag i praktiken gör..... Vet inte om detta är något som tjänar på lite lagring men ett par år är nog inte fel. Tyckte att dolcetton var överlägset bättre men barberan är kanske bara i yngsta laget.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
masi amarone il poggione 2001.jpg

Amarone 2001 mot Brunello 2001, kan det bli något annat än seger på KO i första ronden?
2001 Masi Amarone della Valpolicella Classico Costasera: russin, mosade katrinplommon, vanilj, tydlig alkohol, påtaglig sötma, moget med starkvinstoner. Välgjort vin, men alldeles för extremt för mig. 86p
2001 Il Poggione (Proprietá Franceschi) Brunello di Montalcino: choklad, jasmin, kaffe, björnklister, körsbär, dock ingen Anton Berghkänsla, svalt och elegant, på topp nu, hade rätt höga förväntningar baserade på cellartrackerbetyg och dessa uppfylldes eller överträffades, skitgott! 93p
Som väntat vann Brunellon på knock
 

Pontus

Medlem
20170604_194221.jpg


2007 Pegau Cuvee Reservee
. Perfekt drickfönster nu! Generös doft av röd frukt, plommon, vitpeppar och rosmaŕin. Fyllig smak av röd frukt och kryddor. Fina mognadstoner, relativt hög syra. Inga kvardröjande tanniner och ingen alkohol i eftersmaken. Slankt avslut, hög klunkabilitet. 95p.

2007 Capezzana Vin Santo di Carmignano Riserva. Fantastisk doft av torkade aprikoser, farinsocker, kaffe, mandlar och nötter. Smak av torkad frukt, fikon, sirap och nötter. Lagom syra. Grymt skön eftersmak med lager på lager av smaker. Ett ess för, om jag minns rätt, under 300. 95p+.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
2007 Capezzana Vin Santo di Carmignano Riserva. Fantastisk doft av torkade aprikoser, farinsocker, kaffe, mandlar och nötter. Smak av torkad frukt, fikon, sirap och nötter. Lagom syra. Grymt skön eftersmak med lager på lager av smaker. Ett ess för, om jag minns rätt, under 300. 95p+.
En av mina absoluta favoriter vad det gäller söta viner, bra smak du har ;)
 

Sebban

Medlem
Kanske borde man skämmas som en hund när man avviker fullständigt från normen och öppnar flaska två en helt vanlig onsdag. Ibland får man ignorera Luther. Möjligen lite onödigt, men pinoten slank ner fort och vi var fler än två som delade så det fick bli en andra flaska.

Fram med det tunga artilleriet!

Visa bifogad bild 10210
2009 Gran Clos Priorat Gran Clos

Inlagda körsbär inlindade i röda oxiderade äppleskal som marinerats ihop med piptobak för att slutligen kryddas med några nypor dill, kåda, ceder och kompost. Makalöst bra längd och intensitet! Massiva tanniner och fräsch syra med fyllig och välsvarvad kropp . Ungt, men med viss mognad. Jag gillar det massor redan nu, men tanninkänsliga bör nog avvakta ett tiotal år. Snorgott! (92p)

Jag håller med dig om allt du skriver om gran closen förutom att det är mycket tanniner i :) grymt god!
 

Skrutt

Medlem
Har ett par 2013 Tout Pres som jag inte provat ännu och fick iväg en liten beställning om ytterligare två flaskor imorse:).
Framgångsrikt? Jag fick beskedet slut när jag beställde för ngn månad sedan, trots att inget sägs om det på produktsidan.
 
Toppen