Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Fredagshamburgare och zinfandel brukar vara en hit säger de som vet. Jag säger inte emot, dock brukar det mesta med lite mer frukt fungera bra. Sippar just nu på Seghesio Sonoma County Zinfandel 2011(www.systembolaget.se/22562).

Aromen har en hel del rostade ekfat med vanilj, smörkola, ceder, tobak och choklad samt frukt åt blåbär, plommon och körsbär. Några vilsna romrussin tittar även fram då och då, detta ihop med lite sötaktig tonårsparfym. Smaken är välbalanserad och rejält fyllig med en behaglig eldighet och ganska rejäl syra. Förvånansvärt slankt för att vara zinfandel, men visst är det åt fruktbombshållet men på bästa sätt. Rejält gott efter en veckas arbete. Helt klart något jag kommer köpa igen.

Köpte det lite på chans. Är det någon som har erfarenhet av vinet?
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Fredagshamburgare och zinfandel brukar vara en hit säger de som vet. .

Helt sant. Särskilt om man kör med ost, dressing, gurka osv. Då är Zin bäst. Seghesio är dessutom en bra producent, en av få amerikaner som lyckas kräma ur den naturliga syran i primitivo/zinfandel så att man står ut med 15% alkohol och massiv frukt.

Apropå Carignan: jag köpte The Observatory 2002 när den släpptes och drack den förra året. Den bästa sydafrikanen jag druckit. Fantastiskt ren och fin, allting integrerat, noll tanniner men frisk syra, och inga sydafrikanska "brända traktordäck".
 

Mattias Schyberg

Administratör
Helt sant. Särskilt om man kör med ost, dressing, gurka osv. Då är Zin bäst. Seghesio är dessutom en bra producent, en av få amerikaner som lyckas kräma ur den naturliga syran i primitivo/zinfandel så att man står ut med 15% alkohol och massiv frukt.

Apropå Carignan: jag köpte The Observatory 2002 när den släpptes och drack den förra året. Den bästa sydafrikanen jag druckit. Fantastiskt ren och fin, allting integrerat, noll tanniner men frisk syra, och inga sydafrikanska "brända traktordäck".
Kul med carignan från Sydafrika. Gillar generellt mycket vin därifrån även de med rökighet, vilket för mig, är en positiv egenhet som ger landet en egen profil. Det skall dock vara med måtta, lite som med "brett" :)

Går det att hitta detta vin på ett enkelt sätt och i så fall var?
 

Vino fino

Medlem
Går det att hitta detta vin på ett enkelt sätt och i så fall var?
Finns tre årgångar på det förhatliga Monopolet. Kolla hemsidan. (Jag skulle dock bara köpa den senaste årgången, jag litar inte på svenska distributörers lagringsutrymmen. Har dåliga erfarenheter av detta.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Red Car, Sonoma County, California
(Ursäkta språket. Maten kommer vad det lider i en annan tråd.)

We tried 3 Shiraz wines from Red Car, and they were all great. What's even more interesting is that each wine was served in two glasses.
Glass 1: Opened btl one week ago.
Glass 2: Opened and decanted some hours ago.

2009 The Fight, (92p)
2009 Cuvée 22, (94p)
2010 Fort Ross-Seeview, (86p)


There was a huge difference between the two glasses of each wine, except the 3rd wine ("Burgundian style") where there was no detectable difference by us. The early opening made ALL the difference in the World: the recently opened btls were rather bland and the 1 week opened btls behaved like fabulous Northern Rhônes.

The Fight
Towards a young Côte-Rôtie with the added sunshine. Still restrained expression. M+ tannin.

Cuvée 22
Towards a young Hermitage in expression. Restrained, M++ tannin and robustly elegant.

Fort Ross
Wine from the coldest vineyard. "Burgundian expression". We felt it wanting on the palate, especially the mid-palate. Has nose and mouth of raw wood and Christmas spices, Sweden style. Very young.

All wines very young and will greatly merit keeping.
Wife prefered The Fight tonight.
We agree Red Car needs to see someone about their ugly labels.
Really want to visit the winery.

Wine dinner at 1 star La Rochelle in Aoyama (Tokyo).
 
Last edited:

Larseman

Medlem
2010 Kreuzberg Spätburgunder Devonschiefer
Nog kan tysken hantera Pinot Noir! Ljust röd med dragning åt tegel. Stor och elegant doft av multna jordgubbar, lingon, surkörsbär, nagellack, lagerblad och kryddnejlika. I munnen syrlig, medelstram smak av lingon och surkörsbär, bra längd och ett varmt slut. Med min begränsade erfarenhet av PN så vill jag nog påstå att den är ganska burgundisk i stilen. Dracks till majskycklingbröst med ananas-salsa och mandelpotatispuré, funkade utmärkt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Kreuzberg Spätburgunder Devonschiefer
Nog kan tysken hantera Pinot Noir! Ljust röd med dragning åt tegel. Stor och elegant doft av multna jordgubbar, lingon, surkörsbär, nagellack, lagerblad och kryddnejlika. I munnen syrlig, medelstram smak av lingon och surkörsbär, bra längd och ett varmt slut. Med min begränsade erfarenhet av PN så vill jag nog påstå att den är ganska burgundisk i stilen. Dracks till majskycklingbröst med ananas-salsa och mandelpotatispuré, funkade utmärkt.
Ah, tysk pinot. Goda saker det där. Brukar själv ofta hitta malörtsliknande drag i tyskar. Denna låter dock mycket bourgogne-lik på dina noteringar. Vad är det för region?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De Tüska PN-viner jag hitintills fått i mig har jag verkligen försökt hitta positiva ord för, men säger som Bjarne att:
"jag föredrar annat."
 

Larseman

Medlem
De Tüska PN-viner jag hitintills fått i mig har jag verkligen försökt hitta positiva ord för, men säger som Bjarne att:
"jag föredrar annat."
Jag måste verkligen försöka hitta Yellow Tail PN för att förstå dina preferenser. Bolaget har alla andra YT men inte PN...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag måste verkligen försöka hitta Yellow Tail PN för att förstå dina preferenser. Bolaget har alla andra YT men inte PN...
Jag förstår verkligen inte mina egna preferenser vad gäller PN.
Själva druvan är också ett mysterium höljt i dunkel...
Behöver nog tala ut med en vin-vin psykolog om detta.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Frugan och jag teamade ihop oss för blindprovningstävling inom Munskänkarna idag. Vinerna var:

SB, NZ, Marlbourogh
CB, Frankrike, Loire
Riesling, Frankrike, Alsace
Zinfandel, USA, Kalifornien
CS, Chile, Central Valley (Maipo)
Nebbiolo, Italien, Piemonte

Två poäng för rätt druva, ett för land och region och halva poängen om man gissade rätt på andragissningen. Maxpoäng 24.

18,5 poäng skrapade vi ihop och anser oss förhållandevis nöjda. Missade helt ofattbart Zinfandeln och hade faktiskt Pinot på första med backup på tempranillo (hur var det nu med färgen vid analys, den var ju tät och nästan lila??). Nu vet jag dock att svulstiga pinoter från Kalifornien nästan kan vara så här, men varför glömma bort zin, dessutom var det samma vin som vi drack igår!

Andra missen var en blek CB där vi landade i Chardonnay och Chablis. Som tur var så gick andragissningen hem, men honungstonen borde fått oss att byta plats på dessa gissningar. Surt, för om detta vin ihop med zinfandeln hade plockats in så hade vi nog legat i topp. Nu vet vi dock inte hur det har gått för de andra, men @vininfo.nu med fru kammade in en halv pinne mer än oss. Grattis din gamle uv!

Man blir i alla fall ödmjuk av blindprovningar, det är en sak som är klar ;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Frugan och jag teamade ihop oss för blindprovningstävling inom Munskänkarna idag. Vinerna var:

SB, NZ, Marlbourogh
CB, Frankrike, Loire
Riesling, Frankrike, Alsace
Zinfandel, USA, Kalifornien
CS, Chile, Central Valley (Maipo)
Nebbiolo, Italien, Piemonte

Två poäng för rätt druva, ett för land och region och halva poängen om man gissade rätt på andragissningen. Maxpoäng 24.

18,5 poäng skrapade vi ihop och anser oss förhållandevis nöjda. Missade helt ofattbart Zinfandeln och hade faktiskt Pinot på första med backup på tempranillo (hur var det nu med färgen vid analys, den var ju tät och nästan lila??). Nu vet jag dock att svulstiga pinoter från Kalifornien nästan kan vara så här, men varför glömma bort zin, dessutom var det samma vin som vi drack igår!

Andra missen var en blek CB där vi landade i Chardonnay och Chablis. Som tur var så gick andragissningen hem, men honungstonen borde fått oss att byta plats på dessa gissningar. Surt, för om detta vin ihop med zinfandeln hade plockats in så hade vi nog legat i topp. Nu vet vi dock inte hur det har gått för de andra, men @vininfo.nu med fru kammade in en halv pinne mer än oss. Grattis din gamle uv!

Man blir i alla fall ödmjuk av blindprovningar, det är en sak som är klar ;)
Bra jobbat!
Vininfo också!
 
Trådskapare
A
Frugan och jag teamade ihop oss för blindprovningstävling inom Munskänkarna idag. Vinerna var:

SB, NZ, Marlbourogh
CB, Frankrike, Loire
Riesling, Frankrike, Alsace
Zinfandel, USA, Kalifornien
CS, Chile, Central Valley (Maipo)
Nebbiolo, Italien, Piemonte

Två poäng för rätt druva, ett för land och region och halva poängen om man gissade rätt på andragissningen. Maxpoäng 24.

18,5 poäng skrapade vi ihop och anser oss förhållandevis nöjda. Missade helt ofattbart Zinfandeln och hade faktiskt Pinot på första med backup på tempranillo (hur var det nu med färgen vid analys, den var ju tät och nästan lila??). Nu vet jag dock att svulstiga pinoter från Kalifornien nästan kan vara så här, men varför glömma bort zin, dessutom var det samma vin som vi drack igår!

Andra missen var en blek CB där vi landade i Chardonnay och Chablis. Som tur var så gick andragissningen hem, men honungstonen borde fått oss att byta plats på dessa gissningar. Surt, för om detta vin ihop med zinfandeln hade plockats in så hade vi nog legat i topp. Nu vet vi dock inte hur det har gått för de andra, men @vininfo.nu med fru kammade in en halv pinne mer än oss. Grattis din gamle uv!

Man blir i alla fall ödmjuk av blindprovningar, det är en sak som är klar ;)

Grattis till både @Matlen och @vininfo.nu. Blindprovning är svårt sport .-)
 

yarik

Medlem
Nyligen:

Min första Selosse Substance (deg 2013). Komplex och intressant doft med många olika fasetter. För min del upplevdes den nästan som att den inte var gjord av druvor, utan från spannmål! Med andra ord, inte så mycket frukt, utan mer ‘savoury’ och mineralisk. Skulle vara intressant att smaka den efter några års lagring.

Larmandier-Bernier TdV 2008. Helt fantastisk och allt jag vill ha i en champagne. I efterhand kanske jag föredrar den framför Selosse VO (deg 2011), som vi hade för ett par månader sedan.

Vilmart Grand Cellier D’or 2008. Grönt äpple, lite ananas med nötter och lite kryddor. Fräsch, ganska vital och god.

Karthäserhof Eitelsbacher Karthäuserhofberg Kabinett Erste Lage 2010. Redan utvecklad, typisk och god. Kanske lite tung ändå.

Buisson-Charles Meursault VV 2010. Mer ‘tropisk’ än vad som förväntades. Charmig och blommig näsa, elegant och absolut inte fet, intensiv och fräsch.

F. Esmonin Gevrey-Chambertin Estournelles Saint-Jacques 2012. Plockade upp igår. Mitt första intryck var av en Beaujolais. Grön med toner av maceration carbonique och lite röda bär. Samma tema i munnen med nästan ingen struktur och ek som sticker ut. Lättdrucket men inte vad jag förväntade mig av en premier cru Gevrey från en bra årgång, och inte samma vin som 2011 var (även om det var grönt). Ska lämna min andra flaska tillbaka till SB.
 
Trådskapare
A
Blev en längre sejour på Eriks vinbar i fredags. Drack bland annat:

2008 Louis Roederer rosé. Tillsammans med David Léclapart l'Artiste och Chartogne-Taillet Les Barres den bästa 2008 jag druckit. Väldigt ren och mineraldriven doft med mycket friska, röda bär. En del rosér kan få en lätt artificiell doft vilket helt saknas här. Klart att vinet är ungt men som med många viner från Louis Roederer lyckas man kombinera ungdomen med en hel del komplexitet. Naturligtvis beror det mycket på druvmaterialet som ger koncentrationen. Vinet växer hela tiden och det här är ett vin som kommer ge glädje många år framåt. Syradominerad smak som har bra balans med frukten vilka båda hänger med i det långa avslutet.

2004 Jacquesson Vauzelle Terme. Håller ju 2002an som en de bästa 10 (5?) champagner och 2004an ligger inte långt efter. Jag upplever 2004an som lite mindre koncentrerad. Bärig doft, krutrök, karamelliserad apelsin samt vällagrad tequila. Kraftig, tät smak i ett ändå elegant vin. Intressant att man lyckats få vinet att erbjuda så olika storheter i samma förpackning. som med 2002an, lång, lång eftersmak. Jag håller som sagt 2002an något högre men det kommer bli kul att prova dem mot varandra. Trots allt, även 2004an är ett mycket stort vin.

Kan också passa på att säga att Vazualle Terme och som det verkar alla 2004 lieux-dits från Jacquesson inte kommer att säljas till privatpersoner i Sverige. Då hela Jacquessons och för övrigt Louis Roederers sortiment går att köpa billigare utomlands rekommenderas vinintresserade att göra så. Ingen anledning att hålla lokala vinimportörer som väljer bort delar av kunderna under armarna.

2014-01-31 20.29.38.jpg

Baksidan är intressantare än framsidan

2011 François Raveneau Montée de Tonnerre. Ren frisk , lite vaxad doft, naturligtvis med citron och krita. För att vara så ungt så är vinet förvånansvärt tillgängligt. Syran tar inte överhand och vinet har öppnat upp sig mer än exempelvis samma vin från 2010. Speglar väl årgången ganska bra. Tycker man lyckats få en väldigt bra balans på vinet och det är en Chablis som man kan dricka ung. Kan naturligtvis utvecklas men tror inte att det är långliggare utan bättre att dricka inom den närmaste åren.
 
Toppen